Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen vänner!

Nu har jag läst igenom hela tråden och konstaterar följande:
Antingen Byte till canon och deras 400 (man kan ju faktiskt ha kvar nikonkameran med inte till fåglar), sigma 120-400 eller nikon 300 med 1,4 konv.
Jag känner att det lutar åt 120-400 eller 300mm + konv. Om man jämför dem i bildkvalitet, ergonomi, mångsidighet och pris. jag har klurat på detta hela dan men kommer inte överens med mig själv utan behöver lite hjälp.
Tacksam för svar
//joel
 
Personligen skulle jag som sagt rekommendera ett byte till Canon i första hand, i andra hand Nikons fasta 300. Men det skulle underlätta lite att komma med rekommendationer om du berättade vad du tänkt använda det till mer än bara fåglar. Tänkte du sitta hemma vid köksbordet och fota vid fågelbordet, fota gräsänder i stadsparken eller ligger i gömsle vid en fågelsjö i gryningen?
 
alternativet kan vara att vara kvar i Nikon.
Köpa enn 400/5,6 och ett billigt Canonhus och aldrig ta av optiken, därmed inga dammproblem
 
Personligen skulle jag som sagt rekommendera ett byte till Canon i första hand, i andra hand Nikons fasta 300. Men det skulle underlätta lite att komma med rekommendationer om du berättade vad du tänkt använda det till mer än bara fåglar. Tänkte du sitta hemma vid köksbordet och fota vid fågelbordet, fota gräsänder i stadsparken eller ligger i gömsle vid en fågelsjö i gryningen?

Nån blandning av de 2 sista. blir nog lite fotoresa (snapshots), lite gömsle, fotovandringar. jag har bara provat med ett 70-300 vid fågelbordet men känner att jag vill fortsätta och gå ett steg längre. inte bara fåglar utan alla typer av naturfotgrafi.
 
Har själv varit i samma situation tidigare..
Jag har testat och jämfört med 40D & 400mm f/5,6, mot D300 & 300mm f/4,0...
testade en helg, fotade rådjur i skymning tryckte iväg 300-400 bilder per uppsättning
efter lite croppande och mek i datorn så var jag mer nöjd med Nikon prylarna,
(kan ju bero en del på sensorn i 40'd. som är lite sämre...)

resultatet blev ett Nikon Af-s 300mm f/4,0
vilket jag inte ångrar en sekund. (nu går tankarna mot ett Sigma 120-300 f/2,8 os.)


http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136147
 
Har själv varit i samma situation tidigare..
Jag har testat och jämfört med 40D & 400mm f/5,6, mot D300 & 300mm f/4,0...
testade en helg, fotade rådjur i skymning tryckte iväg 300-400 bilder per uppsättning
efter lite croppande och mek i datorn så var jag mer nöjd med Nikon prylarna,
(kan ju bero en del på sensorn i 40'd. som är lite sämre...)

resultatet blev ett Nikon Af-s 300mm f/4,0
vilket jag inte ångrar en sekund. (nu går tankarna mot ett Sigma 120-300 f/2,8 os.)


http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136147
Var det i skymning så borde du ha skruvat upp isot och där är ju 40 d inte så bra
 
Jo skall man fota vilda djur på deras villkor, så är det ofta kvällar och gryning som gäller. med hög iso som följd... .
Ok men det är iallafall bra att utvecklingen med höga iso går så snabbt för varje ny kamera som kommer.Då behöver man inte lägga ut en förmögenhet på ljusstarka objektiv framöver
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.