Lägg upp några oredigerade fågelbilder eller bilder på andra djur som du tagit med din Sony A7 IV + 150-500 Tamron. Hade varit intressant att se.
Ni andra får gärna också lägga upp oredigerade foton ni tagit med era 200-600 så jag har något att utgå ifrån. Blir så nyfiken på hur pass skarpa och fina bilder ni får till eftersom några av er verkade tycka att t.ex fotografierna på haren jag la upp igårkväll inte var acceptabel skärpa.
Varför ska man lägga upp oredigerade bilder? Du har ju mina måsbilder längre bak i tråden om du vill se några av mina i denna tråd. Den med två måsar på exv. är tagen med Bird Eye AF på kanske 20 meter och det tror jag måsen på parasollet också är. För mig är det helt ointressant med bilder som öppnats i någon RAW-konverterare med någon standard preset som något grundläge. Jag vill se hur långt man kan ta en bild som är tagen, när det både gäller skärpa och renhet från brus, precis som Ronny Ohlsson så fint gjort med ditt fina embryo till björktrastbild. Han visar väl rätt väl i det fallet att den bilden förtjänade en del efterarbete för att helt komma till sin rätt. Gör man inte det så ska man inte bli förvånad om det inte ser optimalt ut.
Grejen med just fågelbilder är att de kräver åtminstone 1/1000 eller hellre 1/2000 tycker jag och då i sämre ljus kommer man behöva gå upp i ISO och då kommer det ibland vara nödvändigt med Deep Prime eller Topaz Denoise. Av det skälet måste jag vi köra i RAW.
Jag och andra som kör Photolab 5 använder heller aldrig gamla "Unsharp Mask" utan istället den nyare "Lens Correction" men för den krävs att objektiven har DXO Lens profiles. Det ger även det en stor skillnad då den senare inte är lika benägen att ge "haloeffekter" den förra. Man kan även laborera med skärpningen vid export eller vid utskrift om man går sådant.
Om du kör Lightroom kanske du faktiskt skulle pröva att ladda ner en testversion av DXO PureRaw så du får testa både vad Deep Prime och Lens Correction kan göra för dina bilder med minimal egen handpåläggning om du inte tycker du vill hålla på med sånt. Lightrooms egna verktyg är förvånande nog inte av samma klass trots att Adobe är industristandard.
Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan
Jag har i övrigt aldrig varit särskilt intresserad av just fågelfoto även om jag gjort lite sådant på de safaris jag varit på både i Öst-Afrika, Syd-Afrika och på södra Sri Lanka. Om du kollar längst ned i portfolion så kan de se ett antal exempel. Dessa är tagna med Sonys gamla om det var 75-400mm G till gamla Minolta A-mount eller med Sigmas gamla 150-500mm för samma fattning och ofta har jag kört den med adapter på Sonys spegellösa.
... men på safaris brukar jag som många andra även ha en hyffsad bönsäck eller en hopvirad fluffig frottehandduk som stöd på taket på de Toyota Landcrusiers jag brukat åka med (vi har också föredragit att hyra vår egen jeep vilket inte kostat särskilt mycket extra). Då kan man bestämma själv att chauffören stänger av motorn så man slipper dieselmotorvibbarna som annars kan ge onödiga mikroskakningar. Utan stativ behöver ju faktiskt inte heller betyda utan stöd.
Sten-Åke Sändh - Portfolio (fotosidan.se)
Jag är dock egentligen betydligt mer intresserad av gatu-/ folklivsfoto och arkitekturfoto och bildreportage än fåglar men jag har aldrig upplevt att ens mitt gamla "Bigma" Sigma 150-500mm gjort mig besviken vad gäller skärpan på exv. A7 III eller A7 IV med Sonys LE-AE3-adapter - tvärtom och t.o.m. vid mina enstaka fågelsessioner!! Det är därför jag tycker det är lite märkligt att du verkar få slita så mycket för att få till det med ditt 200-600mm. Jag tycker inte att man borde behöva det med ett Sony 200-600mm G på en spegellös 2022 med SSS i huset och OSS i objektivet i skön förening och dessutom en AF-motor som t.o.m. kvalificerat det till användning upp till 30 bilder/sek med Sony A1.
Som sagt, jag vet inte vad du har för ett kamerahus men kommer du förbi en välsorterad fotoaffär så kanske du kan testa det på en A1:a eller en A7 IV med de vassaste AF-systemen f.n. av Sonys kamerahus. Det låter ju inte som någon vidare hitrate med A7r IV t.ex och kanske 25% träff som det skrevs ovan om jag inte helt läste fel.