Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Det finns en sak i alla dessa tester som jag rätt starkt vänder mig emot, och det är fokuseringen på luminansupplösning (ljushetsupplösning) istället för krominansupplösning (färgupplösning). Många pixlar behöver man för att få en hög krominansupplösning, inte för att primärt få luminansupplösning. Det är så att en 10Mpx-kamera har visserligen 10 miljoner sensorpunkter, men bara 2.5 miljoner av dem är blå, 2.5 miljoner röda, och resten grönt. Så, lite tillspetsat (och starkt förenklat) kan man säga att en 10Mpx-kamera är bara en 2.5Mpx-kamera vad gäller krominansupplösning, men den är en 10Mpx-kamera vad gäller luminansupplösning! Om kameran hade 10 Mpunkter av vardera rött grönt och blått, ja då vore nog Mikaels tester tillfyllest, men nu är det inte på det viset.

Demosaik-algoritmerna gör ett fantastiskt jobb att utifrån bara 2.5 M blå pixlar, lika många röda, men fler gröna, åstadkomma en fantastisk upplösning av detaljer av typ streckkoder, svart/vit text, och även i viss mån färgade linjer på ljus/mörk bakgrund (såsom Euro-sedeln). Men när en färg övergår i en annan så uppstår ofta egendomliga artefakter, och enda sättet att minska dessa artefakter är fler pixlar.

Exempel på artefakter är när tunna gröna vasstrån avbildas mot en blå himmel eller blått vatten, där det gröna och blå har samma luminans, och speciellt om sådana vasstrån eller grässtrån korsar varandra. Ibland ändras färgen helt i korsningspunkterna och blir en blaffa, ibland uppstår extra linjer som en slags fantomlinjer och kan ibland upplevas som subjektivt hög skärpa. Ibland kan de också förstöra bokehn när en färg övergår i en annan färg, t.ex en grönt suddigt blad som mjukt skall övergå till blått, men demosaikalgoritmerna kan där ibland orsaka en färgövergång (posterisering) som subjektivt upplevs som en kant och som därmed förstör bokehn. Några exempel på vad jag menar kan ses på: http://www.clarkvision.com/imagedetail/scandetail.html#digi2camres2.

Bara för att man inte behöver mer än exempelvis 10Mpx för att skriva ut en stor bild, så betyder det absolut inte att kameran inte heller skulle behöva fler sensorpunkter. Jag vill inte på något sätt skapa polemik mot någon, och precis som alla andra så tycker jag att Mikael skall ha en eloge för att ha tagit sig tid och besvär att göra alla dessa tester, men jag tror att man skulle ha fått ut mer talande och övertygande exempel med helt andra testbilder, och i viss mån andra metoder.

Jag påstår absolut inte att 50D kommer att prestera bättre -- jag har ingen 50D, så jag kan inte jämföra (men jag har 40D). Jag påstår bara att de allra flesta testbilder är rätt intetsägande, såvida man inte har för avsikt att just plåta streckkoder, sedlar, och liknande produktfoton. Jag har faktiskt läst allt i denna tråd, och det enda konkreta (men samtidigt viktiga) jag fått ut är att 50D uppenbarligen tycks ha problem med grå- och svartbalansen, speciellt i RAW, och speciellt ACR, och att den dessutom exponerar alldeles för ljust, och dessa saker finner jag förstås ytterst allvarliga! En annan sak att den brusar rätt duktigt.

Och vad gäller brus, så har jag även där invändningar: alla dessa bilder i höga iso, MÅSTE ha en viss kromatisk brusreducering för att bli acceptabla! Luminansbrus är hjärnan inte särskilt känslig för, men kromatiskt brus upplevs alltid som fruktansvärt onaturligt, och måsta därför dämpas. Problemet med det är att detta också kommer att minska färgmättnaden i små detaljer; exempelvis en tunn rödbrun stjälk på en blomma/buske blir grå istället. Om denna stjälk bestod av fler pixlar istället så är det fullt möjligt att den skulle fått behålla mer av sin färg, men det enda sättet att avgöra huruvida det blir så i praktiken är att testa i verkliga situationer.

Därför menar jag, att enda sättet att jämföra 40D mot 50D på ett meningsfullt sätt är att först försöka optimera den kromatiska brusreduktionen för just det iso-tal man använder (man får börja från noll och försiktigt dra upp tills man ser en betydande förbättring, sen skall man inte dra upp så mycket mer). Man får göra samma sak för 40D och för 50D efter bästa förmåga. Först därefter kan man sampla upp 40D till 15 Mpx, och först därefter göra en utvärdering. Dessutom måste eventuella kurvor också optimeras, eftersom kamerorna (eller acr) uppenbarligen är olika. Det är givetvis så jag gör i Lightroom för varje iso, och så får den optimeringen bli en standardinställning för det iso och den kameran.

På samma sätt har jag kommit underfund med att man absolut inte får ha Lightrooms standardvärde för Blacks, som ju är 5 enheter, och som enligt min uppfattning är alldeles på tok för högt (jag ställer den på noll, och använder istället kurvan för att göra en mjuk "knix" längst ner för att få en bra övergång från svart till högre värden (och har man Highlight Tone Priority så är det extra viktigt, ty Blacks 5 vore då en smärre katastrof).

Nackdelen med ovanstående metod är förstås att det inbegriper ett visst mått av godtycke, men jag menar att det till syvende och sist är helt nödvändigt för att kunna få jämförbara realistiska resultat. När man gör det, så kommer det att påverka bedömningen av både brusprestanda och kromatisk färgupplösning.

Av alla testbilder som visats, så tycker jag att jpg-bilderna av koppartaket klart visade att 50D ger ett betydligt mer 3-dimensionellt intryck:
40D http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=83246&stc=1&d=1222451810
versus
50D: http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=83247&stc=1&d=1222451900

Själv plåtar jag uteslutande raw förstås, så de där jpg-bilderna är ändå tveksamma för min del, men jag förstår att du gjort jpg-tester därför att ACR har gett sådan egendomligt dålig gråbalans.

Luminansupplösningen däremot är nog till största delen objektivbegränsad, även om Mikael visade att om man har ett makroobjektiv och sen förstorar Eurosedeln tillräckligt mycket så kan 50D ge en viss liten förbättring. Bruset däremot, har jag mycket svårt att dra några slutsatser av, just pga att skäl jag beskrivit ovan.

Återigen, ingen polemik mot någon, men jag tycker att många i den här tråden har dragit alldeles PÅ TOK för långtgående slutsatser utifrån dessa tidiga bilder. Givetvis är jag fortsatt nyfiken på fler tester, men kanske allra mest: det där färgsticket i mörkgrått med ACR -- det är ju helt odrägligt, det måste väl åtgärdas på något sätt...

Bästa hälsningar!
 
Tack för raw-bilderna.
Jag tycker man får precis samma brusbild på bägge kamerorna, fast med en högre upplösning hos 50D. Annars är allt annat identiskt.
Efter att ha kikat på din Raw-fil från 50D kommer jag inte sakna att ALO inte finns till 40D.
 
Tack för raw-bilderna.
Jag tycker man får precis samma brusbild på bägge kamerorna, fast med en högre upplösning hos 50D. Annars är allt annat identiskt.
Efter att ha kikat på din Raw-fil från 50D kommer jag inte sakna att ALO inte finns till 40D.
menar du att du inte ser skilnad i bilderna från det som motsvarar 12800iso och att balansera upp bilden till så grått som möjligt ?
Här tycker jag 50d visar klart att blå kanalen är svagare i 50d än hos 40d, även brusbilden är annorlunda om brusreduceringen sätts på 0 i DPP för de två.
 
menar du att du inte ser skilnad i bilderna från det som motsvarar 12800iso och att balansera upp bilden till grått?
Här tycker jag 50d visar klart att blå kanalen är svagare än hos 40d, även brusbilden om brusreduceringen sätts på 0 i DPP.

Nu känner jag mig dum. Balanserade du upp för bägge kamerorna?
 
Nu känner jag mig dum. Balanserade du upp för bägge kamerorna?

du måste ha samma förfarande i DPP, börja med gråbalansering med pipetten mot samma yta i gråkortet, öka sedan gain=förstärkningen likvärdigt, dra reglaget till höger så långt det går +2steg.Se hur brusbilden uppträder från de två filerna med de värden DPP lägger på default, brusreduceringen är högre med 50d bildfil jämfört med 40d.
Gör om samma sak nu med att 0 ställa brusreduceringen i DPP och ta fram bilden och jämför igen.
Här ser man nu mer av grundbruset från de två kamerorna, innan DPP lägger på sin brusreducering

det gäller dessa bildfiler
första bilden finns på http://wikisend.com/download/522288/IMG_6181.CR2
andra bilden finns på http://wikisend.com/download/518628/IMG_6184.CR2
 
Senast ändrad:
du måste ha samma förfarande i DPP, börja med gråbalansering med pipetten mot samma yta i gråkortet, öka sedan gain=förstärkningen likvärdigt, dra reglaget till höger så långt det går +2steg.Se hur brusbilden uppträder från de två filerna med de värden DPP lägger på default, brusreduceringen är högre med 50d bildfil jämfört med 40d.
Gör om samma sak nu med att 0 ställa brusreduceringen i DPP och ta fram bilden och jämför igen.
Här ser man nu mer av grundbruset från de två kamerorna, innan DPP lägger på sin brusreducering

det gäller dessa bildfiler
första bilden finns på http://wikisend.com/download/522288/IMG_6181.CR2
andra bilden finns på http://wikisend.com/download/518628/IMG_6184.CR2
Har jag bägge kamerorna på 0 i brusreducering och samma vitbalans 2500 K får 50D en varmare ton och 40D en blåare. Det är det jag märker.
 
Level 10 är lägsta komprimeringen, alltså 21 mb. Mycket brus innebär mycket information.

