ANNONS
Annons

framtiden för 4/3-objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller för min del med de av er som anser att Olympus kommer att lägga i stort sett allt sitt utvecklingskrut på Micro FourThirds-systemet framöver, men att de håller igång leveranserna av FourThirds-objektiven, kanske ett bra tag framöver t.o.m.. Dels för att inte dra undan mattan för sin gamla 4/3-kundbas, och dels för att det kanske framöver kan komma någon teknik som gör det möjligt att använda 4/3-systemets PDAF-objektiv även på M4/3-kameror, utan de nackdelar som detta nu medför.

Sony lär ju ha bättre On-Sensor PDAF bildsensorer på gång, men de måste ju i så fall bli avsevärt bättre än allt vad vi hittills sett i den vägen.

---
Fasdetekterande AF på sensorn som i Canon EOS 70D skulle nog vara det bästa i en kommande m4/3-kamera från Olympus om den ska kunna använda 4/3-objektiv fullt ut.
---
Ifall Sony tänker att ersätta SLT-speglarna med något On-board PDAF-sensorsystem som inte är nämnvärt bättre än det som Canon nu har stoppat in i EOS 70D, så kommer Sony att göra brakfiasko!

Vi ska ha klart för oss att ryktet om att Sony kommer att slopa SLT-speglarna redan i sin nästa generation av "tjockkameror" endast är ett rykte - Sony har officiellt inte sagt ett skvatt i den vägen. Det skulle t.o.m. kunna röra sig om avsiktlig desinformation från Sony, för att lägga ut dimridåer för konkurrenterna eller nåt... De som har nära kontakt med insidesläckor tycks ha hittat lite sådant... Det skulle ju t.o.m. kunna vara så att Sony själv sprider lite olika falska rykten, för att kunna spåra var läckorna är nånstans... Skulle bli bra mycket tråkigare framöver ifall det skulle ligga till på det viset, så det hoppas jag verkligen inte...

Hur som helst, ska i alla fall bli spännande att se vad som händer framöver! För egen del är jag för säkerhets skull inställd på att skrapa ihop till en A77 med 16-50/2,8 SSM-objektivet innan den ev. kommer att ersättas med något spegellöst system med sämre prestanda på rörliga objekt i dåligt ljus. Det är ett mycket svårt problem som sensorfabrikanterna har att lösa här. Det är inte säkert att det är lösbart ens, inte av tekniska skäl, utan pga att man slår huvudet i de begränsningar som naturlagarna sätter upp.

Men OM Sonys sensor-division faktiskt skulle lyckas lösa detta (de torde utan tvivel jobba intensivt på saken), så är Olympus 4/3-system i hamn direkt. Åtminstone i den meningen att hela den befintliga 4/3-objektivparken blir fullt ut användbar på M4/3-kamerorna.

PS Mattias hann före mig med sin uppfattning om den generella användbarheten av Canons nyaste On-Board PDAF. Min är som synes precis densamma - det systemet kan inte annat än i vissa speciella situationer ersätta separata PDAF-sensorer.
.

Senast ändrad:
Jag håller för min del med de av er som anser att Olympus kommer att lägga i stort sett allt sitt utvecklingskrut på Micro FourThirds-systemet framöver, men att de håller igång leveranserna av FourThirds-objektiven, kanske ett bra tag framöver t.o.m..

Det håller vi väl alla med om för så är ju läget och har varit i flera år nu. Men att kalla systemet för dött tycker jag inte är rätt benämning så länge man kan få service/reservdelar och köpa nya produkter i butik.

MVH.

Jag höll ju inte heller med om att 4/3-systemet är helt dött... :)

Nej, det är inte dött i det avseendet, men jag förmodar att PMD avsåg att systemet är dött framtids- och utvecklingsmässigt. Har svårt att tänka mig att det föreligger någon nämnvärd ström av nytillkommande till 4/3-systemet nu för tiden, men jag tycker att det är bra nog att Oly inte bokstavligen dödar det. De som redan är inne i systemet lär ju nu kunna köra med det länge än, ifall de vill. Tills kameran pajar eller nåt. Oly är bra på objektiv, och det finns många bra sådana inom 4/3-systemet.

Det går ju ett rykte om att Olympus är i full färd med att tillsammans med Sony utveckla ett ljusstarkt 400 mm fast tele till Alpha-systemet. Detta får väl också anses vara en indikering på att Oly inte själva har planer på att göra några större inbrytningar inom det tuffa "tjockkamera-segmentet", för då hade det nog inte varit så lätt för Sony att få dem att samarbeta om detta tjockkamera-superteleprojekt.

För min del anser jag att detta är en tämligen klok strategi av Oly. Är man en liten spelare, och dessutom höll på att gå i putten pga långvariga oegentligheter från nåt ohederligt konglomerat, så är det bättre att inte försöka gapa över för mycket utan begränsa sig till att satsa på det (ännu så länge) mindre spegellösa segmentet, och försöka göra detta på ett så bra sätt att de kan växa där. Vilket jag anser att de har förutsättningar att göra. Sony tänker tydligen inte sätta några käppar i hjulet för dem i alla fall. "Bara ni köper sensorerna från oss i fortsättningen," hette det visst... :)
.

Ifall Sony tänker att ersätta SLT-speglarna med något On-board PDAF-sensorsystem som inte är nämnvärt bättre än det som Canon nu har stoppat in i EOS 70D, så kommer Sony att göra brakfiasko!
Det tror jag inte. Däremot tror jag nog att Sony siktar på att göra något som är bättre än Canons PDAF-på-bildsensorn. Man bör dock komma ihåg att Canons grunka är första generationen av den typen av PDAF så det finns säkerligen förbättringspotential. Det koola med Canons teknik är att man får PDAF på hela sensorn, dvs varje pixel är, förutom ett bildelement, en del av en PDAF-sensor.

Vi ska ha klart för oss att ryktet om att Sony kommer att slopa SLT-speglarna redan i sin nästa generation av "tjockkameror" endast är ett rykte - Sony har officiellt inte sagt ett skvatt i den vägen.
Så länge på-sensor-PDAF är lite långsam så gör nog Sony bäst i att behålla SLT.

Det är emellertid inte så relevant för Olympus m4/3. Jag törs nog satsa en slant på att Olympus inte tänker bygga en SLT-kamera.

En mindre korrigering. De använder ca 80% i varje riktning. Vad blir det? 64% av sensorn? Men jag vet inte om det är av tekniska orsaker eller av ekonomiska orsaker de har valt det.

Det koola med Canons teknik är att man får PDAF på hela sensorn, dvs varje pixel är, förutom ett bildelement, en del av en PDAF-sensor.

Canon tells us the new system allows it to provide for phase detection at every pixel location across 80% of the frame height, and 79.56% of its width,
http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-70d/canon-70dA.HTM

Jag tänker på Sonys SLT teknik. Skulle det inte vara möjligt i ett Olympus 4/3 kamerahus (eller kanske via adapter på m4/3) att ha denna teknik fast rörligt? Att få den semi-transparenta spegel att fälla upp sig vid exponering. Tror ni det kan finnas plats för det?

Jo men då är man väl tillbaka till optisk sökare igen? Ja ja vi får se vad dom har hittat på för lösning.
Bara jag kan använda mina objektiv med "full AF potential" som ryktet säger så är jag nöjd.

För att undvika ljusbortfallet. Eller tänker jag fel?

Om registeravståndet skall fungera även för m43 finns inte plats för spegel. Däremot skulle givetvis en spegel få plats i en adapter till 4/3 med fas AF detektorer a la SLT - men det blir EVF (om inte adaptern även skall ha pentaprisma och sökare inbyggd).

Det var ett väldigt fult handtag påklistrat på en E-M5 ... :)

Kameran verkar mycket lovande! Det framgick inte riktigt om den kan PDAF:a med m4/3-objektiv, men om den kan det så står den högst upp på min önskelista.

---
Så länge på-sensor-PDAF är lite långsam så gör nog Sony bäst i att behålla SLT.
---
Är av precis samma uppfattning, som torde ha framgått.

---
Det är emellertid inte så relevant för Olympus m4/3. Jag törs nog satsa en slant på att Olympus inte tänker bygga en SLT-kamera.
Här missförstod du mig. Jag skrev inte alls att Oly tänker bygga någon SLT-kamera. Jag skrev ju:

---
Ifall Sony tänker att ERSÄTTA SLT-speglarna med något On-board PDAF-sensorsystem som inte är nämnvärt bättre än det som Canon nu har stoppat in i EOS 70D, så kommer Sony att göra brakfiasko!
---
Men OM Sonys sensor-division faktiskt skulle lyckas lösa detta (de torde utan tvivel jobba intensivt på saken), så är Olympus 4/3-system i hamn direkt.
---
Jag skrev alltså att ifall Sony verkligen skulle lyckas få fram ett On-board PDAF-sensorsystem som är lika bra och snabbt i dåligt ljus som PDAF med separat sensorplatta är, så skulle det vara enkelt för Olympus att fixa kamerahus som funkar fint även med de äldre befintliga PDAF-anpassade 4/3-objektiven (samt även eventuella kommande, förstås).

Som jag också redan skrivit, så anser även jag för min del det vara mycket osannolikt att Olympus skulle komma att bygga någon "tjockkamera" framöver, vare sig med fasta eller rörliga eller speglar.
.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.