Annons

Panasonic G90 eller Olympus E-M1 Mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

sundstam

Medlem
Hej. Behöver lite tips och råd inför ett eventuellt byte av kamera. Har idag en Panasonic GX 80 och känner att jag vill ha nånting lite bättre att fota med. Känner att GX 80 är lite för liten och den är inte bekväm att fota med längre stunder. Jag tänker stanna kvar i Micro 4/3 lägret och har tittat på Panasonic G90 och Olympus E-M1 Mark 2. Båda är begagnade hus och har ungefär samma pris. Dock är Olympusen lite äldre men tror inte det har någon större betydelse egentligen. Så ni med erfarenhet och betydligt mer kunskap än jag, vilka tips och råd har ni?

Tack på förhand, Stefan.

Om de kostar ungefär samma så verkar Olympus kameran vara den trevligare av de två. E-M1 Mk2 verkar vara en mycket mer påkostad kamera vilket märks tydligare om man jämför ursprungspriserna på de. Bildkvaliteten är nog densamma ungefär på bägge och för den delen inte nödvändigtvis ett stort hopp från din GX80 heller, bortsett från att du har lite mer upplösning. Men Olympus kameran verkar ha mer genomtänkta reglage och tekniska lösningar.

Om de kostar ungefär samma så verkar Olympus kameran vara den trevligare av de två. E-M1 Mk2 verkar vara en mycket mer påkostad kamera vilket märks tydligare om man jämför ursprungspriserna på de. Bildkvaliteten är nog densamma ungefär på bägge och för den delen inte nödvändigtvis ett stort hopp från din GX80 heller, bortsett från att du har lite mer upplösning. Men Olympus kameran verkar ha mer genomtänkta reglage och tekniska lösningar.
Tack för input. 😊 Ja det verkar som att Olympus har bättre ergonomi och reglageplacering. Det verkar även som att autofocusen är snabbare och bättre. Antar att den är några år gammal inte har någon större betydelse?

På m4/3 fronten verkar det inte ha hänt någon revolution på foto fronten iaf på ett par år. Åldern är nog inget att oroa sig över. Det är nog främst om man gillar filma i 4K som det hänt lite grejer. Där finns det modeller som är vassare än de två kamerorna du väger mellan.

Det är nog möjligt att autofocus kan ha blivit starkare på de senare modellerna med, där är jag för dåligt insatt. Men det tar nog ett tag innan den du får på dessa kameror blir en begränsning för dig.

På m4/3 fronten verkar det inte ha hänt någon revolution på foto fronten iaf på ett par år. Åldern är nog inget att oroa sig över. Det är nog främst om man gillar filma i 4K som det hänt lite grejer. Där finns det modeller som är vassare än de två kamerorna du väger mellan.

Det är nog möjligt att autofocus kan ha blivit starkare på de senare modellerna med, där är jag för dåligt insatt. Men det tar nog ett tag innan den du får på dessa kameror blir en begränsning för dig.
Ja, jag tror också att det är så att någon av dessa kommer att duga till mig ett bra tag framöver. Det är trots allt stillbilder jag sysslar med. 👍🏻

Hade G80 och även testat G90. Båda känns själlösa och G90 har även grav crop i 4K. Skulle gå på Olympus alla dagar i veckan. Känns mer som en kamera för en fotograf.

Jag har själv precis köpt en Olympus E-M1 Mark 2 och har även en GX80. Jag var ursprungligen helt inne på att köpa senaste E-M5, men E-M1 Mark 2 hade mycket bättre ergonomi, bättre sökare, samma sensor och likvärdig IBIS så de blev en E-M1 Mark 2 istället fast den är äldre.
Jag kollade skillnaden mellan 2:an och 3:an och man skall vara proffs för att kunna motivera skillnaden i pris. På pappret och till utseende är de väldigt lika, 3:an verkar mest vara en fine tuning och inte stort steg.
E-M1 Mark 2 ligger perfekt i min handen, har mycket bättre sökare än GX80 och har magiskt bra IBIS.
Jag rekommender köp helt enkelt!

Senast ändrad:
Jag har själv precis köpt en Olympus E-M1 Mark 2 och har även en G80. Jag var ursprungligen helt inne på att köpa senaste E-M5, men E-M1 Mark 2 hade mycket bättre ergonomi, bättre sökare, samma sensor och likvärdig IBIS så de blev en E-M1 Mark 2 istället fast den är äldre.
Jag kollade skillnaden mellan 2:an och 3:an och man skall vara proffs för att kunna motivera skillnaden i pris. På pappret och till utseende är de väldigt lika, 3:an verkar mest vara en fine tuning och inte stort steg.
E-M1 Mark 2 ligger perfekt i min handen, har mycket bättre sökare än G80 och har magiskt bra IBIS.
Jag rekommender köp helt enkelt!
Tack för att du delade med dig av din upplevelse med din Olympus. Det blev ett begagnat ex. Hoppas jag blir nöjd. 😉

Tänk på några saker:
1. Panasonic ger klart bäst AF med egna objektiv då kameran måste ha en profil på objektivet för att DFD kontrastautofokusen skall fungera som bäst. Kör man vidvinkel eller normal ellerbinte fotar sport spelar detta mindre roll
2. Till Olympus nackdel hör att deras sökare har mindre bild än flera Panasonic i liknande prisklass ffa Pana G9 och den idag billiga beg GX8. Dessutom har dessa Panasonic bättre kontrast och saknar en smått grönaktig ton i EVF hos Olympus EM1 ett och II.
3. Kan man tänka sig beg är Panasonic GX8 för max 2500kr ett bra köp och även G9 kan övervägas beg för max 7500kr skulle jag säga.
4. GX8 är en helt annan kamera med mycket mer gedigen konstruktion och ffa en EVF i en helt annan liga än GX8 men begpriset är nästan löjligt lågt.
5. Oly EM1 kameror är bland de bästa om man skall köra utan med handlar då vreden och nyckelknapparna är rejäla och lätta att greppa med handskar. G9 är också bra. Här är GX8 lite pilligare och tyvärr ligger knappen bäst lämpad att funka som AF-ON dåligt till så jag kan inte använda tumautofokus med den.

Tänk på några saker:
1. Panasonic ger klart bäst AF med egna objektiv då kameran måste ha en profil på objektivet för att DFD kontrastautofokusen skall fungera som bäst. Kör man vidvinkel eller normal ellerbinte fotar sport spelar detta mindre roll
2. Till Olympus nackdel hör att deras sökare har mindre bild än flera Panasonic i liknande prisklass ffa Pana G9 och den idag billiga beg GX8. Dessutom har dessa Panasonic bättre kontrast och saknar en smått grönaktig ton i EVF hos Olympus EM1 ett och II.
3. Kan man tänka sig beg är Panasonic GX8 för max 2500kr ett bra köp och även G9 kan övervägas beg för max 7500kr skulle jag säga.
4. GX8 är en helt annan kamera med mycket mer gedigen konstruktion och ffa en EVF i en helt annan liga än GX8 men begpriset är nästan löjligt lågt.
5. Oly EM1 kameror är bland de bästa om man skall köra utan med handlar då vreden och nyckelknapparna är rejäla och lätta att greppa med handskar. G9 är också bra. Här är GX8 lite pilligare och tyvärr ligger knappen bäst lämpad att funka som AF-ON dåligt till så jag kan inte använda tumautofokus med den.
Tack för info!😃 Intressant. 👍🏻

Ja. Jag har ett Panasonic objektiv just nu som jag tänker använda till att börja med. Fungerar objektivets stabilisering med husets stabilisering? Eller används bara husets och inte objektivets?
Panasonicobjektivens egna bildstabilisering fungerar inte tillsammans med Olympus sensorstabilisering. Du får välja om du ska använda objektivets stabilisering eller kamerans. Testa båda och använd det som fungerar bäst.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto