ronic
Aktiv medlem
HA HA HA HA
Drejjan har helt rätt inställning. Dvs en positiv sådan.
Jag tror knappast att annonsören till denna annons eller fototävlingar riktar sig till yrkesfotografer. Allt sånt riktar sig till GLADA amatörer som aldrig tänkt på att tjäna pengar på något som de ändå redan har. Dvs en bra bild eller ev. en amatör som vill ha övning och ett sådant här tillfälle och/eller tävlingar är en bra morot.
Det är så man måste se på saken.
/Stefan
Enligt detta resonemang kan jag som hittar i storstan utan navigator och har en rejäl trygg Merca börja köra folk dit de vill för bensinpengar eller en Big Mac eller...
Olle på lagret har ju köpt en fin dator - en IMac - det är ju en sån där grafisk dator, han kan ju göra firmans annonser och kataloger. På fritiden och billigt, det är ju ändå för firmans bästa! Blir det bra? Kanske men då ska inte Olle vara kvar på lagret, han ska sitta på kontoret och ha bättre lön!
Sådana tankar man kan få när man läser inlägg sent på kvällen och ingen stör. Vi har en praxis i Sverige att man tar/får betalt för arbete. Den som vill debattera detta kan göra det med Skatteverket, inte med mig. Att få något för inget - finns det? Om jag skulle ta en ivrig amatör till att fota mitt bröllop mot fri mat och dryck? Vart vänder jag mig om det blir strul, dåliga bilder m.m? Som om fri öl borgar för bra bilder.
Eller om jag ska göra en hemsida gratis till en bekants firma? Jag behöver ju träna, eller. Och inte lyckas i rimlig tid eller ens alls? Vem ska rädda honom och vänskapen?
Avtala om rimlig ersättning för alla uppdrag. Ersättning i relation till den skicklighet och erforderliga utrustning som krävs för att fullborda uppdraget. Inte antal timmar som kan bli många för en mindre erfaren utövare och som inte köparen ska lida för. Där uppstår skillnaden mellan nybörjare och yrkesman - tiden det tar.