Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fujifilm X-Pro1 konkurrerar med Leica M9 och Sony Nex-7

Fujifilm X-Pro1 konkurrerar med Leica M9 och Sony Nex-7

Visa bildspel

Fujifilm utvecklar sitt X-koncept vidare från X100 och X10. Nu kommer X-Pro1 med utbytbara objektiv och 16 megapixels APS-C-sensor.

Även om många kommer se Fujifilm X-Pro1 som en "fattigmans Leica M9" så är den närmsta konkurrenten Sony Nex-7. Det som gör att liknelsen med Leica ändå görs är att kameran, likt X100, har en hybridsökare som fungerar som genomsiktssökare med ramar (likt Leica M9) eller som elektronisk sökare à la Sony Nex-7.

Sensorn är på 16 megapixel och är med största sannolikhet samma CMOS-sensor som sitter i Sony Nex-5N, Nikon D7000, Pentax K5 med flera. Storleken är APS-C med en beskärningsfaktor på 1,5x jämfört med småbildsformatet.

Fujifilm uppger att de har ett unikt bayerfilter för färgavkodningen. Det finns inget lågpassfilter vilket ska ge hög skärpa. Den verkliga upplösningen uppges överträffa Canon Eos 5D Mark II. Fujifilm uppger att deras bayerfilter ska likna strukturen hos film och därför inte kräva ett lågpassfilter för att undvika moaré.

Kameran kan ta 6 bilder per sekund och filma i full-HD-storlek (1080p/24). Batterikapaciteten uppges till blygsamma 300 bilder per laddning. Vikten för kamerahuset är 450 gram. Storleken är 140 x 82 x 43 mm.

Till kameran släpper Fujifilm tre autofokusobjektiv: 18 mm/2, 35 mm/1.4 och 60 mm/2.4. Under 2013 kommer ett flertal objektiv, såväl fasta brännvidder som zoomar, uppger Fujifilm.

Till kameran säljs ett handgrepp HG-XPro1 liksom blixten EF-X20.

Priset i USA är satt till 1.700 dollar för kamerahuset och omkring 500 dollar för objektiven.

Här finner du alla specifikationer.



Publicerad 2012-01-09.

66 Kommentarer

rogka566 2012-01-09 22:14  
Fujifilm verkar vara på rätt spår. Håll i er Canon och Nikon!
Calle S 2012-01-09 22:17  
Skitläcker, men undrar över slutarljudet. Det känns ganska viktigt.
FlyerOne 2012-01-10 02:39
Den har en traditionell ridåslutare, så slutarljudet lär inte alls bli lika lågt som X100:ans.
.
Calle S 2012-01-10 08:18
Ok, intressant! Jag har en GF1 nu som låter en hel del. Det är inte så störande, men ju tystare desto bättre såklart.

En annan sak jag är nyfiken på är batteritiden. Fuji uppger 300 exponeringar per laddning, vilket såklart hänger på displayanvändning och så vidare.
Det låter inte speciellt imponerande, men vi får väl se.
Patrik_Renmark 2012-02-02 20:08
Känns ju faktiskt fullständigt oviktigt.
Calle S 2012-02-03 07:57
Menar du slutarljudet? Inte om den ska matcha Leica.
Patrik_Renmark 2012-02-03 14:21
Ja jag menade slutarljudet, men tänkte förstås inte på det i jämförelse med någonting annat (Leica, i detta fallet).
Menade snarare att min åsikt är att det i största allmänhet inte spelar så stor roll hur en kamera låter. Det är ju trots allt inte slutarljudet som gör bilderna.
Grimmer 2012-01-09 22:32  
Fuji är bra på det när med nostalgi + teknik. Hoppas att den blir lika adaptiv som Sony NEX.
Anders F. Eriksson 2012-01-09 22:38
Den har kortare registeravstånd än Nex, och det går att manuellt ställa in brännvidd och förstoring för den optiska sökaren. Det tyder nog på att den kommer att fungera bra med diverse olika objektiv.
FlyerOne 2012-01-10 03:15
Den KAN bli lika flexibel, ifall det inte visar sig finnas något som begränsar detta. Dock är dess EVF inte i klass med de som sitter i Sonys nyaste kameror. Ifall X-Pro 1 i övrigt blir bra (med andra ord MYCKET bättre än X100:an...), så kommer jag att vänta tills de sätter in den andra generationens EVF à là Sony. Har man en gång sett en sådan, så vill man inte ha nåt annat...

X-Pro 1 har den typ av objektiv jag vill ha, ifall de kompletterar med ett ljustarkt 24 mm (35 mm ekvivalent). Dock är X-Pro 1 tyvärr mycket större och tyngre än vad jag fär min del skulle vilja ha.
.
luminousoctaves 2012-01-10 14:16
Det där med ”nostalgi” (och det här är ingen kritik mot föregående inlägg) är intressant. Jag tycker det är förvånande att man inte återanvänder fler designlösningar från förr. Kameran som verktyg har utvecklats under drygt hundra år, någonting gjorde man väl rätt liksom.

De stora kamerahusen från Canon och Nikon har en del fördelar, men också nackdelar. Leicas designtradition, vilken Fuji har plockat från, känns otroligt mycket mer rätt för mig. Därför är det kul att någon vågar satsa nytt.

Mer ”nostalgi”-tänk alltså!
Joakim K E Johansson 2012-01-09 22:39  
Snygg som böfvelen, precis som X100 och X10. Fuji har förstått grejen med utseendet i alla fall.

Man undrar ju hur den manuella fokusen kommer att vara, och om kameran kommer att ha lika många knasigheter för sig som X100.
matlep 2012-01-09 22:54  
Snygg kamera. Tills man tittar på baksidan.... Varför så många knappar? Är det verkligen nödvändigt? Det kommer dom garanterat få kritik för när den börja testas.
Helmetrock 2012-01-10 22:26
Va, jag tycker det var förvånande få knappar, jag hoppas de får med de viktiga funktionerna på de få knapparna så man inte behöver gå in i menyerna för att göra enkla inställningar ;-)
matlep 2012-01-10 22:33
Fuji själva uttrycker det rätt roligt: "we had a lot of feedback from x100 users, all the buttons are now in the RIGHT place" Pengarna tillbaka för X100 ägare? :)
Hans Wahlgren 2012-01-09 23:00  
Ang kort registeravstånd. Är det någon som förstår tillräckligt för att svara på om Canons gamla FD-optik kommer att fungera? Vore onekligen ett starkt köpargument för många med skåpet fullt...
62174 2012-01-09 23:09
Det där var en riktigt bra fråga! I DSLR-världen (större format) är alla FD-gluggar värdelösa. Torrt svar/motfråga: Vad är det s.k. registeravståndet för X Pro1? Sen blir nästa fråga: Kan denna kamera hantera helt "döva och blinda" gluggar från anno dazumal? Själv har jag haft mycket stor glädje av att Canon DSLR har kortare registeravstånd än alla de andra stora kamerorna. Så jag njuter av Nikons och Leicas (R) gamla fina gluggar som man köper för en spottstyver. Nikon har bara Nikon att välja på.
Grevture 2012-01-09 23:15
Alla moderna spegelfria systemkameror (Nikon, Olympus, Panasonic, Samsung och Sony) har - med råge - tillräckligt korta registreringsavstånd för att få plats med en adapter för FD-objektiv. Så det är bara en fråga om tillgång till sådana adaptrar. Vet att det finns till m43 och så vitt jag vet till Sony NEX.
adask330 2012-01-10 02:49
Om man kollar på bilderna så ser det ut att finnas gott om utrymme för en adapter. Håller med ovanstående, helt rätt spår!
FlyerOne 2012-01-10 03:00
Martin, "så vitt jag vet", skriver du. Undrar hur du menar nu? Det finns väl inget system i världen som det finns så många objektiv-adaptrar till som till NEX-systemet? :-)
.
Grevture 2012-01-10 03:22
Gunnar: Jag har själv stått och fingrat på två olika M43-adapter för FD, så att de finns råkade jag känna till. För NEX antar jag att det finns motsvarande, eftersom det som sagt finns en massa olika adaptrar för det systemet. Men jag har själv inte sett en ännu så ...

Du behöver inte vara orolig, det låg ingen dold kritik mot Sony i det yttrandet :-)
FlyerOne 2012-01-10 03:29
Haha, nej jag vet ju att du inte är "fientlig" mot andra system som du inte råkar köra med själv (än...). Jag bara undrade hur du menade. :-)

Jag gjorde i alla fall nu en snabb sökning på ebay och fann 154 adaptrar för Canon FD-objektiv till NEX och 68 till m4/3. Så nog finns det adaptrar (alla var dock inte unika). För X-Pro 1 fann jag givetvis 0...


