Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro-Nikkor 60 mm VS. Micro-NIKKOR 85 mm

Dr. Mike

Medlem
Så vad säger ni - vilket är bäst?

Det är ju inte så stor pris skillnad mellan objektiven.
Men vilket ska man välja? Kommer man mycket närmre det man ska ta på med 85mm.?
Eller är de värdare med 60mm då de är lite ljus starkare och enklare att använda som ett fast objektiv för andra foto grejer.

Mvh Mike

Jag har båda och båda har sina fördelar. 60mm fungerar ju också på FF och känns en aning mer gediget. Båda går till 1:1 förstorningsgrad, fördelen med 85'an är som att den når 1:1 en 10cm längre bort vilket är bra vid insektfotografering. VR har man ingen nytta för vid makro, men kan vara bra om man använder objektivet till annat.

Bildmässigt så ser jag ingen skillnad, att det ena har 2.8 och det andra 3.5 som största bländare spelar bara roll på lite längre avstånd, vid 1:1 så är det runt f/5 eller likande som gäller

Har den senaste tiden fotograferat en hel del med 60mm den funkar fint att ha som ett allround också så jag har ofta med mig den och ett vidvinkelzoom när jag är på resa

Som någon slutsats så funkar 85/3.5 något bättre för insektfotografering i alla andra fall så tycker jag nog bättre om 60mm

pdahlen. Tack för ditt givande svar.

Är fortfarande lite kluven på vilken jag ska välja.
60mm nackdel är allså ingen VR å man måsta komma väldigt nära de man ska fota för att få 1:1. Fördelen är allså mer allround objektiv.

Jag är lite ute efter ett fast objektiv också, 35mm eller ett 50mm. Om jag då köper mig ett 60mm Kan jag då skippa att köpa mig ett 50mm eller ett 35mm

Eller ska man satsa på 85an och ett 35mm fastobjektiv?

Tacksam för mer svar

Mvh Mike

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar