Annons

Vad fakturera för stulen bild till annons på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan hon det, men en faktura på vad man anser är rimligt är bättre. Stjäla en bild av en konkurrent, publicera en barnbild på internet i reklamsyfte..... Vad som är rimligt kan diskuteras men jag håller fortfarande på att 48 000 är rimligt med tanke på omständigheterna och att det är ett företag som stått för misstaget. De borde veta bättre.

Ser man inte upp när man köper får man spärra upp ögonen när man skall betala.

Du verkar vara av uppfattningen att alla företag gör miljonvinster och du ser förmodligen inte skillnad på ett AB, handelsbolag eller enskild firma (där alltså en person är personligt/ekonomiskt ansvarig).
Jag tycker fortfarande att det låter som att du har en massa hat inom dig och kanske nån egen bitter erfarenhet som du vill ge utlopp för.

48000 kr tycker jag är sjukt mycket pengar om bilden nu var en "thumbnail" på en sida med 10 unika besökare/veckan. Jag har inte en aning om exponeringen och därför tycker jag det är orimligt att tala summor i detta läge.

Jennie, du gör som du vill. Men tänk efter om du själv skulle vilja bli bemött på samma sätt om du (jag spekulerar bara nu) hade gjort något utan att riktigt förstå konsekvenserna av ditt handlade.

Alla kan göra fel, varför inte ta reda på fakta först?
 
Jag vet nog minst lika mycket om stora och små företag som du och tycker att man skall göra rätt för sig. Har o bitterhet tar jag som ett personligt påhopp. Jag trodde att ddet inte hörde hemma här på FS!?

Du verkar vara av uppfattningen att alla företag gör miljonvinster och du ser förmodligen inte skillnad på ett AB, handelsbolag eller enskild firma (där alltså en person är personligt/ekonomiskt ansvarig).
Jag tycker fortfarande att det låter som att du har en massa hat inom dig och kanske nån egen bitter erfarenhet som du vill ge utlopp för.

48000 kr tycker jag är sjukt mycket pengar om bilden nu var en "thumbnail" på en sida med 10 unika besökare/veckan. Jag har inte en aning om exponeringen och därför tycker jag det är orimligt att tala summor i detta läge.

Jennie, du gör som du vill. Men tänk efter om du själv skulle vilja bli bemött på samma sätt om du (jag spekulerar bara nu) hade gjort något utan att riktigt förstå konsekvenserna av ditt handlade.

Alla kan göra fel, varför inte ta reda på fakta först?
 
Jag vet nog minst lika mycket om stora och små företag som du och tycker att man skall göra rätt för sig. Har o bitterhet tar jag som ett personligt påhopp. Jag trodde att ddet inte hörde hemma här på FS!?

Jag förespråkar kontakt och utredning och överenskommelse om ersättning. Överenskommelse innebär att båda parter är nöjda med ersättningen, detta görs oftast efter att man talar med varandra.

Du förespråkar en fet faktura först, och sen ev kontakt.

Jag tycker det är fel, så är det bara. Jennie får avgöra hur hon vill gå till väga.
 
Tycker folk i allmänhet är extremt på så fort deras bilder använt någonstans att nu jäklar ska det kramas ur varenda öre vare sig det hela skett medvetet eller av ren okunskap, blir roligt när du själv kanske hamnar i liknande läge och allt den personen tänker att nu ska den jäkeln få.

Det finns ingen anledning att vara snäll i sådana här fall. Ett kommersiellt bolag ska veta vilka lagar som gäller och följa dessa. Det tjänar nu pengar genom olaglig verksamhet, så ju snabbare man får bolagets ansvariga att inse detta desto bättre. En rejäl faktura gör nog susen.

(F.ö. tycker jag att folk ska sluta tala om "bildstöld" i sådana här sammanhang. Det handlar om upphovsrättsintrång, och det är något annat än stöld. Var noga med begreppen.)
 
Hur skulle du känna dig om du i din sits råkade göra ett misstag och inte fick chansen till att göra upp i godo ? du skriver att du har en pytteliten affär och kämpar för att överleva , det kanske är likadant för det här företaget & du sänker dom i graven.

Det vore väl bra? Då lär de sig till nästa gång.
 
Fakturera, 14 dagar och lämna sedan till inkasso och kronofogden om det behövs. Jag är övertygad om att motparten hör av sig under resans gång och vill komma överens om ett sk rimligt belopp.
Nej, de bestrider ju troligen den fakturan direkt - då är den inte giltig och kan inte skickas på inkasso. Tvistemålsrättegång är då normalt nästa steg, fast här kan det behövas en rättegång runt själva upphovsrättsbrottet för att klargöra det först - med de juristkostnader det drar med sig.
 
Sköna Idi Amin-ideologier...
(. Tack .) Om jag skulle argumentera på samma nivå så skulle jag kalla dig kräk, men jag är inte så låg, så jag låter bli ...

Jag betraktade saken ur trådskaparens synvinkel. För denna är det ju bara en fördel om konkurrenten försvinner från marknaden.
 
(. Tack .) Om jag skulle argumentera på samma nivå så skulle jag kalla dig kräk, men jag är inte så låg, så jag låter bli ...

Jag betraktade saken ur trådskaparens synvinkel. För denna är det ju bara en fördel om konkurrenten försvinner från marknaden.

Men vad är det för nivå du snackar om? Jag har i hela den här tråden hävdat att en diskussion mellan berörda parter i ett första steg måste var den vettigaste (och mest vuxna) åtgärden.
Du hävdar nu att man bör utrota all konkurrens för att därigenom bli lönsam själv? Tonya Harding försökte med det en gång i tiden.

Visa att du är bättre än dina konkurrenter istället för sånt där j*vla trams.
 
Nivån jag syftar på är förstås inlägg #26.

Jag tror att du behöver läsa om mina inlägg. Hur mycket jag än lusläser dem så hittar jag nämligen inget om att utrota all konkurrens.
 
Poängen är alltså att någon som konkurrerar med olagliga metoder kan världen helst undvara.
 
Ibland tycker jag att man ska kontakta först men inte i detta fall. Och det är väl dags att "bildägaren" skall slippa hålla på och kontakta personer som olovligen slänger upp deras bilder. Börjar bli tröttsamt med folk som av misstag "lånar" bilder. Kör man den mjuka linjen (kontakt först) hela tiden så kommer det aldrig att bli någon ordning. Eller ialla fall möjlighet till det.
 
Rätt på alla sätt - instämmer!

[Allt för många utnyttjar andras bilder olovligen och låtsads som om man inget visste! Inte särskilt många är ovetande om att upphovsrätt gäller och företagare SKALL veta vad som gäller. Särskilt om man lägger ut bilder på nätet för att skapa försäljning. Om 48 000 är för mycket så vad är då rätt belopp?? Skall vi fråga motparten om vad han tycker? Jag tycker detta är ett grovt övertramp av en professionell aktör och då skall det vara ett grovt belopp också.

UOTE=Mumin_;1405702]Ibland tycker jag att man ska kontakta först men inte i detta fall. Och det är väl dags att "bildägaren" skall slippa hålla på och kontakta personer som olovligen slänger upp deras bilder. Börjar bli tröttsamt med folk som av misstag "lånar" bilder. Kör man den mjuka linjen (kontakt först) hela tiden så kommer det aldrig att bli någon ordning. Eller ialla fall möjlighet till det.[/QUOTE]
 
Då ska nog alla som gapar om dessa fantasibelopp även gapa lika högt för
för att införa 48 000kr om man medvetet kör 10km/h för fort eller snor en snickers , ungeför samma nivå.

Ska vi prata dessa summor ska det nog handla om lite större reklamkampanjer där bilden förekommit , inte en sketen webbnail.
 
Fortkörning är defnitivt inte jämförbart med att använda resultatet av någon annans arbete för att konkurrera med denne.
 
Jag har inte lusläst alla inlägg i tråden, men har svårt att förstå varför en del skribenter tycker att 48K är så mycket. Tänk på att det gäller två skilda (men sammanvävda) brott: dels olovligt brukande av en (igenkännbar *) person i reklam, och dels brott mot upphovsrätten.

Personligen tycker jag att brottet mot upphovsrätten väger lätt i sammanhanget, att använda en igenkännbar person i sin reklam, utan dennes medgivande, borde ha högt straffvärde tycker jag. Vad sedan lagen säger är dock en helt annan sak.... Och det har jag, som juridiskt oskolad, ingen koll alls på.



* Jag har inte sett bilderna i fråga, men utgår från att personen (eller personerna) på bilden/bilderna går att känna igen utan problem.
 
Poängen är alltså att någon som konkurrerar med olagliga metoder kan världen helst undvara.

Jaa och ända sättet att lära dom på är det hårda sättet.

Och gissar på att det är lika bra att göra sig av med 95% av alla företagen då. tror inte det är många som håller på alla regler frivilligt eller ofrivilligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.