Tackar för väl framförda synpunkter.
Du har nog rätt det här med att inte fokusera på framtida eventuella köp i objektiv, man kanske mer skulle kunna se det som en ’bonus’ i ena fallet. Det viktiga är ju att man har en bra uppsättning för den kameran man har idag och inte en man (kanske) har senare.
Nåja. Jag gissar för egen del att jag lägger en ganska god vikt vid prisvärdhet/value for money. Jag har inga problem att betala för bra grejer, men vill ju gärna ’få något’ för mellanskillnaden s.a.s. Förmodligen var det detta som fastnade hos mig i filmen jag presenterade.
Samlingen av objektiv som jag publicerade var mest i förbifarten och vill kanske inte gå in på djupet för mycket då vi kanske börjar gå OT avseende trådskaparens avsikt med tråden. Min tanke bakom listan är iaf att försöka ha en samling på kanske 3-4 kanske 5 objektiv på just lite olika brännvidder, som kan passa vid lite olika scenarion. Där jag tänker mig att 24mm (=38mm APS-C) kanske är det som kommer användas mest inomhus. Fotointresset är ju ganska nytt för mig och har mycket kvar där att utforska.
Inledningsvis så tänkte jag väl försöka få några bra bilder på dottern som kom i slutet på juni, så därför tror jag att jag kommer börja med 24mm och därefter 35mm, då jag får en känsla av att brännvidderna är lagom för detta. 50mm och 85mm har jag läst så mycket gott om, och blir ju mycket riktigt lite mer Tele. Kan ju kanske vara bra sen när dotter blir lite äldre och vill gå på djurparker och annat.
Angående den 40mm pannkakan, använder du den till ett FF-hus då? Eller kör du den med en APS-C kamera?
Jag vill även tacka Jerry ovan. 17-55mm zoomen där verkar ju vara ett riktigt bra objektiv? Vad jag förstår så är det primärt ”Bevel Distorsion” som de fasta objektiven isåfall är bättre på än detta? Frågan är hur tungt man skall väga detta?