Annons

D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa du med 40-50cm, kom att tänka på att 30cm kanske är för nära närgränsen.

Finjustera af gör du nog enklare med en 100lapp, och då kanske från 1m. Men du kan också vända på det. Gå ut och ta riktiga bilder, gärna då med en af punkt, den i mitten så du vet var du satte fokus, sedan tittar du igenom dina bilder och kollar att skärpan sitter där du satte af punkten

Jahapp...
Då har man haft kameran i några veckor och har hunnit varit ute och testat lite grann.
Har inte fått en ända bild som varit knivskarp. Tog en bild på mitt brorsbarn som gick emot mig. Hade af-c, en punkt, s 1/1600, f 2.8 och ändå blev det inte någon riktig skärpa. Är det handhavandefel eller bör man lämna in kamera****n?

Mvh

Jahapp...
Då har man haft kameran i några veckor och har hunnit varit ute och testat lite grann.
Har inte fått en ända bild som varit knivskarp. Tog en bild på mitt brorsbarn som gick emot mig. Hade af-c, en punkt, s 1/1600, f 2.8 och ändå blev det inte någon riktig skärpa. Är det handhavandefel eller bör man lämna in kamera****n?

Mvh

Sätter den fokus på stillastående motiv?

Svårt för mig som är nybörjare att avgöra. Är lättare att se om man har nån människa som motiv. Återkommer då jag prövat det.
Mvh

Jag hade också misstänkt fokusproblem (bakfokus) med min D7000. Höll på massor med testkartor och af justeringar. Vet inte om jag lyckats med justering. Varje oskarp bild gjorde mig galen; beror det på mig eller kameran?

Det slutade med att kontaktade Nikon via deras supportchat, och det var inga problem att skicka in den på garanti. Tog drygt en vecka att få kameran + 2 objektiv justerade.

Svårt för mig som är nybörjare att avgöra. Är lättare att se om man har nån människa som motiv. Återkommer då jag prövat det.
Mvh

Sätt kameran på AF-S och testa med ett stillastående motiv så ser du snabbt med stor bländare om fokus sitter eller ej. Vill du dra det ännu längre kan du sätta kameran på stativ och testa mer utförligt (kolla tidigare trådar här på FS hur man gör).

Är tydligen bakfokus det rör sig om.... Och ska tydligen inte vara nån lek att justera zoomobjektiv...

Är tydligen bakfokus det rör sig om.... Och ska tydligen inte vara nån lek att justera zoomobjektiv...
Titta om du har slutartidsprioritet eller focusprioritret. i ena fallet blir bilderna lätt oskarpa. Jag använder focusprioritet. Testa även med stativ för att se om det är dig eller kameran det beror på. Mvh Gunnar J

Titta om du har slutartidsprioritet eller focusprioritret. i ena fallet blir bilderna lätt oskarpa. Jag använder focusprioritet. Testa även med stativ för att se om det är dig eller kameran det beror på. Mvh Gunnar J

Har redan kollat med nikon support så det är bakfokus det rör sig om.

Har äntligen fått tillbaka kameran från service. Dom rengjorde även den smutsiga sensorn och upplyste mig om att kameran inte är helt vädertätad och att jag bör vara försiktig.... Konstigt då jag i princip bara haft den inomhus och jävlats med autofokusen så jag antar att den var smutsig direkt från butik -.-

Knivskarpa bilder med 35/1.8 objektivet då jag har fokuspunkten på personers ögon. Då jag kör med sigma 17-50/2.8, vad bör man förvänta sig i bildkvalitet?

Mvh

Har äntligen fått tillbaka kameran från service. Dom rengjorde även den smutsiga sensorn och upplyste mig om att kameran inte är helt vädertätad och att jag bör vara försiktig.... Konstigt då jag i princip bara haft den inomhus och jävlats med autofokusen så jag antar att den var smutsig direkt från butik -.-

Med tanke på att inomhusluft oftast är dammigare än utomhusluft så är inte risken mindre att man smutsar ner sin sensor inomhus. D7000 är för övrigt vädertätad, men Sigma 17-50 är det inte. Den kommer att pumpa in dammig luft i kameran varje gång du zoomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar