Svår fråga??
Det var svårt det här?
Det jag undrar, om någon delar min spekulation,
betr. varför Olympus lanserar en toppenkamera i OM-D E-M5 som borde vara rena drömmen för de som vill ha lätt utrustning för vandraren, skidåkaren, paddlaren, cyklisten, MC-åkaren etc och ungefär samtidigt tre kalasgluggar som INTE är vädertätade dvs, INTE är anpassade för den miljö som kameran är tänkt för. Ett macro, och ett ljussvagt klumpigt kit-objektiv lär
ju inte falla ovan beskrivna aktörer i smaken. Hur har Olympus resonerat?
1 De har inte råd stoppa in lite tätringar i 75;an mfl? Knappast troligt
2 Förlita sig och hoppas på andra tillverkare (Panasonic)? Knappast, Det vore ju att kasta över kunderna till GH3.
3 Vill få sålt sina tätade 4:3 objektiv som finns på lager? Tja det svaret har det ju spekulerats i men…. vore ett lika effektivt sätt att mota över en hel kundkategori (friluftsfotografer) till tätade Canikon.
4 Försöker behålla 4:3 folket då en hybrid eller E7 sedermera lanseras. Hmm
5 Ingen strategi alls vilket lett till ytterligare en felsatsning. Från Olympus. Ej matchande objektiv till OMD på samma sätt som ej matchande objektiv till Ex-serien avseende ljusstyrkan (bortsett från 150 och 300 vilka endast ett fåtal har råd med)
Nr 4 är det jag finner som en logisk förklaring till Olympus annars egendomliga agerande och jag är tämligen övertygad om att de som sitter med en massa 4:3 gluggar helst ser en E7.
Men tyvärr tror jag alt 5 är den bittra sanningen. Olympus har åter igen missat öppet mål.