Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons Pixmaskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller kostnaderna för utskrifter så är det nog så att ju större utskrifter desto mer fördelaktig ter sig den egna skrivaren (svårt att konkurrera med 10x15 för 1 SEK). Även så är t.ex. Crimsons priser på 30x40 rätt låga - dvs OM man inte har räknat med frakten.

Eftersom jag ofta skriver fram "enstyckare" så blir det faktiskt billigast att skriva ut själv. Även om det svider med kostnaden för bläcket.

När det gäller bläckstråleskrivare, och det gäller alla fabrikat. Ska man ha ut maximal kvalité från utskrifterna är det 2 saker man ska tänka på. Absolut bästa utskrifterna blir det med orginal bläck och papper, det finns inga genvägar. Bläckkostnaderna kan ibland bli otroligt mycket lägre om man köper en dyrare skrivare som tar 6-10 patroner, dom skrivarna har oftast också en annan typ av bläck som är hållbarare och ger en otrolig stuns i bilden. När det gäller ICC profiler till skrivarna så är det mycket lättare med Epson, jag tycker deras skrivardrivrutiner och programvara är mycket bättre.

Jag har en Canon Pixma 4200 och den är jag inte nöjd med, det blir en Epson nästa gång. Personligen tycker jag att Epson gör bättre skrivare och scanners än Canon

Självklart är det originalpapper och patroner som gäller fär bästa möjliga utskrifter. Canon har tycker jag ett lätt system för profilerna. De är ju oftast numrerade efter vilken kvalitet man ska använda och till vilket papper.
Skrivardrivrutinerna är ganska samma lika på de flesta skrivare som jag har provat iaf. Skiljer inte mycket. Har skrivaren stöd för Postscript så kör man ju på det.

Vad som är bättre och sämre märke är ju personligen som du säger :)
Jag tycker inte att de skiljer så väldigt mycket mellan olika tillverkare. Beror ju på vad man ska skriva ut, vad man förväntar sig, hur höga krav man har osv.

Åker och shoppar en iP4600 i eftermiddag på mediamarkt (billigast där)
visserligen kan jag ju välja en Epson som jag gillar i flera år men nu känns det som att Canon ska få en chans :) jag har ju inte så höga krav.
huvudsaken att min tjej kan få sig en bild på mig utskriven :)

Skulle vilja ha en MP980 men den tycker jag är lite för dyr just nu denna gång.

Åker och shoppar en iP4600 i eftermiddag på mediamarkt (billigast där)
visserligen kan jag ju välja en Epson som jag gillar i flera år men nu känns det som att Canon ska få en chans :) jag har ju inte så höga krav.
huvudsaken att min tjej kan få sig en bild på mig utskriven :)

Skulle vilja ha en MP980 men den tycker jag är lite för dyr just nu denna gång.

Lycka till med din Canon iP4600. Jag har köpt orginalpatroner, DVD/CD skivor etc. här.Bra mycket billigare om man handlar lite mer.

http://www.wesellcd.dk/shop/default.asp?SetLng=6

Utskrifter i högsta kvalitet till lågt pris?

Det finns ju Pixmaskrivare som heter Pro 9000 Mark II och 9500 Mark II. Såg några bilder utskrivna på den senare och de såg ut som reproduktioner tryckta i Schweitz… Dessa Mark II skrivare kan tydligen skriva ut på även icke originalpapper i högsta kvalitet. Canon har en massa profiler… En uppgift jag inte riktigt förstod var att man skulle kunna göra en simulerad utskrift på skärmen för att se hur utskriften blev på skrivaren. Hur funkar sådant?
Cyberphoto har kampanj på dessa skrivare just nu. Kanske dags att köpa en skrivare som ger rättvisa åt bilderna?
/Harald

En uppgift jag inte riktigt förstod var att man skulle kunna göra en simulerad utskrift på skärmen för att se hur utskriften blev på skrivaren. Hur funkar sådant?
/Harald

I Photoshop kan du i välja View->Proof setup->Custom...
Då får du upp dialogen nedan och Device to simulate kan du välja den profil som du vill "proofa" mot. När du klickat OK kan du med Ctrl-Y (Mac: cmd-Y?) växla melan normal läget och bilden som den kommer att se ut på utskriften.

---
Nu vet jag inte om det var detta du var ute efter eller om Canon har byggt in en Soft proof funktion i nåt program till skrivaren men principen torde vara den samma.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 429
Tack för infon!

Vad jag minns så bifogas en särskild Soft Proof-mjukvara som ska fungera tillsamman med bl a Photoshop CS2 - 4. Tydligen ska man även kunna väga in en kompensation för arbetslokalens ljus/färgstick men detta funkar endast med Vista.
/Harald

I takt med sjunkande kronkurs har priset på färgpatronerna till min Canon Pixma MP 970 stigit. För närvarande ligger de nog ofta på runt 180:- stycket. Det går åt sju för att fylla skrivaren. Det räcker alltså inte med 1000 kronor för att "tanka fullt". Det finns färre patroner i nyaste modellen (MP980), men jag har inte kollat priserna på dem.

Fördelen är förstås att man bara behöver byta en i taget. Nackdelen är att det är alltid minst en som är slut...

Utskrifterna tycker jag blir utmärkta. Däremot kan man inte konkurrera i pris med masstillverkning. Men i snabbhet och flexibilitet.

Dessutom gillar jag att MP970:
  • Kan fungera som kopieringsmaskin.
  • Kan skriva direkt från kameran om man vill.
  • Kan skriva från minneskort.
  • Har nätverksanslutning, så man behöver bara sätta igång skrivaren för att kunna skriva från vilken dator som helst i nätverket.
  • Kan scanna och skicka resultatet som en PDF till datorer som är igång i nätverket.
  • Kan scanna film/dia.
  • Kan skriva på CD/DVD.
  • Har dubbla pappersfack.
  • Kan skriva dubbelsidigt.
  • Är riktigt kvick om man vill ha ut en snabbkopia av ett dokument.
  • Inte torkar ihop när den står oanvänd ett tag, utan bara startar och går igen.

Inte köpt skrivaren ännu eftersom den inte kommit i lager än :(
satt o funderade på det där med MP980.. hade ju vart schysst att kunna kopiera. ibland vill man ju fixa en kopia av ett dokument.
så slipper man typ fara på bibblan och kopiera för en 10kr eller vad de nu tar :D

Så om du nöjer dig med bättre utskrifter än vad labben tar och hyfsad billig färg ca 100kr st så är mp 980 mkt bra. Har själv en sån.

Jag bytte från en Epson R220 till MP610 och är mycket nöjd. Utskriftsmässigt, förutom att Canonen är mycket snabbare, så ser jag att den inte har lika bra gradation i hög och lågdagrar, kanske beroende på att Canonen bara har 3 färgpatroner och 2 svarta mot R220s fem färger plus svart.

Jag tycker att Canonen är lättare att få till bra utskrifter med, med Epson var man alltid tvungen att köra minst en testutskrift för att veta om man ens var på banan.

Har haft 3 st Epson på raken (minns inte den första - 720 kanske, 890, R220). Svärfarsan har en 830. Farsan har en R2100 (dock, när man väl får till det ger den dom grymmaste utskrifter jag sett hittills). Tyvärr torkar ALLA dessa ihop väldigt fort och man måste hålla på med nozzle check hela tiden och sedan köra rengöringar som slukar bläck. Med 890 kom jag på att problemet minskar om man aldrig stänger av den så den och R220n var alltid igång men problemet upphörde inte för det utan minskade bara.

MP610 är klockren, skriver dubbelsidigt, snabbt, har två magasin, kopierar, ser bra ut osv. Har inte under det år jag haft den torkar en enda gång, har hittills inte behövt köra någon rengöring. Nu har jag beställt en MP620 enbart för att jag vill ha en skrivare med nätverksstöd eftersom vi har flera datorer hemma. Kan varmt rekommendera denna.

När det gäller bläckstråleskrivare, och det gäller alla fabrikat. Ska man ha ut maximal kvalité från utskrifterna är det 2 saker man ska tänka på. Absolut bästa utskrifterna blir det med orginal bläck och papper, det finns inga genvägar.
Det var ett väldigt tvärsäkert uttalande. Får man fråga vilka belägg du har för det?

MP610 är klockren, skriver dubbelsidigt, snabbt, har två magasin, kopierar, ser bra ut osv. Har inte under det år jag haft den torkar en enda gång, har hittills inte behövt köra någon rengöring. Nu har jag beställt en MP620 enbart för att jag vill ha en skrivare med nätverksstöd eftersom vi har flera datorer hemma. Kan varmt rekommendera denna.

Går ju att skaffa en printerserver med usb :) Då kan du ju koppla in den i nätverket utan problem. Finns ju även trådlösa printerservrar.

Jag har haft en sån fast då parallell men funkade mycket bra!

Går ju att skaffa en printerserver med usb :) Då kan du ju koppla in den i nätverket utan problem. Finns ju även trådlösa printerservrar.

Jag har haft en sån fast då parallell men funkade mycket bra!

Printservrar med USB och wifi kostar ~400-800:- och MP620 kostar ~1240:- och då kan man se det som att jag förlänger garantin ett år och minskar risken för strul genom att slippa ytterligare en apparat :)

nu har jag äntligen köpt en skrivare. det blev en canon pixma ip4600

vilket jäkla mek de var innan man kom åt skrivaren i kartongen.
sen på det så var det miljoner skyddsplaster och tejper som skulle bort :p suck suck.. :)

sen var de bara att montera de flera delar som man skulle packa upp.
sen göra skrivhuvudjustering.

efter första fotoutskriften på medföljande fotopapper i 10x15 blev jag väldigt imponerad av kvaliteten!! var suverän. Såg ut som ett analogt foto fast med miljoner bättre upplösning och detaljrikedom.
Pappret fick en såndär känsla av att hålla i ett framkallat analogt kort :)

Min erfarenhet till Canons Pixma skrivare är 4200:an som jag haft en hel del pyssel med att få att fungera bra.
Tillslut efter en massa sökande på detta forum ställde jag in saker rätt och får nu strålande fina utskrifter helt utan bandning och helt i linje med vad jag ser på min skärm, jag har en Mac så det var till att använda inställningen från hur jag kalibrerat min skärm och sen var det viktigt att ange rätt papper för att allt ska stämma vilket det nu gör. så sammanfattningsvis:
1. Se till att välja rätt färginställning, kräver en del letande bland ICC-profiler.
2. Använd rätt pappersinställning.
3. Använd inställningen "hög kvalité" så slipper man bandning.
4. Senaste drivrutinerna hjälper säkert oxå till.
5 Jag har inte använt mig av "piratbläck" och/eller "piratpapper" så där kan jag inte uttala mig, men orginal verkar fungera mycket bra.

//Petter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar