Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 frågor ang exponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Blomman87

Ny medlem
Hej! Är nybörjare när det gäller fotografering, och håller på att läsa en fotokurs just nu. Skulle behöva svar på två frågor och hoppas att någon har lust att hjälpa till :)

1) Varför kan man på många kameror ställa in olika viktning över motivytan när man gör exponeringsmätningen?

2) Finns det exponeringssituationer som ingen exponeringsmätare klarar av? Och i så fall, varför klarar man inte av dessa situationer?

Tacksam för svar!
 
Hej! Är nybörjare när det gäller fotografering, och håller på att läsa en fotokurs just nu. Skulle behöva svar på två frågor och hoppas att någon har lust att hjälpa till :)

1) Varför kan man på många kameror ställa in olika viktning över motivytan när man gör exponeringsmätningen?

2) Finns det exponeringssituationer som ingen exponeringsmätare klarar av? Och i så fall, varför klarar man inte av dessa situationer?

Tacksam för svar!

1) Beror på motivet.
Vill du ha endast motivet rätt exponerat kan det vara lämpligt att använda en centrumvägd mätning. Nackdelen är såklart att det som är utanför mätzonen kan bli helt fel, om det avviker mycket från motivet.

Spotmätning mäter endast i en liten punkt, och det kan vara bra om du vill mäta mot ett litet objekt. Du kanske vill mäta mot ett gråkort som du placerat ut brevid motivet.

Medelmätning gör en genomsnittsmätning över hela bilden.

Matrixmätning är en lite mer avancerad mätning som mäter över hela bilden. Fungerar bra i de flesta fall, och är ofta standardinställningen.

2) Det är faktiskt bara i ett fall som mätningen kan göra helt rätt, och det är när motivet reflekterar precis 18% av ljuset.
Man kan mäta ljuset på två sätt. Infallande eller reflekterat. Mäter du infallande ljus med en mätare som du håller vid motivet, får du ett exakt värde på hur ljust det är.

Problemet för kameran är att den mäter reflekterat ljus. Det i sig är väl inget problem, men motivets egenskaper är det. Färg och ytstruktur på motivet bestämmer hur mycket ljus som reflekteras.

Snö, som både är blankt och vitt, reflekterar över 90% av ljuset, medan en svart tröja reflekterar ca 5%.

Kameran är kalibrerad att tro att allt reflekterar 18%, till vilket du kan använda det ovan nämnda gråkortet.
Fotar du snö tror kameran att det är för ljust, och kommer att underexponera bilden så att snön blir grå.
Fotar du en svart tröja tror kameran att det är för mörkt och kommer då att överexponera bilden, med resultat att tröjan blir grå.

Det är alltid en konst att få det rätt. Till bilder där hela bilden är någorlunda jämn i ljuset fungerar det i allmänhet bra, men annars måste man kompensera detta.
Exponeringsfunktionen fungerar ofta bra, men i många fall är det också bra att köra helt manuellt.
 
Viktning? Menar du mätning? Förstår inte frågan.

De andra är lätt. Ja massor. En kamera vil få allt till någonslags medelgrå. Var ute och plåtade kvällsbilder nyss, det är bara att sätta sig och dra ner exponeringen i daotorn. Detta är en smak sak, jag vill i alla fall att det ska se ut som kväll. Klassikern är ju annars snölandskap som blir för mörka. kameran vet ju inte att det är snö och att den sak vara så utan den tycker ju bara, oj va ljust det var här då, måste mörka ner det.
 
Hej! Är nybörjare när det gäller fotografering, och håller på att läsa en fotokurs just nu. Skulle behöva svar på två frågor och hoppas att någon har lust att hjälpa till :)

1) Varför kan man på många kameror ställa in olika viktning över motivytan när man gör exponeringsmätningen?

2) Finns det exponeringssituationer som ingen exponeringsmätare klarar av? Och i så fall, varför klarar man inte av dessa situationer?

Tacksam för svar!
På fråga 2 kan jag säga så här att du kan jämföra exponeringsmätaren kontra objektivet, med ett mänskligt öga på en frisk människa.Är ljuset för starkt så drar pupillen ihop sej för att du ska se en bild bra,alltså minska ljusinsläppet,ska du se i dåligt ljus så utvigdas pupillen för att du ska se bra.Men blir ljuset extremt starkt så blundar du,och ser ingenting.Ej heller ser du mycket i totalt mörker-förrän efter ett tag.Precis som i läge bulb eller i övrigt väldigt lång tid på slutaren,efter tillräckligt lång exponeringstid får du även en bild från det du i början upplevde som totalt mörker.
Vad gäller fråga ett, så fattar jag inte riktigt vad du menar,men kanske någon annan här kan ge dej ett svar.
 
Tänkte bara tillägga att en korrekt exponering där kameran väger av hela scenen eller vid spotmätning endast existerar i dokumentär eller vetenskapligt foto.
En högre nivå av foto för mig måste innefatta ett individuellt konstnärligt uttryck, likaså eaxponering. Du bör definitivt sätta dig in i hur exponeringsmätaren i din kamera väger av scenen i olika typer av ljus och metoder, men sen exponera på ett sätt som förstärker det uttryck du själv vill förmedla.
Rätt exponering vid samma scen kan vara totalt olika för två skilda fotografer och det är ju inget fel i det.

Olika förhållanden som snö, som tidigare nämnts eller t.ex starkt motljus en molnfri dag kan lura exponeringsmätaren, se då till att lära dig fota i manuellt läge så snart som möjligt och se till att det är kamerans exponeringsmätare som luras och inte du.
 
Ja det beror ju väldigt mkt på vad och hur man fotar, vilken metod som passar bäst.
I direkt motljus vet jag t.ex att mätaren får helfnatt, om jag plockar en referensexponering utan solen i bild så ligger den närmare än att försöka tolka vad mätaren väger exponeringen vid matrixmätning i motljus t.ex. Jag tror det leder till bättre koll i det långa loppet. Vid auto ställer kameran om bländare och/eller slutartid och ISO ständigt vilket leder till att man måste blanda in E-L-knapp eller memorisera antal steg i exponeringsjustering från att flytta kameran, vilket är tänkt att underlätta i ett semi eller helautomatiskt läge, vilket för mig känns bökigare när jag väl vande mig vid ett helt manuellt läge.

varför manuellt, du kan +-exponera i auto
 
varför manuellt, du kan +-exponera i auto

Just så har jag tänkt fram till i förrgår! Dagar då det är mulet med snö så är det klockrent att använda Manuellt läge! jag fotade örn under en hel dag och ställde in kameran i manuellt läge och ALLA bilder blev bra exponerade utan att behöva ändra någonting! det var bara när skymningen kom som jag fick lov att kolla histogrammet oftare!

Jag kommer att köra manuellt mycket oftare framöver! Problemet blir när ljuset skiftar eller när det blir skugga/icke skugga!
Men är ljuset konstant funkar manuellt perfekt!

/mvh
Magnus
 
Helt på Magnus sida. Är det snö i bakgrunden är det ett himla jobb att använda exponeringskompensation. Det är ändå ett lotteri.

Kör man manuellt och mäter mot snö och ser till att snön blir lagom exponerad på histogrammet, då blir alla bilder bra.
Ändras ljuset får man naturligtvis ändra, men det är betydligt smidigare än exponeringskompensation.
 
Jag håller med, trots att jag fotograferar mycket på automatik.

Men så länge ljuset är någorlunda konstant kör man med fördel manuellt. Du får tänka en gång, när du hittar rätt exponering, men sen fungerar den hela tiden. Kör man med exponeringskompensation i ett automatikläge får man tänka för varje bild, för att avgöra om det är rätt kompensation.

Felet med manuellt är att jag skulle vilja ha en inställning på min kamera, där man kan göra som på en del gamla centralslutarkameror, alltså ställa in ett EV och sedan justera kombinationen bländare/tid fram och tillbaka, utan att ändra exponeringen. Nu måste jag skruva på två rattar, lika mycket på varsitt håll.
 
Helt på Magnus sida. Är det snö i bakgrunden är det ett himla jobb att använda exponeringskompensation. Det är ändå ett lotteri.

Kör man manuellt och mäter mot snö och ser till att snön blir lagom exponerad på histogrammet, då blir alla bilder bra.
Ändras ljuset får man naturligtvis ändra, men det är betydligt smidigare än exponeringskompensation.


Urskta men vilket struntprat, precis som med allt annat skall man veta vad man gör .Ett valt läge =autoläge , bländarförval, tidsförval när det passar beroende vilken typ av fotografering tillsammans med under/överexponering är ju betyligt smidigare än att stå och pilla manuellt med tid/bländare varje gång. Idag har dessutom Autoiso tillkommit.När förskuter nu något mer än 2steg? om så är det ju enkelt att mäta mot något annat i motivet.
Jag undrar hur många kollegor som springer omkring med kameran i manuellt läge, det gör jag när jag fotograferar i studio eller när jag har med studioblixtarna ute på fältet.
 
Jag tjyver frågan lite,

Det där med gråkort för att få rätt exponering lät intressant. Är det något man köper och hur används det i så fall, tänkte mest om det finns någon nytta i och med att min bildskärm inte är kalibrerad?


Vänligen
Conny
 
Urskta men vilket struntprat, precis som med allt annat skall man veta vad man gör .Ett valt läge =autoläge , bländarförval, tidsförval när det passar beroende vilken typ av fotografering tillsammans med under/överexponering är ju betyligt smidigare än att stå och pilla manuellt med tid/bländare varje gång. Idag har dessutom Autoiso tillkommit.När förskuter nu något mer än 2steg? om så är det ju enkelt att mäta mot något annat i motivet.
Jag undrar hur många kollegor som springer omkring med kameran i manuellt läge, det gör jag när jag fotograferar i studio eller när jag har med studioblixtarna ute på fältet.

Naturligtvis skall man välja efter situation.
Nu syftade jag på fotografering i snö och från en och samma plats där motivet befinner sig i samma ljusförhållanden hela tiden. Exempelvis vid fågelfoto från ett gömsle, vilket både jag och Magnus pysslar med. Kanske var jag lite otydlig.

I en sådan situation behöver man INTE pilla med inställningarna innan varje bild. Du vet väl själv hur svårt det är för kameran att mäta när det är snö i bakgrunden. Mät rätt från början och kör med de inställningarna. Korrigera så ofta som det behövs. Då slipper man utfrätta bakgrunder.

Även om du kör exponeringskompensation är det ju mätningen som avgör vad som händer. En viss kompensation fungerar ju inte hela tiden.
 
Jag tjyver frågan lite,

Det där med gråkort för att få rätt exponering lät intressant. Är det något man köper och hur används det i så fall, tänkte mest om det finns någon nytta i och med att min bildskärm inte är kalibrerad?


Vänligen
Conny

Köpes i välsorterad kamerabutik.
Det är ett verktyg för att kamerans mätning inte ska luras av mörka eller ljusa motiv.
Det reflektrerar 18%, vilket kameran är kalibrerad efter.
Placera kortet vid motivet (så att det kommer samma mängd ljus på både gråkort och motiv) mät på kortet och använd de värden som du mätt upp.
Sen blir det rätt exponerat så länge ljuset inte ändrar sig.

Kortet hjälper dig exponera rätt. Det är alltid bra att exponera rätt, oavsett om du kalibrerat skärmen eller inte.
 
Köpes i välsorterad kamerabutik.
Det är ett verktyg för att kamerans mätning inte ska luras av mörka eller ljusa motiv.
Det reflektrerar 18%, vilket kameran är kalibrerad efter.
Placera kortet vid motivet (så att det kommer samma mängd ljus på både gråkort och motiv) mät på kortet och använd de värden som du mätt upp.
Sen blir det rätt exponerat så länge ljuset inte ändrar sig.

Kortet hjälper dig exponera rätt. Det är alltid bra att exponera rätt, oavsett om du kalibrerat skärmen eller inte.


Tack för det snabba svaret,

Då går det inte att lacka en egen bräda då den ska reflektera ljuset med en viss procent, hittade en sådan tingest på Cyberphoto och det blir till att beställa ett gråkort. Ska bli kul att testa, skärmkalibrering får bli nästa projekt.


Vänligen
Conny
 
Tack för det snabba svaret,

Då går det inte att lacka en egen bräda då den ska reflektera ljuset med en viss procent, hittade en sådan tingest på Cyberphoto och det blir till att beställa ett gråkort. Ska bli kul att testa, skärmkalibrering får bli nästa projekt.


Vänligen
Conny

Nej det blir nog svårt =)

Det ska finnas, om jag inte minns fel, kombinerade gråkort/vitbalanskort. Då kan du även ställa in vitbalansen manuellt på samma kort.

Det är ju inte alltid du kan använda gråkortet, men de gånger det går är det smidigt. Det är ju även ganska svårt när ljuset växlar eller när det är starkt solsken som ger skuggor. En molnig dag med få skuggor, då är det väldigt smidigt.
 
Urskta men vilket struntprat, precis som med allt annat skall man veta vad man gör .Ett valt läge =autoläge , bländarförval, tidsförval när det passar beroende vilken typ av fotografering tillsammans med under/överexponering är ju betyligt smidigare än att stå och pilla manuellt med tid/bländare varje gång. Idag har dessutom Autoiso tillkommit.När förskuter nu något mer än 2steg? om så är det ju enkelt att mäta mot något annat i motivet.
Jag undrar hur många kollegor som springer omkring med kameran i manuellt läge, det gör jag när jag fotograferar i studio eller när jag har med studioblixtarna ute på fältet.

Rätt så många naturfotografer/fågell/djur som kör manuellt! Det vi syftar på är som sagt när ljuset är konstant! Då verkar det fungera underbart bra med manuellt! men har man skiftande ljus så är det ingen höjdare!
Men jag är ny inom detta och det lilla jag har testat så fungerar det klockrent!

/Mvh
magnus
 
Rätt så många naturfotografer/fågell/djur som kör manuellt! Det vi syftar på är som sagt när ljuset är konstant! Då verkar det fungera underbart bra med manuellt! men har man skiftande ljus så är det ingen höjdare!
Men jag är ny inom detta och det lilla jag har testat så fungerar det klockrent!

/Mvh
magnus

det har väl ingen betydelse om det är ett rådjur eller snö eller moster Elsa, jaq är trött på alla nissar som hela tiden framhäver att man skulle "vara mer fotograf "för att man kör manuellt, tursamt nog finns det ju sedan år tillbaka autolägen vilket underlättar enormt vid snabba tagningar för att få så bra exponering som möjligt, till det kommer också att du kan styra uttaget med att +- exponera för att kompensera.

Om ni skall tala gråkort så föreslår jag QP card som innehåller 3 eller 4 fält.
www.qpcard.com . Läs även Lars Kjellberg utomordentligt bra förklaringar till vad ett gråkort kan användas till.
 
Svar om exponering

Hej Amanda

Läs ditt första svar, det från Tomas, och läs det noga. Svaret är föredömligt enkelt och lättbegripligt, fullständigt korrekt. Det är precis så här mätare, kameror och sensorer är byggda och fungerar.
 
det har väl ingen betydelse om det är ett rådjur eller snö eller moster Elsa, jaq är trött på alla nissar som hela tiden framhäver att man skulle "vara mer fotograf "för att man kör manuellt, tursamt nog finns det ju sedan år tillbaka autolägen vilket underlättar enormt vid snabba tagningar för att få så bra exponering som möjligt, till det kommer också att du kan styra uttaget med att +- exponera för att kompensera.

Om ni skall tala gråkort så föreslår jag QP card som innehåller 3 eller 4 fält.
www.qpcard.com . Läs även Lars Kjellberg utomordentligt bra förklaringar till vad ett gråkort kan användas till.

Vem har sagt att man är "mer" fotograf om man kör manuellt? Ingen i denna tråd iallfall:)
Jag håller med om att dom olika autolägena är underbara många gånger! Men ibland tror jag man tjänar på att köra manuellt, för att få bilden rätt exponerad snabbare! En svårighet är när du ska fota en flygande fågel mot olika bakgrunder tex! Är kameran ställd rätt i manuellt läge så spelar det ingen roll vad som kommer i bakgrunden! fågeln kommer alltid vara rätt exponerad! Det kommer fågeln inte vara om du kör i något av dom andra lägena! Jag hinner då inte checka histogrammet medans en fågel flyger förbi.

/mvh
Magnus
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar