Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här nära inpå lanseringen brukar det vara hög sannolikhet på ryktenas äkthet.
Visst kan det ändå vara en bild på någon av de prototyper som inte materialiserats till en slutlig produkt.
Även om det yttre säger en hel del, så är det inkråmet som många är intresserade av.

Hoppas den e skitbra. Ser ut som den på bilden har af assist dessutom. Nått jag saknat på olympus m43...

Trevligt yttre på E-P3, men inkråmet är desto mera speciellt.

Sensorn och dess olika AF-möjligheter verkar minst sagt revolutionerande.

Press-releasen på ryktes-siten verkar trovärdig.

Dock betydligt långsammare än dom nya objektiven som är anpassade/gjorda för det nya "IR-systemet"

http://www.youtube.com/watch?v=Do8azZq5kAo&feature=related

Ännu har inget sagts från Olympus om att de 3 nya Pen-kamerorna har något IR-relaterat Autofokussystem, enbart att de är snabba pga den nya sensorns mkt snabbare utläsning.

De nya m4/3-objektiven är uppenbart snabbare än övriga, det verkar vara ett etablerat faktum.
Om de även är snabbare (i fokuseringshänseende) på de gamla Penkamerorna har jag inte kunna luska ut..

Ännu har inget sagts från Olympus om att de 3 nya Pen-kamerorna har något IR-relaterat Autofokussystem, enbart att de är snabba pga den nya sensorns mkt snabbare utläsning.

De nya m4/3-objektiven är uppenbart snabbare än övriga, det verkar vara ett etablerat faktum.
Om de även är snabbare (i fokuseringshänseende) på de gamla Penkamerorna har jag inte kunna luska ut..

Sant....det visade sig att dom inte använder sig av IR-sytemet som dom tagit patent på i dessa nya Pen-kamerorna.
Kanske få vi se detta system i nästa generations Pen-kameror.

Sant....det visade sig att dom inte använder sig av IR-sytemet som dom tagit patent på i dessa nya Pen-kamerorna.
Kanske få vi se detta system i nästa generations Pen-kameror.

Ja, man får vänta och se ang IR-AF, men det är verkligen intressant vilket kliv utvecklingen tagit redan nu...

Oavsett att en och annan säkert skulle vilja att vissa saker på Penserien gjordes annorlunda; om så bara 75% är sant av det Olympus påstår och en del "pre-vieware" noterat redan, då är det som så att Olympus tagit klivet från slöast autofokus (på sina PEN) till snabbast...även från brusigast till "bara mellanbrusiga" vilket är en prestation då Olympus med en egendesignad sensor fixat detta.
Med tanke på alla mörkerapporter man läser på vissa forum, så känns det nu som att Olympus är på G, på riktigt. Att någon kommande modell lär vara mer "DSLR"-lik rent byggmässigt är väl bara att räkna med, så småningom.

Ja, man får vänta och se ang IR-AF, men det är verkligen intressant vilket kliv utvecklingen tagit redan nu...

Oavsett att en och annan säkert skulle vilja att vissa saker på Penserien gjordes annorlunda; om så bara 75% är sant av det Olympus påstår och en del "pre-vieware" noterat redan, då är det som så att Olympus tagit klivet från slöast autofokus (på sina PEN) till snabbast...även från brusigast till "bara mellanbrusiga" vilket är en prestation då Olympus med en egendesignad sensor fixat detta.
Med tanke på alla mörkerapporter man läser på vissa forum, så känns det nu som att Olympus är på G, på riktigt. Att någon kommande modell lär vara mer "DSLR"-lik rent byggmässigt är väl bara att räkna med, så småningom.

Kan bara instämma...av det man sett och läst så verkar AF:en vara riktigt snabb...för att ta ett ex:

http://www.youtube.com/watch?v=qrCWYhDosxg

Sensorn kanske inte är den bästa när det gäller prestanda på höga ison och dynamiskt omfång(men fullt tillräckligt för dom flesta användarna) men jag personligen tycker Olympus gjorde helt rätt i att lägga mer "krut" på att andra saker som tex snabba upp AF:en rejält o som i slutändan ger en bättre kamera totalt sett istället för att tex bara göra små ändringar o stoppa in den senaste Panasonic-sensorn.

Dom två nya fasta objektiven 12mm/f2,0 och 45mm/f1,8tror jag kommer blir en riktig fullträff...som sagt kul att Olympus satsar hårt och kommer med nya saker.

Är ärligt talat lite sugen på att byta ut min Nex mot en Olympus Pen med 12mm/f2,0 och 45mm/f1,8 då Olymups(m4/3) har/erbjuder det jag saknar i Nex-systemet nämligen fasta objektiv av hög kvalité och möjligheten till EVF.

E-P3 är den första digitala Olympus-systemkamera som jag känner mig riktigt lockad av. Jag har lite nostalgiska känslor för Olympus eftersom jag köpte en OM-1 (som jag sen bytte mot en OM-2) på 1970-talet, men det har inte fått mig att köpa någon mer Olympus. Hittills.

E-P3 är den första digitala Olympus-systemkamera som jag känner mig riktigt lockad av.
Jag har en Panasonic GF-1. Skulle jag skaffa 43-kamera idag är EP-3 den mest intressanta, speciellt med 12mm och 45:an. Panasonics GF2 och GF3 är för små, de måste komma med en ordentlig uppföljare till GF1.

En sak som Olympus har gjort rätt är att inte bara ha en pekskärm för inställningar, utan att även behålla knappar och rattar. Om man inte gillar pekskärmen så kan man använda "traditionella" inställningsmedel.

Jag gillar att man kan utlösa slutaren genom att peka på skärmen, men jag gillar också att använda vanliga knappar och rattar för de vanligaste inställningarna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar