Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hoppas och väntar med förväntning på en A9 förutom A99.
Jag hoppas det blir en FF som jag kan ha som kompliment A99.
Men vi får se hur det ter sig med kommande lanserigar.

Jag tror att det är dags att testa igen. IBIS har utvecklats till det bättre en hel del den senaste tiden.

Min kamera med IBIS har stabiliserad sökarbild. :)

Båda typer av system utvecklas kontinuerligt.
I fallet antiskak oavsett märke så drar alla objektiv man kan skruva på nytta av detta.
I fallet IS, VR och OSS och även Sonys egen optisk stabilisering för E/mount så måste man byta objektiven om man vill dra nytta av förbättringarna. Men visst kan det vara så att Olympus IBIS flyttat fram positionerna. Så det kanske faktiskt är dags att få bekräftat var vi står idag.

Att stabilisera sökarbild vid antiskak är ju självfallet möjligt också vid sensorstabilisering om man har EVF. Det är en klar fördel oavsett om det baseras på antiskak eller optisk stabilisering i objektiven.

Gör dom verkligen det även efter A77, A65, A57, A37?
Alltså, har det inte vänt senaste året, eller lever du fortfarande kvar med de gamla siffrorna och tekniken då Sony höll på med massvis av enkla kameror i trillingserier med minimala skillnader? Det är ju en totalt annan helhet och strategi som Sony nu visar upp.

Generellt har väl hela marknaden för stora traditionella systemkameror minskat lite pga. de små EVIL-kamerorna. Tittar man på marknadsandelar däremot så är min gissning (vet inte var man får tag i relevanta siffror) att Sony ökat iom. de nya SLT-kamerorna. Man ser i alla fall betydligt fler Sony "på stan" nuförtiden.

/Mats

Men motverkas inte detta av att jag och många andra har slutat att investera i A-mount och köper NEX istället. Dessutom missar ju Sony mycket av eftermarknaden eftersom många täckt in bristerna i det utbudet med manuella objektiv och adaptrar. Det ger ju inte mycket merförsäljning.

Jag tror Joakim fortsatt har rätt tyvärr. Därför hoppas jag mycket på Sonys FF-modeller framöver. Blir de oöverträffat prisvärda och att Sony även täcker in en del hål när det gäller långa telen exv. så kan det ju bli lite roligare även för A-mountsegmentert. Jag tror det behöver en vitamininjektion.

Sony kanske trots allt och trots att de nu inte tjänar så mycket pengar i det segmentet ser kameraproduktlinjerna som strategiska när TV-marknaden blivit tuffare för företaget. Sony måste dessutom försöka hitta mer synergier mellan sina olika verksamheter. Det är ju märkligt att Sony som har kontroll över så mycket "content" inte kan intedgrera detta i telefoner och annat på samma sätt som en del andra konkurrenter lyckats med. Man blir ju inte fet på gammal Walkman nostalgi idag.

ursäkta en del obegripliga inlägg sista tiden.
Har skaffat en ny telefon (Samsung Galaxy S3) som får för sig att byta ut ord lite hipp som happ.

Dictionary:
reträtt = helrätt
(ägnade lång tid åt att skriva förboka istället för försöka)
hoppning = croppning
energi = synergi

och

Mäts = Mats :)

Får väl lära mig hur den funkar...

/Mats (skrivet på hederlig dator)

Var inte så förvånad! Jag är noga med beteckningarna. Vi som höll på med fotografering för 40 år sen vet att tredjepartsobjektiv brukade kallas just för "piratobjektiv". FOTO hade t.o.m. ett test av sådana objektiv illustrerad med bl.a. en piratflagga.

Som jag skrev så har inte den gamla beteckningen "piratobjektiv" med sådant att göra.

Det är som sagt en rätt gammal beteckning och den används väl mest av oss som också är rätt gamla. :)

Per (och Anders och Mats)
Det är lite problemeatiskt med glidningen över tid kring en del begrepp. Så även "piratbegreppet". I ett klimat av ökad politiskt korrekt ängslighet så blir det konstigt ibland. Vi som som varit med ett tag kommer väl ihåg att man kunde köpa havrebollar med mycket kakao i som kallades för "negerbollar". Det är ett fult ord idag och även en gammalt synonym till havreboll är alltså laddat idag och hårt övervakat av den politiskt korrekta vakthållningen mot icke accepteraded ord och uttryck.

Problemet med en del av dessa är att de utsatts för övervakning och ommärkning ett flertal gånger så att förvirringen till slut blir så total som i just fallet ordet "neger" att få idag vbet vilket ben de ska stå på. Ordet neger kommer av negro som på spanska betyder svart. Politiska korrektheten har försäkerhets skull även stämplat ordet "svart" som tvivelaktigt i sammanhanget. På 60-talet var jag i USA och besökte ett antal bokhandlare och "books by and about black people" var en självklarhet under dessa laddade år med stark medborgarrättskamp.

För den miltant radikala rörelsen "Black Panters" med ledare och sympatiserar såsom Bobby Seal, Huey Newton, Eldridge Cleaver och Angela Davis var ordet black inget skällsord. Deras slogan var ju "black is beutiful". Jag är uppvuxen med det och fortsätter använda det då de svarta själva ju använder det. Att sedan varenda rapptext framförd av svarta i avsikt att misskreditera sina egna "brothers" i dessa texter staplar mängdert av ordet "nigger" på varann komplicerar det ytterligare eftersom det språkbruket är helt reserverat för svarta om svarta. Idag ska vi nog säga "afro amerikans" åtminstone om det gäller svarta amerikaner men det komplicerar eftersom ju inte alla svarta i exv. USA är just afro americans.

Så det är laddat vare sig vi talar om svarta eller piratobjektiv idag och det skapar viss förvirring helt klart över tid. Det behöver dock inte vara så att det den politiska korrektheten uppfattat som ett utslag av bristande respekt för något eller några verkligen är det. Det kan bara vara så enbkelt som Per sade ett vi har olika referensramar och språk eftersom vi vuxit upp under olika tidsepoker med oliak ideér om vad som verkligen är politiskt korrekt.

Jag skriver detta för jag tycker detta är både svårt och komplicerat. En del ord byter verkligen både innehåll och laddning över tid och det förvirrar.

Att sedan varenda rapptext framförd av svarta i avsikt att misskreditera sina egna "brothers" i dessa texter staplar mängdert av ordet "nigger" på varann komplicerar det ytterligare eftersom det språkbruket är helt reserverat för svarta om svarta.

Precis, visa grupper lägger beslag på vissa ord och bestämmer tolkningen och det går bara att använda vissa värdeladdade ord om man själv tillhör gruppen offer.

Finns inte en chans att t.ex. Sacha Baron Cohen skulle kunna skämta på det sätt han gör i sina filmer om han inte själv vore jude, eller ens Seinfeld osv.

Spelar ingen roll att piratobjektiv var vedertaget förr i tiden, det är definitivt inte en gångbar term idag.

/Mats

Idag ska vi nog säga "afro amerikans" åtminstone om det gäller svarta amerikaner men det komplicerar eftersom ju inte alla svarta i exv. USA är just afro americans.

Du hänger inte med Sten-Åke! :) Det är bra länge sen "afro-american" var den gängse termen (1970-tal). Sen 1980-talet ska man säga "african american".

Hej Mäts! :)

Vad betyder "hoppning som med film med a77"?
Mats syftar förmodligen på att när man har ett stabiliseringssystem som är kontinuerligt inkopplat och sedan vrider kameran bara lite grand, så kommer man snabbt utanför systemets väldigt begränsade korrigeringsområde. Då måste stabiliseringssystemet "ta ett nytt tag" och centrera linselementen (eller sensorplattan eller den digitala stabiliseringen). Blir förstås på precis samma sätt i detta fall vare sig man använder objektiv- eller sensorstabilisering.

Har inte videofilmat med A77:an - knappast av intresse för min del. Har andra kameror med videofilmsmöjlighet men använder inte denna funktion.

Däremot hände det att jag åkte på dessa "hopp och ryck" när jag körde med Canons stabiliserade objektiv. Då blev bilden mycket suddigare än ifall stabiliseringen hade varit avslagen. #%@§& !

Detta problem uppstår inte vid stillbildstagning med Sony Alpha-kamerornas sensorskifts-system, eftersom sensorn där ligger parkerad i centrumläget fram tills dess att slutaren öppnas.
.

Hej Mäts! :)

Vad betyder "hoppning som med film med a77"?

Hehe, felstavning. Skulle stått croppning.
Alltså att det går åt en del pixlar runtomkring som skärs bort, vilket är anledningen till A77ans 1,85x cropläge vid filmnig.

Har skaffat en ny telefon med en massa bjäfs som "rättstavar" åt mig när jag inte vill och byter ut ord lite som den själv behagar. Har blivit liknande i flera inlägg så jag förklarade det i #552

/Mats

Mats syftar förmodligen på att när man har ett stabiliseringssystem som är kontinuerligt inkopplat och sedan vrider kameran bara lite grand, så kommer man snabbt utanför systemets väldigt begränsade korrigeringsområde. Då måste stabiliseringssystemet "ta ett nytt tag" och centrera linselementen (eller sensorplattan eller den digitala stabiliseringen). Blir förstås på precis samma sätt i detta fall vare sig man använder objektiv- eller sensorstabilisering.

Har inte videofilmat med A77:an - knappast av intresse för min del. Har andra kameror med videofilmsmöjlighet men använder inte denna funktion.

Däremot hände det att jag åkte på dessa "hopp och ryck" när jag körde med Canons stabiliserade objektiv. Då blev bilden mycket suddigare än ifall stabiliseringen hade varit avslagen. #%@§& !

Detta problem uppstår inte vid stillbildstagning med Sony Alpha-kamerornas sensorskifts-system, eftersom sensorn där ligger parkerad i centrumläget fram tills dess att slutaren öppnas.
.

Som sagt, det syftade jag inte riktigt på, men fenomenet med att stabiliseringen tar ett litet skutt ibland finns också på mitt Sigma 150-500. Eftersom stabiliseringen arbetar kontinuerligt så hamnar det väl till slut i ytterkanten och resettar sig då automatiskt, vilket blir ett litet hopp.

Vid stillbildsfoto gör ju inte detta något och där är det alltid så att stabiliseringen resettar sig innan bilden tas så att linserna alltid står i perfekt utgångsläge, med nackdelen att det ökar på avtrycksfördröjningen en smula.

Steadyshot gör som bekant inte det, utan där är sensorn stilla i optimalt utgångsläge och aktiveras först när bilden tas och vid filmning eller för sökaren så är den inte aktiv alls.

Oavsett vilken teknik som används om man kör det kontinuerligt så hamnar man ändå i ytterläget och måste göra ett hopp för att nollställa då och då, så det borde väl gälla alltid vid filmning oavsett om man använder objektiv-os elektronisk eller sensorshift.

Det jag menade var alltså croppning, eftersom det går åt lite pixlar i kanterna vid elektronisk stabilisering.

/Mats

Men motverkas inte detta av att jag och många andra har slutat att investera i A-mount och köper NEX istället. Dessutom missar ju Sony mycket av eftermarknaden eftersom många täckt in bristerna i det utbudet med manuella objektiv och adaptrar. Det ger ju inte mycket merförsäljning.

Jag tror Joakim fortsatt har rätt tyvärr. Därför hoppas jag mycket på Sonys FF-modeller framöver. Blir de oöverträffat prisvärda och att Sony även täcker in en del hål när det gäller långa telen exv. så kan det ju bli lite roligare även för A-mountsegmentert. Jag tror det behöver en vitamininjektion.

Sony kanske trots allt och trots att de nu inte tjänar så mycket pengar i det segmentet ser kameraproduktlinjerna som strategiska när TV-marknaden blivit tuffare för företaget. Sony måste dessutom försöka hitta mer synergier mellan sina olika verksamheter. Det är ju märkligt att Sony som har kontroll över så mycket "content" inte kan intedgrera detta i telefoner och annat på samma sätt som en del andra konkurrenter lyckats med. Man blir ju inte fet på gammal Walkman nostalgi idag.

Om jag förstår dig rätt StenÅke, så pekar du på viktiga skillnader som kan göra en orolig faktiskt, Sony släppte nyss sin första xperia s och den kan inte filma i full HD som exempel. Här har Samsung och HTC gått förbi Sony, för att inte tala om Iphone 4s. samma på platt-tv fronten först 2011 kom Sony med en platt-tv som kunde hävda sig mot konkurenterna.

Här kan man undra hur Sony-ledningen tänker igentligen, att man inte kunnat ta fram ett platt-objektiv till Nexarna runt 20/2,8 är faktiskt riktigt alamerande, när lilla Panasonic/Olympus spottar fram dylika objektiv.

Någon frågar vad Sony skall göra för att lyckas på kamerafronten, samtidigt som Jocke presenterar dåliga siffror för Sonykamera division. Som jag ser det är uppgiften nästan omöjlig, det är orimligt att begära att Sony skall lyckas att tillverka någon totalt revolutionerande modell som samtidigt skall vara superbillig hur skall det gå till.

Det får vara hur det vill med vem som har störst tillgång till olika objektiv som ständigt kommer upp i debatterna för att mobba Sonyägare. Det har blivit en stark mytbildning kring detta med mängden objektiv även om det finns klara sanningar i det. sanningen är ju den att dom flesta konsumenterna köper 1100D och 600D och behåller ofta då medföljande kitoptik + sedan en billigare Zoom för 1800 Kr eller något.

Inte fa...n köper dom något 70-200/2,8 för dyra pengar till 1100D, dom VÄLJER 1100D för att den är billigast eller då en storsäljare som Nikon D3100. Därimot så säger ju Fotokompisen och Canonhandlaren att du vet väl att Canon har jättemånga objektiv att välja på. Det låter väl jättebra och supertryggt men jag skulle tro att mer än 90% av dessa köpare kommer aldrig att dra in särskilt mycket optikpengar till Canon/Nikon.

Sony måste använda skickliga, hängivna och kunniga/kluriga försäljare som verkligen kan tala för varan, kan inte Sonykameradivision fatta det, då kan det gå illa för Sony.

Tänk ett senario när man kommer in på elgiganten och möts av en 60 tum´s TV och en demostration av Sony´s Live View, en välklädd ung man med stor Sonylogga på bröstet berättar med hängiven röst. han skall ösa på om att detta är framtidens kameror ni tittar på.

//Bengt.

Du hänger inte med Sten-Åke! :) Det är bra länge sen "afro-american" var den gängse termen (1970-tal). Sen 1980-talet ska man säga "african american".

Så kan det säkert vara men jag ser väldigt lite skäl att uppdatera mig om glidningen inte är större.
Det är mycket marginell skillnad på Afro-american och african amerikan. Amerikaner har ju dessutom alltid haft en förkärlek att korta ned folks namn de inte orkar uttala och detsamma har ju avspeglats i "afro".

Sen är det så att med sådana fotobekanta sig du Per, så behöver ju inte jag alltid vara i framkant för att hänga med, för du brukar ju precis som nu uppdatera oss när jag och andra åkt av spåret och det är ju alldeles förträffligt. :) - och ibland försöker vi synka dig när vi tycker vi behöver det.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar