Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag säger inte att lagget vid bläddring och zomning i bilder gör så mycket, jag säger att det finns där.

A900 har exakt samma funktioner och där laggar det inte ett enda dugg. Det har inget med sökare/EVF att göra, utan bara hur kameran processar data.

"2015 års A77 redan här"
Tror att det är hög tid att tänka bort den utvecklingstakten bara för att det har gått så långsamt med de makaniska systemen. Det kommer att gå rasande mycket fortare. A99 kommer att bli ett stort lyft och jag gissar att A78 kommer tidigt nästa år och blir en rejäl uppdatering för A77. Samma hus och samma bildkvalitet, men elektronik som hänger med på ett helt annat sätt.

Fasiken, det låter ju som om jag dissar A77. Det gör jag inte.

Det är en sanslöst bra kamera! Jäklar i h-e vad bra den är!!!

Har ju ynnesten att äga ett 135/1,8ZA

Så jäkla häftigt med peakingen. Tittar man i sökaren och fokuserar manuellt ser man ett tydligt tunt gult streck för skärpeplanet flytta sig och det är superenkelt att mycket snabbt sätta skärpan extremt perfekt.

Visst var det snyggare bild i A900s sökare, men åh vad fullständigt onödigt. Nu stör mig lite flimmer och tv-bild inte ett dyft. Det är bara så överlägset som hjälpmedel att fånga rätt bild.

Helt enkelt ett avsevärt bättre fotografiskt verktyg och man blir fokuserad på att ´skapa rät bild. Vill man ha en fin utsikt så kan man ju skaffa sig en kikare eller nåt. Helt värdelöst med optiska sökare även om det är lite snyggare bild. EVF är överlägset. Tar ett par dar att komma underfund med, så det kommer nog fortsätta klankas på, men om det är bildresultatet man är ute efter så är EVF ett klart bättre verktyg.

Och peaking!! Vilken revolution det är!

Med vertikalgreppet blir kameran riktigt rejäl att hålla i. så perfekt ergonoimi.
Jag brukar inte använda det för vertikalfoto, utan håller oftast i det vanliga greppaet ändå om det är enstaka bilder.

Dock skulle jag önska att sökaren inte disablas för att man fäller ut displayen. Med VG på så blir kameran högre och då är det här ett ritigt bra sätt att få lite överblick.
A77VG.jpg

Då har man tilgång till att se alla inställningar på ett mycket bra sätt och den är inte i vägen när man tar upp den till ögat.

Den där fjuttiga LCD-displayen på ovansidan har jag inte mycket till övers för. Känns rätt blasé år 2012 med en svartvit sådan ungefär som 80-talets casio-klockor. Skit att de måste sätta dit sånt strunt bara för att bli "godkända" av allehanda testare och annat löst folk med gammalmodiga attityder. Hopas de ersätter den med något vettigt och en rejäl grafisk skärm på nästa modell.

har man bakdisplayen lite utfälld på det här sättet så har man mycket överskådlig information både uppifrån och bakifrån och den är inte i vägen när man har kameran i ansiktet och tittar genom ´sökaren. Tyvärr går det inte för att sökaren stängs av så fort man vickar ut skärmen. Bra hade det varit. hamnar på önskelistan för FW-uppgradering, men lär väl inte komma tyvärr.

/Mats

Ser att 7D 3 år efter lanseringen får en fullmatad FirmWare uppdatering, tydlingen behövde både förstoringen och scrollningen av bilder snabbas på även på en sådan högklasskamera från Canonfabriken. undrar varför ingen ersättare kommer från Canon, Väntar dom in Nikons D400 som eller inte ser ut att komma, D300 fyller väl 5 år nu i år tror jag.

//Bengt.

Jo, det kommer väl en ersättare nästa år kn man gissa. men vad är det som de ska fila på och förändra?

Någon ny sensor har de väl inte klar nu att stoppa i och i övrigt är den väl så klar på många sätt att det bara blir småjusteringar. om de inte vill införa vinklingsbar display och inte kan få till AF vid LiveView osv. Det är väl det nya AF-systemet de kan peta in i så fall.

Canon släpper nog en ny när de lyckats få fram en ny bättre sensor.
Räkna inte med samma steg i uppdateringarna som hos Sony som har mer elektronik och ntänkande i kamerorna. Där blir det större steg oftare helt enkelt.

/Mats

jag säger inte att lagget vid bläddring och zomning i bilder gör så mycket, jag säger att det finns där.

A900 har exakt samma funktioner och där laggar det inte ett enda dugg. Det har inget med sökare/EVF att göra, utan bara hur kameran processar data.

"2015 års A77 redan här"
Tror att det är hög tid att tänka bort den utvecklingstakten bara för att det har gått så långsamt med de makaniska systemen. Det kommer att gå rasande mycket fortare. A99 kommer att bli ett stort lyft och jag gissar att A78 kommer tidigt nästa år och blir en rejäl uppdatering för A77. Samma hus och samma bildkvalitet, men elektronik som hänger med på ett helt annat sätt.

Fasiken, det låter ju som om jag dissar A77. Det gör jag inte.

Det är en sanslöst bra kamera! Jäklar i h-e vad bra den är!!!

Har ju ynnesten att äga ett 135/1,8ZA

Så jäkla häftigt med peakingen. Tittar man i sökaren och fokuserar manuellt ser man ett tydligt tunt gult streck för skärpeplanet flytta sig och det är superenkelt att mycket snabbt sätta skärpan extremt perfekt.

Visst var det snyggare bild i A900s sökare, men åh vad fullständigt onödigt. Nu stör mig lite flimmer och tv-bild inte ett dyft. Det är bara så överlägset som hjälpmedel att fånga rätt bild.

Helt enkelt ett avsevärt bättre fotografiskt verktyg och man blir fokuserad på att ´skapa rät bild. Vill man ha en fin utsikt så kan man ju skaffa sig en kikare eller nåt. Helt värdelöst med optiska sökare även om det är lite snyggare bild. EVF är överlägset. Tar ett par dar att komma underfund med, så det kommer nog fortsätta klankas på, men om det är bildresultatet man är ute efter så är EVF ett klart bättre verktyg.

Och peaking!! Vilken revolution det är!

Med vertikalgreppet blir kameran riktigt rejäl att hålla i. så perfekt ergonoimi.
Jag brukar inte använda det för vertikalfoto, utan håller oftast i det vanliga greppaet ändå om det är enstaka bilder.

Dock skulle jag önska att sökaren inte disablas för att man fäller ut displayen. Med VG på så blir kameran högre och då är det här ett ritigt bra sätt att få lite överblick.
Visa bilaga 126057

Då har man tilgång till att se alla inställningar på ett mycket bra sätt och den är inte i vägen när man tar upp den till ögat.

Den där fjuttiga LCD-displayen på ovansidan har jag inte mycket till övers för. Känns rätt blasé år 2012 med en svartvit sådan ungefär som 80-talets casio-klockor. Skit att de måste sätta dit sånt strunt bara för att bli "godkända" av allehanda testare och annat löst folk med gammalmodiga attityder. Hopas de ersätter den med något vettigt och en rejäl grafisk skärm på nästa modell.

har man bakdisplayen lite utfälld på det här sättet så har man mycket överskådlig information både uppifrån och bakifrån och den är inte i vägen när man har kameran i ansiktet och tittar genom ´sökaren. Tyvärr går det inte för att sökaren stängs av så fort man vickar ut skärmen. Bra hade det varit. hamnar på önskelistan för FW-uppgradering, men lär väl inte komma tyvärr.

/Mats

Om man duttar till på Finder/LCD-knappen som sitter till vänster om lilla displyen så tänds sökaren, men man får då dutta till varje gång man vill titta.

Jag tog till mig StenÅkes tips om att stänga av EVF-effekts, man får då en lugnare stabilare bild. mera lik en OVF.

En fördel med den fjuttiga displayen på ovansidan (åtminstone på Nikon) är att man direkt kan se att kameran har ett batteri i sig, och om där sitter ett eller två minneskort. Med NEX:en har jag knallat iväg hemifrån med minneskortet sittandes i kortläsaren och jag hade inget extra med mig. På just en NEX är det dock förstås svårt att få plats med nån display på ovansidan - när man ser en sådan isärplockad inser man att det är ganska fullt i det kamerahuset ...

Inte ett jättestort problem förstås, men när man har bråttom kan såna smådetaljer vara värda mycket. Att displayen är som en Casioklocka beror nog på att den drar mycket lite ström - med en grafisk färgskärm där skulle den inte kunna vara igång hela tiden utan att käka upp batteriet.

Det här är min åsikt, och jag är inte någon bakåtsträvare som vill att allt ska vara som förr ;)

En fördel med den fjuttiga displayen på ovansidan (åtminstone på Nikon) är att man direkt kan se att kameran har ett batteri i sig, och om där sitter ett eller två minneskort. Med NEX:en har jag knallat iväg hemifrån med minneskortet sittandes i kortläsaren och jag hade inget extra med mig. På just en NEX är det dock förstås svårt att få plats med nån display på ovansidan - när man ser en sådan isärplockad inser man att det är ganska fullt i det kamerahuset ...

Inte ett jättestort problem förstås, men när man har bråttom kan såna smådetaljer vara värda mycket. Att displayen är som en Casioklocka beror nog på att den drar mycket lite ström - med en grafisk färgskärm där skulle den inte kunna vara igång hela tiden utan att käka upp batteriet.

Det här är min åsikt, och jag är inte någon bakåtsträvare som vill att allt ska vara som förr ;)

Man skaffar sig både vanor och ovanor med sin kamera, ovanorna anpassar man sig till också efter en tid. har man använt finare kameror med stora prismasökare under 30 år, så blir det jäkligt konstigt med en EVF, och det är fullt naturligt. när jag satte mig i en SAAB V4 för första gången så var det så heltokigt att pedalerna satt så snett, herrgud vad är detta för tokerier tänkte man. efter några månader så tänkte man inte mera på den saken.

Man skaffar sig både vanor och ovanor med sin kamera, ovanorna anpassar man sig till också efter en tid. har man använt finare kameror med stora prismasökare under 30 år, så blir det jäkligt konstigt med en EVF, och det är fullt naturligt. när jag satte mig i en SAAB V4 för första gången så var det så heltokigt att pedalerna satt så snett, herrgud vad är detta för tokerier tänkte man. efter några månader så tänkte man inte mera på den saken.

Fast jag skrev inte om EVF, utan den lilla skärmen på ovansidan. Vet inte varför användandet av den skulle vara vare sig en vana eller ovana :)

Jag har ägt en SAAB 96, och tyckte om den. Det är visserligen sant att man vänjer sig vid att sitta snett, men särskilt ergonomiskt är det inte vid långkörningar ...

Om man duttar till på Finder/LCD-knappen som sitter till vänster om lilla displyen så tänds sökaren, men man får då dutta till varje gång man vill titta.

Jag tog till mig StenÅkes tips om att stänga av EVF-effekts, man får då en lugnare stabilare bild. mera lik en OVF.

Har också provat med finder/lcd-knappen, men har inte riktigt kommit överens med mig själv om smidigaste handhavandet än. Skulle vilja ha Infoskärmen på displayen och sökare i sökaren hela tiden sas. och då blir det inte optimalt med manuell växling. Har inte hittat det optimala som passar mig ännu.

Har också ibland råkat komma åt något som helt stängt av bakdisplayen och jag har inte riktigt kommit underfund med disp-knappen. Finns en del underligheter i handhavandet som jag måste komma tillrätta med.

