AlexaAndersson
Aktiv medlem
I fredagens pappersbilaga av GP fanns mitt foto med i tidningen. Detta visste jag ingenting om alls, utan blev glatt överaskad. Sedan tänkte jag inte mer på det.
Men idag lördag när jag vaknade pratade jag med mina föräldrar, som sa att jag borde ha fått betalt för det. Det är ju mitt foto och jag har rättigheterna till dom, så de borde ju ha frågat om lov. Även om de har frågat bandet, så har de inte frågat mig som har rättigheterna till den.
Jag antar att bilden är tagen ifrån bandets myspace.
Mina föräldrar tycker jag borde ringa in och kräva pengar för detta.
Jag har ingen aning om alls hur det funkar, vad reglerna säger om sådana här händelser, och vad jag ska säga om jag nu skulle ringa.
Så, hur funkar det egentligen?
Vad säger reglerna om upphovsrätt och lagboken om sådana här fall?
Bild finns att beskåda här:
http://eXa.bilddagboken.se/p/show.html?id=370529055&directlink=1
gästlösen: anka
datum: 22 maj
---------------
Övrig info:
Kontrakt skrevs med bandet innan bilderna togs. I kontraktet står bl.a:
"Varken fotografen eller de avbildade personerna får vidaresälja eller överlåta bilderna utan den andres tillstånd.
Nytt tillstånd skall inhämtas FÖRE varje enskilt tillfälle då bilderna skall säljas eller ges bort för kommersiellt bruk. Detta för att både bandet och fotografen ska kunna påverka vad bilderna får användas till."
Har även gått igenom Myspaces regler för hur bilderna som läggs upp där får användas, och där står det att jag fortfarande har upphovsrätten till dom. Myspace får använda sig av korten som dom vill Endast på hemsidan, men får inte vidaresälja till andra medier.
Men idag lördag när jag vaknade pratade jag med mina föräldrar, som sa att jag borde ha fått betalt för det. Det är ju mitt foto och jag har rättigheterna till dom, så de borde ju ha frågat om lov. Även om de har frågat bandet, så har de inte frågat mig som har rättigheterna till den.
Jag antar att bilden är tagen ifrån bandets myspace.
Mina föräldrar tycker jag borde ringa in och kräva pengar för detta.
Jag har ingen aning om alls hur det funkar, vad reglerna säger om sådana här händelser, och vad jag ska säga om jag nu skulle ringa.
Så, hur funkar det egentligen?
Vad säger reglerna om upphovsrätt och lagboken om sådana här fall?
Bild finns att beskåda här:
http://eXa.bilddagboken.se/p/show.html?id=370529055&directlink=1
gästlösen: anka
datum: 22 maj
---------------
Övrig info:
Kontrakt skrevs med bandet innan bilderna togs. I kontraktet står bl.a:
"Varken fotografen eller de avbildade personerna får vidaresälja eller överlåta bilderna utan den andres tillstånd.
Nytt tillstånd skall inhämtas FÖRE varje enskilt tillfälle då bilderna skall säljas eller ges bort för kommersiellt bruk. Detta för att både bandet och fotografen ska kunna påverka vad bilderna får användas till."
Har även gått igenom Myspaces regler för hur bilderna som läggs upp där får användas, och där står det att jag fortfarande har upphovsrätten till dom. Myspace får använda sig av korten som dom vill Endast på hemsidan, men får inte vidaresälja till andra medier.
Senast ändrad: