Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nu kan vi sluta gissa ; )
- Trådstartare Ascona75
- Start datum
Toba
Aktiv medlem
Jupp.
http://www.dpreview.com/news/0908/09082705sonya850.asp
och review-länkande trån på Dyxum http://www.dyxum.com/dforum/a850-review-already_topic51237.html
a850
Price (body only)
• US: $ 2000
• UK: TBC
• EU: € 1999
Price (with 28-75mm SAM lens)
• US: ~$ 2800
• EU: € 2688
Leveransstart i september för husen.
2k dollar verkar ju klart bättre än 2k euro
FF here I come, beroende på sverigepris.
Hmm.
2000 U.S. dollars = 14 293.1672 Swedish kronor
1999 Euros = 20 387.58 Swedish kronor
Det borde väl innebära att man kan få en skapligt billig amerikasemester
http://www.dpreview.com/news/0908/09082705sonya850.asp
och review-länkande trån på Dyxum http://www.dyxum.com/dforum/a850-review-already_topic51237.html
a850
Price (body only)
Leveransstart i september för husen.
2k dollar verkar ju klart bättre än 2k euro
FF here I come, beroende på sverigepris.
Hmm.
2000 U.S. dollars = 14 293.1672 Swedish kronor
1999 Euros = 20 387.58 Swedish kronor
Det borde väl innebära att man kan få en skapligt billig amerikasemester
KGS
Aktiv medlem
I pressmeddelandena från Sony Sverige har de satt ut följande cirkapriser:
DSLR-α500: från 9 000 kr
DSLR-α550: från 10 000 kr
DSLR-α850: från 27 000 kr
Nu brukar priserna i handeln ofta hamna lägre än tillverkarnas cirkapriser.
Är inte priset på 850 lite väl nära 900? Finns det något skäl att överväga 850 om det bara skiljer någon enstaka tusenlapp?
The_SuedeII
Aktiv medlem
Jag hoppas verkligen det priset (A850) är inklusive 28-75-gluggen, annars har Sony SE prisat ut sig själva. 1999€ kostar huset som EU-rekommendation.
Och så hoppas jag att 28-75 verkligen är värd 7 papp, och inte bara är en friköpt licens på Tamronobjektivet.... Då känns det lite tomt faktiskt. Då kan man lika gärna köpa Tamron-varianten för 3 papp mindre, och huset för sig självt. Och tjäna 3000kr på affären.
Och så hoppas jag att 28-75 verkligen är värd 7 papp, och inte bara är en friköpt licens på Tamronobjektivet.... Då känns det lite tomt faktiskt. Då kan man lika gärna köpa Tamron-varianten för 3 papp mindre, och huset för sig självt. Och tjäna 3000kr på affären.
Är inte priset på 850 lite väl nära 900? Finns det något skäl att överväga 850 om det bara skiljer någon enstaka tusenlapp?
Kikar man på prisjakt så verkar A900 ligga mellan 25000 och 29000 där den vanligast förekommande prisnivån ligger runt 28500. Min misstanke är att A850 kommer att hamna några tusen under det pris Sony anger som cirkapris, säg strax under 25000 eller så.
Känns lite märkligt med tanke på vad som uppges utomlands med 2000 $ / 2000 €. Dollarpriset motsvarar ju 15000 kr och europriset 20000 kr. Men så kommer vår moms, fast lite närmare europriset hade man kunnat hoppas på.
Det kan vara att Sony Sverige är överförsiktiga med valutasäkring och att priserna sänks så snart de känner sig lite säkrare på vad som händer med kronan.
Jag hoppas verkligen det priset (A850) är inklusive 28-75-gluggen, annars har Sony SE prisat ut sig själva. 1999€ kostar huset som EU-rekommendation.
Det verkade tyvärr inte så av pressreleasen.
matknu
Aktiv medlem
Det verkade tyvärr inte så av pressreleasen.
Det måste vara 2000 euro...annars kan man ju ta en veckas semestertripp till USA och sponsra resan med ett kameraköp...i princip...min KM5D vill ha en större kompis...
Det måste vara 2000 euro...annars kan man ju ta en veckas semestertripp till USA och sponsra resan med ett kameraköp...i princip...min KM5D vill ha en större kompis...
Sony är nog tvungna att vara lite försiktiga på den svenska marknaden - problemet är förstås kursen på den svenska kronan. Alla märken har gått igenom prishöjningar, i synnerhet så har flera nyintroducerade produkter hamnat högre i pris än många räknat med.
Det är ju inte svårt att förstå vad företagen är rädda för. För ett år sedan, i augusti 2008 kostade 100 Yen strax under 6 kronor, en nivå där den legat rätt länge. Ett halvår senare var den uppe i 9,50 kronor för 100 Yen - Yen blev alltså närmare 60% dyrare på ett halvår. Dollarn förändrades inte lika dramatiskt (den föll också lite mot Yen), men samma utveckling i mindre skala.
För den som importerar saker som kostar i dollar och Yen till Sverige och säljer dem i svenska kronor så har det senaste året varit en läskig berg-och-dalbana där eventuella marginaler nog ibland helt försvunnit ...
Znutt
Aktiv medlem
A800
Jag saknar fortfarande a800 som ryckterna pratade om i våras..
Jag tycker det är konstigt att man lanserar en 850 och inte en 800 ?
Kan det vara så att SONY har problem med att få fram en APC sensor med Exmor R..... som skulle sitta i A800??
På sonys sida http://www.sony.se/hub/dslr finns Twilight football projektet fortfarande för det verkar väl som om SONYs sämsta sida är bruset A850 är väl som A900 snäppet sämre än Canon. Har ej sett något på A500 och A550 ??? Det finns ju bara kompakter idag med Exmor R sensior
Jag tycker det är konstigt att man lanserar en 850 och inte en 800 ?
Kan det vara så att SONY har problem med att få fram en APC sensor med Exmor R..... som skulle sitta i A800??
På sonys sida http://www.sony.se/hub/dslr finns Twilight football projektet fortfarande för det verkar väl som om SONYs sämsta sida är bruset A850 är väl som A900 snäppet sämre än Canon. Har ej sett något på A500 och A550 ??? Det finns ju bara kompakter idag med Exmor R sensior
Toba
Aktiv medlem
Om 27kkr är för enbart huset så är det nog dax att byta system.a850
Price (body only)
Köper man den utomlands i Europa får man ett 28-75 SSM objektiv "gratis" för att inte tala om hur det blir om man ska till USA eller har kontakter som ska dit.
Tror Sony att vi inte har kontakt med omvärden bara för att vi bor i utkanten av världen?
Skulle någon kunna länka till pressreleasen, jag hittar den inte
Det jag hittar på Sonys hemsida om pressreleaser är en länk till Newsdesk, där senaste pressmeddelandet är från mars
Senast ändrad:
Om man saknar allt som det ryktas om kommer man få leva hela livet i ett konstant tillstånd av saknad
Det kommer nog dröja länge innan vi kommer att se Exmor-R i så stora sensorer som APS-C. Fördelarna med tekniken avtar med större pixlar. Med den jämförelsevis låga pixelupplösningen som APS- och fullformatssensorer har idag så ger tekniken bara oerhört små fördelar till stor kostnad.
Tror Sony att vi inte har kontakt med omvärden bara för att vi bor i utkanten av världen?
Nej, men så länge de säljer kamerorna här i svenska kronor blir de mer eller mindre tvungna till sådan prissättning. Det här gäller inte bara Sony, valutaoron har höjt de svenska priserna hos alla märken.
Skulle någon kunna länka till pressreleasen, jag hittar den inte
Det jag hittar på Sonys hemsida om pressreleaser är en länk till Newsdesk, där senaste pressmeddelandet är från mars
De verkar än så länge bara ha skickat ut den svenska pressreleasen som som mejl.
Mankan G
Aktiv medlem
Toba
Aktiv medlem
Ahh, jag brydde mig aldrig om att registrera mig på den svenska sidan, men tydligen skulle man gjort det.De verkar än så länge bara ha skickat ut den svenska pressreleasen som som mejl.
Tack för informationen iaf, jag är inte så blind som jag fruktade.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Varför skulle det sitta en sensor av storlek APS-C (inte APC) i en A800? Vari ligger logiken att blanda sensorstorlekar i samma "familj"? Det är mer troligt att det kommer en A800 med en FF-sensor med andra egenskaper, t.ex. färre antal pixlar, än A850.Kan det vara så att SONY har problem med att få fram en APC sensor med Exmor R..... som skulle sitta i A800??
Bruset i A850 och A900 är lägre än alla APS-C.... som om SONYs sämsta sida är bruset A850 är väl som A900 snäppet sämre än Canon.
Fel.Exmor-R finns även i videokameror.Det finns ju bara kompakter idag med Exmor R sensior
pet
Aktiv medlem
Va inne o kollade på Amazon UK där tar dom ca 1840£ för A900 och ca 1950£ för A850..vem betalar 100£ mer för en "sämre" kamera?? Man blir lite smått förvirrad på prissättningen måste jag säga..kommer priset att falla rejält på A850 när den väl kommer till butik,kommer A900 blir dyrare??
Johan_G
Aktiv medlem
Asch jag har slutat gissa efter pressmeddelandet från Sony med listpriset 27000 och att Sony Center här i Örebro trodde sig kanske kunna få hem, de kunde inte beställa än, A850 förrän tidigast om en månad.
Blev en beställning på A900 från Fotovideo i Stockholm istället nu under eftermiddagen. Priset det lite mer lagom 22900+frakt
Blev en beställning på A900 från Fotovideo i Stockholm istället nu under eftermiddagen. Priset det lite mer lagom 22900+frakt
Samuelelel
Aktiv medlem
Någon som har uppfatting om hur stora 5-serien är jämfört med A700?
Känns som att 5-serien är litet utav en besvikelse utseende och handhavandemässigt, de ser i princip identiska ut med de nyare kamerorna i 2 & 3-serien (fula, enligt min mening) och delar samma layout för knappar/rattar. Hade hellre sett ett hjul på tummen som på A700..
Nu till den obligatoriska frågan, om man ska byta upp sig från A300, är det A550 eller A700 som gäller?
Känns som att 5-serien är litet utav en besvikelse utseende och handhavandemässigt, de ser i princip identiska ut med de nyare kamerorna i 2 & 3-serien (fula, enligt min mening) och delar samma layout för knappar/rattar. Hade hellre sett ett hjul på tummen som på A700..
Nu till den obligatoriska frågan, om man ska byta upp sig från A300, är det A550 eller A700 som gäller?