Jag stängde också av EVF-effekts nästan direkt. Det funkar bra när det är ljust, men i mörker så blir ju då sökarbilden också mörk.

Finns ju en trevligt placerad knapp nedanför objektivet till vänster sett om man tittar på kameran framifrån. DoF-knappen Antar jag. Just den funktionen är inte något som jag använder speciellt ofta då jag ofta kör på stor bländare ändå och inte tycker jag behöver se efter hur det blir.

Konstigt att just den inte går att mappa om till andra funktioner som man kan göra med de andra knapparna.

Finns en hel del att sätta sig in i som jag nte hunnit med ännu. Det får ta den tid det tar. Vissa saker är helt suveräna, medan vissa andra känns rätt underliga faktiskt.

/Mats

Fast jag skrev inte om EVF, utan den lilla skärmen på ovansidan. Vet inte varför användandet av den skulle vara vare sig en vana eller ovana :)

Jag har ägt en SAAB 96, och tyckte om den. Det är visserligen sant att man vänjer sig vid att sitta snett, men särskilt ergonomiskt är det inte vid långkörningar ...

Jag ville bara ta med flera exempel, är man van vid den lilla skärmen under lång tid, så kanske man inte vill vara utan den, det var inge konstigare än så.

Är man van vid OFV under 30 år så blir det ännu konstigare att vänja sig vid EVF, jag skriver en paralell bara till hur du såg på den lilla displyen, jag fick intrycket av du tyckte den var bra för du har blivit van att dra nyttan av den.

Nu klarar jag inte att förklara bättre, hoppas att du hajar vad menar afe.

//Bengt.

Du menar att dagens mekaniktunga värstingkameror för 50-75.000 kr i framtiden kommer att vara ersatta med helelektroniska minikameror för 50 spänn? :)
.

Inte helt omöjligt!
En mobiltelefon, Ericsson Hotline, kostade ca. 75 000:-, den första generationen, när den lanserades för många år sedan, - idag får man en ännu bättre, mycket, mycket mindre mobiltelefon för ca. 2 000:-, - med kamera och GPS.
Alltså, om några år, kanske tidigare, får man en mycket, mycket liten värstingkamera med en optik, stor som en sockerbit, - bäst av allt, den har en telefon inbyggd, kan köpas på en bensinmack för 50 spänn!

Bengt, Gunnar och Mats!

Jag blir uppriktigt sagt förvånad över att ni i stort sett i varenda inlägg använder Canon som måttstock och ibland även Nikon. Ni framställer ju både Canon och Nikon som våta drömmar här i forumen. Vilken oinsatt läsare som helst får ju bara negativa vibbar om Sony av era ständiga vs-tankar och hoppar in till canon- och nikonforumen istället. Det tackar naturligtvis dessa gladeligen för men ni får ju aldrig några våta drömmar om Sony tillbaka...

Bengt, Gunnar och Mats!

Jag blir uppriktigt sagt förvånad över att ni i stort sett i varenda inlägg använder Canon som måttstock och ibland även Nikon. Ni framställer ju både Canon och Nikon som våta drömmar här i forumen. Vilken oinsatt läsare som helst får ju bara negativa vibbar om Sony av era ständiga vs-tankar och hoppar in till canon- och nikonforumen istället. Det tackar naturligtvis dessa gladeligen för men ni får ju aldrig några våta drömmar om Sony tillbaka...

Hehe, ja men då så. Vad bra. Bjuder gärna på det. Hoppa gärna in till Canon och Nikonforumen då. (Tycker iofs du har fel i sak som vanligt, men det är inget jag är intresserad att dryfta mer).

Om man får negativa vibbar av sånt så är det väl lika bra. Mm man är så inskränkt så kanske man inte klarar av att ratta en Sony ändå som kommer med lite modernare tänk. Om folk har våta drömmar om det ena eller andra märket struntar jag fullständigt i, men det är ju kul att kunna glädja nån.

