Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Affärer brukar ha relativt bra bilder på deras produkter som går att ladda hem från deras hemsida/webshop. Eller är det kombon snabbmakaroner bredvid långsammakaroner du tycker är intressant?

Mera typen att mms:a bilden till frun och fråga var det en sån här jag skulle köpa eller vad sägs om en sån här? 😀

Det går absolut att göra bra bilder med en modern mobil, men det är inte roligt att fotografera med den tycker jag.

Det går absolut att göra bra bilder med en modern mobil, men det är inte roligt att fotografera med den tycker jag.
Det är lite som att fotografera med en systemkamera från 70-talet. Kräver lite mer att få till en bra bild, fast med lite taskigare ergonomi.

Med dagens systemkameror kan man skjuta från höften och få bra bilder.

Att fotografera med en systemkamera från 70-talet är kul (och inte speciellt krångligt).

Nu hänger jag inte med riktigt på vad du menar. Kul och inte speciellt krångligt är det en motsägning eller medhåll till kräver lite mer?

Jag tycker att det som gör det kul är just att kräver lite mer av den bakom kameran.

Ser ingen likhet med mobilen..

Likheten är att du får jobba lite mer med dom kamerorna för att få till en bra bild även om det kanske går snabbare att få till en halvdan med mobilen än från 70-tals systemaren.

Här ett inlägg jag gjorde med min telefon.
Oj vad bra bilder, det gäller att få bra ljus när man zoomar, min S20 från 2020 där hade dom smaskat på ordentligt, digital zoom 30ggr inte så där bra precis, men går jag ner till 10ggr zoom och solen ligger på motivet blev jag förvånad i alla fall ganska så bra, mobilen går in med 64mp vid vidvinkel och dom bilderna blev bra, med S20 hade Samsung tagit ett riktigt kliv gentemot föregångaren, nu ser man att testfolket rapporterar för liten skillnad mot tex redan från S22 och framåt, värstingen Ultra har gått framåt lite mera än deras standard mobiler. som sagt bra ljus hjälper till som det så ofta gjort med våra systemkameror också. Det är lite upp och ner med dessa mobiler, jätten Iphone fick kritik i flera år för att dom var sega med att öka på zoomen, kines mobilerna har varit lite mera framåt plus en del andra.

Håller inte med om rubriken.
Skulle jag åka någonstans med ambitionen att ta snygga bilder åker självklart systemkameran med. För vanliga resor blir det en kompromiss, dvs fickkameran med beteckningen RX100. Den är inte lika bra som systemkameran, bara "tillräckligt bra". Mobilen duger att ta bilder på t.ex varor i affären med, dvs ren dokumentation. Den är avsiktligt ingen supermobil och ger inte redigerbara bilder.
Men jag betraktar mig inte heller som genomsnittspersonen när det gäller foto så systemkameran må vara "stendöd" för andra men inte för mig. 😀
Snarare är det resandet som är lite på is sedan pandemieländet.
Det där skulle jag ha kunnat skriva själv. Använder också bara mobilen för sånt och vid tillfällen när jag inte har nåt annat att tillgå, minnesbilder. Innehar också systemkamera och en RX100.😀

Nån antydde ovan att kinatelefoner har bra kameror. Inte min, en Doogee. Tyvärr har den också usla sensorer, nåt mycket värre. Köper inte mobil för kameran ivf. Däremot använder jag GPS mycket och den är totalt wacko. Kanske ett måndagsex, vet inte. Men det gäller även kampass och bluetooth.

Det där skulle jag ha kunnat skriva själv. Använder också bara mobilen för sånt och vid tillfällen när jag inte har nåt annat att tillgå, minnesbilder. Innehar också systemkamera och en RX100.😀

Nån antydde ovan att kinatelefoner har bra kameror. Inte min, en Doogee. Tyvärr har den också usla sensorer, nåt mycket värre. Köper inte mobil för kameran ivf. Däremot använder jag GPS mycket och den är totalt wacko. Kanske ett måndagsex, vet inte. Men det gäller även kampass och bluetooth.

För att få en bra kamera i mobilen idag måste du upp i premiumsegmentet, det gäller även kinatelefonerna. Ett segment där inte kinatelefonerna är billigare än dom andra.

Håller inte med om rubriken.
Skulle jag åka någonstans med ambitionen att ta snygga bilder åker självklart systemkameran med. För vanliga resor blir det en kompromiss, dvs fickkameran med beteckningen RX100. Den är inte lika bra som systemkameran, bara "tillräckligt bra". Mobilen duger att ta bilder på t.ex varor i affären med, dvs ren dokumentation. Den är avsiktligt ingen supermobil och ger inte redigerbara bilder.
Men jag betraktar mig inte heller som genomsnittspersonen när det gäller foto så systemkameran må vara "stendöd" för andra men inte för mig. 😀
Snarare är det resandet som är lite på is sedan pandemieländet.
Håller med. Anser nog för min del att fotografera med mobilen är som att äta på något snabbmatsställe a la McDonalds eller likande hak, man gör det bara i nödfall.

När det gäller att få bilder som jag själv blir nöjd med, så är det någon av mina systemkameror som jag använder mig av.

Tycker det är stört omöjligt att se på mobilskärmen vad det är som jag försöker att ta bilder av. Det blänker och bildkompositionen är svår i vissa ljusförhållanden.

För att få en bra kamera i mobilen idag måste du upp i premiumsegmentet, det gäller även kinatelefonerna. Ett segment där inte kinatelefonerna är billigare än dom andra.

Att köpa en telefon för 20 000 för att kunna ta hyfsade bilder är inte något för mig åtminstone. Ergonomin är fortfarande lika dålig som med en billig. Enda fördelen är att den går ner i bakfickan. En systemkamera är fortfarande oöverträffad bildmässigt.

Att köpa en telefon för 20 000 för att kunna ta hyfsade bilder är inte något för mig åtminstone. Ergonomin är fortfarande lika dålig som med en billig. Enda fördelen är att den går ner i bakfickan. En systemkamera är fortfarande oöverträffad bildmässigt.
Min kostade under 10k.

Ergonomin är kass när man använder den och oöverträffbar när du transporterar den.

Med en systemkamera har du helt säkert möjligheten att ta bättre bilder.

Systemkameran död som resekamera eller helt enkelt död totalt sett?

Ibland låter det som att de fysikaliska fördelarna med stor sensor helt kommer raderas ut med ai och ständigt snabbare processorer samt programvara. Råbilden kommer alltid vara bättre från en stor sensor i grunden men om det inte med ögat går att se skillnaderna efter bearbetning så spelar det ju ingen roll i 99,9% av fallen.

Ni som äger en toppmobil för foto. Hur står sig en raw fil från mobilen jämfört med en som kommer från en FF sensor och klassoptik? Går det att dra i mobilfilen i närheten på samma vis?

Canon med flera har kraftfullt börjat korrigera bort optiska brister hos objektiven i mjukvaran. I stort fungerar det ju bra och lätta fina konstruktioner blir följden. Det brister dock lite vid kraftiga redigeringar där det blir lite kaka på kaka. Extrem upplättning av skuggor i profilen och sedan bearbetning i rawhanteraren ger t.ex. kvalitetsförsämring med mycket brus i hörnen. Många är villiga att offra lite kvalitet i förhållande till smidighet men i en mobil borde kaka på kaka snarare bli mer som ett kexpaket. Korrigering på korrigering på korrigering….

Detta tillsammans med ergonomi, kompabilitet med extrautrustning och spännande karaktär från olika objektiv så kanske systemkameran har en plats även framåt både på resa och i övrigt.

Säg att det är så🥹😅

Intresset hos yngre för video skjuter nog på dödsryckningarna ett tag till också. Blir lite väl mycket material att göra kexpaketredigering på. Nu kommer ju till och med kompakter med inbyggd kylning och sensorer i aps-c storlek. Vi trodde ju mobilen dödat kompakter sedan länge. Ett exempel är nya V1 från Canon.

Och den håller betydligt kortare tid än en kamera. OK, håller gör den kanske om man har tur, men den måste bytas ut efter några år därför att telefonen är för gammal för att klara nya appar o.s.v. En del byter kanske kamera med några års mellanrum också, men man är inte tvingad att göra det.

Jag tror inte systemkameran är död alls. Men marknaden har ändrats. Det som är lite trist är att det nu finns mest ganska avancerade (=dyra) kameror. Och det tror jag beror på följande.

Det som har ändrats tror jag är att fotosugna ungdomar inte köper en systemkamera på direkten. De har mobilen och den räcker ett tag. Själv tror jag jag var 12 när jag köpte min första systemkamera för hopsparade pengar, en Topcon Unirex som jag tyvärr lånade ut när jag uppgraderat till en Canon F1 i 25-årsåldern och aldrig fick tillbaka.

Så marknaden har blivit smalare. Men det var inte så jäkla många vars fotointresse höll sig livet ut förut heller. Förr var det många som vurmade för foto när de var unga, men sen kom livet emellan och de flesta la av. Skulle tro att antalet medelålders och äldre som fotar med systemkamera är ungefär detsamma nu som då.

Men jag kan ha fel! 😜

En gång för länge sedan var det en gammal sur gubbe som lärde mig att en bild kommer som en snigel och försvinner som en blixt. Ha din kamera redo.
Nu är det jag som är grumpy och mycket äldre. Jag använder en systemkamera, Ja, den är rätt avancerad och typ dyrare.

Den är desutom ergonomisk och snabb, klar för att ta en bild under tiden det tar att få upp den ur väskan och nå ögonhöjd. Bilden komponeras enkelt i en stor sökare. När jag trycker ner avtryckaren så fokuserar och exponerar den rätt. Resultatet är en raw fil som är RAW - inte en komprimerad fil inbäddad i en DNG eller annat format så som telefoner ofta gör.

Det är klart som tusan den är med på resor. Den kan inte göra allt en premiumtelefon kan men vad den gör blir faktiskt mycket bättre än vad någon telefon eller kompaktkamera kan åstadkomma.

Inga konstigheter med andra ord. Vad det handlar om är vad det är för typ av resa och hur dedikerad du är som fotograf.
Om vi får mobiler som kan leverera bra bilder och inte dagens utsmetade pixlar kommer jag att använda bara mobilen på delar av en del resor.

EDIT: Ändrade sista meningen där ordet skit smög sig in. Sorry.

Senast ändrad:
Systemkameran död som resekamera eller helt enkelt död totalt sett?

Ibland låter det som att de fysikaliska fördelarna med stor sensor helt kommer raderas ut med ai och ständigt snabbare processorer samt programvara. Råbilden kommer alltid vara bättre från en stor sensor i grunden men om det inte med ögat går att se skillnaderna efter bearbetning så spelar det ju ingen roll i 99,9% av fallen.

Fördelarna och nackdelarna med stor sensor kommer givetvis vara kvar. Sedan kan AI säkerligen kunna fake:a det bättre och bättre.

Ni som äger en toppmobil för foto. Hur står sig en raw fil från mobilen jämfört med en som kommer från en FF sensor och klassoptik? Går det att dra i mobilfilen i närheten på samma vis?

I bra ljus går det att dra relativt mycket. Men bilder från små sensorer faller i sär snabbare när ISOt går upp, DR sjunker snabbare och bruset går upp snabbare.

Men mobilen kan fake:a det med att ta fler bilder med kortare slutartid och lägre ISO. Vilket fungerar väldigt bra i vissa förhållanden och dåligt under andra.

När det är riktigt mörkt och motivet inte rör sig får jag bättre bilder handhållet med min mobil än med min fullformatare med ett f1.4 objektiv.

Canon med flera har kraftfullt börjat korrigera bort optiska brister hos objektiven i mjukvaran. I stort fungerar det ju bra och lätta fina konstruktioner blir följden. Det brister dock lite vid kraftiga redigeringar där det blir lite kaka på kaka. Extrem upplättning av skuggor i profilen och sedan bearbetning i rawhanteraren ger t.ex. kvalitetsförsämring med mycket brus i hörnen. Många är villiga att offra lite kvalitet i förhållande till smidighet men i en mobil borde kaka på kaka snarare bli mer som ett kexpaket. Korrigering på korrigering på korrigering….

Objektiven korrigeras nog av alla numera med spegellös kamera och modernt objektiv.

Jag tror det är samma kaka på kaka i bägge.

Detta tillsammans med ergonomi, kompabilitet med extrautrustning och spännande karaktär från olika objektiv så kanske systemkameran har en plats även framåt både på resa och i övrigt.

Säg att det är så🥹😅

Intresset hos yngre för video skjuter nog på dödsryckningarna ett tag till också. Blir lite väl mycket material att göra kexpaketredigering på. Nu kommer ju till och med kompakter med inbyggd kylning och sensorer i aps-c storlek. Vi trodde ju mobilen dödat kompakter sedan länge. Ett exempel är nya V1 från Canon.

Jag har ofta med både mobil och systemkamera.

Mobilerna är inte dåliga på video heller.

Fördelarna och nackdelarna med stor sensor kommer givetvis vara kvar. Sedan kan AI säkerligen kunna fake:a det bättre och bättre.

I bra ljus går det att dra relativt mycket. Men bilder från små sensorer faller i sär snabbare när ISOt går upp, DR sjunker snabbare och bruset går upp snabbare.

Men mobilen kan fake:a det med att ta fler bilder med kortare slutartid och lägre ISO. Vilket fungerar väldigt bra i vissa förhållanden och dåligt under andra.

När det är riktigt mörkt och motivet inte rör sig får jag bättre bilder handhållet med min mobil än med min fullformatare med ett f1.4 objektiv.

Objektiven korrigeras nog av alla numera med spegellös kamera och modernt objektiv.

Jag tror det är samma kaka på kaka i bägge.

Jag har ofta med både mobil och systemkamera.

Mobilerna är inte dåliga på video heller.
Tack för bra svar!

Bara det faktum att du som van fotograf ibland föredrar mobilen trots att du har en kompetent systemkamera med dig visar ju att mobilerna tagit stormsteg gällande kvalitet.

Tack för bra svar!

Bara det faktum att du som van fotograf ibland föredrar mobilen trots att du har en kompetent systemkamera med dig visar ju att mobilerna tagit stormsteg gällande kvalitet.
Har jag systemkameran med så använder jag endast mobilen om jag snabbt behöver skicka iväg en bild.

Men jag märker att det är otroligt sällan numera som jag tar med systemkameran om jag inte vet att jag skall fotografera något specifikt. Förr fick den i princip alltid följa med.

För Social media eller dokumentation av vardagen räcker mobilen för mig.

När jag reser är dock systemkameran nästan alltid med.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto