ANNONS
Annons

Brinntid vs. blixtsynk

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag sitter här och funderar på vad det är för skillnad på blixthuvuden med olika brinntid.

Kan ett huvud med kort brinntid hjälpa mig att frysa rörelser trots att jag använder samma slutartid? Har man någon användning av den korta brinntiden om kameran synkar på 1/250 och längre? Eller är det bara på centralslutare som det ger något?
 
Brinntiden ska vara så kort som möjligt för att undvika rörelseoskärpa, fotar man snabba förlopp så spelar det stor roll, kamerans slutartid är i princip oviktig annat än om man vill ha tillskott av annat ljus.
 
Det beror på hur stor del av ljuset som kommer från blixten i proportion till omgivningsljuset.

En studioblixt har en brinntid på runt 1/800 sekund. Detta beror även på styrka och fabrikat. Vissa dyra blixtar är snabbare. Exempelvis Profoto Freeze.
 
brinntiden är ofta(nästan alltid) starkt beroende av styrkan på blixten, kör du full effekt är den mycket längre än om du kör på 1/64 effekt. så ska du frysa sakers rörelse kan det vara bra att köra på lägsta effekt.
Sen när man anger brinntid så är det när "lampans" ljus har nått under en viss procentsats av maxvärdet inte när den är "svart".
Som exempel har 580ex 1/800(specar) som långsammast och 1/35000(mätningar) som snabbast
 
Stiffneck skrev:
Jag sitter här och funderar på vad det är för skillnad på blixthuvuden med olika brinntid.

Kan ett huvud med kort brinntid hjälpa mig att frysa rörelser trots att jag använder samma slutartid? Har man någon användning av den korta brinntiden om kameran synkar på 1/250 och längre? Eller är det bara på centralslutare som det ger något?

Kort slutartid är bra om man vill att blixtens frysning av rörelsen skall vara det väsentliga. Ju mer ljus som kommer från blixten ju skarpare blir bilden. Annars finns risk att du ser lite suddiga konturer p.g.a omgivningsljuset räcker till för exponeringen.

Ca 1/1000 som Björn påpekar är vanligt för en blixt på full effekt. Detta räcker ofta till för att frysa relativt snabba förlopp. Genom att stega ner blixten så kan man komma till snabbare tider runt 1/50000 s. Det är snabbt!

Det viktiga är egentligen hur mycket oskärpa kan Du tolerera. D.v.s hur mycket får Ditt objekt röra sig på 1/1000 s?

Om objektet rör sig med 100 km/h d.v.s ca 27,78 m/s så rör det sig 2778 cm/s * 1/1000 s = 2,78 cm.

Om det är OK beror på hur långt från Ditt objekt som Du är med kameran och objektivets brännvidd.

Uttryckt i % så kan man se det, på en bil som är ca 5 m lång, som 2,78 cm / 5 m = 0,56 %.

Upptar bilen hela bilden på t.ex 3008 pixlar så blir det då 3008 * 0.56 / 100 = 17 pixlar.
Om det inte är OK så behöver snabbare tid, 1/2000 ger 8 pixlar, 1/4000 ger 4 pixlar o.s.v

Observera att detta bara funkar med en blixt, inte med en ridåslutare, den är alltid långsammare än blixtsynktiden. Snabbare tid ger en springa som flyttar sig över filmytan och duger inte att frysa snabba förlopp med.


Hoppas att jag räknat rätt

/Jörgen
 
Oj, jag hade inte alls förväntat mig så många svar. Tack för det, nu känner jag mig lite klokare.

Vet någon av er vad som händer om man blandar blixthuvuden med olika brinntid på ett aggregat med asymetrisk effektfördelning (66/34)?

Jag kollade med Aifo och på ett likadant aggregat, fast med effekten fördelad 50/50, så får man en asymetri på 70/30 om man tar ett huvud med kort och ett med lång brinntid.

Borde det inte gå att göra tvärt om, och sätta det snabba huvudet på uttaget med låg effekt (34) och det långsamma på uttaget med hög effekt (66) och därmed få en hyfsat symetrisk effektfördelning på det asymetriska aggregatet?

Glasklart? ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.