ANNONS
Annons

Ett objektiv med bra skärpa och inte allt föt dyrt

Produkter
(logga in för att koppla)

konji

Medlem
Hejsan!

Jag är en amatörfotograf som oftast fotar hästar och natur. Jag söker ett objektiv som man får bra skärpa med och med runt 18/50-200 zoom. Gärna bra färger också, men det gör kameran mycket själv. Har en sony a300. Fotar mest utomhus då det nästan är kört att få bra bilder inomhus.

Har just nu ett sigma 70-300 4-??. Fungerar hyfsat men skärpan blir inte alltid bra.

Hör gärna av er :)

Efterbehandlar du dina bilder något? Har du tillräckligt kort slutartid?

Två faktorer som påverkar slutresultatet. Oftast mår bilderna bra av att lägga på lite skärpa i ett bildprogram innan bilden "är färdig". Hör av dig i tråden hur din arbetsgång är och visa gärna någon bild, så är det lättare att hjälpa dig.

Hästar inomhus är jättesvårt. Inte ens objektiv med f/2,8 fungerar i befintligt ljus. Det finns enligt min erfarenhet bara två vägar att gå;

• Mer belysning
• Snabbare objektiv ( ≥ f/1,4-1,8 )

Enda gångerna jag lyckats med f/2,8 är då TV varit på besök och vräkt in ljus för att deras kameror ska fungera, eller då det varit ett evenemang i en hockeyarena som nästan alltid har bra ljus.

Snabbare objektiv innebär nästan alltid brännvidd under 135 mm och då måste avståndet till hästen minskas ( = ner i manegen ). Riskerna ökar och det krävs arrangörstillstånd att vistas där.

Generellt är handpanorering en absolut nödvändig teknik för att fånga hästarna och helst arbete utan kroppsstöd, alternativt med ett enbensstativ nerkört i byxfickan. Bröstkorgens rörelser påverkar skärpan för mycket.

Hejsan!

Jag är en amatörfotograf som oftast fotar hästar och natur. Jag söker ett objektiv som man får bra skärpa med och med runt 18/50-200 zoom. Gärna bra färger också, men det gör kameran mycket själv. Har en sony a300. Fotar mest utomhus då det nästan är kört att få bra bilder inomhus.

Har just nu ett sigma 70-300 4-??. Fungerar hyfsat men skärpan blir inte alltid bra.

Ett mycket bra och prisvärt tele är Sony DT 4,5-5,6/55-200SAM.
Det är ett av de nya SAM-objektiven och just det här är är mycket skarpt och bra. Dock inte speciellt ljusstarkt så jag vet inte om det tillför sådär särskilt mycket jämfört med ditt Sigma. Utomhus i bra ljus kan det funka riktigt bra. Säljs i vissa kit tillsammans med Sony-kameror. Löst går det att hitta för under 2000 kr, om man letar runt lite även utomlands, men kostar oftast c:a 3000 här i Sverige.

För att kunna fota dina hästar inomhus i befintligt ljus måste du nog byta både kamera och objektiv. Din A300 har en CCD-sensonr vilken kan ge väldigt rena och fina bilder då du har mycket ljus. Däremot får den stora problem om du måste skruva upp ISO-talet.

Om du är beredd att byta upp dig och göra en större investering så kan du alltid köpa en Sony A580 och ett Tamron 70-200/2,8. Då får du ett riktigt bra, skarpt och ljusstarkt objektiv (läs i tråden intill).

Tillsammans med kameran A580 gan du gå upp i ISO till t.ex. 1600 och fortfarande få riktigt bra kvalitet och med den kombon borde du kunna få korta slutartider och riktigt bra bilder. Tyvärr är det en investering på c:a 15 000 kr., men jag tror inte det finns någon riktigt bra genväg annars.

Alternativet är att se till att få ordentligt med ljus. Hmmm, trådlösa blixar :) Kan du placera ut blixtar framme vid ett hopphinder t.ex. och styra dessa trådlöst kan du kanske få tillräckligt ljus för att det ska funka ihop med kamera och objektiv som du har. Gissar att det faller på att du inte har möjlighet att arrangera på det sättet och att hästarna blir störda.

På Bauhaus m-fl. säljer dom starka bygglampor, 2x500W halogen för c:a 300 kr. köp fem såna och ställ upp så att du får massor av ljus. Det kan kanske vara nåt.

Jag har fotograferat en del karate. Samma problem där med dåligt ljus inomhus och samtidigt mycket snabba förlopp, ett recept för att det ska bli dåligt och jag ska inte påstå att jag lyckats särskilt väl ännu trots att jag har en del riktigt ljusstarka objektiv, men tror att jag kan lyckas med det bättre med A580.

Känns väldigt tråkigt att behöva ge rådet byt kamera och byt objektiv. I ditt fall inomhus med hästarna finns det nog inte så mycket alternativ tyvärr.

/Mats

Hejsan!

Hej Jag har ett Tamron 70-200 2,8 till min Nikon och är väldigt nöjd med det .Begagnat kostade det 6000:- Finns ju också Sigma 70-200 i samma prisklass. Kolla köp och sälj här på FS . Lycka till

Men - har Ni fotograferat hästar i ridhus? Eller ens varit i ett ridhus och kollat hur mörkt det är?

Inte fotograferat på senare tid, men varit där och ridigt en del och sett på "flickorna på Klitteholm" :)

Det jag menar är att förutom dina två punkter. mer ljus och större bländare, finns det en faktor till, kamerans lågljusegenskaper.

Det finns begränsningar med för stor bländare. Dels blir det oerhört dyrt att hitta så extrema objektiv och dels blir skärpedjupet så kort att det det inte är någon vits. Det ljusstarkaste fortfarande fungerande som finns är 70-200mm. F/2,8 och där finns ju faktiskt överkomliga alternativ.

Helt oavsett detta så funkar det inte med en Sony A300.

Med en bättre kamera som har bättre lågljusegenskaper däremot så tror jag att det finns en chans att få det bra. Bländare 2,8 och höga ISO, kanske 3200, så borde det kunna bli bra. Att öka på ljuset med lampor om det finns möjlighet är såklart något man också skulle försöka få till. Helt enkelt skruva upp ISO så mycket som behövs och sen göra det bästa av situationen.

Bildstabilisering och stativ, även ett enbens hjälper ju till en del, men bara för fotofgrafens rörelser, inte motivets.

Tror att man med en A580 skulle kunna fixa det fint om man fotar i Raw och använder en bra raw-konveretare där man kan finlira med brusreduceringen och fyllnadsljus mm.

Tycker att den här informationen hos Cyberphoto är rätt bra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DSLRA5801855

En ISO 12800-bild som jag tycker övertygar.
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/alpha580/DSC00044.JPG

Den är tagen med jpeg direkt ur kameran. Med RAW och vettigt behandlad finns utrymme för att det ska bli riktigt bra!

Visst är det en stor investering jämfört med att bara komplettera med ett objektiv, men är ändå otroligt billigt för såpass stora möjligheter. Om man har det behovet finns väl i princip inget bättre överhuvudtaget i hela världen. Eller?

Om man ska minska investeringen tror jag att resultatet blir bättre av att uppgradera kameran än att byta objektiv. A580 med Sigma-objektivet ger mer bang for the buck än A300 med ett ljusstarkare tele om man nu måste välja.

/Mats

Senast ändrad:
Ridhus verkar vara en av de vanligast återkommande frågorna här på FS... :)

...och det är precis som många redan sagt jättesvårt, åtminstone om man inte är miljonär och har starka armar :) Då löser det sig ganska lätt.

F/2.8 är antingen 4ggr snabbare slutartider ELLER 4ggr lägre ISO ELLER en kombination av de båda (halva slutartiden, halva ISO). Detta brukar göra underverk för bildskärpan i ridhus, även med ett objektiv som kanske inte är "perfekt" på F/2.8 i dagsljus.

Sedan kan man som Mats säger köpa en nyare kamera, och därmed få bättre bilder i dåligt ljus. Här vinner man minst ett/ett par steg mellan A300 och A580, men sen är det ju också lite pengar... Snabbare objektiv är ganska nödvändigt, även till en nyare kamera. Mycket pengar blir det.

Kan man kompromissa lite så finns det ett nytt Sony-objektiv som heter 85 F/2.8 som kostar dryga tvåtusenlappen och är bra när man behöver både ljusstyrka och lite räckvidd. Man tappar ju dock zoom-funktionen - men man får skarpare bilder, och objektivet väger i sammanhanget som en dunfjäder (jmf en dyr, tung 70/80-200-zoom). Det är också ett fantastiskt porträtt-objektiv (för sin kostnad).

Jag tycker personligen att 85/2.8 fungerar bättre än 50/1.4 i ett ridhus - när man beskurit ner 50-bilden så att man fått samma utsnitt som 85-bilden har man inte vunnit mycket vare sig brus eller skärpa. Och 50/1.4 är dubbelt så dyrt (4000kr). Tyvärr har Sony inget 85/1.8 i sortimentet annars, det är min standard-rekommendation till folk som vill fota i ridhus med vissa budgetbegränsningar...

85/2.8 har du ju sedan kvar om ett år när du kan köpa en ny kamera... Det handlar bara om när man har pengar, och vad man vill uppnå just nu. Det är objektivet du förlorar absolut minst pengar på, och den lägsta summa pengar du kan lägga för att uppnå en klart märkbar förbättring med just nu iaf.

Jag ska under mellandagarna åka med min systers dotter till ett ridhus och ta med mig min nyinskaffade A580 tillsammans med Zeiss 85/1,4 och Tamron 70-200/2,8 så får vi se vad det blir av det. :)

/Mats

Det blir säkert jättebra, Mats - men tänk på att du har med dig prylar för 30.000kr. Eller ca 10x (tio gånger) mer än vad budgeten verkar vara i det här lilla projektet... En A300 med ett budget-alternativ till objektiv spelar inte riktigt i samma liga som en av världens dyraste 85mm-gluggar och en 70-200F/2.8-zoom...

Det blir säkert jättebra, Mats - men tänk på att du har med dig prylar för 30.000kr. Eller ca 10x (tio gånger) mer än vad budgeten verkar vara i det här lilla projektet... En A300 med ett budget-alternativ till objektiv spelar inte riktigt i samma liga som en av världens dyraste 85mm-gluggar och en 70-200F/2.8-zoom...

Nä, det är klart, men jag kan ju blända ner min 85a till 2,8 för jämförelsens skull. Eller hur? ;-)

/Mats

En sak att fundera på är ju att du struntar i de tekniska begränsningarna och använder din a300 kreativt istället. Försök hitta motiv där du inte behöver vara begränsad i det tekniska, byt perspektiv och ta bilder där djuren är stilla, gå närmre och fånga detaljer, porträtt osv. Du behöver förmodligen inte byta upp dig till något annat för att utveckla ditt fotograferande. Det här är bara ett förslag...
Om du ändå vill ha ett bättre objektiv till djur som rör på sig så är nog en 70-80-200 med bländare på 2,8 att föredra, men de springer fort iväg i pengar. Tamron är billigast men kostar ändå c:a 5000 begagnat.

Lycka till!

Efterbehandlar du dina bilder något? Har du tillräckligt kort slutartid?

Två faktorer som påverkar slutresultatet. Oftast mår bilderna bra av att lägga på lite skärpa i ett bildprogram innan bilden "är färdig". Hör av dig i tråden hur din arbetsgång är och visa gärna någon bild, så är det lättare att hjälpa dig.

Hej!
Jag brukar redigera mina bilder lite grundartat i cs5. Kolla gärna på bloggen, www.konjis.blogg.se, det var så svårt att kunna lägga upp bilderna här. Såsom kurver och så vidare. Ända sättet jag vet att lägga till särpa är genom filtret "oskarp mask" och det blir ofta lite konstigt..

Tack!

Hästar inomhus är jättesvårt. Inte ens objektiv med f/2,8 fungerar i befintligt ljus. Det finns enligt min erfarenhet bara två vägar att gå;

• Mer belysning
• Snabbare objektiv ( ≥ f/1,4-1,8 )

Enda gångerna jag lyckats med f/2,8 är då TV varit på besök och vräkt in ljus för att deras kameror ska fungera, eller då det varit ett evenemang i en hockeyarena som nästan alltid har bra ljus.

Snabbare objektiv innebär nästan alltid brännvidd under 135 mm och då måste avståndet till hästen minskas ( = ner i manegen ). Riskerna ökar och det krävs arrangörstillstånd att vistas där.

Generellt är handpanorering en absolut nödvändig teknik för att fånga hästarna och helst arbete utan kroppsstöd, alternativt med ett enbensstativ nerkört i byxfickan. Bröstkorgens rörelser påverkar skärpan för mycket.

låter som att kunna fota tävlingarna inomhus kommer bli ganska dyrt om jag ska ha det jag är ute efter, tror jag kör på utomhus.

Tac så mycket för tipsen! :)

Ett mycket bra och prisvärt tele är Sony DT 4,5-5,6/55-200SAM.
Det är ett av de nya SAM-objektiven och just det här är är mycket skarpt och bra. Dock inte speciellt ljusstarkt så jag vet inte om det tillför sådär särskilt mycket jämfört med ditt Sigma. Utomhus i bra ljus kan det funka riktigt bra. Säljs i vissa kit tillsammans med Sony-kameror. Löst går det att hitta för under 2000 kr, om man letar runt lite även utomlands, men kostar oftast c:a 3000 här i Sverige.

För att kunna fota dina hästar inomhus i befintligt ljus måste du nog byta både kamera och objektiv. Din A300 har en CCD-sensonr vilken kan ge väldigt rena och fina bilder då du har mycket ljus. Däremot får den stora problem om du måste skruva upp ISO-talet.

Om du är beredd att byta upp dig och göra en större investering så kan du alltid köpa en Sony A580 och ett Tamron 70-200/2,8. Då får du ett riktigt bra, skarpt och ljusstarkt objektiv (läs i tråden intill).

Tillsammans med kameran A580 gan du gå upp i ISO till t.ex. 1600 och fortfarande få riktigt bra kvalitet och med den kombon borde du kunna få korta slutartider och riktigt bra bilder. Tyvärr är det en investering på c:a 15 000 kr., men jag tror inte det finns någon riktigt bra genväg annars.

Alternativet är att se till att få ordentligt med ljus. Hmmm, trådlösa blixar :) Kan du placera ut blixtar framme vid ett hopphinder t.ex. och styra dessa trådlöst kan du kanske få tillräckligt ljus för att det ska funka ihop med kamera och objektiv som du har. Gissar att det faller på att du inte har möjlighet att arrangera på det sättet och att hästarna blir störda.

På Bauhaus m-fl. säljer dom starka bygglampor, 2x500W halogen för c:a 300 kr. köp fem såna och ställ upp så att du får massor av ljus. Det kan kanske vara nåt.

Jag har fotograferat en del karate. Samma problem där med dåligt ljus inomhus och samtidigt mycket snabba förlopp, ett recept för att det ska bli dåligt och jag ska inte påstå att jag lyckats särskilt väl ännu trots att jag har en del riktigt ljusstarka objektiv, men tror att jag kan lyckas med det bättre med A580.

Känns väldigt tråkigt att behöva ge rådet byt kamera och byt objektiv. I ditt fall inomhus med hästarna finns det nog inte så mycket alternativ tyvärr.

/Mats

Jag tjänar ingenting på att fota tävlingarna inomhus (inte utomhus heller) så jag tror inte det blir något byte, har inte råd. Tack ändå för alla bra tips, vi har ju faktiskt en bygglampa hemma, den kanske kan komma bra till användning! :)

En sak att fundera på är ju att du struntar i de tekniska begränsningarna och använder din a300 kreativt istället. Försök hitta motiv där du inte behöver vara begränsad i det tekniska, byt perspektiv och ta bilder där djuren är stilla, gå närmre och fånga detaljer, porträtt osv. Du behöver förmodligen inte byta upp dig till något annat för att utveckla ditt fotograferande. Det här är bara ett förslag...
Om du ändå vill ha ett bättre objektiv till djur som rör på sig så är nog en 70-80-200 med bländare på 2,8 att föredra, men de springer fort iväg i pengar. Tamron är billigast men kostar ändå c:a 5000 begagnat.

Lycka till!

Bra idé :)
Tack så mycket för tipsen!

Hej jag tänkte bubbla med rådet att kolla på Sigmas 85mm f1.4 HSM den är iofs dyrare än Sonys 85mm f2.8 men den kanske har den ljusstyrka du är ute efter.

Den är ca 1000 SEK billigare i UK än i Svea.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar