...respektive 54x36mm beroende ...
Med en objektivfattning med en diameter på ca 53 millimeter? Lycka till
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...respektive 54x36mm beroende ...
Och så den största frågan: Varför över huvud taget ge sig på den krympande och måttligt lönsamma marknaden med mellanformatskameror när man istället kan fortsätta ta ännu mer marknadsandelar från mellanformat med en småbildskamera som man redan har ett helt ekosystem av objektiv och andra tillbehör till?
Om man inte har någon spegel, utan endast elektronisk sökare (kan vara både som LCD-display och som sökare) är det inga som helst problem.
Och varför göra en kamera med 24x36 formatet och ännu högre upplösning (mindre pixlar) när gränsen verkar vara nådd?
Dom flesta verkar vara överens om att upplösningen på 50D är marginellt (om ens något) högre än 40D. Pixeltätheten i 40D motsvarar i 24x36 formatet 26MP.
Och varför göra en kamera med 24x36 formatet och ännu högre upplösning (mindre pixlar) när gränsen verkar vara nådd?
Dom flesta verkar vara överens om att upplösningen på 50D är marginellt (om ens något) högre än 40D. Pixeltätheten i 40D motsvarar i 24x36 formatet 26MP.
Så vad har Canon att vinna på en ny 1DsMKIV för 80.000:- med samma upplösning och dynamiska omfång som den tidigare (och även samma upplösning som 5DMKII för 25.000?
Visst, dom kan slänga in HD-Filmning (iofs inte att underskatta), fler bilder per sekund och lite annat lullull, men med exakt samma bildkvallité som tidigare lär inte många uppgradera.
Nåväl, vi får se om några timmar, och i vart fall är det kul att spekulera och trevligt med lite mothugg
Nu riskerar jag ju att säga något jag får ångra, men jag är inte så säker på att Canon introducerar en ny 1Ds Mk4 nu ... De kan göra det, men i så fall är de ett år tidiga jämfört med sitt tidigare tempo för proffskameror. Det som väl talar för en lansering nu är väl att 5D Mk2 får den nuvarande 1Ds Mk3 att kännas lite dyr för vad den ger.
Med tillräckligt hög upplösning kan vi skippa moirefiltret helt och låta objektivets upplösning vara begränsningen, det är en punkt där dagens MF fortfarande har ett övertag mot 1Ds-serien. Med tillräcklig hög upplösning blir det också möjligt att korrigera optikfel utan att påverka bildkvaliteten negativt. Allt är bildförbättringar på marginalen, men så är det också med mellanformatet.
The_SuedeII;1382379 Den största nyheten som Canon kan komma med just nu är en AF-funktion med ökad nogrannhet och fabriksjustering till satta toleranser. :-)[/QUOTE sa:Ja sanna mina (dina ) ord DET vore en nyhet att glädjas åt.
Övriga teknikspekulationer håller sig egentligen på en rätt vanlig nivå när det pratas om hur det blir i framtiden.
Som idag fast lite häftigare. Typ.
Sen var det egentligen bara en spekulation om ATT det är möjligt för Canon att med dagens 4 TS-objektiv tillverka en kamera med större sensor. I ärlighetens namn är det troligare att dom håller sig till 24x36mm.
Får säga att det verkligen var ett massivt motstånd här på Fotosidan för ett större format hos Canon...
"Tillräckligt hög" är väldigt högt. T.o.m 4/3-formatet (motsvarande ca 50MP på en 36x24mm sensor) behöver fortfarande ett ganska starkt (50% överstrålning) AA-filter för att inte vid besvärliga situationer ge stora problem med "false colour" eller luminansmoire.
Nu är iofs 4/3-objektiv betydligt skarpare (per mm) än Canons objektiv menade för den dubbelt så stora utlysningsdiametern, men iaf...
Ungefär vid 80MP skulle jag tro att man inte längre behöver ett AA-filter (på en FF). Jag kan inte komma på något objektiv menat för 43mm bildcirkel som har en Rayleigh på 3µm.
Ungefär vid det dubbla, dvs 160MP kan vi korrigera CA på ett korrekt sätt, även EFTER Bayerinterpoleringen.
Detta är dom tekniska begränsningarna. Den VERKLIGA begränsningen springer jag in så fort jag lämnar studioblixtarna bakom mig - att ta ett foto på ett sätt som faktiskt utnyttjar 21, eller ens 12-15MP på ett fullvärdigt sätt med någon större procents träffsäkerhet. En av tio, KANSKE i verkliga, ganska lätta, fotosituationer utan blixt sätter jag kamerabegränsad skärpa på, resten av fotona så missar AF/min skakning/min felaktiga manuella fokus så mycket att jag inte ens kommer upp i kamerans begränsning. I strälande solljus sätter jag 1/2 iofs.
Den största nyheten som Canon kan komma med just nu är en AF-funktion med ökad nogrannhet och fabriksjustering till satta toleranser.
Intressant tråd!
Sitter i planeringen att köpa mig ett nytt hus under hösten (läs: så snart som möjligt!)
Det enda jag väntar nu är att se om canon släpper någon 1ds Mark IV i år eller om det kommer som tidigast till våren/hösten 2010, annars blir det en 5d mk II
Minns inte vart jag läste det, men skulle Canon köra en till pressrelease 1 sep?
Jag håller tummarna för att den får ett mer kvadratiskt format, men fortfarande EF objektiv. Något i stil med 27x34mm skulle passa mig mycket bättre än dagens 24x36mm, och skulle fungera med den bildcirkel dagens gluggar har
Jag håller tummarna för att den får ett mer kvadratiskt format, men fortfarande EF objektiv. Något i stil med 27x34mm skulle passa mig mycket bättre än dagens 24x36mm, och skulle fungera med den bildcirkel dagens gluggar har
Fas det skulle inte fungera med dagens spegelhus, gör du spegelhuset högre så måste du göra spegeln större och gör du spegeln större slår den i objektivet...
Nej, vi får nog inte se en 1D med större bildformat än 35 mm.