Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linsskydd till EF 500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lieden.se

Aktiv medlem
Hej!
Har någon ett förslag på en alternativt linsskydd till EF 500? Den medföljande "mössan" är väl ok när man har motljusskyddet på, men det vore bra att kunna lägga ner objektivet i ryggsäcken utan motljusskydd, och då vore det praktiskt med ett linsskydd av mera konventionell sort. Idéer?

Mvh,
Ulf

Jag använder en "OpTech Hood Hat", en mindre socka av neoprengummi. Jag har sett rapporter om att det finns plastlock från en del förvaringsburkar, både IKEA och Tupperware-liknande produkter som passar, har dock ingen länk så här i hastigheten. Sök på FredMiranda.com.

Bilagor

• hoodhatssmall.jpg
    hoodhatssmall.jpg
    23.9 KB · Visningar: 481
Enligt (gamla) rapporter på FredMiranda.com har IKEA en uppsättning plastskålar som heter Reda, där ett lock passar på 300/2.8 och ett annat på 500/4.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/475810/2

Vet inte om produkten fortfarande finns att köpa.

Det ska visst också finnas ett fabrikat Kaiser som gör stora objektivlock.

Nån som har möjlighet att mäta diametern på en Canon 300/2,8 (eller en IKEA Reda)? - jag skulle behöva nåt sånt där till min Nikkor 300/2,8 som är 127mm i diameter.

Jag får nog åka till IKEA nån dag, 19 kronor för två kameratillbehör är rätt oslagbart. :-D

Anders Östberg skrev:
Jag får nog åka till IKEA nån dag, 19 kronor för två kameratillbehör är rätt oslagbart. :-D

Mjo, det är inte ofta man kommer undan så billigt. Jag saknar t.ex. förlängningen av motljusskyddet till min 300:a och en ny sådan kostar dryga 2000:- ...

Jag tar nog också en tur till IKEA och köper lite burkar - med lite tur passar de, och gör de det inte var det ju inte så himla mycket att bråka om :)

AFE skrev:

Jag tar nog också en tur till IKEA och köper lite burkar - med lite tur passar de, och gör de det inte var det ju inte så himla mycket att bråka om :)

Nej och passar de inte så blir de snabbt en present till frun ;)
Fast jag förstår inte vad som är fel på den medföljande mössan?

Själv så fick mitt nya kläder i går. 950 kr inkl allt..som hittat..för lite neoprenebitar ;)

Bilagor

• ef500max4.jpg
    ef500max4.jpg
    35.9 KB · Visningar: 379
Jag håller på och tar reda på om man kan bli ÅF för hans pryttlar i scandinavien/europa. Beroende på om han vill. Han har en del intressanta pryttlar.

Klistras eller inte

Klistras detta camo på bara eller "träs" det på och isåfall sitter det bra på optiken.....
Mvh
Owe

Det träs över och sitter riktigt bra. Det enda som klistras (om man vill ha det) är remsan över stativfästet. Det är tillverkat med tighta mått och man får töja ut det för att få på det.

Jeppe skrev:
Det träs över och sitter riktigt bra. Det enda som klistras (om man vill ha det) är remsan över stativfästet. Det är tillverkat med tighta mått och man får töja ut det för att få på det.

Låter bra ,funderar på att skaffa till mitt 400/5,6
Tack
Owe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar