Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert & Nikons prishöjning

Produkter
(logga in för att koppla)
Här i göteborg är inte alltid expert dyrare, det är inte en generalsanning man kan köra med. Men normalt sett så är det snarare utbudet som brukar vara för litet i mindre orters expertbutiker.. iallafall som jag upplever det.
 
Ja, vad har Expert för kunnande över huvud taget? Finns väl någon enstaka med specialistkompetens, men för övrigt skall man naturligtvis gå till en specialaffär typ Kameradoktorn för att få adekvat hjälp och råd. Kameradoktorn är för övrigt oftast billigare än exempelvis Cybershop vilket inte vill säga lite. Nej, vill vi ha våra fotoaffärer kvar skall vi naturligtvis handla där.
Mvh
JB
 
Verkar vara skillnad på Expert och Expert

I Trollhättan finns en Expert-butik med inriktning på foto. De var tidigare en fristående fotoaffär och har funnits i många år. Jag köpte min första DSLR hos dem, de matchade Cyberphotos pris som var billigast då. Senare köpte jag en SB-800 (också ett bra pris).

Expert på Avenyn i Göteborg verkar vara en affär i samma stil, dvs inriktade på foto och tidigare kanske fristående. Jag köpte min D700 av dem för ett bra pris vid tillfället.

Båda dessa Expertbutiker har enligt mig bra priser och kunnig personal. Jag tror inte man kan generalisera när de gäller Experts butiker.
 
JapanFoto är klart seriösa

Om jag förstår rätt så vill Nikon inte auktorisera Japan Photo längre, men så länge dom gör det kan man väl inte tala om fuskkameror? Eller har jag missat något väldigt väsentligt vad gäller Japan Photos agerande? Köper dom in bluffmaskiner?

Jag har köpt en Nikon D700 för 19.999:- hos JapanFoto.
Jag har även köpt dels 50/1,4 samt 24-70/2,8 där.
De levererar blixtsnabbt. 2-3 dagar.

Nu såg jag dock att de höjt D700 till 21.500:-, men detta är fortfarande flera tusen billigare än de flesta. Att Nikon i Sverige inte leverar till dem har väl inget med saken att göra. Det är fortfarnde samma kameror.

Jag gynnar den som är billigast och kan leverera. Om de inte har en kamera på lager så står ju det på webbsidan. Det de inte har på lager får du ju antingen vänta på, eller köpa dyrt någon annanstans.

Handelns påslag i Sverige är gigantiskt och det finns inget själ att stödja några andra än de som är billigast. Jag blir alltid fakturerad, handlar aldrig med kort över nät, och blir följaktligen heller aldrig blåst.

Mvh
 
efter mina erfarenheter av japanphoto så finns det absolut inga skäl till att stödja dom överhuvudaget. Tyvärr, men behandlas man som kund så som jag behandlades så kan dom räkna med att jag aldrig kommer tillbaks och även berättar om mina dåliga erfarenheter högt och brett. Det var många tusen jag spenderade där innan dom fullkomligt sket i mig som kund.

Så nä, det är värt att lägga pengar på att handla från ett bra ställe, billigt är inte alltid bäst.
 
efter mina erfarenheter av japanphoto så finns det absolut inga skäl till att stödja dom överhuvudaget. Tyvärr, men behandlas man som kund så som jag behandlades så kan dom räkna med att jag aldrig kommer tillbaks och även berättar om mina dåliga erfarenheter högt och brett. Det var många tusen jag spenderade där innan dom fullkomligt sket i mig som kund.

Så nä, det är värt att lägga pengar på att handla från ett bra ställe, billigt är inte alltid bäst.

Sebastian, berätta gärna vad du råkade ut för (eller hänvisa till någon tråd där du redan berättat ifall du inte vill upprepa dig).
 
Sebastian, berätta gärna vad du råkade ut för (eller hänvisa till någon tråd där du redan berättat ifall du inte vill upprepa dig).

Jag köpte en d300 på japanphoto (nu minns jag inte längre när exakt) men före sommaren kanske?? ungefär 7-8 månader sedan är det iallafall.

Jag hade haft kameran en vecka så upptäckte jag en het pixel.
in till japanphoto och reklamera och skicka iväg kameran utan ersättningskamera. Bortmappningen tog 4 veckor.

Senare på semestern upptäckte jag några repor(eller iallafall trodde jag att det var så) mellan iso/qual/wb knapparna på d300:an. Senare på sommaren upptäckte jag att det minsann var sprickor, och eftersom jag haft kameran i vadderad väska eller i handen 100% av tiden och med tanke på placeringen så var det uppenbart att materialet spruckit pågrund av felaktig montering eller undermåligt material. Så in till japanphoto igen (den här gången hade jag haft kameran i 5 månader och 2 veckor så bevisbördan ligger på säljaren att skadan inte fanns där från början) och personen i kassan säger att det ska gå på reklamation. Veckorna går och 5 veckor senare går jag in till japanphoto och får höra att dom fått ett kostnadsförslag. "-Vadå kostnadsförslag säger jag, det är ju garanti, det sa ni ju?" Enl. nikon var detta då en "tappskada" vilket är helt OMÖJLIGT med tanke på hur kameran hanterats. Och efter riktigt upprörda samtal och med kanske inte alltför genomtänkt språk till nikons support så går jag hem för att kyla av mig. Dom ville ha 1400:- spänn av mig för någon som inte är framkallat av mig.

in på japanphoto igen, då får jag reda på att dom har problem med nikon och den cirkusen vet ni ju plus att dom bytt butikschef och butikschefen som jobbade där hade minsann inte sett hur min skada såg ut trots att butikschefen är den som går igenom returer. Anyhow efter mycket irriterade kommentarer igen så går dom slutligen med på att betala hälften av reparationen.

ytterligare en vecka går och kameran kommer tillbaka (efter då 6-7 veckor totalt). då sitter ersättningsbiten dessutom löst på kameran, och då blir jag upprörd igen och går in till japanphoto.
Butikschefen säger då att han ska reklamera reparationen och ringa mig så fort han fått tag i nikons servicechef. Butikschefen på japanphoto har ännu inte ringt mig.

Med tanke på detta mycket oschyssta behandlande så tänker jag aldrig någonsin igen gå tillbaks till japanphoto eller rekommendera dem som affär. EVER!

jag hoppas ni andra slipper den här typen av problem iallafall..

10 veckors reparationer är inte ok under första halvåret på ett kamerahus för 15.000:- kronor.
 
I Trollhättan finns en Expert-butik med inriktning på foto. De var tidigare en fristående fotoaffär och har funnits i många år. Jag köpte min första DSLR hos dem, de matchade Cyberphotos pris som var billigast då. Senare köpte jag en SB-800 (också ett bra pris).

Expert på Avenyn i Göteborg verkar vara en affär i samma stil, dvs inriktade på foto och tidigare kanske fristående. Jag köpte min D700 av dem för ett bra pris vid tillfället.

Båda dessa Expertbutiker har enligt mig bra priser och kunnig personal. Jag tror inte man kan generalisera när de gäller Experts butiker.

Håller med, köper all min utrustning på min lokala expertbutik. Han matchar alla priserna mot det billigaste på internet. Personalen är trevlig,kunnig och bra att ha att göra med.
 
Jag köpte en d300 på japanphoto (nu minns jag inte längre när exakt) men före sommaren kanske?? ungefär 7-8 månader sedan är det iallafall.

Jag hade haft kameran en vecka så upptäckte jag en het pixel.
in till japanphoto och reklamera och skicka iväg kameran utan ersättningskamera. Bortmappningen tog 4 veckor.