PS Det blir lätt missförstånd i cybervärlden. Hoppas att alla förstår att jag INTE menade att "du inte är "fientlig" mot andra system (än...)" med det jag skrev ovan.
Hans Wahlgren 2012-01-10 07:38
@ Staffan ... Vet ju att Du med förkärlek monterar olika typer av udda fast högkvalitativ optik på Din 5:a.

Jag har kollat en del på specifikationen av X-Pro 1 och jag reagerar på att den är ganska stor. Jag hade hoppats på en mindre kamera, med direkt märkbar storleksskillnad mot mina spegelsystem från Canon. Ett av huvudskälen att skaffa en mätsökarkamera är ju att den ska vara diskret. Canon lär ju komma med ett spegellöst system under 2012. Finns kanske skäl sitta i båten och avvakta en stund.
Måns H 2012-01-09 23:04  
Tror Fuji har en fullträff här. Bra sensor (har den själv i K5 och är nöjd) och "rätt" design. Titta bara på det där motljusskyddet! Jag får mellanformatsvibbar, en kompakt Mamya 6x9 ungefär.

Använder Fujis kompakter sedan F10 kom. Gillar dom men inte menysystemet - hoppas Fuji lyckas bättre här.

1700 dollar brukar motsvara ca 15 000:- SEK i Sverige. Inte direkt budget, om dom inte jämför med Leica förståss.
alex.odman 2012-01-09 23:35  
Mycket intressant kamera. Enligt DPreview har inte sensorn ett bayerfilter utan ett nytt egenutvecklat RGB-mönster, så det är med största sannolikhet inte Sonysensorn som sitter i många Dslr'er. För rgb-mönstret borde väl ändå inte vara "utbytbart" utan en integrerad del på sensorn. Eller?
Grevture 2012-01-10 01:33
Färgfiltren kan mycket väl vara olika för samma sensorplatta.

I alla fall Nikon använder ofta egna sådana på Sonys sensorplattor och Fujifilm har definitivt den tekniska kompetensen att designa egna färgfilter. Även mikrolinser, antialiasfilter och andra lager av filter (IR osv) som ligger ovanpå själva sensorplattan kan vara olika trots att sensorelektroniken är densamma.
STV 2012-01-09 23:37  
Gudskelov har jag haft tålamod att hålla tassarna borta från X100 och X10.
X-Pro 1 tycks vara det jag har väntat på. Man behöver inte nödvändigvis vara fattig för att välja X-Pro 1 istället för Leica M9. Det räcker om man är klok.
paco 2012-01-09 23:53  
Jesus vad snygg den är i helsvart.
luminousoctaves 2012-01-10 00:23  
Bra! Alla med Leica M6 säljer sina kameror och köper den här i stället! Spikat?
Svar från froderberg 2012-01-10 00:37
Är faktiskt inne på den linjen. Ska bara testa först.
FlyerOne 2012-01-10 02:42
Magnus, det är förstås högeligen rekommendabelt. För mig var X100 "Vill ha!" tills jag fick den i händerna. Då blev det en kalldusch som gjorde att sen har det varit "Aldrig i livet!" :-(
luminousoctaves 2012-01-10 14:24
Min drömkamera är en digital rangefinder utan display. Tänk vilken fantastisk känsla att gå ut och plåta hur mycket man vill utan att distraheras av den där förbannade skärmen.

Jag tror ärligt talat den dessutom skulle bli en storsäljare. Det bästa från både den digitala och analoga världen i ett paket. Får gärna ha en helt meningslös framdragningsvev också, som på Epson RD-1.
Makten 2012-01-10 14:36
Erik, köp en M8 och stäng av skärmvisningen. Närmare en analog mätsökare än så lär du inte komma (om du nu inte vill punga ut för en M9 förstås). Jag hanterar min M8 precis så och tittar sällan på displayen efter att jag tagit bilden.
LordMaplebridge 2012-01-10 00:26  
Äntligen händer något innovativt i kameravärlden! Att ingen förut tänkt på ett bayermönster med mindre uppenbar regelbundenhet! Goodbye AA-filter, utan risk för moiré! Hoppas det funkar och att inga barnsjukdomar uppkommer.

Snyggt med ljusstarka objektiv som ändå inte är så stora!

En värdig konkurrent till NEX-7. Fujis kamerahus är visserligen klart större, men objektiven mindre. Synd bara att både dessa högattraktiva kameror saknar inbyggd bildstabilisering i kamerahuset.
Grevture 2012-01-10 01:40
Det har förekommit åtskilliga försök tidigare med andra mönster än traditionell bayer.

Så länge man interpolerar fram färginformation (vilket man gör här precis som förut, bara med - hoppningsvis - ett smartare mönster i färgfiltret) så finns det en risk för moiré. Men troligen har man minskat den risken så mycket att man bedömer att antialiasing inte längre behövs.
Herr_Berg 2012-01-10 01:34  
Satan vad snygg! En riktig drömkamera både till specar och utseende, till och med med blixten på ser den bra ut.
Apkatt 2012-01-10 03:01  
Jahapp, då var det bara att sälja X100...
Janne H 2012-01-10 09:27  
Äntligen här kommer ju den digitala varianten av min gamla Leica CL :-)
Kul för alla att det nu finns flera riktigt bra ¨kompakter¨ att välja på.
För egen del låter jag nog beställningen på NEX 7 ligga kvar, litet kamerahus och bra sökare vill jag ha.
Tomas Holmqvist 2012-01-10 10:30
Var och kände på en "ny" Leica CL igår och den här påminner väldigt mycket om den. Hoppas det fungerar bra med sensorn så kanske jag överger mina Sigma Dp1 och 2 och Foveon. Inte minst så kan man använda sina LTM och LM gluggar! Den här kommer att sälja bra. Så gillar jag enkelheten, inte så många reglage, precis som på Leica M och Nikon FM2. Det är ju ändå bara tre förhållanden vi ändrar på ISO, tid och ljusinsläpp och så en glasbit...
Ockie50 2012-01-10 10:57  
Hoppas den känns bättre att hålla i än X100 som inte "väger något" - känns inte som den har riktig byggkvalitet. Klart intressant ny kamera men knappast någon "M9 dödare".
Benganbus 2012-01-10 11:47  
Jobbigt det här! ;)
/B
Makten 2012-01-10 14:34  
Jag ser bara ett fel med den här kameran, och det är samma som gjorde X100:an näst intill oanvändbar. Nämligen kombinationen av optisk genomsiktssökare och autofokus. Man har ingen aning om ifall fokus hamnar rätt (vilket den ofta inte gjorde) förrän efteråt. Parallaxfelet är helt enkelt alldeles för stort på allt närmare än ett par meters avstånd. Ett ickeproblem hos manuella mätsökarkameror, som den ju försöker efterapa.

Om de uppgraderat EVF-delen av hybridsökaren med högre upplösning så kan det däremot säkert vara en trevlig kamera. Men egentligen är det då bara objektiven som ger någon större fördel mot en Sony NEX-7, där Zeiss-24:an är tämligen gigantisk. För att inte tala om att man kan få en Leica M8 och Voigtländer-objektiv för ungefär samma pris som Fujin.

Snygg var den i alla fall och Fuji ska ha en stor applåd för att över huvud taget våga sig på det som alla andra tillverkare inte vågat (än).
Makten 2012-01-10 15:20
Hmm, den är alltså lika stor som en M9. Har en känsla av att många inte kommer gilla det:-)

http://www.dpreview.com/previews/fujifilmxpro1/images/sbsm9p.jpg
Benganbus 2012-01-10 22:27
Håller med om att den e litet onödigt stor...
Elektronik borde väl gå att göra mindre...?
matlep 2012-01-10 15:47  
Det ligger nu uppe fullstora bilder från alla tre objektiv på Fujis sajt. Dom imponerar inte på mig.
Calle S 2012-01-10 17:30
Vad var det som inte imponerade?
matlep 2012-01-10 19:49
Jag tycker inte att detaljskärpan är så bra som dom lovar. Tycker du det?
Anders F. Eriksson 2012-01-10 20:01
Det är väl jpg direkt ur kameran som inte är skärpta för visning på webben.
Calle S 2012-01-11 12:06
Mattias; jag har inte kollat så noga, så jag var inte retorisk:-)
LeonSweden 2012-01-11 11:42  
Härligt Fuji! Det här är ett stort fall framåt - helt rätt och en naturlig uppföljare till min kära X100.

Ett par saker som jag hoppas har blivit väsentligt bättre än på X100 är;
- Manuell skärpeinställning som fungerar och är värd namnet
- Väsentligt bättre starttid
- Mer korrekt (och gärna lite snabbare) autofokus

Levererar X-Pro 1 lika bra bilder som X100 så blir det nog min nya gatufotokamera. Hoppas det kommer fina vidvinklar från 18mm (35mm ekvivalent) och en M-adapter och kanske kan Zeiss skapa några härliga gluggar.

Om Fujifilm tänker fortsätta på den härliga vägen av digitala kameror med analog känsla så ser jag gärna en genomsiktskamera med fullformatssensor och utbytbara objektiv. Japp, en direkt M9-konkurent, det kan Leica behöva.
Tomas10 2012-01-11 12:18  
Trevligt och intressant ekipage - går tyvärr bort på grund av avsaknad av inbyggd upplättningsblixt! Bara för att man kallar sig för "pro" innebär detta inte per automatik att inbyggd blixt ska saknas! Aj så synd på så rara ärtor!
Micha Persson 2012-01-11 17:52  
Snygg kamera, ser ut som något man hittar på loppmarknader.
sagan 2012-02-03 19:09
Det är väl för sjutton 2012 nu och inte bakåtsträvande 1958. Urtrist med denna larviga nostalagi för något som aldrig var snygg till att börja med. Nej, nytt tänk, tack.
Herr_Berg 2012-02-03 23:29
Hur ser en snygg kamera ut då?
christianhylse 2012-01-11 23:44  
Snygg kamera, men skippa.AF, autofocus är så...1987. Fusk! ;)
Hur som helst, mycket har sagts om denna diamant, men den stora frågan är:
Är x-fattningen samma x-fattning som Fujica hade till sitt forna analoga SLR-system?
Kan man därmed äntligen använda analoga x-gluggar digitalt?

Och när kommer Mamiyas lilla goding som kan adapta ALLA Mamiyas 712 olika fattningar?
FlyerOne 2012-01-12 04:59
Så...1985. Menar du väl. :-)
.
Helmetrock 2012-01-12 06:19
Det fina är att du själv kan skippa AF genom att stänga av det ;-)

För övrigt är det säkert bara några få objektiv som kommer att ge autofokus medan de från andra tillverkare bara kommer att funka med manuell fokus.
Joakim K E Johansson 2012-01-12 09:16  
Som före detta X100-ägare är jag smått skeptisk till kameran efter att ha plöjt igenom nästan alla filmade tester av X-Pro1 som finns på tuben. Och det är främst fokusen jag ser som ett bekymmer – det är en svag punkt på både X100 och X10 och det ser ut som att fokusen fungerar ungefär på samma sätt i X-Pro1. Dessutom är den manuella fokusen uppbyggd som i X100, vilket inte på långa vägar var en lyckad lösning.

X100 är en väldigt fin liten kamera som kan vara jättetrevlig ur många perspektiv. Inte minst levererar den fantastiska bildfiler. Men handhavandemässigt brister den på flera punkter. Och som sagt inte minst när det kommer till AF och manuell fokus. Om X-Pro1 liknar X100 ur dessa aspekter kommer den inte att vara kul att använda i längden. Istället kommer man att stå där och svära ve och förbannelse över missade bilder.

Men jag hoppas jag har fel. För kameran verkar ju i övrigt hur schyst som helst. Och så är den snygg som fasiken.
jkm 2012-01-14 10:55  
En sån snygging! Synd att den måste bli så stooor bara... Får mig ändå att tänka på min gamla Leica CL, också den en riktig skönhet. Sensorn verkar ju vara i toppklass plus möjligheten att byta glugg... Bara en fråga till alla initierade här på FS; kommer jag att kunna köra mina Ai-s gluggar på denna?? Kan iså fall bli en trevlig "finkamera" för fotopromenaden gärna i kombo med manchesterkavaj... Men visst borde Nikon, eller Canon med för den delen, kunna matcha detta koncept? Eller bygga en Nikon FM2 D?? Ha det gött!!
Anders F. Eriksson 2012-01-14 12:48
Rent tekniskt går det utmärkt att göra en adapter så att du kan köra Nikongluggar (eller nästan vilka småbildsobjektiv som helst för den delen), men den enda adapter vi hittills vet kommer att tillverkas (i och med att Fuji sagt att de själva gör en sådan) är för Leica M. Jag håller det för högst troligt att det kommer ett knippe adaptrar för andra fattningar också dock.
abrakadabra_swe 2012-01-22 13:41  
.....Det som gör att liknelsen med Leica ändå görs är att kameran, likt X100, har en hybridsökare som fungerar som genomsiktssökare med ramar (likt Leica M9) .... ha ha ha
Der Steppenwolf 2012-01-31 10:41  
Lite smått roligt att se att alla bilderna på själva X-Pro1 ör tagna med en.......Nikon D3S :)

Men visst är Fuji på rätt spår här och de är dessutom den mest kreativa fotoföretag på senaste tiden. Sony ligger inte heller på latsidan utan det verkar bara vara CaNikon som har somnat.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar