Annons

Nikon 600/610

Produkter
(logga in för att koppla)

42195

Medlem
Hur stor är skillnaden för en amatör? Är det värt att lägga till pengar och satsa på en 610?
Äger idag bl a en D7000 med några FX-gluggar.

Hur stor är skillnaden för en amatör? Är det värt att lägga till pengar och satsa på en 610?
Äger idag bl a en D7000 med några FX-gluggar.

D610 kom väldigt tätt inpå släppet av D600. Även om nikon inte har erkänt det så är anledningen att D600 drogs med en barnsjukdom som gav en del av ägarna problem med sensorfläckar. Efter en del rättsliga äventyr i USA så utökade Nikon garantin för D600-ägarna. Du hittar info på deras hemsida om detta.

Skillnaderna mellan modellerna är små. Du får en en lite snabbare seriebildstagning i D610:an samt ett "quiet continous mode". I övrigt är det samma kamera, om det är värt prisskillnaden är upp till dig ;-)

Det var problem med D600:s slutare som "skvätte olja" på sensorn. Men alla som har D600 kan få slutaren utbytt kostnadsfritt. D600 har pga slutarproblemet väldigt dåligt rykte vilket är dåligt om man vill sälja den men bra om man vill köpa.

D610 kom väldigt tätt inpå släppet av D600. Även om nikon inte har erkänt det så är anledningen att D600 drogs med en barnsjukdom som gav en del av ägarna problem med sensorfläckar. Efter en del rättsliga äventyr i USA så utökade Nikon garantin för D600-ägarna. Du hittar info på deras hemsida om detta.

Skillnaderna mellan modellerna är små. Du får en en lite snabbare seriebildstagning i D610:an samt ett "quiet continous mode". I övrigt är det samma kamera, om det är värt prisskillnaden är upp till dig ;-)

Men var inte frågan om det är värt att gå från d7000 till d6xx? Alltså inte vad som är skillnaden mellan d600 och d610, eller fattar jag TS fel?

Vad som skiljer d6xx och D7000 är ju en fråga om aps-c vs fx. Kamerorna i sig är typ identiska...
Gick själv från D7000 till D610. Detta blev helt rätt för mig. Men det beror nog på vad man fotar...

God Jul

min egentliga fråga är, kommer jag märka någon skillnad på min bilder mellan 600/610 som motiverar ett köp av 610?

min egentliga fråga är, kommer jag märka någon skillnad på min bilder mellan 600/610 som motiverar ett köp av 610?

Visst blir det skillnad men det beror på hur du använder kameran. D6xx ger andra möjligheter där det krävs lägre brus och mitt skärpan är runda slängar 1,5 ggr bättre. Möjligheter till annat skärpedjup etc...

Japp svarade på frågan från TS ovan mitt svar. Man märker en skillnad som kan motivera ett byte, det var allt.

Det var inte det han frågade.

Det han frågade var ifall D610 hade några fördelar som gjorde det värt att köpa en sådan i stället för en D600. På den frågan svarar jag nej.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto