Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du får köpa tidningen ;-)

Efter FOTO-chefredaktörens uttalande om T-härvan, så har jag svårt att finna något egentligt förtroende för den tidningen längre... det i samband med hanterandet utav härvan... näe, för mig är det bortkastade pengar :)

Tids nog dyker nog även texten om frågepanelen upp på nätet.
 
Senast ändrad:
Vad skiljer denna lag från andra som du också måste ha koll på för att inte bryta mot dem?
Ingenting, ur det avseendet. Vad har det med saken att göra?

Det är upp till dig att veta om det du köper är stöldgods, det är upp till dig att veta att du inte bryter mot upphovsrätten osv. Om du inte har koll kan du bli straffad, jag ser inte skillnaden i detta fall.
Det tror jag att de allra flesta vet om. Det är emellertid inte speciellt relevant.

Du får gärna mail mig bevis på att det uttalandet är sant. De som undviker skatt gör det oavsett skattetryck. Skatt är som bekant alltid för hög och används till fel saker.

Varför tror du att riksdagen har inrättat ROT och RUT?
 
För att lugna folk (om det behövs) så var det väl hans fru som stod för firman?
Att det inte skulle funnits någon firma är väl inte aktuellt?

Hur som helst skulle jag vilja se prejudikat på någon som i efterhand blivit fälld till att betala moms när han i god tro köpt en tjänst där det finns kvitto från något som normalt skulle uppfattas som en seriös verksamhet. Om det skulle vara så skulle man ju knappast våga köpa mjölk på Ica längre ens en gång. ;)

Jag tycker att denna diskussion tagit över tråden lite väl mycket.
 
Ingenting, ur det avseendet. Vad har det med saken att göra?
OK så ur vilket perspektiv är lagen dålig? Jag har uppenbart inte fattat vad du är ute efter.

Du skrev ju att den är dålig för att ansvaret läggs på köparen. När jag säger att så är det med all lagstiftning så är det inte relevant?!
 
För att lugna folk (om det behövs) så var det väl hans fru som stod för firman?
Att det inte skulle funnits någon firma är väl inte aktuellt?

Hur som helst skulle jag vilja se prejudikat på någon som i efterhand blivit fälld till att betala moms när han i god tro köpt en tjänst där det finns kvitto från något som normalt skulle uppfattas som en seriös verksamhet. Om det skulle vara så skulle man ju knappast våga köpa mjölk på Ica längre ens en gång. ;)

Jag tycker att denna diskussion tagit över tråden lite väl mycket.

Men hennes firma gick ju i personlig konkurs den 30 juli? Utöver den så har de såsom jag har förstått det, inte haft någon annan (registrerad) företagsverksamhet - de har haft en kurs- och föredragsverksamhet som de drev fram till Augusti -11, under namnet Hellesö Photography. Däremot så tror jag inte att det är/var en registrerad verksamhet.
 
Senast ändrad:
OK så ur vilket perspektiv är lagen dålig? Jag har uppenbart inte fattat vad du är ute efter.
1. Folk som utför tjänster fuskar med att inte betala in egenavgifter.
2. Staten "straffar" köparna av dessa tjänster genom att tvinga dem att hålla koll på fuskarna.

Det vore rimligare att straffa fuskarna.

Du skrev ju att den är dålig för att ansvaret läggs på köparen. När jag säger att så är det med all lagstiftning så är det inte relevant?!

Nej, så är det inte med all lagstiftning. T.ex. så behöver inte den som köper en vara hålla reda på om säljaren betalar in moms eller inte.
 
Hur som helst skulle jag vilja se prejudikat på någon som i efterhand blivit fälld till att betala moms när han i god tro köpt en tjänst där det finns kvitto från något som normalt skulle uppfattas som en seriös verksamhet. Om det skulle vara så skulle man ju knappast våga köpa mjölk på Ica längre ens en gång. ;)

Det handlar inte om moms.
 
Det handlar inte om moms.

Oavsett om det handlar om moms eller andra skatter/avgifter...
Sedan kan man fundera över hur bevisningen skulle gå till.
"Hej jag kommer från kronofogden och har hört att du har gått en kurs som du betalat för men den som drev kursen fejkade sin firma så du är skyldig oss pengar...."
Tror knappast risken för detta scenario är så stor att någon behöver vara sömnlös.
 
Senast ändrad:
Oavsett om det handlar om moms eller andra skatter/avgifter...
Skillnaden är att någon som köper en vara behöver inte betala in momsen om inte säljaren gör det.

Sedan kan man fundera över hur bevisningen skulle gå till.
"Hej jag kommer från kronofogden och har hört att du har gått en kurs som du betalat för men den som drev kursen fejkade sin firma så du är skyldig oss pengar...."
Tror knappast risken för detta scenario är så stor att någon behöver vara sömnlös.

Det beror väl på om skatteverket gör en revision. Då får man hoppas att man inte finns med i bokföringen i den fejkade firman.
 
1. Folk som utför tjänster fuskar med att inte betala in egenavgifter.
2. Staten "straffar" köparna av dessa tjänster genom att tvinga dem att hålla koll på fuskarna.

Det vore rimligare att straffa fuskarna.

Fuskarna blir straffbefriade, är det vad du tror?

Nej, så är det inte med all lagstiftning. T.ex. så behöver inte den som köper en vara hålla reda på om säljaren betalar in moms eller inte.

Nä, du hittade ett undantag.
 
...
anlitar du någon för en tjänst och de saknar f-skatt, så blir du arbetsgivare och då är det ditt ansvar att betala skatt och avgifter.
...

Detta gäller troligen de privatpersoner och företag som betalat för:
- fotokurser/workshops
- fotouppdrag
- föreläsningar
Det är några av de tjänster som fanns på Hellesö Photographys egen presentationssida, enligt en cachad sida.
 
.....
Möjligtvis är det så att om det står på fakturan att de har f-skatt, så räcker det för att kunden ska ha ryggen fri. Det borde vara så, det vore rimligt.
......

Det tycks stämma:
- om kunden/utbetalaren fått en faktura,
- och fakturan innehåller uppgift om att företaget har F-skattsedel,
- och om kundens/utbetalarens namn och adress m.m. finns på fakturan,
- plus lite mer villkor,
så behöver kunden/utbetalaren INTE göra skatteavdrag.

Skattebetalningslag (1997:483), 5 kap. Skatteavdrag, paragraf 5.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1997:483#K5

Anm:
Det finns en mängd UNDANTAG ang skatteavdrag i paragraf 3 ovan, och kanske nån av de undantagen kan vara tillämpliga här.
Notera också att det finns skillnader på om utbetalaren är privatperson eller företag.
 
1. Folk som utför tjänster fuskar med att inte betala in egenavgifter.
2. Staten "straffar" köparna av dessa tjänster genom att tvinga dem att hålla koll på fuskarna.

Det vore rimligare att straffa fuskarna.
Så fungerar det inte alls. Om säljaren har F-skattsedel så kan köparen av tjänster aldrig "straffas", oavsett om säljaren faktiskt betalar in egenavgifterna eller ej.

Om säljaren inte har F-skattsedel ska säljaren inte betala in några egenavgifter och kan således inte "fuska" med detta.
 
(Svar till inlägg #4361:

Suck. När ska jag lära mig att skriva i sådan detalj att det inte går att missförstå?

Om man får en faktura, ja. Och jag tycker fortfarande att köparen av tjänsten inte ska behöva kolla om uppdragstagaren har F-skatt. Det borde vara en sak mellan uppdragstagaren och skatteverket.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.