ANNONS
Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den nya 70-200 verkar ju riktigt, riktigt bra. Kul! Ska bli intressant att se om det kommer en vidvinkelzoom nästa gång,

http://www.dxomark.com/Reviews/Sony-FE-70-200mm-F4-G-OSS-lens-review-Classy-contender

Håller med väldigt roligt att det änligen kommer. Men vet inte om jag läser testet rätt men verkar som de har problem med kant skärpan igen. Inte okej på ett high end objektiv. Blir nog att köpa sig en adapter till slut. Hade tänkt slippa det.

Gluggen verkar helt okej om man tolkar DxO:s nuffror tvärt av. Kantskärpan vid 200mm verkar lite mjuk dock, men inget att skrämmas av direkt.

Men jag skulle inte köpa gluggen tvärt av utan att se ett riktigt fälttest. Nu är i och för sig mitt intresse för denna brännvidd ganska marginellt, men jag förstår att brännviddsomfånget och ljusstyrkan är efterlängtad av många.

//Lennart

Håller med väldigt roligt att det änligen kommer. Men vet inte om jag läser testet rätt men verkar som de har problem med kant skärpan igen. Inte okej på ett high end objektiv. Blir nog att köpa sig en adapter till slut. Hade tänkt slippa det.

Efter att studerat DXO:s nuffror ytterligare tror jag du är väl pessimistisk. Dock med reservation att inte sett några jämförande bilder på samma motiv med Nikons och Canons motsvarigheter.

Vid en jämförelse med exempelvis Nikons 70-200/4 står sig FE-zoomen mycket bra, likaså mot motsvarande Canon.

Här gäller det dock att kolla vilka kameror de är mätta med. Nikonzoomen mätt med en D800 på 36mp och FE-zoomen med A7R med 36 mp. Ganska jämnt skägg kulle jag vilja säga, men det finns vissa differenser var på brännviddsomfånget gluggarna presterar bäst.

FE vs Canon är en "luring" då Canonzoomen är mätt med en 5DMkIII som endast har 22mp jämfört de Sonys och Nikonkamerornas 36mp. Mätt på en 36mp-kamera skulle denna zoom glänsa mer än vad nuffrorna anger. Man får ge sig in i graferna för att se och förstå varför Canon EF 70-200/4 L is usm är den arketyp av zoom som andra märken saknat.

Jag har kört den med adapter på A7R och även den gluggen glänser.

Men FE-zoomen står sig otroligt bra.

Se jämförelsen nedan. Skärmdump från DXO.

//Lennart

Bilagor

• Skärmklipp70200.JPG
    Skärmklipp70200.JPG
    88.7 KB · Visningar: 59
Efter att studerat DXO:s nuffror ytterligare tror jag du är väl pessimistisk. Dock med reservation att inte sett några jämförande bilder på samma motiv med Nikons och Canons motsvarigheter.

Vid en jämförelse med exempelvis Nikons 70-200/4 står sig FE-zoomen mycket bra, likaså mot motsvarande Canon.

Här gäller det dock att kolla vilka kameror de är mätta med. Nikonzoomen mätt med en D800 på 36mp och FE-zoomen med A7R med 36 mp. Ganska jämnt skägg kulle jag vilja säga, men det finns vissa differenser var på brännviddsomfånget gluggarna presterar bäst.

FE vs Canon är en "luring" då Canonzoomen är mätt med en 5DMkIII som endast har 22mp jämfört de Sonys och Nikonkamerornas 36mp. Mätt på en 36mp-kamera skulle denna zoom glänsa mer än vad nuffrorna anger. Man får ge sig in i graferna för att se och förstå varför Canon EF 70-200/4 L is usm är den arketyp av zoom som andra märken saknat.

//Lennart

Gör du den jämförelsen är Sony helt okej. Jag tänker nog helt fel men tar även med ekonomin i det hela och då kommer nog priset på Sony objektivet hamna närmare Canon 70-200/2,8 II än 70-200/4 L is. Men vi får väl se vad priset hamnar på och hur det upplevs i verkligheten. Ser fram emot dina tester.

Det stämmer säkert. Man får nog räkna med att Sony FE 70-200/4 G OSS kommer att hamna på minst 13 papp. Men ifall den är tydligt bättre än Zeiss FE 24-70/4 OSS (vilket den verkar vara), så är ju ett högre pris lättare att svälja.

På CyberPhoto kostar f.n.
Canon EF 70-200/4,0L IS USM 11.000 kr
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 21.500 kr

(Eftersom FE-objektivet är stabiliserat får man förstås göra sådana här jämförelser med Canons stabiliserade versioner.)

//Lennart

Lennart kan du hjälpa mig att tolka det här resultatet hos DXO?

Bilagor

• Skärmavbild 2014-04-06 kl. 20.02.44.jpg
    Skärmavbild 2014-04-06 kl. 20.02.44.jpg
    57.8 KB · Visningar: 49
Lennart kan du hjälpa mig att tolka det här resultatet hos DXO?

Ursäkta sent svar. Kom nyss hem! Helt kortfattat så vi inte nystar in oss i långa haranger så är grönt bra. Ju mer mot rött grafen går desto sämre.
Ta upp samma typ av resultat på en riktigt dålig zoom (exempelvis gamla Sony 18-70) och en fast glugg av toppklass (FE 55/1.8 eller Zeis Otus 58/1.4) så kan du ha det som referens.

Vad vi ser här är nog vad vi kan kalla en bra zoom. Det är min tolkning

mvh//Lennart

Ursäkta sent svar. Kom nyss hem! Helt kortfattat så vi inte nystar in oss i långa haranger så är grönt bra. Ju mer mot rött grafen går desto sämre.
Ta upp samma typ av resultat på en riktigt dålig zoom (exempelvis gamla Sony 18-70) och en fast glugg av toppklass (FE 55/1.8 eller Zeis Otus 58/1.4) så kan du ha det som referens.

Vad vi ser här är nog vad vi kan kalla en bra zoom. Det är min tolkning

mvh//Lennart

Tack Lennart! Vad jag inte förstår är varför Sony FE 70-200 har sämre kant skärpa vid 70mm o bländare 5,6 än vid bländare 4 och 8. Att det sker vid ändläge är logiskt men inte att skärpan försämras vid bländare 5,6. Det måste vara något jag tolkar fel. Det är bara ge sig till tåls till riktiga bilder.

Tack Lennart! Vad jag inte förstår är varför Sony FE 70-200 har sämre kant skärpa vid 70mm o bländare 5,6 än vid bländare 4 och 8. Att det sker vid ändläge är logiskt men inte att skärpan försämras vid bländare 5,6. Det måste vara något jag tolkar fel. Det är bara ge sig till tåls till riktiga bilder.

I princip är allt i en zoom en rad av optiska kompromisser. Jämför du 5 primezoomar av olika märken med samma brännviddsomfång och ljusstyrka så hittar du en rad små avvikelser:

Någon är bäst vid exv 70mm, en annan i mittläget 135, ibland hittar man någon som är optimerad för bästa återgivning vid längsta brännvidden. Har själv upplevt hur en 70-400 zoom blev aningen sämre vid nedbländning ett steg än vid full öppning vid 100mm för att sedan bli väldigt bra vid c:a 180mm.

Sätten att åskådliggöra det här har blivit mer sofistikierade ( exempelvis med DxO:s siffror/grafer) än någonsin tidigare. Dessutom har ju zoomarna som regel blivit bättre och bättre.

Personligen tror jag att även krävande fotografer skulle ha svårt att upptäcka många av dessa differenser vid normal fotografering av tredimensionella motiv. I alla fall vad gäller de tre 70-200 zoomarna som togs fram som exempel.

Så jag tror att det rätta är, precis som du själv också ger uttryck för, att kolla färdiga bildexempel.

Att Sony inte lyckats bra med sin 24-70/4 betyder absolut inte att deras telezoom skulle bli något stolpskott. Ser faktiskt tvärtom ut.

//Lennart

Det stämmer säkert. Man får nog räkna med att Sony FE 70-200/4 G OSS kommer att hamna på minst 13 papp. Men ifall den är tydligt bättre än Zeiss FE 24-70/4 OSS (vilket den verkar vara), så är ju ett högre pris lättare att svälja.

På CyberPhoto kostar f.n.
Canon EF 70-200/4,0L IS USM 11.000 kr
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 21.500 kr

(Eftersom FE-objektivet är stabiliserat får man förstås göra sådana här jämförelser med Canons stabiliserade versioner.)

Såg nu att Scandinavian Photo begärde 12995.- vilket gör objektivet väldig prisvärt i förhållande till prestanda(tycker jag). Hade nog gissat på ett högre pris då det kostar 50% mer än FE55/1.8 i USA.

Svaret kanske finns i den långa tråden, men jag frågar ändå.

Hur mycket i cm bygger en nikon-adapter på, på objektivet? Är det samma för alla adaptrar?

Jag funderar på att skaffa kameran och köra med min Voigtländer 40/2 Ultron med nikonfattning, men det känns ju inte lika kul om en pannkakslins växer till det dubbla..

Svaret kanske finns i den långa tråden, men jag frågar ändå.

Hur mycket i cm bygger en nikon-adapter på, på objektivet? Är det samma för alla adaptrar?

Jag funderar på att skaffa kameran och köra med min Voigtländer 40/2 Ultron med nikonfattning, men det känns ju inte lika kul om en pannkakslins växer till det dubbla..

Såhär blir förlängningen, dvs adapterns längd.:

Nikon: 28mm
Sony A: 26mm
Canon: 26mm
Leica M: Strax under 10mm.

Åtminstone på de jag har. Har en Leica R på väg in, så den kan jag inte mäta ännu.

Såhär blir förlängningen, dvs adapterns längd.:

Nikon: 28mm
Sony A: 26mm
Canon: 26mm
Leica M: Strax under 10mm.

Åtminstone på de jag har. Har en Leica R på väg in, så den kan jag inte mäta ännu.
Ok tack, bra att veta.

Då förlorar kameran sitt värde en hel del för mig, även om den fortfarande är mindre än det mesta.

Här är en bra lista på registeravstånd för en mängd olika fattningar. För att räkna ut hur lång en adapter till E-fattningen blir så är det bara att dra bort 18mm (registeravståndet för E-fattningen), dvs. Nikon F blir 46.5-18=28.5mm.

Tack alla som svarat!

Så får det nästan bli. Måste ha en liten OCH bra kamera nu, min D700 är för tung för mig.
En liten varning. Voigltänder 40/1,4 för M-bajonett är inte alls ett lika bra objektiv som 40/2 med Nikonbajonett, om man sätter dem på en a7 eller a7R.

Visst, det är litet, ljusstarkt och ganska skarpt. Men bara i mitten. Det lider av sänkt upplösning i nån slags "munkformad" ring, ungefär mellan mitten och hörnen. Denna försvinner inte förrän vid ordentlig nedbländning (mer än f/5,6). Detta gäller även de flesta 35-millimetersobjektiv för M-fattning, oavsett tillverkare (det brukar synas tydligt i MTF-kurvorna till och med).

40/2 däremot är väldigt jämnt och förutsägbart, men inte riktigt lika krispigt. Faktum är att det dessutom är bättre ergonomiskt, just för att det kommer lite längre ut från kameran. Och helheten är så extremt mycket mindre än en D700 med samma objektiv att du nog ändå kan känna dig nöjd.

Edit: Jag kan ta en bild på min a7 med 40/2 lite senare, om det vore intressant.

Såhär ser Voigtländer 40/2 ut på Sony a7. Faktiskt den mest ergonomiska kamera- och objektivkombination jag har, om vi ser till manuella objektiv.

DSC00699.jpg

I övrigt använder jag mest Olympus OM-objektiv samt FE 55/1,8. OM-objektiven är väldigt små, bra och trevliga, men lite svårhanterade eftersom man lätt kommer åt bländarringen som sitter längst fram, när man ska fokusera.

Generellt tycker jag att Nikon F-objektiv är för klumpiga på a7, men Voigtländern är ett lysande undantag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar