Annons

Sony 200-600 - Är skärpan normal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag förstår, absolut. Blev bara så less på alla griniga gubbar som måste komma in och vara spydiga som vanligt. Slår aldrig fel.
Tycker du tolkar dem fel, de vill enbart hjälpa till och att de tycker att du ska göra en systematisk test för att du ska få en klar uppfattning vad du har för egenskaper på ditt objektiv är inte konstigt, det tycker jag också ;)

Då ska jag vara grinig för sista gången. Testa skärpan under kontrollerade former på det sätt som redan har sagts flera gånger (sedel). Testa samtidigt också mot något "mjukisdjurliknande", bra med morrhår, päls mm för att kolla detaljer och var skärpan hamnar i djupled.
Blir förövrigt svårt förvånad om du hittar bättre skärpa än på Nikons och Tamrons motsvarighet med tanke på priset..

Då ska jag vara grinig för sista gången. Testa skärpan under kontrollerade former på det sätt som redan har sagts flera gånger (sedel). Testa samtidigt också mot något "mjukisdjurliknande", bra med morrhår, päls mm för att kolla detaljer och var skärpan hamnar i djupled.
Blir förövrigt svårt förvånad om du hittar bättre skärpa än på Nikons och Tamrons motsvarighet med tanke på priset..

Det var inte dig jag tänkte på, så ta inte åt dig. :p

Ja det verkar så. :p Men idag verkar det vara mörkt och mulet hela dagen. Men vad ska jag tänka på när jag gör testet utomhus? Mitt i strålande sol? Eller mer kvällssol när det inte är lika varmt och gassigt?
Tror inte det spelar så stor roll, fast undvik kvällsljus. Jag tycker att även lätt multet fungerar bra. Bra om bakgrund är liknade sedeln, gjorde en test för några veckor sedan där satte jag upp sedeln på en vit dörr och på den sken solen, tänkte att det skulle vara bra men det var det inte, svårt med exponeringen. Jag flyttade sedeln till en grå vägg i skugga och där fungerade testen bättre. Men det hade nog fungerat med sedeln på en mörk vägg i sol också. Jag brukar inte använda stativ, men det är klart det är ingen nackdel. Jag tar nog 10 bilder i varje konfiguration och så väljer jag ut den bästa i varje grupp och den är den bästa i varje grupp som går vidare och möter de andra i finalen :). Jag gör en notering i vilken ordning jag testar och vilka inställningar men noterar inte bildnumren, istället avslutar jag varje serie med en hand framför objektivet eller liknade så att man ser var varje grupp slutar. Omfokuserar mellan varje bild och som någon skrev ta en serie bilder med manuell fokus också, men färgmarkerad kontrast så ser man tydligt var fokus är, men ta en serie bilder här också

Sätt upp en tejp någonstans utanför sedeln så att du använder samma bildutsnitt om du testar olika brännvidder, så att den digitala beskärningen i redigeringen blir rättvis. Kommer inte riktigt ihåg vad jag använde kanske var det mellan 40-60cm avbildningsyta i bredd

Ja det verkar så. :p Men idag verkar det vara mörkt och mulet hela dagen. Men vad ska jag tänka på när jag gör testet utomhus? Mitt i strålande sol? Eller mer kvällssol när det inte är lika varmt och gassigt?

Här kommer ett snabbt sedeltest. Sumpade det totalt. Inte van vid att det är intern zoom och att den rör sig så lätt, så de flesta av fotona blev på 565mm, förutom de jag gjorde med manuell fokus. Vet inte om det gör någon skillnad mellan 565mm och 600mm? Men ni kan väl kika på två exempel iaf.

565mm är AF, 600mm är MF. Båda fotona är tagna med stativ, stabilisering avslagen och ungefär 3-3.5 meter mellan kamera och sedel. Självutlösare på 5 sekunder.

Inställningar i bildnamnet.

Blev så stressad av att stå ute med stativ och folk glodde osv, men dessa två exempel kanske säger något iaf.

Bilagor

• 565mm_f63_iso800_1-800s_stativ_ss_off.jpg
    16.9 MB · Visningar: 93
  • 600mm_f64_iso1250_1-1600s_ss_off.jpg
    14.8 MB · Visningar: 87
Här kommer ett snabbt sedeltest. Sumpade det totalt. Inte van vid att det är intern zoom och att den rör sig så lätt, så de flesta av fotona blev på 565mm, förutom de jag gjorde med manuell fokus. Vet inte om det gör någon skillnad mellan 565mm och 600mm? Men ni kan väl kika på två exempel iaf.

565mm är AF, 600mm är MF. Båda fotona är tagna med stativ, stabilisering avslagen och ungefär 3-3.5 meter mellan kamera och sedel. Självutlösare på 5 sekunder.

Inställningar i bildnamnet.

Blev så stressad av att stå ute med stativ och folk glodde osv, men dessa två exempel kanske säger något iaf.
Bra skärpa på dessa

Nej gud, man ska ju inte springa runt och fota med objektivet och se hur det presterar under normala användningsområden.

Du startar först en tråd och ber om hjälp och sedan när du får ett antal seriösa förslag på hur du empiriskt bör gå till väga, så skäller du ut folk eller är som här märkligt sarkastisk istället för att försöka vara mer konstruktiv och metodisk.

När du äntligen försöker med stativ så visar det att du har hyfsad skärpa kring 600mm även om testbilderna borde beskurits eller hellre tagits på närmare avstånd.

Däremot kan jag undra över om det är den mänskliga faktorn som spelat en roll när det gäller val av fokusområden, tracking och slutartid/ISO eller om det är stabilisering eller AF som faktisk missar ibland. Vad är det för kamerahus du har? En del Sony-hus är ju mindre lämpade än andra för fågel som redan påpekats ovan. På 5-600mm måste man trots alla hjälpmedel försöka hjälpa alla stödsystem så gott man kan.

Personligen saknar jag den skakindikator som fanns i KonicaMinolta D7D och alla tidigare modeller av Sonys DSLR:er. Den hjälpte mig att skärpa mig så jag kunde minimera mina skakningar. Jag undrar fortfarande varför den togs bort

Sony A7 III. Har försökt ställa in så mycket jag kan efter guider på Youtube osv från andra fotografer som fotar djur.

Jag såg någon som aldrig fotade på base ISO, han hade Auto ISO inställt på 350-1250. Finns det någon fördel med att inte fota på de lägsta iso-talen alls? Blev lite förvånad när jag såg just den inställningen.

Du startar först en tråd och ber om hjälp och sedan när du får ett antal seriösa förslag på hur du empiriskt bör gå till väga, så skäller du ut folk eller är som här märkligt sarkastisk istället för att försöka vara mer konstruktiv och metodisk.

När du äntligen försöker med stativ så visar det att du har hyfsad skärpa kring 600mm även om testbilderna borde beskurits eller hellre tagits på närmare avstånd.

Däremot kan jag undra över om det är den mänskliga faktorn som spelat en roll när det gäller val av fokusområden, tracking och slutartid/ISO eller om det är stabilisering eller AF som faktisk missar ibland. Vad är det för kamerahus du har? En del Sony-hus är ju mindre lämpade än andra för fågel som redan påpekats ovan. På 5-600mm måste man trots alla hjälpmedel försöka hjälpa alla stödsystem så gott man kan.

Personligen saknar jag den skakindikator som fanns i KonicaMinolta D7D och alla tidigare modeller av Sonys DSLR:er. Den hjälpte mig att skärpa mig så jag kunde minimera mina skakningar. Jag undrar fortfarande varför den togs bort

Sony A7 III. Har försökt ställa in så mycket jag kan efter guider på Youtube osv från andra fotografer som fotar djur.

Jag såg någon som aldrig fotade på base ISO, han hade Auto ISO inställt på 350-1250. Finns det någon fördel med att inte fota på de lägsta iso-talen alls? Blev lite förvånad när jag såg just den inställningen.

Varför man skulle undvika de lägsta verkar konstigt. Jag skulle aldrig välja ett sådant smalt ISO fönster, risken att det blir felexponerat i stundens hetta ökar. I en spegelfri så ser man ifs den verkliga bilden i sökaren så risken minskar men ändå. Jag kör i M och kan ställa både bländare och tid, bländaren har jag nästan alltid fast och Det är tiden som varierar och så har man ett litet öga på ISO också. Hade från början ett tak på 3200 men jag tror det är borta nu, och jag låter det löpa helt fritt.

Senast ändrad:

Det är inget fel på ditt objektiv. När man fotar så pass nära marken, speciellt under våren då solen värmer den kalla marken så störs luften av uppstigande, varm fuktig luft. Denna komprimeras i objektivet och bilden ser oskarp ut. Jämför det med att försöka fota månen en kall natt med öppet fönster Inifrån. Den varma luften som strömmar ut genom fönstret gör det omöjligt att få en skarp bild av månen. Testa att fota något i ett träd istället så ska du se att problemet är borta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar