Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu kan vi sluta gissa ; )

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har uppfatting om hur stora 5-serien är jämfört med A700?

Känns som att 5-serien är litet utav en besvikelse utseende och handhavandemässigt, de ser i princip identiska ut med de nyare kamerorna i 2 & 3-serien (fula, enligt min mening) och delar samma layout för knappar/rattar. Hade hellre sett ett hjul på tummen som på A700..

Nu till den obligatoriska frågan, om man ska byta upp sig från A300, är det A550 eller A700 som gäller?

A550 låter som en A700 med live-view, en perfekt kamera m a o, synd bara att de inte implementerat filmfunktion också. A700 går nog i pension nu, någon som tror annorlunda? Det innebär ingalunda att jag inte är nöjd med min A700 och kommer att fortsätta slita på den till det blir dags för FF.

A550 låter som en A700 med live-view, en perfekt kamera m a o, synd bara att de inte implementerat filmfunktion också. A700 går nog i pension nu, någon som tror annorlunda? Det innebär ingalunda att jag inte är nöjd med min A700 och kommer att fortsätta slita på den till det blir dags för FF.

Det var min första tanke med! Perfekt, en A700 on speed med 7fps och live view. Men när man kollar lite närmare känns det som att de bara boostat den på insidan, men glömt bort utsidan med reglagen och handhavandet från A700 :( .

Det var min första tanke med! Perfekt, en A700 on speed med 7fps och live view. Men när man kollar lite närmare känns det som att de bara boostat den på insidan, men glömt bort utsidan med reglagen och handhavandet från A700 :( .

Menar du att A700 har bättre utsida, eller menar du att utsidan på A550 är lika, men borde ha förbättrats?

Jag har ett problem med A700 och alla knappar o rattar på den, det är att jag väldigt ofta ställer om kameran oavsiktligt. Ställer den på A och bl 5,6 men när jag tar upp den till ögat kan den stå på allt från 1,4 till 22 och ibland har t o m inställningarna för bildkvalitet och fokuspunkt mm ändrats.

Jag skulle vilja ha ett "tangentlås" som på mobiltelefonen.

Nu skulle det vara kul om någon påpekade att ett sådant finns, men jag har missat det... Klart man kan stänga av kameran mellan tagningarna, fast det är inte riktigt samma sak, även om den startar snabbt.

Nya modeller men ack så ointressant så länge dom vägrar att skicka med multiexponeringsfunktion...

Menar du att A700 har bättre utsida, eller menar du att utsidan på A550 är lika, men borde ha förbättrats?

Jag har ett problem med A700 och alla knappar o rattar på den, det är att jag väldigt ofta ställer om kameran oavsiktligt. Ställer den på A och bl 5,6 men när jag tar upp den till ögat kan den stå på allt från 1,4 till 22 och ibland har t o m inställningarna för bildkvalitet och fokuspunkt mm ändrats.

Nu skulle det vara kul om någon påpekade att ett sådant finns, men jag har missat det... Klart man kan stänga av kameran mellan tagningarna, fast det är inte riktigt samma sak, även om den startar snabbt.

Menar att på insidan verkar A550 vara en bättre kamera än A700, men att jag skulle föredra samma utsida/chassi/knappar/rattar som A700 har - DÅ skulle det enligt min mening vara den ultimata uppgraderingen från min A300.

Men men, får väl se till att hitta någon butik som får in kameran så man kan få klämma och känna lite på den!

Blev en beställning på A900 från Fotovideo i Stockholm istället nu under eftermiddagen. Priset det lite mer lagom 22900+frakt :)

Det är ett bra pris. I Finland verkar det som om "de" höjer priserna på a900, frå €2k till nästan €3k.

Jaja, priset är ju akademiskt till husen börjar dyka upp i butikerna, men det skulle ju vara bra att veta, så man inte råkar byta system :)

Varför skulle det sitta en sensor av storlek APS-C (inte APC) i en A800? Vari ligger logiken att blanda sensorstorlekar i samma "familj"? Det är mer troligt att det kommer en A800 med en FF-sensor med andra egenskaper, t.ex. färre antal pixlar, än A850.

Bruset i A850 och A900 är lägre än alla APS-C.

Fel.Exmor-R finns även i videokameror.

Oki soorry
Vist kanske ologiskt, inte jag som hittade på ryktet. Men kolla på sonys hemsida och du hittar fotbolls reklamen på DSLR sidorna ???
Vet inte om jag tycker det är super ologiskt med en annan sensorstorlek. Jag såg framför mig ett rejält kvalitets väderskyddat hus med hög bild hastighet och bra brustålighet......En R sensor. Tror at den skulle duga trotts APC format. Eller menar du att man släpper en full fomatare som A800 för 1000-1500$

Sen viste jag att den fanns i videokamror, kändes inte som om det hörde hit X-). Fast varför inte alla vill ju kunna filma HD ;-)

...

Ifall du har problem med att du kommer åt den bakre ratten så att inställningarna ändras på din A700, så kan du kanske vara intresserad av att veta att den går att ställa in till att automatiskt låsa bakre ratten efter X antal sekunder av "overksamhet".

Angående sortimentet så verkar ju A700an ha pensionerats (den nämns inte i reklamfilmer som listar alla de andra modellerna). Samtidigt har det uppstått ett stort prisglapp i riktpriserna mellan ca $1000 för a550 och $2000 för a850. Ger ju utrymme för gissningar...

Frågan är väl hur mycket som skett på sensorn eller om det främst är förbättrad behandling i mjukvara/firmware/JPG-processning som syns där. Han som postade länkarna har ju kommenterat på DPreview att han tycker RAW-filter från A900 liknar resultatet från a500 när han framkallar dem med DxO (säkert ingen slump varför Sony väljer att skeppa den RAW-framkallarn med a850 i vissa länder).

Ska bli spännande att se vilka nya firmwaresläpp som kommer. Sony lär kanske inte uppgradera a700, men har ryktats om ny firmware för A900 iom a850.

Ifall du har problem med att du kommer åt den bakre ratten så att inställningarna ändras på din A700, så kan du kanske vara intresserad av att veta att den går att ställa in till att automatiskt låsa bakre ratten efter X antal sekunder av "overksamhet".

Ah, låter som en funktion jag letat efter men inte funnit... får söka igenom menyerna igen då, eller t o m ta fram bruksen... ha ha... tack för tipset!

Vill inte sluta gissa

Hej
Jag tror och hoppas att det kommer en A800/A750
Kommer kanske till våren??
Det verkar som om A700 är "discontinued" http://photorumors.com/2009/08/30/sony-a700-to-be-discontinued-2/

Jag vill gärna ha en bra sökare (glasögonbärare) som A700. Trillingarnas sökare är ingen höjdare. Kanske A500/A550 är bättre??? APC sensor är OK jag tar mest Macro och får då lite extra skärpdjup. Å andra sidan kanske man kan göra ett klipp på en A700......

Detta är nog fake, 100% sensor låter dyrt..... (om nu A900 och A850 endast skiljer här + fps)
http://photorumors.com/2009/08/28/sony-a800-anyone/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar