avslutatmedlemskap1101
Avslutat medlemskap
jag skulle vilja inköpa ett stabilt kamerastativ med minst maxhöjd på 143cm! gärna ett kit med kulled och bottenplatta. maxpriset är 1500kr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns inga stabila stativ med inkluderad kuled för 1500:-
Titta på begagnat marknaden.
/kent
Så kan man inte säga, beror väl på vad man sätter på för kamera och vilken glugg om man ska säga att det är stabilt eller inte. För en amatörsystemkamera med kitzoom så är föreslagna stativet alldeles tillräckligt stabilt, men förstås inte för en proffskamera med tung telezoom.
En Hasselblad 503CW behöver nog bättre prylar
Så länge det är vindstilla funkar nog föreslaget stativ med en instegskamera + kitglugg, men redan vid lätt bris börjar troligen det benranglet vibrera oavsätt vilken kamera som är monterad på det.
/kent
avslutat medlemskap sa:jag skulle vilja inköpa ett stabilt kamerastativ med minst maxhöjd på 143cm! gärna ett kit med kulled och bottenplatta. maxpriset är 1500kr.
Det finns inga stabila stativ med inkluderad kuled för 1500:-
Titta på begagnat marknaden.
/kent
Jag håller med. 1500 för stativ, kulled och han ville ha en platta också. Inte en chans att det är bra då
Detta med bra är ju högst subjektivt.
Om man med bra menar att det skall uppfylla det behov man har så kan bra vara allt från ett videostativ för 500 kr till en stativkombination för 15000 kr.
Och det är det jag varit inne på, det avgörande är vad det skall användas till och hur mycket man kommer att använda det.
Själv körde jag flera år med ett Manfrotto 055 Scandinavianphoto kit när jag nattfotade med Hasselbladaren, och jag nattfotar ganska mycket, och för bildernas skull har jag aldrig behövt något bättre.
Så jag tror att det kan bli fel om man talar om för folk vad dom behöver för prylar om man inte vet vad dom skall användas till.
Om man dessutom har en total budget på 1500 kr är det inte ens meningsfullt att börja snacka Arca-Swiss, Really Right Stuff och optipod-plattor. Jag själv, liksom förmodligen de flesta, har för mitt fotande inte heller behov av dessa prylar.
Ett Manfrotto kit med platta kostar ju mer än 1500
Och vem har pratat om Arca-Swiss och RRS förutom du själv
Ett begagnat Benbo är ett bättre val än Manfrotto.
/G