Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man köpa en gps-SÄNDARE?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast den här tråden handlade ju om gps-sändare, inte om en apparat som låtsas att den sänder ut gps-signaler.

Förvisso låtsas en simulator att den är riktiga satteliter, men den sänder ändå ut signaler som av GPS-mottagaren tolkas som genuina signaler. Därmed tycker jag att även en simulator kan kallas gps-sändare. Den sänder ut GPS-signaler.

Förvisso låtsas en simulator att den är riktiga satteliter, men den sänder ändå ut signaler som av GPS-mottagaren tolkas som genuina signaler. Därmed tycker jag att även en simulator kan kallas gps-sändare. Den sänder ut GPS-signaler.
Visserligen en semantisk diskussion som kanske inte har så mycket med saken att göra, men:

Nej, att gps-mottagare kan tro att den är en gps-sändare innebär inte att den är en gps-sändare. (Att en person inte kan se skillnad på Rolexklockor och billiga kopior innebär ju inte att alla de kinesiska 200-kronorsuren är Rolexklockor.) Nej, den sänder inte ut gps-signaler. Den låtsas att den sänder ut gps-signaler, men sänder i verkligheten ut något annat.

Senast ändrad:
Det jag vill ha det till är att kunna använda GPS i industrilokaler för lokalisering av truckar. Alternativt sätta upp dem i kyrkor så jag kan gps-tagga mina bilder rätt:)

Det jag vill ha det till är att kunna använda GPS i industrilokaler för lokalisering av truckar. Alternativt sätta upp dem i kyrkor så jag kan gps-tagga mina bilder rätt:)

För lokalisering av truckar i industrilokaler finns det betydligt bättre system.

Kommer inte ihåg namnet på något system nu, men det finns ett flertal.

/Karl

Nej, den sänder inte ut gps-signaler. Den låtsas att den sänder ut gps-signaler, men sänder i verkligheten ut något annat.

Vi måste nog komma överens om vad en "GPS-signal" är för att komma fram till huruvida en GPS-simulator sänder GPS-signaler eller inte.

Hur definierar du GPS-signal? Räcker det med frekvens och modulation på signalen, eller måste det till något metafysiskt också? :)

Låter bättre om du använder såna spårsändare som ofta kombineras med larm till båtar/bilar och som sänder sin position till en dator eller mobil, du kan välja att den bara sänder om fordonet förflyttar sig eller oavbrutet.
Sedan behöver du en tjänst från leverantören så du har koll på det hela tiden men det är oftast paketpris på utrustning och tjänst.

Jobbar du inomhus så kan du ha en trådlös slavantenn utanför som skickar in till byggnaden och tvärsom, de spårsändare jag menar är ofta till för att monteras dolda och har ofta just en extra antenn för att placeras på bättre ställe.

För truckarna kan du ju också köra med det systemet som Garmin har som länkas till i inlägget högre upp, går att ha fler (hundar/truckar) till samma GPS och se alla på en gång om jag förstått rätt.

Visserligen en semantisk diskussion som kanske inte har så mycket med saken att göra, men:

Nej, att gps-mottagare kan tro att den är en gps-sändare innebär inte att den är en gps-sändare. (Att en person inte kan se skillnad på Rolexklockor och billiga kopior innebär ju inte att alla de kinesiska 200-kronorsuren är Rolexklockor.) Nej, den sänder inte ut gps-signaler. Den låtsas att den sänder ut gps-signaler, men sänder i verkligheten ut något annat.

Om jag låtsas att jag sänder ut signaler så kommer det inga signaler, helt enkelt för att jag låtsas och inte är en sändare. Den låtsas knappast att den sänder ut signaler, för singaler går garanterat ut, annars hade det varit väldigt svårt att lura en GPS-mottagare. En GPS-mottagare kräver liksom att det kommer radiosignaler genom luften till mottagaren. Det räcker inte med att låtsas att man skickar ut signaler.

Jag håller altså inte med, men vi kan väl lämna det där.

Om jag låtsas att jag sänder ut signaler så kommer det inga signaler, helt enkelt för att jag låtsas och inte är en sändare. Den låtsas knappast att den sänder ut signaler, för singaler går garanterat ut, annars hade det varit väldigt svårt att lura en GPS-mottagare.

Jag håller altså inte med, men vi kan väl lämna det där.
Ja, vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har olika uppfattningar. Jag vill bara förtydliga, eftersom det verkar som om du missuppfattat: Jag skrev inte att simulatorn inte sänder ut någon signal -- jag skrev att den inte sänder ut en gps-signal. Och definitionen på "gps-sändare" borde rimligen vara att det är en apparat som sänder ut just gps-signaler, imho.

För lokalisering av truckar i industrilokaler finns det betydligt bättre system.

Kommer inte ihåg namnet på något system nu, men det finns ett flertal.

Tack, men det blir problem om man måste märka upp överallt utomhus som truckarna/lastbilarna också kör.
Alternativt så kör man dubbla system med olika områden med olika mjukvara vilket vore olyckligt.

Jag skrev inte att simulatorn inte sänder ut någon signal -- jag skrev att den inte sänder ut en gps-signal. Och definitionen på "gps-sändare" borde rimligen vara att det är en apparat som sänder ut just gps-signaler, imho.

Hur gör en ren GPS-mottagare för att skilja en GPS-signal från en falsk GPS-signal (dvs en signal som en GPS-simulator sänder)?

Ja.

Alltså går det inte att skilja på en GPS-signal och en falsk GPS-signal (under de givna omständigheterna). De är samma sak.

Det krävs sålunda metafysik (dvs att gå utanför systemet) för att skilja dem åt.

Alltså går det inte att skilja på en GPS-signal och en falsk GPS-signal (under de givna omständigheterna). De är samma sak.
Visst. Men det är, som sagt, många som inte kan skilja en kinesisk 200-kronorskopia från en äkta Rolex heller. Det innebär dock inte att lågprisklockorna är Rolexur.

Eftersom GPS-systemets funktion bygger på samtidigt mottagning av flera GPS-signaler så räcker det inte med en enda GPS-sändare utan du behöver flera av dem för att kunna uppnå någon form av fungerande positionering inomhus.

Jag ser två möjligheter:
1. Ett system som inomhus simulerar de verkliga satelliternas utsändningar från deras relativa positioner. förmodligen mycket komplicerat och dyrt.
2. Fuska genom att använda GPS-repeatrar (sådana finns och borde vara relativt sett överkomliga, ett exempel). Med ett tillräckligt antal av repeatrars mottagarantenner strategiskt utplacerade på taket och deras sändarantenner lika strategiskt utplacerade inomhus borde det vara möjligt att uppnå något i stil med vad du vill. Dock lär det bara vara aktuellt för en permanent installation. D.v.s. glöm kyrkfotograferingen men det kan vara aktuellt i din andra tillämpning beroende hur värdefullt det är för kunden. En mycket grov gissning är att man nog bör tycka att några hundra tusen är väldigt billigt för att det över huvud taget skall vara aktuellt.

Förutom det eventuella problemet med kostnaderna misstänker jag att behovet av noggrannhet inomhus normalt är betydligt större än GPS-systemet kan leverera (det finns proffsutrustningar med bättre noggrannhet men då blir priserna astronomiska) och när man tar genvägar enligt alternativ 2 ovan lär noggrannheten bara bli ännu sämre.

Om man Googlar ser man att det finns alternativa tekniker för positionering inomhus och det är sannolikt därför att det då är lättare att uppnå ett rimligt förhållande mellan pris och noggrannhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar