Jag förstår alla som konverterat från 4/3 eller har flera kamerahus (och redan sitter på ett gäng 4/3 objektiv) men för mig försvinner en hel del av charmen när man hänger på biffiga objektiv på små m4/3-hus.
Olympus m4/3 normalzoomar väger nästan ingenting men är enkla. 12-50 tycker jag dock är helt OK, se tidigare inlägg från mig och andra.
Panasonics nya m4/3 f/2.8 normalzoom väger 300 gr.
==> Olympus halvdyra 4/3 normalzoom 12-60/2,8-4 väger det dubbla
==> Olympus jättedyra 4/3 normalzoom 14-35/2 väger det tredubbla
Objektiven är förstås inte helt jämförbara, lite olika zoomomfång samt ljusstyrka. För mig försvinner en hel del av charmen med vikt- och storleksökningen, speciellt med tanke på att autofokushastigheten blir dålig.
Visst har du en del poänger här, absolut.
För min del har jag blivit bestulen på min E-5, och redan innan det hände var jag sugen på OM-D. Av två skäl, dels den nya klart bättre sensorn, dels att kunna ha en mkt kompakt kamera som samtidigt verkligen är på topp på många aspekter som lågt brus/hög upplösning samt en snabb och precis AF tex.
Men så är det ju det med pengar, har man massor av sådana är det väl självklart att direkt skaffa sig en uppsättning microgluggar om man skaffar tex en OM-D. Har man som jag (och säkert många andra) viss begränsning blir det lika självklart att åtminstone till en början nyttja de objektiv man redan har, i synnerhet som några av dem är riktigt skarpa och bra på många sätt.
Mina 50/2 & 14-54 Mk II tex är rejält fina objektiv, men lär fokusera slött, så klart det blir en kompromiss. Om/när jag köper mig OM-D blir det med 12-50 som i vart fall är anständigt skarp, och har klockrent snabb AF.
Lite av 'ge och ta' kommer det ju bli...tills man kan skaffa fler dedikerade, och skarpa, micro 4/3-objektiv.
Har även en E-620 bla, och den funkar storleksmässigt mkt fint ihop med tex 14-54:an, känns inte klumpig alls. Som exempel alltså. E-620 är ju lite större än OM-D men inte groteskt mkt större dock...så det känns för mig iaf som en relevant jämförelse.
Tror faktiskt att kombon OM-D>handgreppet>14-54mm blir riktigt fin hanteringsmässigt, men lite tyngre, givetvis, än "OM-D>12-50 oavsett grepp/inte grepp".
Har även bland andra de två (Olympus) 4/3 telezoomarna 40-150, och främst den nyare av dem är liten nog att även via adaptern bli mkt kompakt, nästan lika liten som microvarianten, så på en OM-D kulle den sitta rätt bra, om än med lite slöare AF trots dess "CD-AF"-kompatibilitet...
Lite i taget kan det bli bli tal om 'anpassning' emot större andel micro i "objektivlådan"; ännu finns ju heller inte "alla" typer av objektiv i det utförandet, men de kommer förhoppningsvis.