Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Din Z6 går väl bra att fotografera med som om den vore "analog"?
Jag tror dock inte en annan Z-kamera, som Zf, skulle vara sämre på det.

Men ingen digital kamera kan förstås simulera en "analog" kamera speciellt bra. Det är ju filmen som är det speciella med att fotografera "analogt".
Inser att det var nog jag som var väldigt otydlig och oprecis i mitt tidigare inlägg. Analog var fel begrepp av mig att använda i detta sammanhang. Ber om ursäkt för det, och skall försöka på nytt.

Är inte ute efter filmsimulering, eller dylikt. Det jag är intresserad av är;

* Hanteringen av kamerans gränssnitt. Vill fota 100% digitalt (orkar inte med process att framkalla film), men gärna med en klassisk användarhantering som liknar den i mina digitala Leicor och Fujifilmkameror.

* Hur väl kameran fungerar tillsammans med manuell fokusering av lite mer klassiska objektiv. Gärna tips på lite mindre och kompakta objektiv som passar till kamerahuset (speciellt de som är trevliga att fokusera manuellt med).

* En annan orsak är att jag skulle önska ett andra kamerahus som var lite mindre och smidigare än Z6/7. Tex. för resor med lite högre fotokrav. Alltså potentiellt intresserad av en Z f, men inte på bekostnad av att vara en väldigt mycket sämre kamera eller med mycket lägre bildkvalitet än vad Z6-serien är/ger.

Så önskar lite återkoppling från dig/er som har en Z f, eller som tidigare själva har fotat med det hyfsat mycket. Gärna inte enbart +, men även eventuella -.

Senast ändrad:
Inser att det var nog jag som var väldigt otydlig och oprecis i mitt tidigare inlägg. Analog var fel begrepp av mig att använda i detta sammanhang. Ber om ursäkt för det, och skall försöka på nytt.

Är inte ute efter filmsimulering, eller dylikt. Det jag är intresserad av är;

* Hanteringen av kamerans gränssnitt. Vill fota 100% digitalt (orkar inte med process att framkalla film), men gärna med en klassisk användarhantering som liknar den i mina digitala Leicor och Fujifilmkameror.

* Hur väl kameran fungerar tillsammans med manuell fokusering av lite mer klassiska objektiv. Gärna tips på lite mindre och kompakta objektiv som passar till kamerahuset (speciellt de som är trevliga att fokusera manuellt med).

* En annan orsak är att jag skulle önska ett andra kamerahus som var lite mindre och smidigare än Z6/7. Tex. för resor med lite högre fotokrav. Alltså potentiellt intresserad av en Z f, men inte på bekostnad av att vara en väldigt mycket sämre kamera eller med mycket lägre bildkvalitet än vad Z6-serien är/ger.

Så önskar lite återkoppling från dig/er som har en Z f, eller som tidigare själva har fotat med det hyfsat mycket. Gärna inte enbart +, men även eventuella -.

Nu har jag ingen (däremot annan Z, och f.n. två digitala F av olika ålder), men det går att dra rätt många slutsatser ändå...

Det är i stort samma prylar som i andra kameror, bara i en annan kombination. Nu är jag lite osäker, men såvitt jag minns så Z6 III låser fortfarande sensorstabiliseringen. Det gör iaf inte Z f, vilket lär vara av utrymmesskäl. Någon anledning till att kameran skulle "vara en väldigt mycket sämre kamera eller med mycket lägre bildkvalitet än vad Z6-serien är/ger" finns det ju knappast. Sensorn är i grunden samma som Z6 II. Huruvida man gillar husets form och hantering är en annan fråga, liksom om man tycker sig behöva CFe. Kör man originalobjektiv och vill ställa allt manuellt så är en uppenbar nackdel förstås att Nikons egna Z-objektiv saknar riktig bländarring. Voigtländers manuella Z-objektiv är väl en bättre matchning där och är chippade ordentligt och inte heldumma som en del manuella är. Inte helt gratis dock.

Alla Expeed 7 lär ge samma manuella fokusering beroende på hur mycket elektronik objektivet har, men unikt för Z f är att den kan köra motivföljning och t ex sätta en fokuspunkt på ett öga automatiskt så att eventuell indikation eller förstoring sker på rätt ställe. Detta kan ingen annan modell, vilket förstås är ren segmentering från Nikons sida.

Notera att det framförallt är tjockleken som skiljer mellan Z f och Z6 III. Frånvaron av något större grepp är förstås starkt bidragande och för också med sig att batteriet tar upp mer utrymme i själva huset då det ligger på andra ledden.

Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte är irrationellt lockad av Z f. Rent rationellt är det idiotiskt och fler kamerahus behöver jag knappast, men... :LOL:

Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte är irrationellt lockad av Z f. Rent rationellt är det idiotiskt och fler kamerahus behöver jag knappast, men... :LOL:
Zf köper man inte för att den bättre än andra kameror på något (även om den kan vara det jämfört med vissa andra kameror). Man köper den för att den är kool. Ungefär av samma anledning köpte man en Df för tio år sen, eller en Leica de senaste 20-30 åren (minst). Cool, for lack of a better word, is good.

Zf köper man inte för att den bättre än andra kameror på något (även om den kan vara det jämfört med vissa andra kameror). Man köper den för att den är kool. Ungefär av samma anledning köpte man en Df för tio år sen, eller en Leica de senaste 20-30 åren (minst). Cool, for lack of a better word, is good.
Fast den var faktiskt bäst i vissa avseenden, undantaget Z8 och Z9, ett tag. Detta eftersom den då var den enda som hade Expeed 7 förutom dessa dyrare modeller. Det kunde man inte säga om Df, som lite är en D600 med sensor från D4 där man sågat och klistrat lite på huset, om man ska vara fräck. Z f är en klart mer sammanhållen historia, även om den också i viss mån bygger på att man lockas av formen. Och där är det också betydligt mer lyckat då den faktiskt ser mycket ut som en gammal Nikon förutom på baksidan där digitalbiten avslöjas.

Sedan är mina andra hus väsentligt större än Z f så jag kan i alla fall skylla på det om jag vill försöka övertala mig själv med något halvrationellt...

Ja, Nikon gjorde ett par tekniska experiment med Zf (förutom formen) som verkar ha fallit väl ut. Mycket har kommit med Firmware-Updates till andra kameror. T.ex. Pixelshifting, som Zf var ensam att ha ett tag.

Jag tror också att Zf såldes mer än bara ett fåtal just pga tekniska features till folk som egentligen hade velat ha Z6 formen. Numera har väl Z6III allt som Zf har rent tekniskt. Men det är väl fortfarande så att Z6III i princip bara har hastighet att erbjuda jämfört med Zf.

Fast den var faktiskt bäst i vissa avseenden, undantaget Z8 och Z9, ett tag.
Men det är inte därför man köper den (eller köpte den). :cool:
Den är helt enkelt kool. (Jämför med varför en bil kunde hamna på "the Cool Wall"i gamla Top Gear).

Ovanstående är en objektiv sanning och alls icke bara min åsikt.

Ja, Nikon gjorde ett par tekniska experiment med Zf (förutom formen) som verkar ha fallit väl ut. Mycket har kommit med Firmware-Updates till andra kameror. T.ex. Pixelshifting, som Zf var ensam att ha ett tag.

Jag tror också att Zf såldes mer än bara ett fåtal just pga tekniska features till folk som egentligen hade velat ha Z6 formen. Numera har väl Z6III allt som Zf har rent tekniskt. Men det är väl fortfarande så att Z6III i princip bara har hastighet att erbjuda jämfört med Zf.
Verkar som det dynamiska omfånget för foto är större på Z f än för min nuvarande Z6III, men som du påpekar så är serietagning snabbare på Z6III. Känns som rätt bra komplement till varandra, även om de tekniska skillnaderna inte är extremt stora (relativt få och små som du påpekar).

En ersättare till Nikon D500? Vad tror ni. Behöver Nikon Z verkligen en ny avancerad snabb aps-c kamera?

Jag tänker att Nikon Z8/Z9 i aps-C läget får ungefär samma upplösning som Nikon D500 så då känns det onödigt. Finns det något annat de kunnat göra?

Jag vill ju gärna se en aps-c kamera med fler än 20 eller 24 megapixlar som ändå har hyfsat lätt kamerakropp.

Nikon Z7iii då? Finns ett sådant behov? Eller blir nästa kamera från nikon möjligen Z5ii?

Nikon har redan sagt att dom skall presentera Z5II på onsdag.

Jag tror dock det finns utrymme för en avancerad Z-DX, med ett betydligt mindre hus än Z8/9. En Z50 med stabilisering, vädertätning och 48MP är nog det flest skulle vilja ha på den.

En ersättare till Nikon D500? Vad tror ni. Behöver Nikon Z verkligen en ny avancerad snabb aps-c kamera?

Jag tänker att Nikon Z8/Z9 i aps-C läget får ungefär samma upplösning som Nikon D500 så då känns det onödigt. Finns det något annat de kunnat göra?

Jag vill ju gärna se en aps-c kamera med fler än 20 eller 24 megapixlar som ändå har hyfsat lätt kamerakropp.

Nikon Z7iii då? Finns ett sådant behov? Eller blir nästa kamera från nikon möjligen Z5ii?
Skulle det bli en D500 ersättare runt 20-25Mpix så är det priset som säljer den. Det är väl som att en D500 var billigare än D850 (men jag tror Z50ii är för bra). Nu säger ryktena att den (Z80) ska få 33Mpix och är priset rätt så har de en köpare iaf.

Z7iii skulle väl få 60 Mpix, hade kanske varit kul men kommer kosta för mycket, men kommer nog hitta någon köpare men inte hos mig

Senast ändrad:
Skulle det bli en D500 ersättare runt 20-25Mpix så är det priset som säljer den. Det är väl som att en D500 var billigare än D850 (men jag tror Z50ii är för bra). Nu säger ryktena att den (Z80) ska få 33Mpix och är priset rätt så har de en köpare iaf.

Z7iii skulle väl få 60 Mpix, hade kanske varit kul men kommer kosta för mycket, men kommer nog hitta någon köpare men inte hos mig

Många pixlar och inte så snabb skulle nog inte vara så dyrt. 100MP och 3fps.

Många pixlar och inte så snabb skulle nog inte vara så dyrt. 100MP och 3fps.
Någon kanske skulle kunna vara intresserad av en sådan, men jag vill använda pixlarna att beskära så jag tar hellre 60Mpix och 20bps. Jag har börjat använda pre capture till en hel del, perfekt till fjärilar mm och med 60Mpix så hade man kunnat beskära på flygande insekter. Men den blir för dyr så jag tar hellre en Z80, fast använder man pre capture är det bra med stor arbetsyta och beskära i efterhand då objektet rör sig över bilden och är inte bara i mitten av bilden

Senast ändrad:
Nikon var nära att uppfylla mina önskningar när Z50ii kom, vilket jag genast bytte till från föregångaren. En fantastiskt bra liten manick i Dx-format som komplement till Z8 och Z6. Nära, säger jag för jag väntar fortfarande på en ny sensor med högre upplösning och IBIS samt plats för ett större batteri. Sony klarade ju av det med sina A6600 hus! Får väl vänta och se vad tomten kommer med så småningom!

För övrigt tycker jag det är på tiden att Nikon får ändan ur vagnen någon gång och tar fram en "Z 70-200 f/4S".

Nikon var nära att uppfylla mina önskningar när Z50ii kom, vilket jag genast bytte till från föregångaren. En fantastiskt bra liten manick i Dx-format som komplement till Z8 och Z6. Nära, säger jag för jag väntar fortfarande på en ny sensor med högre upplösning och IBIS samt plats för ett större batteri. Sony klarade ju av det med sina A6600 hus! Får väl vänta och se vad tomten kommer med så småningom!

För övrigt tycker jag det är på tiden att Nikon får ändan ur vagnen någon gång och tar fram en "Z 70-200 f/4S".
70-180/2,8 är både lättare och kortare än den gamla 70-200/4, så det är nog tveksamt om det kommer något annat

70-180/2,8 är både lättare och kortare än den gamla 70-200/4, så det är nog tveksamt om det kommer något annat
Jag har just denna och är generellt sett "ganska" nöjd med den. Problemet är att focus-motorn är något långsam. Den hinner inte ställa om och följa i 3-d vid snabba serietagningar över ca 12 b/s. Tar jag en serie 15-20 b/s på ett motiv i snabb rörelse blir en del bilder i mellanpartiet oskarpa. Jared Polin har också visat denna "brist" i en video på YouTube där han jämför Tamron 70-180/2,8 G2 (i princip samma som Z 70-180/2,8) med Sigma 70-200/2,8 och Sony 70-200/2,8 GMII. Kan vara värt att titta på för den som är intresserad.

Jared Polin:

Senast ändrad:
Någon kanske skulle kunna vara intresserad av en sådan, men jag vill använda pixlarna att beskära så jag tar hellre 60Mpix och 20bps. Jag har börjat använda pre capture till en hel del, perfekt till fjärilar mm och med 60Mpix så hade man kunnat beskära på flygande insekter. Men den blir för dyr så jag tar hellre en Z80, fast använder man pre capture är det bra med stor arbetsyta och beskära i efterhand då objektet rör sig över bilden och är inte bara i mitten av bilden

Skall bli intressant att se om/när binning kommer till våra systemkameror. Då kan vi kanske få en kamera som uppfyller bägges krav, tror dock inte att det blir en DX-kamera som det kommer först till. Men jag skulle tippa på att det skulle bli en kamera med vansinnigt hög upplösning även om det kanske inte blir 240MP som skulle binnas ner till 60MP, men kanske 160MP som skulle binnas ner till 40MP.

Då skulle den kunna vara snabb eller högupplöst.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april