Skickat!
Man kan få väldigt olika resultat med pipetten då färgbruset i bilderna är högt, detta påverkar hur bra eller dåligt RGB balanseringen blir. Testa därför ett av de ljusaste fälten i qp-kortet.Jag vet inte om du har missuppfattat mig, du kan ta dina exempel och spara dom i jpg level 10 i Photoshop, bildfilerna blir då några Mb stora och maila dom till mig.

ps jag hitade ditt mail, låg i en annan inkorg

varför 21 mb stora? går fruktansvärt segt ner från servern.
jag avbryter nerladdningen
 
Senast ändrad:
Man kan få väldigt olika resultat med pipetten då färgbruset i bilderna är högt, detta påverkar hur bra eller dåligt RGB balanseringen blir. Testa därför ett av de ljusaste fälten i qp-kortet.Jag vet inte om du har missuppfattat mig, du kan ta dina exempel och spara dom i jpg level 10 i Photoshop, bildfilerna blir då några Mb stora och maila dom till mig.

ps jag hitade ditt mail, låg i en annan inkorg

varför 21 mb stora? går fruktansvärt segt ner från servern.

Det var 10 i DPP jag trodde.
 
Om du nu gör samma sak med Camera Raw skarp version och bildfilerna från 50d och 40d, så kommer du att finna att Camera Raw klarar 40d bildfil bättre än 50d bildfil.
Det är alltså mer en fråga om brusreducering av sensordata.
Liksom Nikon NX kan brusreducera en D3 bildfil bättre än Camera Raw (ses främst från ca 3200iso) har DPP en förfinad brusreducering inlagd för 50d.
Detta har jag redan visat i tråden tidigare, men jag har även gjort om uppräkningen med Camera Raw skarp version. Här ser jag ingen skilnad vad det gäller 50d resultat.
 
Om du nu gör samma sak med Camera Raw skarp version och bildfilerna från 50d och 40d, så kommer du att finna att Camera Raw klarar 40d bildfil bättre än 50d bildfil.
Det är alltså mer en fråga om brusreducering av sensordata.
Liksom Nikon NX kan brusreducera en D3 bildfil bättre än Camera Raw (ses främst från ca 3200iso) har DPP en förfinad brusreducering inlagd för 50d.
Detta har jag redan visat i tråden tidigare, men jag har även gjort om uppräkningen med Camera Raw skarp version. Här ser jag ingen skilnad vad det gäller 50d resultat.

You got mail. Men jag förstår vad du menar.
 
Du kan göra ytterliggare en sak med DPP och det är först att inte göra något med de två bildfilerna, de skall vara som de är exponerade, och sedan kryssa i linjär i DPP
Då får du ett resultat som inte är gamma korrigerat och "skall" visa vad sensorn kunde fånga upp under exponeringen. Om inga andra kompenseringar görs från Canons sida i smyg så kan man se att under samma tid, bländare, ljus att 40d kan fånga in mer ljus än 50d. (under förbehåll att detta stämmer att all gamma kompensering är avstängd, se Bruce Fraser att förstå gamma)
40d till vänster 50d till höger, man behöver en bra skärm för att se skilnaderna.
 

Bilagor

  • ääääää.jpg
    ääääää.jpg
    10.7 KB · Visningar: 598
Senast ändrad:
Du kan göra ytterliggare en sak med DPP och det är först att inte göra något med de två bildfilerna, de skall vara som de är exponerade, och sedan kryssa i linjär i DPP
Då får du ett resultat som inte är gamma korrigerat och "skall" visa vad sensorn kunde fånga upp under exponeringen. Om inga andra kompenseringar görs från Canons sida i smyg så kan man se att under samma tid, bländare, ljus att 40d kan fånga in mer ljus än 50d. (under förbehåll att detta stämmer att all gamma kompensering är avstängd, se Bruce Fraser att förstå gamma)
40d till vänster 50d till höger, man behöver en bra skärm för att se skilnaderna.

Det stämmer.
 
Detta blev en lång tråd.
Min högst personliga uppfattning är alltså: det går lika bra att fotografera i höga iso tal med 40d som med 50d och raw.
Man skall hellre använda DPP till 50d då DPP har en förfinad brusreducering inlagd för just 50d. Camera Raw har en mer generell brusreducering som passar 40d bättre än 50d
 
Ser fram emot FOTOs och Kamera-Bilds tester

Scandinavian har levererat 50 Dn till mig, men jag har inte ännu inte hunnit plåta med den. Tidningen FOTO vet jag gör en ordentlig test, det ska bli kul att se vad de kommer fram till. För mig som plåtar action tilltalar mig autofokusen, men den var otrolig redan på 40 D, bättre än vad folk som hade kameran sa, faktiskt. Märkte jag när jag nu i augusti fick känna på den. Magnus Fröderberg på Kamera-Bild kör med 50 D ute också, det ska bli kul att läsa vad han tycker, det är ju därute som man märker vilken nytta man har av vissa saker - och vad brus etcetera i praktiken har för betydelse. Det är lätt att snöa in på teknikaliteter som i praktiken är mindre väsentliga, medan andfra saker kanske har större betydelse.
 
jag ser också fram emot deras tester, förutom rent subjektiva saker som AF och som jag inte ens tänker ta i då det måste utvärderas på ett sätt som kan återupprepas och verifieras så ser jag fram emot bilder tagna under exakt samma betingelser samt raw filer som vi kan ta del av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.