Men motverkas inte detta av att jag och många andra har slutat att investera i A-mount och köper NEX istället. Dessutom missar ju Sony mycket av eftermarknaden eftersom många täckt in bristerna i det utbudet med manuella objektiv och adaptrar. Det ger ju inte mycket merförsäljning.
Jag tror Joakim fortsatt har rätt tyvärr. Därför hoppas jag mycket på Sonys FF-modeller framöver. Blir de oöverträffat prisvärda och att Sony även täcker in en del hål när det gäller långa telen exv. så kan det ju bli lite roligare även för A-mountsegmentert. Jag tror det behöver en vitamininjektion.
Sony kanske trots allt och trots att de nu inte tjänar så mycket pengar i det segmentet ser kameraproduktlinjerna som strategiska när TV-marknaden blivit tuffare för företaget. Sony måste dessutom försöka hitta mer synergier mellan sina olika verksamheter. Det är ju märkligt att Sony som har kontroll över så mycket "content" inte kan intedgrera detta i telefoner och annat på samma sätt som en del andra konkurrenter lyckats med. Man blir ju inte fet på gammal Walkman nostalgi idag.
Om jag förstår dig rätt StenÅke, så pekar du på viktiga skillnader som kan göra en orolig faktiskt, Sony släppte nyss sin första xperia s och den kan inte filma i full HD som exempel. Här har Samsung och HTC gått förbi Sony, för att inte tala om Iphone 4s. samma på platt-tv fronten först 2011 kom Sony med en platt-tv som kunde hävda sig mot konkurenterna.
Här kan man undra hur Sony-ledningen tänker igentligen, att man inte kunnat ta fram ett platt-objektiv till Nexarna runt 20/2,8 är faktiskt riktigt alamerande, när lilla Panasonic/Olympus spottar fram dylika objektiv.
Någon frågar vad Sony skall göra för att lyckas på kamerafronten, samtidigt som Jocke presenterar dåliga siffror för Sonykamera division. Som jag ser det är uppgiften nästan omöjlig, det är orimligt att begära att Sony skall lyckas att tillverka någon totalt revolutionerande modell som samtidigt skall vara superbillig hur skall det gå till.
Det får vara hur det vill med vem som har störst tillgång till olika objektiv som ständigt kommer upp i debatterna för att mobba Sonyägare. Det har blivit en stark mytbildning kring detta med mängden objektiv även om det finns klara sanningar i det. sanningen är ju den att dom flesta konsumenterna köper 1100D och 600D och behåller ofta då medföljande kitoptik + sedan en billigare Zoom för 1800 Kr eller något.
Inte fa...n köper dom något 70-200/2,8 för dyra pengar till 1100D, dom VÄLJER 1100D för att den är billigast eller då en storsäljare som Nikon D3100. Därimot så säger ju Fotokompisen och Canonhandlaren att du vet väl att Canon har jättemånga objektiv att välja på. Det låter väl jättebra och supertryggt men jag skulle tro att mer än 90% av dessa köpare kommer aldrig att dra in särskilt mycket optikpengar till Canon/Nikon.
Sony måste använda skickliga, hängivna och kunniga/kluriga försäljare som verkligen kan tala för varan, kan inte Sonykameradivision fatta det, då kan det gå illa för Sony.
Tänk ett senario när man kommer in på elgiganten och möts av en 60 tum´s TV och en demostration av Sony´s Live View, en välklädd ung man med stor Sonylogga på bröstet berättar med hängiven röst. han skall ösa på om att detta är framtidens kameror ni tittar på.
//Bengt.