Annons

Använda UV-filter eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, B+W är i en annan klass än allt jag har testat, men det lär finnas varianter från Hoya och vad det nu var som är i klass med dem.



Säkerhetsbältet har aldrig skyddat mig heller, ändå har jag alltid på mg det. Det stör mig ännu mer än UV-filtret för övrigt.

"Effekten" hos ett UV-filter är ju som sagt i bästa fall att det inte märks, i värsta fall att det försämrar bilden. Alltså inget man särskilt kan vilja åt.



Tjaa, det kan ju inte bara ha varit tur eftersom han haft skickligheten att sätta på filtret ;-)

Och du tror på fullt allvar att objektivet han tappade klarade sig för att han "hade skickligheten att sätta på ett filter" Jaja....
 
I morgon skall jag köpa ett 52 mm filter till mitt makro. Är i princip mot filtret, men myror kissar på mitt objektiv och objektivskyddet uppbevaras i en smutsig ficka och avger partiklar.
 
Och du tror på fullt allvar att objektivet han tappade klarade sig för att han "hade skickligheten att sätta på ett filter" Jaja....

Haha jag tror nog du tar lite väl hårt på saker och ting ;-)

Om objektivet klarade sig för att han hade filtret på är nog mer än jag kan sitta här och gissa, men jag kan bara säga att om du har känt på mässingringen till ett B+W eller annat kvalitetsfilter så skulle du förstå att den kan hålla för mer än objektivet självt. Sedan hade väl inte objektivet detonerat i ett svampmoln utan filter, men filtergängan skulle kunna ha blivit skadad och frontlinsen skulle kunna ha fått en smäll om han inte haft filter på.
 
Haha jag tror nog du tar lite väl hårt på saker och ting ;-)

Om objektivet klarade sig för att han hade filtret på är nog mer än jag kan sitta här och gissa, men jag kan bara säga att om du har känt på mässingringen till ett B+W eller annat kvalitetsfilter så skulle du förstå att den kan hålla för mer än objektivet självt. Sedan hade väl inte objektivet detonerat i ett svampmoln utan filter, men filtergängan skulle kunna ha blivit skadad och frontlinsen skulle kunna ha fått en smäll om han inte haft filter på.

Men det är bara vilda gissningar! Även från Scott Kelbys sida!
 
Var köper man sådant filter som medföljer objektiv som verkar vara av hög kvalitet,, inte har man hört om speglingar. Så verkar dessa filter vara vattenavstötande när jag inte sett vattendroppar på linsen?

UV-filter som skydd?
Hellre så pröjsar ett avsett filter som skyddar och därför häller en högre klass, varför finns inte det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.