Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel studio, vad satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har tänkt göra en investering i en lättare portabel studio. Jag tänker mig ett bakgrundsstativ med svart/vit bakgrund samt några stativ med blixtar och så. Jag har tänkt använda studion dels lite hemma, men mest hade jag tänkt skaffa den så att jag skall kunna ta med mig den ut på vägen och fota där det behövs.

Frågan är, vilken typ av blixt skall jag satsa på? Strobes eller studio?

Jag kommer förmodligen att använda sakerna där det finns någon typ av befintligt ljus som t ex ljus, lampa eller både och. När jag sitter och skriver här nu så inser jag att det kanske kan bli svårt med elen ibland och om jag skall köpa batteripack osv så blir det genast dyrare, är det då kanske bättre och satsa på vanliga blixtar, alltså inte studioblixtar?

Vad borde jag tänka på?

Jag kommer använda sakerna mest till porträtt skulle jag tro, lite produktfoto osv, skall jag försöka satsa på softboxar? Jag hade tänkt paraply till att börja med annars.

Jag undrar också lite angående längden på ljusstativ. Räcker det med t ex 2 meter eller borde man ha ca 250 cm? Jag vill t ex kunna ta stående porträtt och ändå kunna få ljus som kommer uppifrån. Där kanske jag också svarar på min egen fråga iofs.

Hur som helst så är tips väldigt välkommet. Allt som kan va till hjälp i valet.

Min budget ligger förresten rätt lågt, men om man bortser från budget så vill jag först och främst komma fram till vad jag borde satsa på så att säga.
 
Hej,

Jag tror att du måste definiera "portabel" lite tydligare. Jag har släpat omkring på några olika portabla studios, och det är ju rätt stor skillnad om "portabel" innebär att det ska rymmas i bakluckan på en bil, eller om det ska gå att ta med på bussen.
Hur många blixtar behöver du? Är bakgrundsstativ viktigt?
 
Lite tankar kring dina funderingar från en som har testat lite av varje.

Bakgrund.
Papper är lättast att få till slätt men något besvärligare att transportera om du kör med standardrulle på ca 280 cm. Till det behöver du två stativ och en bom som brukar vara delbar. Två klammor för att hålla bommen. För enbart proträtt, så går det givetvis att kapa rullen och få en mer transportvänlig lösning. Tyg ser inte jag som ett alternativ om du vill ha en slät bakgrund. Finns iof portabla tygbakgrunder som man fäller upp likt en reflexskärm. Kaffebrus har till en låg penning.

Som ett av alternativen är Lastolite HiLite. Blir ca 80 cm diameter och knapp 5 cm tjock. Hur bekvämt som helst att ta med sig. Kompletteras med ett vinylgolv och ev en grå bottle cap. Tyvärr springer pengarna upp men väldigt portabelt, allsidigt och helt suveränt att jobba med.

Blixtar.
Kör du med speedlights så har du på "minussidan" laddtiden och du har inget inställningsljus vilket kan vara till hjälp i vissa situationer. Laddtiden kan du kompensera med batteripack. I mitt fall har jag flera 580 blixtar med batteripack men priset blir i slutändan väl som studioblixtar. Finns funderingarna på att använda dessa små blixtar utomhus, då måste du köpa starka blixtar typ Canons 580.

Finns att köpa styrning till blixtarna så att du kan via en liten mojäng (AC3) som sitter på kamera husets blixtsko helt styra upp till 3 blixtar både med full E-TTL och helt manuellt. Sjukt bekvämt och det fungerar men det blir dyrt. Olika ljusformare finns från bl.a. Lastolite.

Köper du studioblixtar, så finns det någorlunda bärbara batteripack.

Softbox eller paraply?
Paraply är klart mycket enklare att ta med sig.

Exponeringsmätare är ett underskattat hjälpmedel. Tänker du köra blixtfotografering är exponeringsmätaren till stor hjälp. Går fort att ställa in blixtarna rätt. Lätt att balansera upp en skuggsida eller få modellen jämnt belyst från topp till tå.

Du kan säkerligen plocka ihop ett paket till ett hyggligt pris men du kommer ganska så säkert att snegla på en dyrare lösning som verkligen kommer att fungera utan kompromisser. Tyvärr sticker pengarna iväg.

Mitt råd.
Pappersbakgrund och ett studiostartpaket + reflexskärm med eget stativ/hållare. Då kommer du väldigt långt för en rimlig peng.
 
Tack för era svar.

Skall jag vara ärlig så hade jag faktiskt tänkt börja med snikpaket från Ebay och jag tror att jag helst kör på speedlights, även om det finns nackdelar precis som ni säger. Styr gärna upp mig om jag har fel i det jag skriver här under...

Jag har kollat lite på priser osv och skall jag ha samma sak, även om nu outputen ljusmässigt kanske inte är lika bra hos speedlightsen då, så blir det inte mycket i prisskillnad. Men för att besvara en av era frågor, så kan man säga att jag vill kunna vara så mobil som möjligt och då kanske det är speedlights som gäller. Paraply är mycket billigare än softboxar också, så det kommer jag nog köra på, på grund av många olika anledningar, även om ljuset kanske ser proffsigare ut med en softbox.

Jag ser bakgrundsstativ som ganska viktigt och det finns någon modell på Ebay för en hyfsad slant. Ett par klämmor och svart/vit bakgrund hade jag tänkt till att börja med. Eller ska man satsa på en grön kanske? Hur som helst så verkar papper mycket dyrare och svårare att transportera, så det blir nog någon typ av typbakgrund som det ser ut. Är det helt fel tänkt?

Vad borde jag ha för GN på blixtarna om de även skall kunna användas utomhus på ett par meters avstånd? Det finns ju blixtar från Yongnuo t ex, som är billiga. Jag har sett med GN från typ 30 till 50 och uppåt. Jag har även kollat på lite radiosändare och även där finns det ett paket med 1 sändare och 3 mottagare. Jag har för övrigt tänkt mig 3 blixtar totalt, även om jag kanske inte använder alla till en början. Är det ok antal? Där kan jag även tillägga att jag vet att jag kommer få köra blixtarna manuellt men det har jag egentligen inga problem med. Det blir ett jäkla spring då jag inte har någon superöverföring mellan kamera och blixtar, men det blir billigt till en början i alla fall.

En ihopfällbar bakgrund känns verkligen användbar, jag skall kolla upp det mera... Kanske får bli både stativ och ihopfällbar i så fall.

Det jag har i huvudet som måste köpas in är i all fall följande... Keep in mind att jag har en Yongnuo 460 i dagsläget.

2 blixtar
2 stativ (höjd?)
2 paraply
Radiosändarekit
Bakgrundsstativ
1-2 bakgrunder
3 Paraplyhållare
Klämmor till bakgrund

Hoppas jag inte glömt nåt nu, men det hoppas jag ni påpekar och även kommer med synpunkter på det jag skrivit.

Skall kolla upp en ljusmätare lite mer också, måste vara galet användbart när man kör blixtarna manuellt osv kanske?
 
Skall du minimera dina utlägg, så köp vit bakgrund. Belyser du bakgrunden, då blir den vit. Obelyst grå och flyttar du modellen runt 2 meter från bakgrunden, då är den i det närmaste svart. Något förenklat......

En studioblixt på 400 ws är ungefär lika med 3 st Canon 580 blixtar. Skall du köra med speedlights utomhus, då måste de vara starka. Jag använder 2 stycken 580 som sitter "ihop" och skjuter rakt igenom ett paraply när jag är ute. Båda blixtarna är i utgångsläget på 50% och då handlar det oftast om ren upplättning av modellen.

Denna t.ex. är enligt ovan.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=292&pos=0

Att köra blixtarna och kameran manuellt är egentligen bara fördelar. Modellen står hyfsat still, blixtarna står still och du rör dig fritt och varierar närbild till helfigur. Ljuset är det samma hela tiden såvida du inte är ute en av de där dagarna då solen inte kan bestämma sig om den skall vara framme eller ej. Kräver som du förstår radiosändare. Betydligt bökigare är det om solen är fram och tillbaka. Då blir det till att ratta på kameran.

Laddtiden brukar upplevas som ett problem även om vi bara talar om några sekunder. Speedlight med batteripack. Då ligger du runt 1 sek eller kortare. I annat fall kan du hamna på 2 till 3 sekunder. Det är tråkigt och "oproffsigt" att be modellen om mer tid och missa något kort eller två. Handlar faktiskt lite om vilket signalvärde du skickar ut som seriös fotograf.

Dock så har jag full förståelse för att du måste börja någon stans. Lycka Till med dina inköp.
 
Minimera utlägg är väl en del av vad det handlar om. Men jag vill ju ändå kunna använda sakerna. Då kör jag nog i alla fall 2 nya blixtar sen har ja kollat upp så att det fimns batteripack om jag vill komplettera.

Angående vit vakgrund så känner jag väl att befintligt ljus kommer bli lite störande. Hur pass bra funkar det egentligen med egna tyger? Svart o vitt tyg är ju inte direkt svårt att få tag på... Annars får man köra blixtarna jäkligt hårt antar ja men på en solig dag med fönster kanske inte ens det räcker med tanke på att kameran endast klarar 200-250 synctid.

Längden på stativen, räcker 190 eller bör man ha längre? Klart billigast med korta och kan kommer upp en del med blixt o papahållare men räcker det?

Tack för era inlägg, hjälper verkligen!
 
Svart tyg - där köper du svart sammet från Jysk. Tidigare såldes det 150 cm brett x 500 cm långt. Det ser tunt ut men fungerar hur bra som helst. Inga problem med veck osv. Den svarta sammeten sväljer ljuset hur bra som helst.

Alla andra tyger är svåra att arbeta med. Förvarar du dem ihopvikta, så måste du stryka dem om du vill ha en slät bakgrund. Tillslut hade jag ett grått tyg upprullat på en 50 mm plastkärna (avloppsrör) från bygghandeln men då försvann liksom vitsen med att kunna transportera tyget behändigt. Ju mer bomull i tyget, desto mer får du tänka på vecken. Jag hittade en stuvbit på Skroten i Kinna. Ett grått tyg som inte veckar sig. Tyvärr lite för liten men passar väldigt bra till porträtt. Så det finns säkert ställen du kan hitta tyger men du får leta.

Höjden på stativen
Till blixtarna bör du kunna hissa upp dem så att de kan titta något ner på din modell. Tänker du enbart porträtt, då räcker 190 cm eftersom modellen kan sitta. Helkropp på en reslig man runt 190 cm, då krävs lite till. Vill du lägga ett effektljus som kommer ovanifrån på håret - då behövs ytterligare en liten bit.

Tänker du använda stativen utomhus med ett paraply, då behöver du tunga stativ. Eftersom livet är fullt av kompromisser, kan du lösa det problemet med t.ex sandsäckar. Du skall veta att det behöver inte blåsa särskilt mycket förrän paraplyet blir som ett segel. Har du då hissat upp allt en liten bit, så har du tyngdpunkten högt upp. Vid ett tillfälle hade jag riggat ett sprillans nytt 105 cm paraply. 10 min in på fotograferingen tog den lilla vinden som fanns stativ och paraply och välte. Kostade 400.- Paraplyet går direkt sönder - tro mig och då hann jag ändå lindra fallet.

När det gäller utomhus och upplättning, så kör jag ofta med nakna blixtar. Tycker faktiskt inte att det märks så himla stor skillnad som många säger. Då slipper du ifrån problemet med ev vind.

Synctider
Inomhus kör de allra flesta med tiderna kring 1/125. Ute varierar det däremot. Där finns det sync hjälp som även klarar väldigt korta sync tider - läget som Canon kallar för High Speed. Där finns det en del olika lösningar men de flesta kostar en slant. Du kan suckta efter PocetWizards lösning som de kallar för Mini TTL och Flex TTL. Sändare från kameran och mottagare till varje blixt. Klarar allt.
 
Tack ännu en gång, jag skall ha detta i åtanke..

Jag hittade nämligen en bakgrund på ebay...

http://www.ebay.com/itm/5-10ft-1-5-...d_Material&hash=item1c218027ca#ht_8702wt_1202

Men det är alltså inget som du rekommenderar? Verkar ändå tjockt och tåligt så det kanske inte är en dum början? Hade tänkt köpa både svart och vit men då kanske svart får vänta...

Jag skall också kika lite på vad olika stativ kostar, eftersom jag har 3 blixtar så kanske jag kan köra 2 st 190 och något lite längre stativ då? Har jag 3 blixtar så köper jag åtminstone 2 stativ, om inte 3.

jag kollade lite på AC3 kontroller osv, men det blir ju genast dyrt och så hör i början så kan jag nog klara mig med att få ställa in blixtara manuellt. jag skall dock helt klart kolla på starkare blixtar än vad jag tänkte, dels för ljuset och för att få ner laddtider...

När det gäller high speed sync så vetikatten om de blixtar jag tänkt köpa klarar det, men man får väl göra det bästa annars. :)
 
Spontant så får du väldigt lite bakgrund att jobba mot. 150 x 300 cm. Kommer att räcka hur fint som helst för porträtt och halvkropp. Du kan inte använda bommen om du vill i framtiden vill köpa en papprulle som är ca 276 cm (normalbredden).

Hissar du upp bakgrunden till 200 cm och vill ha en mjuk böj vid golvet, så finns inget kvar av bakgrunden till modellen att stå på. Du behöver 4 meter eller mer i längd för att kunna hissa upp och få en bit över till golvet.

Markera på en vägg och känn dig fram vilken yta du vill ha att jobba mot.

Kan du välja färg, så tycker jag att en grå bakgrund är mest allround. Jag har fastnat för en ganska mörkgrå bakgrund. Den är allt från svart till ljusgrå utan/med belysning. Det blir lite mer "värme" i dina porträttbilder. Vill du ha en helt vit bakgrund, så brukar man alltid få "offra" minst en blixt till att belysa bakgrunden.
 
Hmmm. Så hur tycker du att jag löser den bitrn smidigast då? Ska ja skippa de helt o köra uppfällbar då? Känns lite trökigt kanske? Men jag förstår ändå vad du menar så att säga.

Hmmm jag undrar om det är något annat. Känns som att ett köp är runt hörnet.

Hur tansporteras allt på bästa sätt kan jag ju passa på o fråga?
 
Kanske kan detta vara något för dig? Portabla bakgrunder från Kaffebrus. Ta 150 x 200 cm

http://www.kaffebrus.com/diffusor-helvit-transparent-998.html

Den har jag. Du kan använda den som bakrund porträtt. Antingen sätter du en blixt bakom och slår mot modellen bakifrån. Då får du vit bakgrund. Framifrån sätter du en annan blixt och en reflexskärm. Eller så har du den enbart som obelyst bakgrund.

Ute kan du ha skärmen som bakgrund, för att softa starkt solljus och i viss mån även som reflexskärm. Kräver dock att du har en medhjälpare.

Tillräckligt stor för att köra halvkropp. Väldigt portabel. 2 blixtar, reflexskärm, 4 stativ (bakgrund + 90 cm reflexskärm & 2 blixtar), hållare till både bakgrund och reflexskärm, 1 paraply och någon trigger till blixtarna. Där har du väl det minsta mest portabla och billigaste du kan hitta såvida du inte köpter begagnat eller ebay.
 
Glömde transportbiten.....

Tja bil är ju att föredra. Kamera med optik i ryggsäck. Speedlights borde få plats i samma ryggsäck tillsammans med trigger, gråkort och ev exponeringsmätare. Bakgrunden blir ca 60 - 70 cm diameter och förvaras i en egen påse. Stativen finns väskor till. Skulle alltså kunna gå med någorlunda stor ryggsäck, stativväska som rymmer 4 stativ + hållare till reflexskärmen och bakgrunden. Bakgrunden i den andra handen och resten i ryggsäcken. I teorin i alla fall.......
 
Då borde med andra ord reflektorn i följande länk vara guld eller?

http://www.ebay.com/itm/New-Photogr...ltDomain_0&hash=item19c8afbaa4#ht_2667wt_1139

Det känns ju verkligen som ett gångbart alternativ då. Med tanke på att jag behöver längre bakgrunder för att modellen skall få plats som du säger. kommer ju undan billigare också faktiskt.

Väska osv har jag, inte världens största kanske, men ett antal speedlights o gluggar osv får plats, så det känns som ett givet alternativ. Skall försöka köpa en väska till stativ osv, så kanske det faktiskt blir gångbart att transportera hyfsat till fots, även om jag har bil osv.

Som radiosändare hade jag tänkt följande...

http://www.ebay.com/itm/PT-04CN-Wir...ccessories&hash=item1e5eba802b#ht_3627wt_1139

Blir som sagt till att springa runt o justera lite manuellt om det behövs men med tanke på vad kostnaden blir så känns det jäkligt prisvärt eller?

Jag kan behöva lite mer guidening när det gäller ljusmätare, både när det gäller pris, funktion och användbarhet. Det är en sak som jag inte har nåt grepp om direkt men gärna skulle få lite grepp om. Gärna några länkar till ljusmätare som är smidiga för amatörer.

Tack än en gång, känns bra o faktiskt har lagt tid på att fråga istället för att köpa in och hoppas på det bästa. Värdefulla tips! :)
 
Då borde med andra ord reflektorn i följande länk vara guld eller?

http://www.ebay.com/itm/New-Photogr...ltDomain_0&hash=item19c8afbaa4#ht_2667wt_1139

Det känns ju verkligen som ett gångbart alternativ då. Med tanke på att jag behöver längre bakgrunder för att modellen skall få plats som du säger. kommer ju undan billigare också faktiskt.

Väska osv har jag, inte världens största kanske, men ett antal speedlights o gluggar osv får plats, så det känns som ett givet alternativ. Skall försöka köpa en väska till stativ osv, så kanske det faktiskt blir gångbart att transportera hyfsat till fots, även om jag har bil osv.

Som radiosändare hade jag tänkt följande...

http://www.ebay.com/itm/PT-04CN-Wir...ccessories&hash=item1e5eba802b#ht_3627wt_1139

Blir som sagt till att springa runt o justera lite manuellt om det behövs men med tanke på vad kostnaden blir så känns det jäkligt prisvärt eller?

Jag kan behöva lite mer guidening när det gäller ljusmätare, både när det gäller pris, funktion och användbarhet. Det är en sak som jag inte har nåt grepp om direkt men gärna skulle få lite grepp om. Gärna några länkar till ljusmätare som är smidiga för amatörer.

Tack än en gång, känns bra o faktiskt har lagt tid på att fråga istället för att köpa in och hoppas på det bästa. Värdefulla tips! :)
 
En mätare som är tillräckligt pålitlig och mångsidig är

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=900950

Jag har bara goda erfarenheter av den.
Billigare än så skulle jag nog inte jaga ljusmätare, deras berättigande är deras noggrannhet.
Mäter den fel så blir dina exponeringar också Hawaii om den är felkalibrerad.
Den kan bli helt oanvändbar om den inte repeterar. Sånt är lika kul som att jobba med bländaren hängande lös i objektivet.

Satsa på ljusmätaren sist av allt. Lär dig hur ljuset fungerar först och fundera på behovet av en ljusmätare sen.
Du kommer knappast att ha en timpeng som försvarar kostnaden av ljusmätaren om jag förstått det rätt. Det är ett riktigt trevligt hjälpmedel men kanske inte om man har tajt budget.
 
Tack för det svaret. Tyvärr har jag inte ekonomin till det utan får metodiskt jobba mig fram till rätt exponering.

Jag kan ju ta och fråga vilket arbetsgång ni använder när ni sätter ljuset. Säg antingen i ett ljust rum där blixtar ska balanseras, eller utomhus?

Vore trevligt att ha ett smidigt arbetssätt. Jag har vetskapen om att man skall föra in en blixt i taget för att på så sätt metodiskt jobba sig fram till en bra balanserad exponering. Men om det finns tips så är de välkomna!
 
Tack för det. Har läst både 101 o 102 men det är lite svårt att återkoppla när man inte riktigt jobbar med det aktivt. Men det blir till att gå igenom det igen.

Hur som helst så blir det inköp inom snar framtid, jag återkommer med en lista...

Är det något annat som kan tänkas behövas? Eftersom jag utvecklar min kunskap så funderar jag å att byta lite objektiv också. Ett canon 70-200 4 usm eller ett 70-200 2,8 för lite mer tighta, sen vet jag inte riktigt vad jag skall välja, kam ni flika in med lite objektiv som kan funka? Funderar lite på t ex 18-50 2,8 som känns rätt ok pengamässigt också.
 
Som radiosändare hade jag tänkt följande...

http://www.ebay.com/itm/PT-04CN-Wir...ccessories&hash=item1e5eba802b#ht_3627wt_1139

Blir som sagt till att springa runt o justera lite manuellt om det behövs men med tanke på vad kostnaden blir så känns det jäkligt prisvärt eller?

NEEEEJ!!!!! STOP STOP STOP!!!!

Om du ska använda dem utomhus så "måste" du köra på sändare/mottagare på 2.4Ghz bandet och INTE 433mhz bandet.

433mhz har en listad maxräckvidd på 30m.
2.4Ghz har en listad maxräckvidd på 100m.

MEN! Det räcker med lite vind, eller att du är på en ganska "radiotät" plats så är det tvärdött.

Jag kunde inte ha mina YN-560 mer än cirka två meter från kameran i lite vind ute, inomhus hade jag nästan aldrig problem med 433Mhz sändare av samma fabrikat som du länkade (men en annan modell).

Med mina RF-603's har jag inga problem varken ute eller inne, men har inte provat över 40m utomhus...

Edit: det här är de 433mhz jag hade;
http://www.ebay.com/itm/Radio-Wireless-Flash-Trigger-PT-04-2-Hotshoe-f-Canon-580EX-430EXII-Studio-Strobe-/160717577558?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256b839d56#ht_7625wt_1008

Edit2: och det här är de RF-603 jag använder nu. Fast jag köpte mina från england, lite dyrare men fick dem fortare :)
http://www.ebay.com/itm/2-Sets-Yongnuo-RF-603-Radio-Flash-Trigger-Canon-C3-/140565511059?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item20ba5b7b93#ht_2957wt_1087
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.