Senare på semestern upptäckte jag några repor(eller iallafall trodde jag att det var så) mellan iso/qual/wb knapparna på d300:an. Senare på sommaren upptäckte jag att det minsann var sprickor, och eftersom jag haft kameran i vadderad väska eller i handen 100% av tiden och med tanke på placeringen så var det uppenbart att materialet spruckit pågrund av felaktig montering eller undermåligt material. Så in till japanphoto igen (den här gången hade jag haft kameran i 5 månader och 2 veckor så bevisbördan ligger på säljaren att skadan inte fanns där från början) och personen i kassan säger att det ska gå på reklamation. Veckorna går och 5 veckor senare går jag in till japanphoto och får höra att dom fått ett kostnadsförslag. "-Vadå kostnadsförslag säger jag, det är ju garanti, det sa ni ju?" Enl. nikon var detta då en "tappskada" vilket är helt OMÖJLIGT med tanke på hur kameran hanterats. Och efter riktigt upprörda samtal och med kanske inte alltför genomtänkt språk till nikons support så går jag hem för att kyla av mig. Dom ville ha 1400:- spänn av mig för någon som inte är framkallat av mig.

in på japanphoto igen, då får jag reda på att dom har problem med nikon och den cirkusen vet ni ju plus att dom bytt butikschef och butikschefen som jobbade där hade minsann inte sett hur min skada såg ut trots att butikschefen är den som går igenom returer. Anyhow efter mycket irriterade kommentarer igen så går dom slutligen med på att betala hälften av reparationen.

ytterligare en vecka går och kameran kommer tillbaka (efter då 6-7 veckor totalt). då sitter ersättningsbiten dessutom löst på kameran, och då blir jag upprörd igen och går in till japanphoto.
Butikschefen säger då att han ska reklamera reparationen och ringa mig så fort han fått tag i nikons servicechef. Butikschefen på japanphoto har ännu inte ringt mig.

Med tanke på detta mycket oschyssta behandlande så tänker jag aldrig någonsin igen gå tillbaks till japanphoto eller rekommendera dem som affär. EVER!

jag hoppas ni andra slipper den här typen av problem iallafall..

10 veckors reparationer är inte ok under första halvåret på ett kamerahus för 15.000:- kronor.

Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.

Väntetiden har väl heller inte med JapanFoto att göra, eller har de egen auktoriserad Nikonverkstad?

Mvh
 
Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.

Mvh
 
Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.

Väntetiden har väl heller inte med JapanFoto att göra, eller har de egen auktoriserad Nikonverkstad?

Mvh

Jag får nog säga att jag håller med Thomas där... Om Japanphoto har problem med Nikon och det påverkar kan jag inte yttra mig om, men det du beskriver handlar ju primärt om dålig service från Nikons sida. Tyvärr är det något som fler har gjort erfarenheter av, oavsett återförsäljare. Jag bara hoppas att vi kan få en auktoriserad Nikon-verkstad i Göteborgstrakten, men det är ju trots allt ett annat ämne...
 
Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.

Mvh

Säg det till bensinbolagen... :)

Även en temporär höjning är en höjning och innan valutakursen återhämtat sig kan vi nog anta att det kommit nya modeller på lite av varje...
 
Det är helt klart att Nikon höjer priserna. Det drabbar nog Sverige värre med den svaga kronan, men även här i Australien börjar priserna stiga när de tidigare leveranserna nu tar slut.
 
...Senare på semestern upptäckte jag några repor(eller iallafall trodde jag att det var så) mellan iso/qual/wb knapparna på d300:an. Senare på sommaren upptäckte jag att det minsann var sprickor, och eftersom jag haft kameran i vadderad väska eller i handen 100% av tiden och med tanke på placeringen så var det uppenbart att materialet spruckit pågrund av felaktig montering eller undermåligt material. Så in till japanphoto igen (den här gången hade jag haft kameran i 5 månader och 2 veckor så bevisbördan ligger på säljaren att skadan inte fanns där från början) och personen i kassan säger att det ska gå på reklamation. Veckorna går och 5 veckor senare går jag in till japanphoto och får höra att dom fått ett kostnadsförslag. "-Vadå kostnadsförslag säger jag, det är ju garanti, det sa ni ju?" Enl. nikon var detta då en "tappskada" vilket är helt OMÖJLIGT med tanke på hur kameran hanterats.

Från vad jag läser tror jag att min D50 hade samma sprickor, är dock inte säker på om de fanns där före jag tappade kameran.
Spelade ingen roll egentligen men lite surt om man har en ny kamera, och inte få det på garantin.
 
WolandII sa:
Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.

Väntetiden har väl heller inte med JapanFoto att göra, eller har de egen auktoriserad Nikonverkstad?

Jag får nog säga att jag håller med Thomas där... Om Japanphoto har problem med Nikon och det påverkar kan jag inte yttra mig om, men det du beskriver handlar ju primärt om dålig service från Nikons sida. Tyvärr är det något som fler har gjort erfarenheter av, oavsett återförsäljare. Jag bara hoppas att vi kan få en auktoriserad Nikon-verkstad i Göteborgstrakten, men det är ju trots allt ett annat ämne...

jo, vad jag skriver kan altid tolkas på ena sättet eller det andra, men det är japanphoto som säljer produkten och har ansvaret enl. ARN hur ni än tolkar mina inlägg. Sen just beefen mellan japanphoto och nikon lär ju adderat ytterligare problem. Jag tycker ni missar kärnpunkten om ni säger att jag mer beskriver att problemet är med nikon än med japanphoto.
Anledningen att jag köpte på japanphoto var för att få hjälp om något strulade, och det gjorde jag ju till ingen nytta. det enda jag tjänade på det om man uttrycker sig så är väl portot till nikon för reparationen.

Sen anser jag att det ignoranta sättet jag blev bemött avseende "tappskadan" från japanphotos butikschef är kasst.

att det tar tid att skicka på reparation ska man acceptera och vara beredd på, men inte att butiken som tagit in varan inte sköter sig i avseendet höra av sig när de ska samt ta ansvar för sina sålda varor.
Om nu inte detta hade varit reklamation, vilket ni som får liknande sprickor kommer upptäcka att det inte är, så skall säljaren/butikschefen kontakta kunden avseende problemet. Det ska inte gå flera veckor utan minsta tecken på kontakt.
Nu förstår jag att man bytte butikschef vid tillfället vilket antagligen gjort att det blev extra struligt men nä, japanphoto tänker jag aldrig handla från igen.

Jag hoppas själv att ni hamnar i samma sits för att se hur vi andra tolkar era poster avseende vem som gjort fel mot er.

Butiken som sålt varan har inom de 6 första månaderna bevisbördan på sig för att bevisa att varan inte varit skadad från början. Detta är dock ett dolt fel som inte kan upptäckas vid sån "inspektion" så det blir ju ett annat ballgame.

Men jag håller delvis med er om att det framförallt är nikon som klantat sig och ignorerat mitt ärende. Deras experters utlåtande "tappskada" skulle jag vilja jämställa med mobiloperatörers "fuktskada" för att frisäga sig ansvaret. Nikon har inte heller skött sitt åtagande.
 
För det första är det med JP som Sebastian har sitt avtal och det är dem han skall vända sig till. Om inte reparationen sker inom "skälig tid" har han rätt att häva köpet och få tillbaka sina pengar.

För det andra är det i mina ögon jäkligt dålig stil av Nikon att låta sin strid med JP gå ut över befintliga kunder, det är ju rena sandlådenivån. Själv hade jag nog valt att skicka kameran till Lasses på egen bekostnad eftersom de inte lägger sig i sådana strider men det är ju lite för sent nu.
 
ja, hade jag vetat att det inte var reklamation i det fallet så hade ju jag själv gjort annorlunda och skickat den till lasses. Men att sitta och vänta på att få tillbaks en olagad kamera för att direkt skicka iväg den till ett annat ställe känns inte som ett alternativ när man redan väntat i 4-5 veckor. I samma veva sa butikschefen på japanphoto att nikon antagligen inte ville skicka tillbaks kameran utan att laga skadan då kameran inte kan anses som tät vid den typen av skada och mao förvanskar garantin.
 
Du har alltid rätt att förkasta ett kostnadsförslag och begära att få tillbaka din vara utan att den åtgärdas. Reparatören har då rätt att ta ut en avgift för undersökningen men bara om köparen har informerats om denna avgift vid inlämningen.
 
ja, det kan man ju lugnt säga att jag inte blev i det fallet..


så nu kan vi prata om prishöjningarna istället!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.