/Mats

Det är nog en vanesak. All den där infon går att se mycket bättre på bakdisplayen också och när det gäller batteri gör det varken till eller från, även med en grafisk färgskärm.

Man kan köra en hel dag med hundratals bilder på bara ett batteri och har man grepp med dubbla batterier så är det såklart ännu mer. Att byta batteri görs på några sekunder och såna kan man enkelt ha i fickan, så jag ser inte något problem med det även om det skulle gå åt aningen mer ström.

Tycker faktiskt dessutom att toppdisplayen stör lite estetiskt. Får väl täcka över den med svart eltejp eller nåt. Synd på ett så bra område annars där man kunde ha vettiga knappar och kontroller.

/Mats

Bengt, Gunnar och Mats!

Du har kommit till totalt fel forum!

Våta drömmar om Canon och Nikon?
Här känner vi bara till Sony, har mycket lite intresse av andra tillverkare av kameror!

"Fjuttiga" ovandisplayer onödiga. Nej för fasiken! Jag är en mycket sen Sonyanvändare som kör Nikon och Canon också.

Som flera antytt är det väl en vanesak. Men jag höll på att bli galen av att A700 samnade toppdisplay.

Det är ju åtgärdat på A77 och det tackade i alla fall jag för.

Har man alltid kört utan toppdisplay så saknar man den inte. Har man gjort det från början så är den för mig ovärderlig. Speciellt när den knyts till speciella funktionsknappar som gör att man snabbt kan ändra bländare, tid, iso, sekvens, självutlösare mm samt få batteriinfo samt upplysning om kvaravarnde antal bilder utan att behöva lyfta upp kameran för att kolla huvuddisplay eller EVF.

Kan inte tänka mig att Sony plockade dit den för att bli som Canon/Nikon utan just för att den är en viktig funktion vad gäller snabbt användande. När den dessutom går att tända upp i mörker så anser jag att det är toppen men "topp"-display.

Fast det hela visar väl bara hur olika preferenser vi alla har.

//Lennart

Jo, den är väl kanske nyttig när man vänjer sig. Gör inte så mycket om den sitter där, var och en får väl avgöra själv om man vill titta på den eller inte. Valfrihet är alltid bra.

Det är dock år 2012 och det känns som hög tid att byta ut den mot en grafisk färgskärm.

Whatever, bagatell i sammanhanget anser jag.

Dumt att sökaren stängs av så fort man vickar ut skärmen. Den lösningen som jag föreslog i #822 tycker jag skulle vara vettig.

/Mats

Bengt, Gunnar och Mats!

Bra att du har upptäckt det, personligen anser jag det vara högst relevant, tror att din gode vän Lennart också har nämt något liknande. Vi håller inte på med bara inbördes beundran om du någonsin har trott det, moderatorerna delar dock inte dom ideérna med oss.

Våta drömmar vet jag förstås inte hur du har lyckats hitta i någon text, men det kan jag bjuda på.
Personligen har jag aldrig hyst agg mot något kameramärke, Poängen i sammanhanget är att jag fått en del skäll förr i tiden när jag berömde vissa Canonmodeller i ett Sonyforum, men inte nu längre.

Därimot så kan toleransen mot vissa kameramärken vara högre i många tester angående brister i hantering eller saknad av finesser, Nyare sensorer till Canon som då skall ge högre DR-tal vid basiso, säger många testare att det kommer snart, och nu har dom sagt det i snart 4-5 år rätt så kul att läsa tycker jag. OBS, handlar inte om konspiration utan går lätt att läsa för vem som helst när som helst.

Ett exempel på det om tolerans gäller den nya muskelkompakten Canon G1X som har en för tiden förvånansvärt långsam autofokus ( obs Canons paradgren ) Då skriver Mr Canon Fröderberg him self att Canon prioiterar inte snabb autofokus med G1X, det är både snällt och lite gulligt att skriva så, jag tycker Magnus skulle ha visat lite muskler i stället, och sagt hallå där Canon detta duger inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar