snap01
Aktiv medlem
Ett mycket bra förslag. Tycker att bildkvalitét skall jämföras i ett media man normalt använder för att "presentera" bilder. Alltså i webformat, som bildspel eller utskrivna i utställningsformat.
Då hela bilden och inte delförstoringar som överdriver skillnader och ger många en felaktig uppfattning.
Tyvärr är det 1:1 förstoringar som oftast används när man jämför bildkvalité. Annars blir inte någon skillnad tydlig.
När jag erbjuder folk utskrifter vill de ofta ha A4 eller max A3 format. För de har inte
plats hemma för större utskrifter. Många frågar om de inte kan få 10X15 cm utskrifter för de vill hellre ha fler bilder men måste då begränsa storleken för att få plats med dem. En snyggt ramad bild kräver ju 5-10 cm passpartout och en A4 kräver då en ram på cirka 30X40 cm.
Så att begränsa en jämförelse till A2 tycker jag är korrekt. Det är få som vill ha större printar.
Själv har jag redan gjort den här typen av test. Då med bilder från Hasselblad och jämfört med X-PRO1 bilder och Canon 5DMKIII bilder.
Bilderna utskrivna på en 3880 PRO enligt konstens alla regler och högsta möjliga kvalité på inställningarna. Format A2.
Den senaste testen var H5D med 60 Mpix CCD mot Canon 5DMKIII. Ett av Hasselblads, enligt dem bästa fasta objektiv mot Canon med en 24-105/4 IS.
Trots detta måste jag syna bilderna på riktigt nära håll för att se någon skillnad alls.
Bilden är riktigt svår på grund av sitt stora DR. Ingen av kamerorna klarar det perfekt. DR ligger förmodligen betydligt över 15 steg i det här motivet.
Ställer gärna RAW-filerna till förfogande. Så kan du själv testa.
Här är bilden i original från H5D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3337485.htm
Att återge en utskrift så den upplevs som man själv upplever den när man betraktar den på nära håll är nästan hopplöst. Fast jag har här försökt att återge en del av som man ser den när man håller en A2 på nära håll.
Den undre bilden har ett smutsigt avtryck från en av våra katter som gått på den. Det hör inte till utskriften
Jag tycker skillnaden är störst i högerkanten. Vad som är skillnaden i objektivens kvalité och vad som är de fler pixlarnas eller sensorns effekt är omöjligt att avgöra.
Hasselbladarens objektiv kostar som en 5Dsr inklusive normalzoom.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3349259.htm
Jag jämförde för många åt sedan 1ds mark 2 mot Hasselblad o tog ut dels A4 sedan en bild i 60x80 o på den mindre bilden var det ingen stor skillnad mer än att man såg att bladaren var skarpare speciellt i hörnen på bilden. På den stora bilden då var fortfarande bladaren skarp medans Canon oskärpa speciellt i hörnen syntes samt att Canon inte klarade av det gröna koppartaket fanns ingen täckning i det oavsett om du underexponerade eller ej.kanske inget man tänker på men när man satt o letade fel så såg man det. Det som inte syns på en utskrift är sällan något problem det brukar stämma bra. Idag är det så bra kvalitet från märkenas toppkameror är sällan någon aha upplevelse när man uppgraderar längre.
Det är alltid kul att jämföra nya modeller m