Annons

vilken systemdigitalkamera e bra å inte så dyr?

ja jag måste bara hitta en till ett pris jag har råd med där d ingår nåt bra objektiv så jag har nåt att börja med
 
Det som är så roligt är att dagens instegsmodeller ger i princip samma bildkvalitet som betydligt dyrare kameror i hobbysegmentet. Detta beror på att bildsensorerna är snarlika. Tillverkarna får istället motivera oss konsumenter till att köpa dyrare kameror genom att slänga in saker som snabbare seriebildstagning, snabbare aoutofokus, fler direktknappar för inställningar, vädertätade kamerahus, filmfunktion mm. Behöver du inte allt detta och är på en stram budjet så finns ingen anledning att köpa en dyrare kamera.

Om du köper 1000D med kitobjektivet 18-55 IS får du en mycket bra början och du kan börja "leka" med bländarinställningar (för att få suddig bakgrund mm). Så fort du får möjlighet bör du komplettera med Canons EF 50/1,8 II som du får för en struntsumma. Det objektivet är mycket ljusstarkare och gör att du kan fota fina porträtt, vimmelbilder mm även i skum innebelysning. Dessutom blir det ännu enklare att få till det där härliga korta skärpedjupet (suddig bakgrund) som du talar om pga av att du kan använda en så stor bländaröppning (1,8).


Hoppas det blir bra!
//B



p.s 18-55/3,5-5,6 är ETT objektiv (det jag skrev om ovan). 18-55 anger brännviddsomfånget och 3,5-5,6 anger maximala bländaröppningen på respektive brännvidd. Det är ett bra allroundobjektiv som dessuton har IS (optisk bildstabilisering) som gör det lättare att få skarpa bilder då du fotar handhållet. Det är dock inte så ljusstarkt och det är därför jag rekommenderar att du kompletterar med 50/1,8 ovan, dom är helt enkelt bra på lite olika saker :)

Jag har lite frågor om detta med alla siffror på objektiven
och de olika objektiven
jag verkar nog trög men då får jag vara det :)
Förutom att 18-55 objektivet har IS vad är det det har som inte 50/1.8 objektivet har? Kan jag inte köpa bara kort huset och 50/1.8 objektivet direkt el behöver jag båda. för vad jag kan se så är det ju ingefär samma brännvidd 55 eller 50 el har jag fattat fel? behöver jag ett som går ner i brännvid ner till 18 också eller?
 
Förutom att 18-55 objektivet har IS vad är det det har som inte 50/1.8 objektivet har? Kan jag inte köpa bara kort huset och 50/1.8 objektivet direkt el behöver jag båda. för vad jag kan se så är det ju ingefär samma brännvidd 55 eller 50 el har jag fattat fel? behöver jag ett som går ner i brännvid ner till 18 också eller?
Kitobjektivet 18-55 är en zoom. Du kan alltså ändra brännvidd så att det blir en vidvinkel på 18 mm eller ett kort tele på 55 mm eller nånting däremellan. 50/1,8 är alltid ett kort tele. Gå till en fotobutik och kolla lite på kameror så förstår du hur det funkar!

50/1,8 kan vara ett bra komplement till en kitzoom, men vänta med att köpa det. När du har plåtat ett tag med kitzoomen kommer du själv att förstå vad det är du saknar och behöver komplettera med. För vissa fotografer är det 50/1,8 som saknas, andra vill hellre ha ett längre tele eller ett makro eller...
 
Lite billigare men ändå okey

Gå in på datorn och kika in på olika affärer och jämför priserna. Sen ska du gå in på bedömningar som olika människor har gjort angående sina kameror. Börja med det

Ha det


ja jag måste bara hitta en till ett pris jag har råd med där d ingår nåt bra objektiv så jag har nåt att börja med
 
Gå in på datorn och kika in på olika affärer och jämför priserna. Sen ska du gå in på bedömningar som olika människor har gjort angående sina kameror.
Om jag förstår Anna rätt är det just det hon har gjort. Jag tror att det är dags för henne att ge sig ut i verkligheten -- dvs till en fotobutik -- och prova några kameror!
 
tack så jättemkt för svaren
och noggrann förklaring
ja jag vill ju lära mig och jag tror allt går om man vill

det där Tamron ojektivet var väldigt dyrt, finns det något billigare makro objektiv?

Sigma har ett 50/2,8 som kostar ca 3000:- billigare än så kommer du nog inte undan för ett nytt makroobjektiv.

mvh Hans
 
Har en Canon EOS 1000D med 18-55 IS men får bara suddiga bilder med min tyvärr . Har hört fler som har samma problem med den kameran . Nej jag skulle köpt en Canon Powershot S90 istället .
 
På Blocket går det alltid att pruta också.

Ja för sjutton! Prutar du inte så får du nästan alltid betala nypris för grejerna. De tar otroliga överpriser för begagnade instegskameror på blocket.

När man får en splitter ny kamera för mellan 100 och 1000 kronor mer så är det inte värt risken att köpa en begagnad kamera som man inte vet vad den har blivit utsatt för.
 
Har en Canon EOS 1000D med 18-55 IS men får bara suddiga bilder med min tyvärr . Har hört fler som har samma problem med den kameran . Nej jag skulle köpt en Canon Powershot S90 istället .

Om din 1000D med 18-55 IS alltid ger suddiga bilder är den trasig. Gå tillbaka med den för att få den kontrollerad.

Det kan också förstås vara så att fotografen inte är tillräckligt påläst, men det är mycket enkelt att åtgärda med en grundbok i fotografi plus studium av handboken.

Men kameran är inte dålig.

Per.
 
Jag också precis satt igång med foto så jag har inga revolutionerande kunskaper om kameror och objektiv. Du har fått rätt gott om tips på vad du kan köpa i den här tråden ändå.

Det jag kan säga det är hur jag tänkte när jag satte igång. Min första tanke var att skaffa ett bra kamera hus som jag kunde utvecklas med och sen köpa objektiv allt eftersom. Gjorde en tråd här på forumet där jag frågade om råd precis som du. Det slutade med att jag slängde allt planerande i sjön när jag såg en nikon d3000 med deras 18-55 kitobjektiv på rea på expert för 2999.

När jag har lite pengar till objektiv så kommer jag nog aldrig att skruva på det här 18-55 objektivet igen och jag har en stark känsla av att jag kommer att ha ett nytt kamera hus vid den här tiden nästa år.

Jag ångrar dock inte för en sekund att jag slog till och köpte en billig kamera. Om jag inte hade köpt den och kommit igång med fotograferingen så skulle jag aldrig känt på vad det var för något som jag ville ha i nya objektiv.

Sen är ju faktiskt inte en billig system kamera med kit objektiv dåligt. Du kan ta fruktansvärt mycket bättre bilder än med de flesta vanliga kompakt kameror och har mycket roligare när du tar bilderna.

Så mitt tips är att köpa en billig modell med ett kit objektiv och komma igång med att ta lite bilder. De flesta utrustnings tips får man ta med en nypa salt som total nybörjare. Du MÅSTE inte ha ett 200mm tele objektiv för att ta porträtt eller ett objektiv med större än 1,4 bländare för att få till lite suddiga bakgrunder på dina bilder. Du kan börja ta båda två med ett vanligt kit objektiv och när du börjar känna dig begränsad av din utrustning eller bara har lite extra pengar då kan du köpa ett nytt objektiv. Då vet du precis vad du vill ha också.

Jag är som sagt helt ny så du får väl ta mina råd med en nypa salt också men jag tycker du ska köpa en billig kamera och komma igång med att ta bilder och vänja dig vid att ställa in bländare och slutartid.
 
Titta på flexibilitet och lägg till några kronor

Jag skulle köpa en prestigemodell men provkörde en Pentax K-X.

Just nu finns det ett begränsat parti där man får med ett Tamron 18-200 helt ok objektiv och kan köpa till väska ,filter och minneskort.. Men bara hos vissa utvalda fotohandlare...

Lägg lite mer pengar och du får en snabb lättskött kamera som har mycket god bildkvalité. Någon sa att batterilösningen var kass med engångsbatterier, men det tycker inte jag.

Har du en vanlig kamera med specialbatteri och du kör tomt står du där och kan inte köra. Pentaxmaskinen kör på vanligt AA-format och klarar över 1000 bilder på en batterisats. Nu är det dessutom nya uppladdningsbara batterier på gång som ska vara riktigt bra..Så det är ingen fara med standardbatterier..

Det jag saknar är fokuspunkterna men ok det får man leva med. Med rätt optik tar du mycket bra bílder UTAN blixt ISO-egenskaperna är otroligt bra i dåligt ljus och kameran kan jämföras med betydligt dyrare konkurrenter..

Var inte en mainstream köp en Pentax ;-) (skämt)
Naturligtvis är Nikon, Canon, Olympus, Sony osv också bra kameror och kameraköp är känsla till stor del och hur lätt den är att lära... Titta kläm och tryck..... Köp hellre lite dyrare från början...
 
ANNONS