ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Vi borde kanske träffas så du får se hur det ser ut. Biter kanske bättre på Canon om en yrkesfotograf gnäller än om jag gör det.
 
Finns det tid i sommar så kanske vi kan träffas hos Lennart
jag tror dessutom att AF problemet var enklare att påvisa för Canon eftersom detta kunde mätas upp och verifieras av Intervision
Men jag tar mig gärna upp till Lennart så kan vi pinka i sjön, fiska gös, och testa blixtar
 
Jaha, när kommer du?
Pinka kan jag göra (du får ju dricka det när du kommer hem igen), men jag vägrar fiska. Sånt gör jag i frysdisken på Maxi.
 
Jag må ju vara hur korkad som helst (fråga ungarna), men om jag gör likadant när jag har en 580 EX II som master, som jag gör när kamerans egen blixt får agera master, och resultatet blir bra med 580 EX II men åt helvete med den interna blixten, då anser jag att redaktören är mer korkad än vad jag är.
/snip/.

En slutsats skulle kunna vara att den inbyggda blixten är för svag för att slavblixtarna ska kunna ta emot informationen från kameran...
 
Finns det tid i sommar så kanske vi kan träffas hos Lennart
jag tror dessutom att AF problemet var enklare att påvisa för Canon eftersom detta kunde mätas upp och verifieras av Intervision
Men jag tar mig gärna upp till Lennart så kan vi pinka i sjön, fiska gös, och testa blixtar

Ni är välkomna! Är nog hemma större delen av sommaren. Enda inplanerade är en kombinerad fiske- och fotovecka på Ölands norra udde i augusti (behöver många nya bilder till arkivet).

Ska bli ett sant nöje att se en f d skåning och inflyttad skåning förbättra Skånes dricksvatten. Vi kan ta oss ned till Skeens kraftverk där Bolmentunneln börjar. En verklig förorening vore ju om Anders badade där.

Den här gäddan gjorde jag en deal med. Den fick behålla livhanken om den bet alla tyskar som badade i viken intill där jag bor. Och bilden är tagen där när den släpptes tillbaks. Kanske Anders ska bada där istället.

Eller ska vi bada näck alla tre i den viken. Jag föredrar isåfall ryggsim med tanke på eventuell åverkan på en viss lem. En gädda har sammanlagt c:a 400 tänder. Svalgtänderna är bakåtriktade till skillnad från huggtänderna och även om gäddan vill släppa taget om nämnda lem så kan den inte.

Nej. men allvarligt talat. Gör slag i saken! Men låt det bli riktig sommar först.
 

Bilagor

  • gädda.jpg
    gädda.jpg
    49 KB · Visningar: 521
Vilket som egentligen.
Som du skrev innan - signalen är för svag.
Vad jag förstår på Anders kommentarer innan så har han även testat med kort avstånd.
Faktum kvarstår, det fungerar inte när kameran styr.
Allt det här verkar väldans mystiskt...
 
Signalen är inte för svag. Om inte annat så bevisas det av att om jag ställer in slavblixtarna manuellt, något som ju fortfarande görs på kameran och överförs till slavarna via styrblixtarna, då fungerar det precis som det ska.
Inte är den störd heller, för då hade det ju heller inte fungerat med manuell inställning av styrkan.

Nej, med uteslutningsmetoden kan man komma fram till att det som är problemet är att kameran inte mäter förblixtarna vid rätt tillfälle. All E-TTL II, med eller utan FEL, bygger ju på förblixtar som kameran mäter, för att sedan ställa in blixtarnas styrka därefter. Detta är lika oavsett om man har slavar eller bara en blixt på själva kameran. När jag har en 580 EX II som master sker tändningen av förblixtarna uppenbarligen i samklang med mätningen av dem, för då fungerar det. Men med den inbyggda blixten sker tändningen förmodligen lite för sent, för det blir ännu värre med slavarna studsade i taket, jämfört med när de är riktade rakt fram. En nanosekund är 30 cm. Så några meter längre gångväg för ljuset innebär några nanosekunder, vilket också är i samma storleksordning som arbetsfrekvensen på de RISC-baserade processorer som sitter i en sån kamera. Även om ljuset är snabbt är det alltså inte så snabbt att det inte går att mäta med elektronik. Personligen tror jag att det är något toleransproblem på någon komponent i systemet som orsakar detta, men det är ju bara en gissning, om än baserad på ett numera ganska långt yrkesliv med konstruktion av elsystem.

Ska det badas känns det som om det krävs minst en, gärna två våtdräkter som stoppning...
 
Har väldigt svårt att välja mellan 7D eller en 5D Mark II. Jag tycker det känns ännu svårare när man skall jämför en "nyare" och en "äldre" DSLR emot varandra. Även att jämföra cropsensor och fullsensor.

Jag vill filma under ytan och därefter foto under ytan. Sedan så klart använda DSLR ovan ytan att ta foto på djur, bilar och människor..



Är det möjligt att se skillnad på ett klipp 1080p/24fps 5D Mark II vs 7D?

Är detta ett bra klipp för att se skillnad mellan dem?
http://www.youtube.com/watch?v=UmFzLRgsQNE


Har Ni några bra tips&råd angående hur man skall tänka och välja?


Mvh
 
Signalen är inte för svag. Om inte annat så bevisas det av att om jag ställer in slavblixtarna manuellt, något som ju fortfarande görs på kameran och överförs till slavarna via styrblixtarna, då fungerar det precis som det ska.
Inte är den störd heller, för då hade det ju heller inte fungerat med manuell inställning av styrkan.

Nej, med uteslutningsmetoden kan man komma fram till att det som är problemet är att kameran inte mäter förblixtarna vid rätt tillfälle. All E-TTL II, med eller utan FEL, bygger ju på förblixtar som kameran mäter, för att sedan ställa in blixtarnas styrka därefter. Detta är lika oavsett om man har slavar eller bara en blixt på själva kameran. När jag har en 580 EX II som master sker tändningen av förblixtarna uppenbarligen i samklang med mätningen av dem, för då fungerar det. Men med den inbyggda blixten sker tändningen förmodligen lite för sent, för det blir ännu värre med slavarna studsade i taket, jämfört med när de är riktade rakt fram. En nanosekund är 30 cm. Så några meter längre gångväg för ljuset innebär några nanosekunder, vilket också är i samma storleksordning som arbetsfrekvensen på de RISC-baserade processorer som sitter i en sån kamera. Även om ljuset är snabbt är det alltså inte så snabbt att det inte går att mäta med elektronik. Personligen tror jag att det är något toleransproblem på någon komponent i systemet som orsakar detta, men det är ju bara en gissning, om än baserad på ett numera ganska långt yrkesliv med konstruktion av elsystem.

Ska det badas känns det som om det krävs minst en, gärna två våtdräkter som stoppning...


Tack för klargörandet Anders. Då kan vi glömma det där med svag signal/störning.
Din gissning tycker jag låter logisk. Tolerans på komponenter (och eventuellt i kombination med mjukvara) skulle mycket väl kunna ge detta resultat. Detta kan troligen bara Canons egna tekniker svara på, tyvärr.
 
Anders om inte signalen är för svag så kanske det är fel på Ohms lag och kommunikationen mellan master och moderskeppet inte förstår varann.
Den sk. kod som skickas ut översätts inte som den ska fast signaler skickas men översätts fel.

http://www.youtube.com/watch?v=oU_BBIUTVdg
Kraftig överexponering som följd.

Men effektfult fel tycker jag !
 
Ohms lag har fungerat länge, så den är det knappast fel på.
Om det vore fel på koderna som skickas ut borde de kunnat fixa det med firmware. Dessutom är koderna uppenbarligen rätt både med manuell blixtstyrkeinställning och om man istället använder 580 EX II som master.

Så inget av alternativen låter speciellt troliga.
 
Kan månne raset i Bolmentunneln och vulkanutbrottet på Island ställt till det så att Intervisions justering inte hjälpte?:)
 
Ohms lag har fungerat länge, så den är det knappast fel på.
Om det vore fel på koderna som skickas ut borde de kunnat fixa det med firmware. Dessutom är koderna uppenbarligen rätt både med manuell blixtstyrkeinställning och om man istället använder 580 EX II som master.

Så inget av alternativen låter speciellt troliga.

Nä Ohms lag är väl grunden till allt inom det elektriska.
Men det känns bra att skylla på ohms lag när man misslyckats med något man själv byggt hehe.

Koderna som är så enkla och antagligen ganska lika inom Canons grejer för just detta ändamål så ligger nog felet hos canons utvecklare som satt på Island med aska i ögonvrån vrålande JAG TROR NÅGOT FEL ÄR TRASIGT.
 
Erbjudande på Fotomässan 2010

Efter ha läst och testat massor med 7D tänkte jag nu fundera när man ska inhandla den. Då slog det mig att fotomässan i sthlm i november vore ett bra tillfälle!

Men frågan är nu, hur mycket tror ni att priset kan sjunka i ett erbjudande? Är det någon som har erfarenhet vid tidigare kameraerbjudanden?
 
Efter ha läst och testat massor med 7D tänkte jag nu fundera när man ska inhandla den. Då slog det mig att fotomässan i sthlm i november vore ett bra tillfälle!

Men frågan är nu, hur mycket tror ni att priset kan sjunka i ett erbjudande? Är det någon som har erfarenhet vid tidigare kameraerbjudanden?

Fotokungen i Stockholm har just nu visnings/demoex av 7D för 11890 kr med full garanti. Med 18-135 kostar de 13990 kr. Tror inte du hittar nya kameror till bättre pris om någon månad, men jag kan ha fel.

Vill någon ha en 5D Mk II så säljs sådana just nu för 16990 kr. Dessa priser måste nog anses vara väldigt bra med tanke på att du får full garanti.

Jag köpte ett visningsex av 5D som hade gjort 120 exponeringar enligt EOS shutter count. Jag kan leva med dessa exponeringar till det priset.

//Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.