Annons

Mellanring till canon 70-200/4 L för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Finns det en möjlighet att ta bra makro-bilder med Canon 4L 70-200 ? Isåfall, vad behöver jag för mellanringar? När jag menar makro så menar jag verkligen att komma ner på småkrypsnivå.

Tack på förhand!
/p
 
Problemet är väl att du måste ha väldigt många mellanringar för att få någon förstoringsgrad att tala om, mellanringar är effektivast på kortare brännvidder. För 70-200 är förstoringsgraden utan mellanring 0,26 med mellanring (25 mm) får du 0,69, det vill säga inte speciellt nära (makroobjektiv brukar ha 1,0 som förstoringsgrad).

Försättslinser är nog ett bättre alternativ i detta läge.
 
Hej Patrik!
Tog ett par testbilder bara för att du ska få en uppfattning om förstoringsgraden. Uppfattar det som att du har en 450D. Den kameran har ju en 1,6X-sensor som ger något större "brännviddsförlängning" (fel uttryck, jag vet...) än min. Din ger 1,6X mot min ca 1,25X. Det innebär ju att du uppnår lite mer förstoring än vad jag gör. Du har dessutom en något bättre närgräns på din glugg, 1,2 m mot mina 1,8. Helt rätt blir det alltså inte, men det ger i alla fall en liten uppfattning.

Utrustning: 1D mk III, sigma 70-200 vid 200mm/f4, Soligor mellanringar (12mm+20mm+36mm= totalt 68mm).
Avstånd frontlins-objekt: Ca 50 cm (=närgränsen med dessa ringar monterade)

Tändsticksasken är av "standardstorlek", batteriet är ett AA.

Bilderna är inte beskurna.
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    60.1 KB · Visningar: 656
  • test2.jpg
    test2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 651
Problemet är väl att du måste ha väldigt många mellanringar för att få någon förstoringsgrad att tala om, mellanringar är effektivast på kortare brännvidder. För 70-200 är förstoringsgraden utan mellanring 0,26 med mellanring (25 mm) får du 0,69, det vill säga inte speciellt nära (makroobjektiv brukar ha 1,0 som förstoringsgrad).

Försättslinser är nog ett bättre alternativ i detta läge.

Närgränsen på objektivet utan mellanring är 120 cm. Vilken närgräns får man med en 25 mm mellanring? Jag sitter med samma fundering.
 
Närgränsen på objektivet utan mellanring är 120 cm. Vilken närgräns får man med en 25 mm mellanring? Jag sitter med samma fundering.

Det beror på hur lång mellanring du har. Ju längre, ju kortare närgräns. I övrigt är väl inte närgränsen så intressant utan du skall titta på förstoringsgraden. Jag fotar mycket insekter med 300mm och mellanring och jag har aldrig behov av 1:1 då. Jag har i och för sig också makroobjektiv med 1:1 men hur ofta är man på den förstoringsgraden och nosar? Så gott som aldrig för min del. Har rekommenderat just mellanringar i kombination med 70-200/4 till en kamrat som vill prova makro. Objektivets fantastiska optiska egenskaper tillsammans med mellanring borde vara strålande bra.

/FW
 
Har själv fotat med mellanringa på mitt 70-200/4 och tycker att resultatet är riktigt hyggligt. Själv har jag Kenkos mellanringar som jag köpte begagnat för ett antal år sedan. För pengarna så fungerar det mycket tillfredställande. Har dock inga sådana bilder uppladdade på fotosidan ser jag nu.

/Peter
 
Det beror på hur lång mellanring du har. Ju längre, ju kortare närgräns. I övrigt är väl inte närgränsen så intressant utan du skall titta på förstoringsgraden. Jag fotar mycket insekter med 300mm och mellanring och jag har aldrig behov av 1:1 då. Jag har i och för sig också makroobjektiv med 1:1 men hur ofta är man på den förstoringsgraden och nosar? Så gott som aldrig för min del. Har rekommenderat just mellanringar i kombination med 70-200/4 till en kamrat som vill prova makro. Objektivets fantastiska optiska egenskaper tillsammans med mellanring borde vara strålande bra.

/FW
Nu gav jag ju 25 mm som mått just för att sätta ned foten nånstans. Men låt oss vända på kultingen: Hurdan mellanring behöver jag för att på 70-200 komma till en närgräns på 20cm eller (aningen) mindre.
 
Jag testade nu med mitt 80-200 på 80mm och med en 36mm mellanring. Det beror på närgränsen på objektivet men från frontlinsen och objektivet på 1,5m var avståndet kanske 15cm och till filmplanet 40cm. Närgränsen är egentligen inte så intressant utan det är förstoringsgraden man skall titta på och den största förstoringsgraden får du på lägst brännvidd. Det finns tabeller man kan kika på om man vill veta exakt. Ett högst ovetenskapligt test visar att vid 80mm, objektivet ställt på närgränsen 1,5m och en 36mm mellanring fyller 5cm ut bilden i bredd. Sensorn är väl ca 18mm.

50/18=2,77 alltså en förstoringsgrad på 1:2,77 vilket inte är så tokigt.

/FW
 
TC är annars i mitt tycke ett bra tillbehör för macrofoto med teleobjektiv, det går givetvis komplettera med en eller ett par mellanringar också om man måste minska närgränsen.
 
I övrigt är väl inte närgränsen så intressant utan du skall titta på förstoringsgraden. /FW

Precis,,, folk stirrar sig blinda på närgränsen, själv vill jag ha en optik med en närgräns på 5 meter men en förstoringsgrad på 3:1 för det innebär att jag kan sitta kvar i soffan och fota arslet på flugan som sitter i blomsterkrukan i fönstret. En i min mening perfekt macrooptik. ;)
 
TC är annars i mitt tycke ett bra tillbehör för macrofoto med teleobjektiv, det går givetvis komplettera med en eller ett par mellanringar också om man måste minska närgränsen.

Teleconverter presterar i mitt tycke ganska dåligt för makro. Antar att de är optimerade för långa avstånd. Mellanringar har inge optik så där blir det ingen förlust.

/FW
 
Jag testade nu med mitt 80-200 på 80mm och med en 36mm mellanring. Det beror på närgränsen på objektivet men från frontlinsen och objektivet på 1,5m var avståndet kanske 15cm och till filmplanet 40cm. Närgränsen är egentligen inte så intressant utan det är förstoringsgraden man skall titta på och den största förstoringsgraden får du på lägst brännvidd. Det finns tabeller man kan kika på om man vill veta exakt. Ett högst ovetenskapligt test visar att vid 80mm, objektivet ställt på närgränsen 1,5m och en 36mm mellanring fyller 5cm ut bilden i bredd. Sensorn är väl ca 18mm.

50/18=2,77 alltså en förstoringsgrad på 1:2,77 vilket inte är så tokigt.

/FW
Tack Frode!
Då vet jag vart jag står. Jo, när det gäller närgräns så vill jag komma åt att hålla mej sisådär 20 cm från motivet med frontlinsen. Man kommer sej aningen längre från motivets "intimzon" på det viset än om man trycker upp sej kloss mot. Närgränsen räknar man ju från motiv till filmplan. Uttryckte mej galet där. Tack för att du ändå förstod mej och gav det input du gav.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.