Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. histogram och ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Undrar två saker!
Kan man på min EOS 400D se histogrammet "innan" bilden tas. Så man ser att allt står rätt till.

Och så till ISO-frågan.
Kan man "förlänga" ISO-talen som man kan på vissa kameror?
 
på första frågan, det kan du inte göra med någon kamera
vad det gäller din andra fråga om utökat iso, se din manual.
Enligt dpreview så finns inte utökat iso med i deras beskrivning.
Du kan själv utöka det genom att fotografera i RAW och exv underexponera 1600iso ett steg =3200iso 2steg =6400iso och sedan korrigera bilden i rawprogrammet.
Du kan även överexponera 100iso med exv ett steg =50iso men detta är svårare att korrigera eftersom du kommer att förlora högdagerteckning.
 
Senast ändrad:
På storebror 40D (ungefär samtidig) kan man utöka ISO från 1600 till H, motsvarande 3200. Men det är samma sak som att underexponera ett steg i ISO 1600 och sen fixa det i efterhand.
40D har också live view, där man kan se även ett histogram live. Jag har hört att det är speciellt för Canon. Går tydligen inte på en Nikon.
 
Ja, precis. Jag vet att man kan göra det på systemare med.
Men vad jag har hört går det även på Nikon.

Killen jag fick tipset av kör nämligen Nikon D700 och han kollar tydligen histogram innan exponering.
 
Men då är det live view som används, att gå omkring med SLR kameran i live view är inte att rekommendera, sensorns egenskaper blir sämre pga värmeutveckling, bruset ökar osv.
 
För att histogram ska fungera så behöver spegelmekanismen vara uppfälld och slutaren öppen, dvs antingen använder man live-view eller så tar man en bild.

På min gamla Pentax som saknar live view finns det istället en primitiv digital förhandsgranskning där kameran tar en bild som bara sparas i buffertminnet.

I vissa fall tycker jag det är smidigare att ha bilden sparad i kameran istället för då slipper man ha kameran riktad mot motivet när man granska histogrammet som vid live view.
 
Undrar två saker!
Kan man på min EOS 400D se histogrammet "innan" bilden tas. Så man ser att allt står rätt till.

Och så till ISO-frågan.
Kan man "förlänga" ISO-talen som man kan på vissa kameror?

Angående ISO-frågan, ja, det fungerar.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=112811#post1401677

Ska se om jag kan skriva en svensk guide i min blogg idag. ISO 16 fungerar däremot kasst med ljusmätningen. Tror de fixar den buggen snart.
 
på första frågan, det kan du inte göra med någon kamera
vad det gäller din andra fråga om utökat iso, se din manual.
Enligt dpreview så finns inte utökat iso med i deras beskrivning.
Du kan själv utöka det genom att fotografera i RAW och exv underexponera 1600iso ett steg =3200iso 2steg =6400iso och sedan korrigera bilden i rawprogrammet.
Du kan även överexponera 100iso med exv ett steg =50iso men detta är svårare att korrigera eftersom du kommer att förlora högdagerteckning.

I Panasonic G1 kam man se histogramet i sökaren, men den har ju elektronisk sökare o ingen spegel. Men det är väldigt användbart!
 
Se tidigare svar, det är spegelreflex trådskaparen och iaf jag talar om, att gå omkring i live view förutom de inskränkningar detta läge medför för andra funktioner som AF etc beroende på kamera så blir sensorn varm, ju varmare den blir så förändras egenskaperna negativt.
 
Spegelreflex idag har undantagslöst live view, tror jag, så det spelar ingen roll vad ni pratar om.
För att kunna kolla histogrammet i förväg för något motiv behöver man knappast ranta runt med live view igång hela dagarna.
 
Undrar två saker!
Kan man på min EOS 400D se histogrammet "innan" bilden tas. Så man ser att allt står rätt till.

Och så till ISO-frågan.
Kan man "förlänga" ISO-talen som man kan på vissa kameror?

Kan endast svara på 1:a frågan och svaret är nej. Saknar man LiveView på Kameran så är det med histogrammet svårt att genomföra.
 
ANNONS