Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 eller D600?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för alla svar. Det har gett mig lite att tänka på.

Jag har pengarna till en D600.

Eller köra på D7000 + tamron 28-75 f/2.8 + något annat roligt objektiv.
 
Tack så mycket för alla svar. Det har gett mig lite att tänka på.

Jag har pengarna till en D600.

Eller köra på D7000 + tamron 28-75 f/2.8 + något annat roligt objektiv.

Jag har gått från D300 till D600 för att jag ville få större sökare och slippa brännviddsförlängningen på de objektiv jag har. Eftersom jag har fotat dia tidigare och anser att sökaren är ganska viktig för komposition och möjligheten att se bilden så har jag känt att något fattades hos DX-kamerorna, därför var inte valet så svårt.
Dock börjar jag nu inse vad jag har gett mig in på...vill man få ut bästa bildkvalité så blir det till att använda fasta objektiv eller även ha i sin budget att köpa 2.8-zoomar från nikon. Detsamma gäller ju för D7000 men köper man D7000 har man sparat in 5-6000 som man kan lägga på ett bättre objektiv.
Andra saker att tänka på är ergonomin där jag upplever D600 som skönare att hålla i eller byqqkvalitén där D7000 nog känns lite mer solid än D600. En sak som jag stör mig riktigt mycket på vad gäller D600 är att autofokus-området är så litet, jag hade till och med kunnat tänka mig färre punkter men utspridda på en större yta, i detta avseende har D7000 en fördel.

Men den stora skillnaden är sökaren och bruset. Jag har inte jämfört med D7000 vad gäller brus men gentemot D300 är skillnaden enorm, det går egentligen inte att jämföra eftersom dels så är sensorn större och dels så är upplösningen högre. På D300 gick jag helst inte över iso1600, på D600 kan jag gå till iso6400 och ibland ännu mer.
 
Svaret är väl enkelt, man får vad man betalar för. Vill man lägga pengara så är D600 med bra optik såklart mycket bättre. Vill man ta steget och gå upp till fulformat så är det ett bra alternativ.
 
Tack så mycket för alla svar. Det har gett mig lite att tänka på.

Jag har pengarna till en D600.

Eller köra på D7000 + tamron 28-75 f/2.8 + något annat roligt objektiv.

Tamron 28-75 på DX motsvarar 42-110. Funkar väl ok till porträtt men man förlorar ju all vidvinkel. Bättre isåfall att satsa på någon fullformatoptik som går ner till 24 som då motsvarar 36mm på fullformat. Eller köpa DX-zoom som går ner till 16mm eller liknande, finns ju både nytt och begagnat från flera märken.

Till D600 har du ju 50/1.8 som blir jättebra så om du vill ha ett zoomobjektiv hade jag köpt ett kit med 24-85/3.5-4.5G VR, eller valt att leva med 50/1.8 ett tag och sedan köpt ett Nikon 24-70/2.8 som är betydligt bättre rent optiskt men också större, tyngre och saknar VR.
 
Jag känner inte något behov av optik som går ner under 24. Det skulle nog aldrig komma till användning.

Men jag har sneglat på Nikons 24-70 mm f/2.8.

Funderar även på kombinationen D7000 och Nikons 24-70 mm f/2.8. Vilket jag nog skulle kunna tänka mig att köpa nu om det brukar fungera bra tillsammans. Blir mer pengar än jag tänkt lägga ner på kamerautrustning, men budgeten finns.

Är det bara att lägga undan mitt Tamron 70-200 mm om jag köper en D600? Jag gillar mitt Tamron, den är lite långsam ibland, om man jämför med mitt 50 mm. Men har tagit många fina bilder under tiden jag haft den.
 
Tamron 70-200 kommer troligen fungera alldeles utmärkt, det är ett fullformats-objektiv. Däremot kommer bilderna bli lite sämre ut mot de extrema kanterna av bilden om du sätter den på D600 eftersom D600 får med hela bildcirkeln av objektivet medan D7000 får med en mindre del.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förlängningsfaktor

D7000 med nikon 24-70 kommer ge jättefina bilder, jämfört med D600 kommer du inte se så stor skillnad så länge du inte fotograferar i dåligt ljus eller väldigt lite ljus.

Men som sagt, du kan behålla 50/1.8 och Tamron 70-200 oavsett om du väljer D7000 eller D600.

D7000 är en förbättrad och lite mer avancerad variant av D90 där man tagit in lite mer av proffskamerorna (D300) i modellen vilket gjort den snabbare och vädertätad gentemot D90.
D600 är i princip en D7000 med en större sensor med de fördelar som nämnts tidigare i tråden, varje bild innehåller mer information vilket gör att bilden tål större förändringar i efterbehandling.
 
Senast ändrad:
Skillnaden i storlek på bilderna D7000/ D7001 Vs D600?

Skillnaden i storlek på bilderna D7000 Vs D600?
D600 är ju en fullformatare?

Såga mig inte men jag är inte superb på teknik.
Vi säger om man vill sälja bilder, arbeta mm, duger då en D7000 eller också nu nyare D7001?

Mvh
Weronica
 
Skillnaden i storlek på bilderna D7000 Vs D600?
D600 är ju en fullformatare?

Såga mig inte men jag är inte superb på teknik.
Vi säger om man vill sälja bilder, arbeta mm, duger då en D7000 eller också nu nyare D7001?

Mvh
Weronica

D7000 ger bilder som är 16 megapixel. D7100 och D600 ger bilder som är 24 megapixel. D7100 har högre pixeltäthet och ger därför samma digitala upplösning som D600 trots den mindre sensorn.
 
Jag har svårt att tro att en ren yrkesfotograf skulle gå och köpa en D7000/7100 som arbetsredskap men för en duktig amatör funkar dessa kameror bra. Tillsammans med objektiv av hög kvalitet så levereras bra bilder förutsatt att fotografen har koll! Det går absolut att sälja bilder, det handlar mer om fototeknik hos användaren. En dålig fotograf lyckas inte bättre bara för denne råkar ha råd med en dyr kamera...
 
Jag har svårt att tro att en ren yrkesfotograf skulle gå och köpa en D7000/7100 som arbetsredskap men för en duktig amatör funkar dessa kameror bra.

För de "yrkesfotografer" som behöver en andrakamera till sin D800, D3 eller D4 så tror jag nog att just D7000 eller D7100 är förstahandsvalet just på grund av kompatibiliteten. Sedan är "yrkesfotografer" ett rätt så hetrogen grupp. Det finns vissa för vilka cropfaktorn är viktigare än en stor sensor (fast de kanske väljer micro 4/3-kameror i stället)
 
För de "yrkesfotografer" som behöver en andrakamera till sin D800, D3 eller D4 så tror jag nog att just D7000 eller D7100 är förstahandsvalet just på grund av kompatibiliteten. Sedan är "yrkesfotografer" ett rätt så hetrogen grupp. Det finns vissa för vilka cropfaktorn är viktigare än en stor sensor (fast de kanske väljer micro 4/3-kameror i stället)

Tack, tack alla för svaren, råden och era tankar i detta.

Mvh
Weronica
 
För de "yrkesfotografer" som behöver en andrakamera till sin D800, D3 eller D4 så tror jag nog att just D7000 eller D7100 är förstahandsvalet just på grund av kompatibiliteten. Sedan är "yrkesfotografer" ett rätt så hetrogen grupp. Det finns vissa för vilka cropfaktorn är viktigare än en stor sensor (fast de kanske väljer micro 4/3-kameror i stället)


Tack så mycket!
Härligt få höra vad andra vet, tycker och tänker, i detta.

Mvh
Weronica
 
D7000 ger bilder som är 16 megapixel. D7100 och D600 ger bilder som är 24 megapixel. D7100 har högre pixeltäthet och ger därför samma digitala upplösning som D600 trots den mindre sensorn.

Blir något fel då jag ska tacka för alla kommentarer här,råkar hamna bara hos Eskil
nåväl jag är inte otacksam, tackar för alla råd.

Mvh
Weronica
 
Köp Nikon d7100, inte enbart för alla dess pixlar utan även för bättre AF jämfört med d7000. Har även för mig att det är möjligt att zooma in 100 % med ett knapptryck med d7100 (funktionen saknas hos d7000).
 
...+ tamron 28-75 f/2.8 + något annat roligt objektiv.
Jag hade hellre satsat på Tamrons 24-70 med bildstabilisering...

7000 lr 600
JAG hade utan tvekan valt 600 men jag är inte beroende av tele.
Gillar du tele?... Då kan 7000-serien vara det bättre valet.
Fast 7000 hade jag bara valt begagnad.
Nytt så hade jag valt 7100
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.