Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu såg jag något väldigt speciellt... Räkneverket på antalet exponeringar ligger på nästan 9000! Jag hade max tagit ett par hundra bilder när jag skickade in kameran. Är detta verkligen normalt när dom servar ett kamerahus??
 
Det finns inget räkneverk för antalet exponeringar. Är det kanske filnamnet du tittar på istället?

jo men visst finns det ett räkneverk! Men kanske inte ett som vi vanliga användare kan se? Ett inbyggt räkneverk fanns redan på min analoga EOS 500 från början av 90-talet. En servicetekniker kan kolla hur många exponeringar som gjorts totalt med kameran.

Men detta var en parentes

Petter ...
 
Precis, i min värld berättar det hur många exponeringar som gjorts. Fel?

Det beror på.
Man kan ställa in kameran att räkna från 0 varje gång man tömmer minneskortet. Men kan ställa in den att hålla olika nummerserier på olika minneskort. Eller man kan låta den vara en uppräknare från första exponeringen.

Jag har ingen aning om hur verkstan gör sin kontroll. Men att brassa av tusentals exponeringar verkar vara slöseri med tid tycker jag.

Petter ...
 
Minneskortets "fel"

Nu såg jag något väldigt speciellt... Räkneverket på antalet exponeringar ligger på nästan 9000! Jag hade max tagit ett par hundra bilder när jag skickade in kameran. Är detta verkligen normalt när dom servar ett kamerahus??

Om man stoppar in ett minneskort där den senast tagna bilden har filnamnet IMG_9000 så kommer kameran i vissa fall att kalla nästa bild för IMG_9001. Det gäller även om man raderat bilderna. Det finns närmare beskrivet i manualen. Troligen är det detta som ligger bakom.
ALj
 
Om man stoppar in ett minneskort där den senast tagna bilden har filnamnet IMG_9000 så kommer kameran i vissa fall att kalla nästa bild för IMG_9001. Det gäller även om man raderat bilderna. Det finns närmare beskrivet i manualen. Troligen är det detta som ligger bakom.
ALj

Just, när jag hade mitt minneskort i innan jag skickade iväg kameran hette bilderna ungefär IMG_0300 och nu heter dom plötsligt IMG_9000.
 
Om man stoppar in ett minneskort där den senast tagna bilden har filnamnet IMG_9000 så kommer kameran i vissa fall att kalla nästa bild för IMG_9001. Det gäller även om man raderat bilderna. Det finns närmare beskrivet i manualen. Troligen är det detta som ligger bakom.
ALj

Ja så blir det förståss, berorende på vilken isntällning man valt. Det betyder ju i alla fall att verkstan inte nödvändigtvis har brasssat iväg tusentals exponeringar med kameran.


Petter ...
 
Ja så blir det förståss, berorende på vilken isntällning man valt. Det betyder ju i alla fall att verkstan inte nödvändigtvis har brasssat iväg tusentals exponeringar med kameran.


Petter ...

Men...? Nu är jag nyvaken och kanske ovanligt trögtänkt, men hur kan då bilderna plötsligt byta namn från säg 300 till 9000?
 
Men...? Nu är jag nyvaken och kanske ovanligt trögtänkt, men hur kan då bilderna plötsligt byta namn från säg 300 till 9000?

Kameran läser av senaste bildnummer på det minneskort som sitter i och räknar sedan vidare från det.
Har du tagit 300 bilder med ditt minneskort och sätter in ett annat minneskort som har tagit 9000 bilder så kommer kameran glatt att räkna vidare från 9000.

Stoppar du sedan i minneskortet som hade tagit 300 bilder kommer kameran inte att börja räkna från 300 igen utan fortsätter från 9000.
 
Synd.
Jag har hört att intervision skickar med testbilder för att visa för kunden att kameran faktiskt fokuserar rätt. Oavsett om det är efter en justering eller om justering inte behövdes.
Det hade kunnat vara ett sätt för dig att släppa tanken på att kameran inte är bra.

Petter ...

Det stämmer
 
Kameran läser av senaste bildnummer på det minneskort som sitter i och räknar sedan vidare från det.
Har du tagit 300 bilder med ditt minneskort och sätter in ett annat minneskort som har tagit 9000 bilder så kommer kameran glatt att räkna vidare från 9000.

Stoppar du sedan i minneskortet som hade tagit 300 bilder kommer kameran inte att börja räkna från 300 igen utan fortsätter från 9000.

Aah, tack. Då är jag med. Alltså har Assists minneskort "smittat av sig" på kameran. Inte hela världen, men lite synd då det blir svårare att hålla koll på totala antalet exponeringar.
 
Aah, tack. Då är jag med. Alltså har Assists minneskort "smittat av sig" på kameran. Inte hela världen, men lite synd då det blir svårare att hålla koll på totala antalet exponeringar.

Det går att "återställa" filnumret till vilket värde man vill, om man har en separat kortläsare till datorn.

Jag vill minnas att man gör så här: Man ställer om i en kamerameny att kameran ska börja om numreringen från filnummer 0001 varje gång. Man formaterar ett minneskort i kameran och tar sedan en bild. Den ska då få nummer 0001.

Man ställer sedan tillbaka i kameramenyn till kontinuerlig numrering. Man tar ur minneskortet och stoppar det i en kortläsare till datorn. Man går in med en texteditor (eller ett bildtittarprogram) och döper om bilden till det filnummer man vill starta den nya räkningen från, minus 1.

Man stoppar tillbaka minneskortet i kameran och tar en bild. Kameran ska då välja att numrera från det filnummer som är högst: kamerans eller minneskortets. Och så skall allt vara frid igen.

Någon med bättre minne kan väl vara snäll och verifiera om jag mindes rätt.

ALj
 
Jag hade samma fel på min 7D trist nog och jämförde bilder med min dåvarande 40D, vilken gav bättre skärpa. Efter snack med Canon lämnade jag in 7D + alla objektiv för kalibrering och då har bildkvaliten klart förbättrats. Allt justerades. Lite trist att en så anavencard kamera skall ha fel från början. Enligt servicekillen så hamnar fokuspunkten fel även om det ser rätt ut i sökaren. Jag lämnade in under garantitiden för kamerahuset, ingen kostnad.

Var skickade du din 7D? Låter som ett bra ställe.
 
Ingen hjälp kanske men jag är mer än nöjd med min 7D som till 99% används för att fota sportfoto men.. precis som med allting annat här i livet tog det ett tag att jobba sig in på den :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.