Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Canon 7D kostade 16000 kr vid introduktionen för tre år sedan. Att priset sjunker med 30 procent under en produktcykel är nog ganska normalt.

För övrigt är modeller som 7D mycket viktiga även om de inte skulle vara lönsamma i sig, eftersom deras "stjärnglans" gör även instegsmodellerna mer attraktiva för en köpare.

Jag betalade 17.990:- enbart för kamerahuset när det begav sig. Så tvåtusen spänn gör en viss skillnad.
7D:s "stjärnglans" har jag aldrig märkt speciellt mycket av trots ivrigt användande under 3 år.

Men det är ju en personlig åsikt. Likaså är åsikten att detta segment gått ned på lågfart det ämnet som diskuterades. Nu verkar 7D behållas ett tag till i sortimentet.

Förresten är det ganska kul detta med olika åsikter. En del testare tycker att Eos 5DMkIII inte är en klockren uppdatering av MKII:an. Jag personligen tycker att den är bättre på alla vis; även den upplevda upplösningen ser bättre ut.

Fast nu är det ju FF-kameror som mest diskuteras i denna tråd. Och jag tror att FF kommer att öka. Kolla bara intresset i trådarna kring D800 o 5DMkIII, liksom i denna om A99.
Lanseras dessutom en D600 som blir billig tror jag att 7D/D300s/A77-segmentet låmgsamt fasas ut men ersätts av ett lite billigare segment.

Det har ju redan hänt: Alla trodde på en uppföljare till D300s och vi fick D7000.

Men någon gång framöver står vi väl med facit i hand.

//Lennart

Jag betalade 17.990:- enbart för kamerahuset när det begav sig. Så tvåtusen spänn gör en viss skillnad.

Var köpte du den? Visserligen var Canons eget cirkapris 19000 kr när kameran introducerades, men att den faktiskt kostade så mycket (eller 18000) i någon butik kan jag inte minnas. Själv betalade jag ungefär 13000 kr i oktober 2009.

Var köpte du den? Visserligen var Canons eget cirkapris 19000 kr när kameran introducerades, men att den faktiskt kostade så mycket (eller 18000) i någon butik kan jag inte minnas. Själv betalade jag ungefär 13000 kr i oktober 2009.

MM i Växjö okt 2009. I december tog de 16.990:-. I januari 2010 köpte en jag känner en lätt begagnad för 13.700:- så du måste kommit över den billigt.

//Lennart

Sony's camera division is them

Snubblade över ett par länkar i ikväll bl.a. en med ovanstående rubrik

"Imaging not doing well..." leder vidare...ända till bokslut

Är det så illa med Sony CPD (consumer products)?
Kommentarer?..

Samma som Peter o h Joakim brukar fylla på med jämna mellanfum. Sa ju att det var dags att ta uppdet igen vur dåligt det gått för Sonys kameradivision ze senaste 5 åren. Jo, de lanserar väl en jppskö av små enkla dslr i plast hela tiden...

(Var visst i den andra tråden jag förjtspådde detta, men att du tar upp stafettpinnen var ju lite intressant. Du ligger lite efter Leif :)

Det intressanta är vad som ligger framåt inte bakåt. Men passa på att gotta dig i de där siffrorna.

/Mats

Samma som Peter o h Joakim brukar fylla på med jämna mellanfum. Sa ju att det var dags att ta uppdet igen vur dåligt det gått för Sonys kameradivision ze senaste 5 åren. Jo, de lanserar väl en jppskö av små enkla dslr i plast hela tiden...

(Var visst i den andra tråden jag förjtspådde detta, men att du tar upp stafettpinnen var ju lite intressant. Du ligger lite efter Leif :)

Det intressanta är vad som ligger framåt inte bakåt. Men passa på att gotta dig i de där siffrorna.

/Mats

Gotta? Nä Mats, skärp dej nu. Är nog mer intresserad av vad som ligger framåt.

"Sony's camera division is killing them" är ju ett väldigt drastisk påstående av en väldigt kunnig person och tankarna om att Sony skulle vara spekulant på Olympus, för att komma åt deras medicinska del och samtidigt få en mer omfattande och intressant kameradivision att avyttra till någon spekulant, är ju uppseendeväckande!

Inte alls någon rolig läsning!

Vad tror ni två, Mats och Gunnar, som verkar vara bra insatta i Sonys framtid. Kapar Sony ner sina två mest förlustdrabbade grenar, TV och kameror, och inriktar sej mer på den medisinska marknaden för att överleva?

Det där gamla känns ungefär lika fräscht som när Karl2 vuxflu hoppar in och säger att det verkar som det bara finns udda eller svindyra objektiv till Sony som ändå saknar nåt.

Det har ju försjutton stötts och blötts till leda redan, bara du som inte hänger med så bra. Ä en om det var ganska nya poster i forumet du hänvisar till så är det väl samma fenome där.

Årsredovisningar som redan när de presenteras speglar resumtat som är ett år gammalt är helt period som de ännu inte kunnat skörda frukterna av.

enkelt ett för trubbigt instrument. Sony har ju dessugom i tiden före A77 haft en intensiv FoU-

Jag tror helt enkelt att de blickar mer framåt än bakåt o h att prognoserna för ökad försäljning ser mycket ljusa ut med den nya tekniken som de är ensamma om och har en enorm potential som de hittills bara skrapat på ytan av när det gäller att utnyttja den. Det kommer också ta ytterligare tid innan den ac epteras a marknaden, men det kommer. De där siffrorna är inte speciellt relevanta när det gäller de nyare kanmerorna som A77 och A57. NEX säljer ju heller inte dåligt.

Som sagt det är gammal skåpmat. Peter och Joakim brukar komma dragandes med dessa siffror här med jämna .ellanrum. Siffrorna historiskt är en sak, tolkningen av dem en anna . Jac trlr på en mycket ljus framtid för Sonys kameradivision.

Uppköp av Olympus för kameradelen tror jag inte ett dugg på. Däremot för a dra områden som medicinsk utrustni g osv. är en anna sak. Det har jag ingen uppfattning om.

/Mats

"Sony's camera division is killing them" är ju ett väldigt drastisk påstående av en väldigt kunnig person och tankarna om att Sony skulle vara spekulant på Olympus, för att komma åt deras medicinska del och samtidigt få en mer omfattande och intressant kameradivision att avyttra till någon spekulant, är ju uppseendeväckande!

Inte alls någon rolig läsning!

Vad tror ni två, Mats och Gunnar, som verkar vara bra insatta i Sonys framtid. Kapar Sony ner sina två mest förlustdrabbade grenar, TV och kameror, och inriktar sej mer på den medisinska marknaden för att överleva?

Ja i så fall är de ju på väg mycket i samma riktning som Minolta.
För övrigt verkar det ordentligt turbulent och det handlar ju långtifrån bara om Sony. Det finns ju ingen möjlighet att detta race mot allt lägre marginaler i både tillverkning, distribution och detaljhandel ska kunna bestå speciellt mycket längre oavsett produktlinjer innan vi får stora strukturförändringar och ytterligare kapitalkoncentration som följd. Att köpa Olympus verkar ju inte som någon vettig idé direkt. Historien är full av taskiga fusioner i elektronikindustrin och det går säkert inte speciellt mycket bättre i "imagingsegmenten". Behöver inte Sony koncentrera sig på att få ut sina grejor ordentligt på istället för att tappa fart i taskiga fusioner?

Alla som bidrar i den där diskussionen på dPreviev är väl inte större experter än folk i detta forum och jag sägewr som Per brukar att vi nog behöver bättre info och analyser än de vi hittar på dPreview i refererad tråd.

Sen är inte dagens förluster någon dödsdom för överhuvudtaget någonting. Det handlar också mycket om hur starkt man står finansiellt för att kunna strukturera om när balansen på marknaden ändras då en del ger upp och andra köper upp konkursbon och marknadsandelar. Vi har sett det förr och kommer få se det igen. Jag undrar om det skulle vara så stor idé att köpa på sig Oly när det gäller kameror. Vad är det Sony i så fall skulle vara i så starkt beroende av att de skulle köpa det företaget.

Jag har jobbat under ganska lång tid i företag som både köpt och sålt mängder av företag och helt bytt ägare med och jag har sett hur svårt det är att lyckas med det. Det har varit väldigt sällan 1+1 har blivit 3. I de flesta fall har det blivit 1+0,5 eller i värsta fall bara 1 eller t.o.m. <1. Ibland har man köpt företag för att komma in på ett nytt segment eller så bara för att erfara att folk slutar och allt rinner ut i sanden. I denna typ av företag är det människorna som är det viktiga och när de tröttnar och går åt något annat håll så finns bara lite gamla datorer och några gamla kontorsmöbler kvar i bästa fall. I något fall fick en anställd köpa ett företag man tagit över för mycket pengar för en symbolisk summa när man skulle "tillbaka till kärnverksamheten" när man efter ett tag upptäckt att man faktiskt inte hade några synergier utan bara strul mellan många av de företag man köpt och "kärnverksamheten". Konglomerat är inte optimala alla gånger.

På samma sätt gladdes man ju lite åt att konkurrenterna till företaget man jobbade på gjorde exakt samma resa och fick exakt samma problem. Fusioner skapar ofta förvirring, inte konflikter, lägre lönsamhet och många gånger tappar man helt det man trodde sig köpa genom att man varken lyckas behålla nyckelpersonerna eller få dem att bidra tillnärmelsevis lika mycket som man hoppats.

Det surras alltid en massa men det är ju idag väldigt svårt att se någon uppgivenhet i Sonys systemkamerasatsningar, vare sig vi pratar om tjockkameror eller CSC. Tvärtom har ju Sony nu grejor i portförjen som fortfarande känns väldigt relevanta och fräscha. Så jag har svårt att se vad de ska med Oly till om det nu finns någon sanning i de ryktena. Att köpa sig marknadsandelar och tro att Oly-användare över en natt skulle bli Sony-kramare tror jag är naivt. De kommer till största delen säkert gå till Nikon eller Canon istället. Vid uppköp funkar det ofta så att den "stora stygga varg" som slukar det egna älskade märket sällan hamnar på plus direkt.

Däremot Leif så tror jag alldeles oavsett Oly-inspelet att Sony säkert styr upp sin affär hårdare än tidigare och att de försöker rensa i modellutbudet över tid. Det blir säkert inte lika många kompaktmodeller och kanske inte riktigt lika ofta nya modeller.

. Det blir säkert inte lika många kompaktmodeller och kanske inte riktigt lika ofta nya modeller.

Exakt!
Det är den absolut bästa affärsmetoden, när man skall styra upp ett företags ekonomi, kvittar vilka produkter de tillverkar!

De flesta konsumenter har nu tappat intresset, att ständigt byta upp sig, vi har nått en nivå där alla kameror presterar en mycket hög kvalité på givna bilder, samt ”nåbara” priser för hobbyfotografen.
Nu skall det till något alldeles extra, för att köplusten skall vakna till liv!

Så är det inom PC-världen, den "gamla" bärbara, 2-4 år, fungerar fortfarande fint med nya program.
Ett nytänk, typ Ipad, inom PC världen, har snabbt förändra villkoren, - i kamera världen blir det kompakta kameror med APS-C prestanda som kommer att sälja, ge en bra vinst!
Med RX100 och NEX-5/-7 har företaget nu lagt sig på rätt spår!

Tack för ett bra svar Sten-Åke!

Men, Mats och Sten-åke, de tankar som går på dpr handlar om att köpa Olympus för dess medicinska del och bli tredje störst i världen inom de området. Samtidigt så skulle Olympus kameradel göra Sonys kameradel attraktivare att avyttra till någon hugad spekulant. Hoya t.ex. som har både objektiv och kameror, Pentax, skulle kanske känna sej lockade. Eller varför inte Sigma som ju av någon konstig anledning slutat? med att ta fram objektiv för alfa-fattningen. De kanske funderar på att sätta sin SA-fattning, eller vad den heter, på en Sigma A77?

PS. Mats, skriv med ett ordentligt tangentbord så slipper dina skrivförrvirringar skapa läsfövirringar ;-)

.
. ....Samtidigt så skulle Olympus kameradel göra Sonys kameradel attraktivare att avyttra till någon hugad spekulant. Hoya t.ex. som har både objektiv och kameror, Pentax, skulle kanske känna sej lockade. .....

QUOTE]

Har du vaknat på fel sida?
Var kommer allt ditt surr ifrån, egna sk. källor?

Till Leif Bength och om Leif Bength

.

Leif, det är alldeles uppenbart att du inte är intresserad av Sony för din egen räkning, eftersom du redan har ett mycket bra kamerasystem av senaste modell med noga utvalda komponenter som passar dig alldeles perfekt.

Du visar också att du inte är speciellt insatt i tekniken i Sonys kameror mer än på ytan, ingen erfarenhet av den eller någon riktig förståelse för vilka möjligheter det kan ge.

Du är också dåligt påläst och har inte följt utvecklingen eller diskussionerna över tid, vilket visas av alla dessa inhopp som är helt ur synk med tiden och som redan har avhandlats.

Du påstår att du "följer diskussioner på andra siter" och rapporterar tillbaka hit, när det i själva verket visar sig vara resultat av hastiga googlingar och att du bara skummat igenom innehållet eller läst rubrikerna. Blev tydligt t.ex. när du hänvisade till en tråd om att SLT skulle vara en återvändgränd när det visade sig att det inte handlade om det alls, utan en helt annan teknik med flytande kristaller från en annan tillverkare.

Du hafsar när du kollar upp priser och sortiment mm, vilket visar att du dels inte bryr dig och inte heller anstränger dig för att det ska vara rätt om du hade haft ett vettigt syfte.

Du skriver på ett sätt som på ytan kan uppfattas som seriöst ibland, omväxlande extremt provocerande ibland och mycket goddag-yxskaft svar på seriösa frågor.

Du petar in små felaktigheter här och var, som t.ex. att "Sigma verkar ha slutat att göra objektiv till alpha" i tydlig avsikt att skapa en upphetsad sidodiskussion om det.

Du skriver påhittade saker som saluförs som dina idéer, fast de är avhugget kortfattade utan att du visar någon vilja att förklara dig mer uttömmande och det är tydligt att du vill provocera provocera och försöker skapa konflikter med dina brandfacklor och småeldar.

Det här är ju ett känt Internet-betenede som är välkänt och kallas för Trollning.

Till din förtjänst kan man ju i alla fall ge dig cred för att du varit framgångsrik i ditt trollande.
Men nu har du väl haft ditt lilla roliga, så kan du inte bara lägga ner det där nu helt och hållet en gång för alla. Det är alldeles genomskinligt vid det här laget, även om det för en som inte sett mönstret kan uppfatta vissa inlägg som seriösa.

Roligt är det ju möjligen bara för just dig, för oss andra som faktiskt är genuint intresserade av den här kommande kameramodellen från Sony är det faktiskt rätt trist att du lyckats förstöra diskussionen och den annars så trevliga tonen i de här forumen. Så mycket att flera uppskattade skribenter har lämnat diskussionerna, andra tycker bara det blivit mycket tristare och nya vänder i dörren alldeles i onödan.

Det värsta kanske ändå är att du faktiskt inte är speciellt schysst mot din kompis Lennart som är precis tvärtom med mycket trevliga, kunniga, roliga och väl genomtänkta bidrag i diskussionerna. Han har tvingats gå in och försvara dig och gjuta olja på vågorna osv., vilket inte alls hade behövts och du försöker lyfta din trovärdighet genom att associera dig med honom vilket känns rätt sunkigt.

Jag förstår rätt tydligt att du med all säkerhet är en en kul prick med humor och viss tankeskärpa, trevlig och duktig fotograf som är enkelt och roligt att umgås med, men att du håller på med ett spel i de här forumen som nu passerat alla gränser och förmodligen inte är så roligt för dig själv heller längre.

Diskussioner och spekulationer finns i alla märkesforumen när en ny modell lanseras. Det förekommer ju inte att någon av "oss" går in och förgiftar de diskussionerna och sabbar.

Vet inte vad som driver dig, om det är nån avundsjuka för att Sony-forumen varit roligare och trevligare än de lite "torrare" Canon och Nikon-forumen, eller att vi är tacksamma objekt för att vi är engagerade eller nåt.

Hursomhelst så är det hög tid att du lägger av nu för gott. Du har absolut noll cred i de här diskussionerna och det är jävligt trist, även när det svänger lite och vissa inlägg ser ut att vara seriösa på ytan, då det är genomskinligt att syftet är allt annat än att bidra med något.

Så, nä, det är inte jag som ska skärpa mig.
Du ska göra det nu och sluta upp med de här barnsligheterna.
Sluta skriv överhuvudtaget i Sony-forumen är mitt förslag, för du kommer inte att tas på allvar ändå även om du skulle börja skriva något av ett annat syfte än att provocera. Du har skämt ut dig tillräckligt nu.

Till alla andra riktar jag en uppmaning att totalt ignorera allt vad den mannen skriver i fortsättningen och inte ens svara kort på något inlägg, utan bara ignorera det så kan vi förhoppningsvis få tillbaka den trevliga stämningen som vi brukar ha med kunnande, värme och humor.

/Mats

Ber om ursäkt för vissa inlägg som inte är alldeles enkla att läsa med utbytta eller saknade tecken och menings-delar som huggits av och hamnat på fel rad osv.

Författat med ett fjuttigt pektangentbord på mobiltelefon på skakig tunnelbana.

Ska försöka hitta en lösning som fungerar lite bättre eller avstå från att skriva när jag inte har tillgång till vettig utrustning att skriva med.

/Mats

Jaja Mats, vill du inte spekulera, i en spekulationstråd, om framtiden för Sony så är det väl bara tiden kvar som kan ge svar. d.v.s alla svar inkl en eventuell A99....

I så fall kan jag väl ge en länk till något som måste vara ett lite beskt piller för alla Sony-gnällare att svälja... :)

EISA har precis publicerat årets Awards. Där fick Sony tre st för kameror. INGEN av de andra "stora" fick mer än högst två.

Så om vi nu ska spekulera lite... :)

1) Hur kan detta tänkas påverka optimismen och framtidstron på Sonys kameradivision?

2) I vilken riktning kan humör, framtidstro och glädje tänkas gå hos alla de övriga?
OK, modererar lite - "småttingarna" är säkert nöjda.

Länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1858228#post1858228
.

Ett uppriktigt GRATTIS till Sony för alla EISA-awards med hälsning från en canonanvändare!

Sen Mats! Du ska sluta ständigt lägga påståenden som jag aldrig påstått i min mun och lära dej att citera rätt.

Så detta är enbart ditt påstående: "Sigma verkar ha slutat att göra objektiv till alpha".

Detta är min fråga: "Sigma verkar ha slutat att göra objektiv till alpha?" som du försökte citera.

Hoppas du ser och kan tolka skillnaden!?.. Om inte så är det tyvärr omöjligt att föra en skriftlig konversation med dej.

Dra heller inte in någon tredje person då du försöker beskriva mina tillkortakommanden och förtjänster.

Jag ställde frågan om priset på 7D i Canon-tråden , under den första tiden, 3st svarade att dom betalat 18200 Kr för huset.

---
Detta är min fråga: "Sigma verkar ha slutat att göra objektiv till alpha?" som du försökte citera.

Hoppas du ser och kan tolka skillnaden!?.. Om inte så är det tyvärr omöjligt att föra en skriftlig konversation med dej.
---
Meningsbyggnaden är ett påstående, inte en fråga.

Ifall det vore en ren fråga utan någon (i detta fall helt tydlig) önskan om att Sigma skulle ha slutat att leverera objektiv med Alpha-fattning, så skulle du istället ha skrivit:
'Har Sigma slutat att göra objektiv till Alpha-systemet?'

Att jag skriver ovan att din förhoppning om detta är tydlig beror på att jag har läst åtskilliga (om ej alla förstås) av dina tidigare inlägg. För var och en som har gjort detta torde det inte vara föreligga några som helst tvivel om vad du skulle önska. Du har väl hört talas om "Freudianska felsägningar?"

Så, ja Leif:
"Hoppas du ser och kan tolka skillnaden!?..."

Men OK, jag har på senaste tiden sett en liten förskjutning från din sida i riktning mot att duinte uteslutande öser ut otroliga mängder av galna och helt osanna påståenden om Alpha-systemet, trots att du helt klart knappast har någon som helst erfarenheter av detta,

Och, vågar jag påstå, inte har något som helst intresse av någonsin skaffa dig. Det är snarare bara en nödtorftig anpassning från din sida för att reducera mothugg från dem som är förtrogna med Alpha-systemet, och följaktligen vet vad de talar om.

Så, nä Leif, din anpassning räcker inte. Det är svårt att se att din nu en aning mera dämpade framtoning skulle vara äkta. Liksom (tyvärr måste jag säga, eftersom jag är väldigt blåögd och tror allla människor om gott - ibland alldeles för länge) uppriktigheten i ditt grattis ovan.

Leif, jag har ABSOLUT INGEN SOM HELST önskan om att skriva sådana här inlägg och ingen annan här heller. Ställer vi högre krav på dig än du klarar av ifall vi FORTFARANDE hoppas på att du ska kunna uppföra dig normalt, så att vi slipper detta framöver? Eller är du enbart intresserad av att fortsätta med att förstöra trådarna här?
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar