ANNONS
Annons

Köpa HD-kamera, Nikon D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

moosup

Ny medlem
Hej!

Jag behöver en kamera som man kan filma i HD med.
Jag vill att kvalitén ska vara samma som i Canon EOS 5 MkII,
men är Nikongubbe sedan många år tillbaks, och vill därför ogärna
byta märke.

- Är Nikon D3100 ett alternativ? (Jag ska filma skärgårdsmotiv, inga panoreringar)
-Jag har hört att den är något begränsad vad gäller utgångar?
- Hur står den sig (förmodat) mot D7000?

/Moosup

Hej!

Jag behöver en kamera som man kan filma i HD med.
Jag vill att kvalitén ska vara samma som i Canon EOS 5 MkII,
men är Nikongubbe sedan många år tillbaks, och vill därför ogärna
byta märke.

- Är Nikon D3100 ett alternativ? (Jag ska filma skärgårdsmotiv, inga panoreringar)
-Jag har hört att den är något begränsad vad gäller utgångar?
- Hur står den sig (förmodat) mot D7000?

/Moosup

Om du vill främst filma köp en videokamera med HD.
Om du vill ha en videokamera med stor sensor köp en Sony NEX-VG10.
Om du måste ha en DSLR med lika bra bild som en Canon 5D köp en sådan, lika bra inom Nikon-familjen finns inte vad jag vet.
Om du måste ha en DSLR och det måste stå Nikon på den vänta in D7000. Videon från en D3100 är inte speciellt bra med mycket jello-effekt, halvkass autofokus och mycket ljud från kamrans inre.

Tack för mycket utförligt svar. Sony NEX-VG10 tycks vara en fin pjäs, tackar för tipset.
Fråga: Hur bör den stå sig mot Canon Eos 5D Mark II, bildkvalitetmässigt?

Tack för mycket utförligt svar. Sony NEX-VG10 tycks vara en fin pjäs, tackar för tipset.
Fråga: Hur bör den stå sig mot Canon Eos 5D Mark II, bildkvalitetmässigt?

Canon 5D har fullformatsensor medan Sony NEX har hälften så stor. Det gör att Canon bör vara överlägsen vid dåligt ljus och bör kunna ge ännu mindre skärpedjup, om det är det man eftersträvar med stor sensor. Det är också andra pengar vi pratar om. Speciellt eftersom man får räkna med annan ljudupptagningsutrustning med 5D. Tilläggas bör att jag inte har någon personlig erfarenhet av någon av dem.

Som Nikon-användare är jag inte helt insatt i detaljerna kring andra märken, men vad jag har förstått så ligger tex Canon EOS 550D en bra bit före Nikons D3100. Tex har 550D stereoljudsingång, volymkontroll på inspelat ljud (har inte D3100!!), 60 bilder/sekund vid 720p och iaf 30 bilder/sekund vid 1080i, dessutom så ska autofokusen vara bättre. Canon och Sony har ju fördelen av att de tillverkar vanliga videokameror, vilket inte Nikon gör - så de har redan kompetensen "i huset" och behöver inte lita på externa konsulter i samma grad som Nikon måste (antar jag).

Själv tycker jag att det här med videofunktion är ngt jag gärna hade kunnat spärra på min kamera och fått betala ngn hundralapp mindre för min D90. Men gillar man att filma, så varför inte?

Själv tycker jag att det här med videofunktion är ngt jag gärna hade kunnat spärra på min kamera och fått betala ngn hundralapp mindre för min D90. Men gillar man att filma, så varför inte?

Jag har hört många säga precis det, men ingen har talat om varför du skulle behöva betala mindre för att Nikon spärrat en funktion? Det kan till och med vara så att din D90 blev billigare för dig nu när den har video än den skulle ha blivit annars eftersom den kanske skulle sålt i mindre serie då.

Jag tycker QUAL-knappen på toppen av D300 är rätt onödig, AE-L använder jag inte heller. Självutlösaren skulle jag också kunna tänka mig att vara utan. Ändå får jag betala för det för att det inte går att göra en modell till varje kund.

Om du måste ha en DSLR med lika bra bild som en Canon 5D köp en sådan, lika bra inom Nikon-familjen finns inte vad jag vet.
Om du måste ha en DSLR och det måste stå Nikon på den vänta in D7000. Videon från en D3100 är inte speciellt bra med mycket jello-effekt, halvkass autofokus och mycket ljud från kamrans inre.

Håller i stort sett med om punkterna. En liten detalj bara: Sony VG10 kommer enligt Carsten Scheuer, produktchef för Handycam på Sony, inte att lanseras i norden förrän "senare" vilket tyder på att den dröjer ett tag innan vi får se den här. Carsten menade att VG10 som den ser ut idag är lite av en försöksballong som de bara vill sälja på några få marknader för att få en bättre bild av vilka krav kunder kommer att ställa på en sådan här kamera. Man får ett intryck av att de själva inte riktigt ser den som en helt färdig produkt ännu.

Jag har hört många säga precis det, men ingen har talat om varför du skulle behöva betala mindre för att Nikon spärrat en funktion? Det kan till och med vara så att din D90 blev billigare för dig nu när den har video än den skulle ha blivit annars eftersom den kanske skulle sålt i mindre serie då.

Jag tycker QUAL-knappen på toppen av D300 är rätt onödig, AE-L använder jag inte heller. Självutlösaren skulle jag också kunna tänka mig att vara utan. Ändå får jag betala för det för att det inte går att göra en modell till varje kund.

Grundtanken inom prissättning är väl att ju mer rafinerad, dvs ju mer arbete som har lagts ned på produkten, desto högre mervärde, dvs pris. Men du har en poäng, att video lätt är en gimmick som gör att försäljningsvolymen ökar, och priset borde i en ideal värld sjunka ngt. But rest assured, att vi får vad vi betalar för, oavsett antalet funktioner.

Personligen så skulle jag tycka att QUAL-knappen vore ett välkommet inslag, även om jag har den som snabbval i My Menu. AF/AE-L är en fantastisk knapp när man fokuserat manuellt i autofokusläget och inte vill att kameran ska sabba det bara för att man tycker ned slutarknappen. Nå väl, vi använder väl våra kameror annorlunda. En del behöver säkert video i sitt skapande.

Personligen så skulle jag tycka att QUAL-knappen vore ett välkommet inslag, även om jag har den som snabbval i My Menu. AF/AE-L är en fantastisk knapp när man fokuserat manuellt i autofokusläget och inte vill att kameran ska sabba det bara för att man tycker ned slutarknappen. Nå väl, vi använder väl våra kameror annorlunda. En del behöver säkert video i sitt skapande.
Jo du ser, jag använder QUAL-knappen för att ställa in RAW den dagen jag köper en kamera, sen rör jag den inte. Tjuvläste i din profil och såg att du körde Jpeg, varför ska du då vara med och betala för RAW över huvud taget? :)

Saken är att saker som video kostar i utveckling, sen är den extra kostnaden för varje kamera som tillverkas mycket liten jämfört med om den inte skulle ha t.ex. mikrofon och liknande. Däremot utvecklingskostnaden som delas upp mellan alla sålda enheter kan vara högre.

Kostnaden för att göra en D90 med video och en utan video parallellt är garanterat mycket större än att tillverka alla likadant.

Jämför med bilar, även om du vill ha en bil utan AC och elhissar så finns det inte att köpa idag. Kostnaden för att tillverka två olika system som ska passa på samma plats överstiger vinsten av att kunna erbjuda fler alternativ.

Jo du ser, jag använder QUAL-knappen för att ställa in RAW den dagen jag köper en kamera, sen rör jag den inte. Tjuvläste i din profil och såg att du körde Jpeg, varför ska du då vara med och betala för RAW över huvud taget? :)

Point taken! Klassisk ekonomisk teori är väl inte fullt applicerbar idag då det gäller att skapa produkter som attraherar breda konsumentlager för att få lönsamhet, och till stånd den miljonupplaga som krävs för att finansera den tekniska spetskompetens som en digitalkamera eller bil innebär.

Val av filmkamera

Hej.
Står inför samma val som du och har kollat en hel del kameror och läst på. Ett antal timmar. :)
Jag tror nex-10 kan funka för dig. Om du inte panorerar för mycket eller hastigt. Kan ha lite problem med rolling shutter.
Sen måste jag tipsa dig om Panasonic Gh2. Dessutom billigare än nex 10.
Verkar filma otroligt snyggt. Kanske bättre än Nex-10.
Du får kanske kommpletera med extern mic, men det kan man ju fixa.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar