Annons

Växelhuvud med Arca-snabbfäste?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns något växelhuvud som är lite mer rimligt prissatt än Acra Swiss C1/Cube men som tar Arca-plattor?

Manfrottos växelhuvuden verkar okej bortsett från att de inte använder arca-snabbfäste och det verkar inte som att det går att byta själva snabbfästet på dem heller (eller misstar jag mig?)
 
Kameraplatta

Själv använder jag ett Manfrotto 410 växelhuvud, suveränt.
På det har jag monterat Hasselblads lösa adapter och har sedan Hasselblads supertunna platta på kameran.

På bifogad bild ser du plattan monterad på Manfrottos gigantiska platta, men jag tycker att det extra som man får släpa med sig är försummbart i förhållande till stativ och växelhuvud.
På kameran sitter Hasselblads platta.

En annan som du också kan använda är ju Novoflex lilla platta.
Väger i princip "ingenting".

/Hasse
 

Bilagor

  • kameraplatta.jpg
    kameraplatta.jpg
    80.7 KB · Visningar: 660
[...] Manfrottos växelhuvuden verkar okej bortsett från att de inte använder arca-snabbfäste och det verkar inte som att det går att byta själva snabbfästet på dem heller (eller misstar jag mig?)

Många Manfrotto-modeller finns utan snabbfäste just för att man skall kuna montera vad som helst ovanpå. Dessutom är jag ganska säker på att det går att lossa och byta på de huvud som kommer med färdigmonterat snabbfäste.

Själv har jag ett Manfrotto 488 med samma Hbl-fäste som Hasse. Jag är dock inte helt nöjd med det, det nyper inte riktigt så hårt om plattan som jag skulle önska.
 
Många Manfrotto-modeller finns utan snabbfäste just för att man skall kuna montera vad som helst ovanpå. Dessutom är jag ganska säker på att det går att lossa och byta på de huvud som kommer med färdigmonterat snabbfäste.

Själv har jag ett Manfrotto 488 med samma Hbl-fäste som Hasse. Jag är dock inte helt nöjd med det, det nyper inte riktigt så hårt om plattan som jag skulle önska.

Mitt fäste är orubbligt när det spänts, måste vara något fel på ditt.
 
Många Manfrotto-modeller finns utan snabbfäste just för att man skall kuna montera vad som helst ovanpå. Dessutom är jag ganska säker på att det går att lossa och byta på de huvud som kommer med färdigmonterat snabbfäste.

Själv har jag ett Manfrotto 488 med samma Hbl-fäste som Hasse. Jag är dock inte helt nöjd med det, det nyper inte riktigt så hårt om plattan som jag skulle önska.

Jag har samma problem med mitt fäste med , men det är fästet mot kameran som är något ostabil / PÅÖ
 
Själv använder jag ett Manfrotto 410 växelhuvud, suveränt.
På det har jag monterat Hasselblads lösa adapter och har sedan Hasselblads supertunna platta på kameran.

På bifogad bild ser du plattan monterad på Manfrottos gigantiska platta, men jag tycker att det extra som man får släpa med sig är försummbart i förhållande till stativ och växelhuvud.
På kameran sitter Hasselblads platta.

En annan som du också kan använda är ju Novoflex lilla platta.
Väger i princip "ingenting".

/Hasse

Har du inte problem med att "adaptern" snurrar på plattan? Det är främst av den anledningen som jag skippat manfrottos plattor och kör med arca-plattor som är formade efter kameran. En annan anledning är att jag inte tyckt att manfrottos snabbfästen låser "benhårt" utan det finns alltid lite glapp.
Därtill har jag hört att en del råkat ut för att manfrottos snabbfästen låst upp sig själva med resultat att kamera trillat i backen. Hurvida det sistnämnda är handhavandefel eller inte ska jag dock låta vara osagt.
Kort sagt gillar jag inte deras snabbfästen och känner inget förtroende för dem, vilket är synd då huvudena som sådana är bra till ett mycket konkurenskraftigt pris.

Jag har forskat vidare lite sedan mitt första inlägg och har hittat ett arca-fäste som ska passa direkt i snabbfästet i manfrottos 410. Man blir ju inte av med manfrottos snabbkoppling, men man blir av med deras platta, åtminstone.
http://www.kirkphoto.com/SQRC-3271_Manfrotto_3271_Quick_Release_Clamp.html

Sedan finns det de som monterat bort spaken på 410-snabbfästet och skruvat fast ett arca-fäste direkt på huvudet åxå:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/842975/0#7865794
Detta borde ju vara den bästa lösningen om man ska göra nån moddning.

Man kan fråga sig varför manfrotto envist använder sina egna plattor när folk onekligen gör "allt" för att inte behöva använda dem och när arca mer eller mindre är "branschstandard".


Många Manfrotto-modeller finns utan snabbfäste just för att man skall kuna montera vad som helst ovanpå. Dessutom är jag ganska säker på att det går att lossa och byta på de huvud som kommer med färdigmonterat snabbfäste.

Själv har jag ett Manfrotto 488 med samma Hbl-fäste som Hasse. Jag är dock inte helt nöjd med det, det nyper inte riktigt så hårt om plattan som jag skulle önska.

Snabbfästet på 410 och 405 ser onekligen ut att vara gjutna och ej löstagbara:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/840150/0#7829306
 
Sedan finns det de som monterat bort spaken på 410-snabbfästet och skruvat fast ett arca-fäste direkt på huvudet åxå:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/842975/0#7865794
Detta borde ju vara den bästa lösningen om man ska göra nån moddning.
]

Det verkar ju vara den bästa lösningen.
Jag har dock olika kameror som kräver att min snabbplatta antingen är riktad framåt eller åt sidan.
Hasselblad har plattan framåt, Canon och övriga småbild har plattan åt sidan.
/Hasse
 
Det verkar ju vara den bästa lösningen.
Jag har dock olika kameror som kräver att min snabbplatta antingen är riktad framåt eller åt sidan.
Hasselblad har plattan framåt, Canon och övriga småbild har plattan åt sidan.
/Hasse

Ja, det kan ju vara ett problem. Mina plattor kan kan ju montera på båda hållen i snabbfästet... Om jag inte hittar något annat så kanske det blir ett 410 med någon form av sådan lösning.
Jag hittade en kopia på Arca Cube från ett företag som heter Photo Clam, men även denna är ju alldeles för dyr, även om den är mycket billigare än Cube. Photo Clam Multiflex (http://photoclam.en.ec21.com/MultiFlex--4530072.html) kostar "bara" $1000 plus frakt och tull/moms.

En del har gnällt på att det är lite spel i kuggarna i 410, är det något som du märkt/märker av? För landskap kanske det inte spelar SÅ stor roll, men tanken med mitt inköp är att det ska underlätta vid lite mer "extrem" makrofotografering.
 
En del har gnällt på att det är lite spel i kuggarna i 410, är det något som du märkt/märker av? För landskap kanske det inte spelar SÅ stor roll, men tanken med mitt inköp är att det ska underlätta vid lite mer "extrem" makrofotografering.
Jo, lite glapp är det men det påverkar inte den praktiska handhavandet.
Fördelen med växelhuvudet är att man inte behöver låsa det när man justerat positionen färdigt, kameran stannar kvar i sitt läge när man släpper taget.
 
En gammal tråd men likväl aktuellt ämne (för mig).

Jag funderar på ett Manfrotto 410 eller 405 men....... hur stabilt är det när det inte går att låsa vridningarna annat än med den låsning som dreven ger? Jag funderar på att använda det för långa exponeringar, kanske åtskilliga minuter/halvtimmar utomhus ihop med ett trästativ. Är det inte risk att det kan bli vibrationer och rörelser i vridningspunkterna? Samtidigt skulle huvudet vara suveränt vid vanlig fotografering där jag vill ha full koll på horisont och vertikal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.