Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Koll av serienummer på objektiv
- Trådstartare znake
- Start datum
Digitalbrus
Aktiv medlem
znake
Medlem
Tack för det tipset.
Fanns mycket annat matnyttigt också på den länken.
/ Lasse
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Vill lägga till att tyvärr kommer Canon att sluta med denna fotografvänliga tradition. Hur det skall gå att läsa ut tillverkningsår framöver vet jag inte.
znake
Medlem
Följdfråga
Hej igen
Har en följdfråga på ålder, eftersom jag söker ett EF 70-200 f/4 L USM.
Har nu fått ett antal erbjudanden dels här på Fotosidan och Blocket.
Har åldern någon betydelse och kan det skilja något emellan årgångarna, på låt oss säga, idag och 5 år tillbaka?
Mvh / Lasse
Hej igen
Har åldern någon betydelse och kan det skilja något emellan årgångarna, på låt oss säga, idag och 5 år tillbaka?
Mvh / Lasse
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Har de sagt varför?
Det framgår ju av specen
Z = 2011. Efter Z finns inga bokstäver att välja.
Petter ...
Tibor
Aktiv medlem
Det framgår ju av specen
Z = 2011. Efter Z finns inga bokstäver att välja.
Petter ...
Bara att börja om på "A" igen.. det framgår säkert av objektivets skick om det är 1 eller 25 år gammalt. De har redan "vänt" en gång
HannesNikon
Aktiv medlem
eller
AA
AB
AC
AD
osv...
AA
AB
AC
AD
osv...
sarnor
Avslutat medlemskap
Det skiljer sällan mellan årgångarna, märkbara förändringar brukar markeras tydlig med ett Mk2 i namnet (även när skillnaden bara är kosmetisk). Så nej, åldern har ingen större betydelse. I vart fall om det gäller objektiv som fortfarande är i produktion, för utgångna objektiv kan det vara problem att reservdelar saknas (men då spelar det ändå ingen roll om objektivet är 1 eller 5 år gammalt).
Vad som är mer intressant än objektivets ålder är hur välskött det är, är objektivet misshandlat (t.ex. tappat i backen några gånger) spelar det ingen större roll hur nytt det än är.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
eller
AA
AB
AC
AD
osv...
Det finns många sätt. Kommer inte helt ihåg var jag läst att datumkoden försvinner tror det var i samband med recension av objektiv. Vill ni se försök på Canon 70-300 L recension på the digital picture i första hand. Har nämligen för mig att detta L objektiv redan saknar denna kod.
törnan
Aktiv medlem
Det finns många sätt. Kommer inte helt ihåg var jag läst att datumkoden försvinner tror det var i samband med recension av objektiv. Vill ni se försök på Canon 70-300 L recension på the digital picture i första hand. Har nämligen för mig att detta L objektiv redan saknar denna kod.
Nya 70-200 f/2.8 saknar också denna märkning om jag ine minns helt fel.
Tibor
Aktiv medlem
Nya 70-200 f/2.8 saknar också denna märkning om jag ine minns helt fel.
Finns i alla fall på min från 2010: "UY...." men den syns dåligt då den är graverad i den svarta delen av objektivets baksida.
törnan
Aktiv medlem
Finns i alla fall på min från 2010: "UY...." men den syns dåligt då den är graverad i den svarta delen av objektivets baksida.
Kan stämma men har för mig att jag läst en tråd om det på potn där folk förbarmade sig över att det inte fanns på 70-200 v2
Tibor
Aktiv medlem
Kan stämma men har för mig att jag läst en tråd om det på potn där folk förbarmade sig över att det inte fanns på 70-200 v2
Jo - min är version II och har alltså märkningen "Y" för 2010. Men den syns svagt då den sitter i det svarta och har ingen färg i graveringen.
Senast ändrad:
znake
Medlem
Hej igen
Kan väl tillägga här på slutet, att jag skippade begagnat och köpte mig ett nytt EF 70-200mm f/4.0 L USM.
Hämtade ut det ikväll på posten.
Angående mitt objektiv står det UZ0219 på den. Ganska nytt alltså.
Så nu vet jag, vad jag ska göra till helgen
Tack för alla upplysningar.
Ska gå igenom dom andra trådarna också och se om jag hittar mer matnyttig information.
/ Lasse
Kan väl tillägga här på slutet, att jag skippade begagnat och köpte mig ett nytt EF 70-200mm f/4.0 L USM.
Hämtade ut det ikväll på posten.
Angående mitt objektiv står det UZ0219 på den. Ganska nytt alltså.
Så nu vet jag, vad jag ska göra till helgen
Tack för alla upplysningar.
Ska gå igenom dom andra trådarna också och se om jag hittar mer matnyttig information.
/ Lasse
Patrik68
Aktiv medlem
Framgår det inte av EXIF?
...Tydligen bara för vissa objektiv.
Kollade med Jeferys men fick bara fram på kamerahuset inte på gluggen.
Om det inte är 14 siffror då?
Stog tvåsifriga nummer på sju rader efter varandra.