Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vi fick TV4 att ändra sig!!

Vi fick TV4 att ändra sig!!

Tv4 har nu på måndagmorgonen återigen formulerat om regelverket och nu ser det bra ut! Vi är därför nöjda.

Det nya regelverket lyder:


"6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen ger du TV4, Sveriges Rese- och Turistråd, Fujifilm och Posten rätt att - i enlighet med svensk lagstiftning och god sed - använda dina bilder i sina respektive medier under varumärket Sverigebilden. Denna rätt gäller till och med utgången av 2004. Detta hindrar naturligtvis inte dig att använda dina bilder i andra sammanhang."


Och det är bra formulerat både för TV4 och fotografen!

Vi ser detta som en seger för fotografers bildrättigheter och samtidigt all heder åt TV4 som lyssnat, ändrat och agerat proffsigt! Vi blåser därför protesterna och har meddelat detta till TV4! Vi önskar all lycka till Tv4 och deras programidé!

Vi tackar de medlemmar som skrivit under protestlistan och särskilt de som intensivast hjälpt till med att bevaka ärenden!


HISTORIK I ÄRENDET



Måndag 14 juniTV4 har återigen formulerat om regelverket.

Ny skrivning

"6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen ger du TV4, Sveriges Rese- och Turistråd, Fujifilm och Posten rätt att - i enlighet med svensk lagstiftning och god sed - använda dina bilder i sina respektive medier under varumärket Sverigebilden. Denna rätt gäller till och med utgången av 2004. Detta hindrar naturligtvis inte dig att använda dina bilder i andra sammanhang."


Fredag eftermiddag
Pressmeddelande har skickats och Dagens Media har skrivit två artiklar i ämnet idag. Programmets projektledare Pontus har ringt mig och vi har pratat. De skall göra ytterligare ändring i regelverket nu under fredag eftermiddag. Jag har sagt att jag tycker att TV4:s reaktioner är positiva men att jag behöver läsa igenom det nya regelverket innan jag kan svara om vi tycker att ändringen adresserar grundproblemet. Jag har i skrivande stund inte sett de nya ändringarna.

TV4s presschef Mona Sjölund säger bland annat i den ena artikeln på Dagens Media att "Vi var otydliga, det har aldrig varit vår avsikt att avkräva att fotograferna skulle avsäga sig sin upphovsrätt..".

Även om vi inte får exakt som vi tycker är rätt så har vi fått upp problemet på agendan. Det är bra! Sen måste jag faktiskt säga att TV4 agerat mycket proffsigt i ärendet.

Torsdagkväll
TV4 har varit hörsamma och svarat på våra protester. Tyvärr har de viktiga felaktigheterna i tävlingsreglerna INTE ändrats, nämligen att TV4 kräver att fotograferna skall avsäga sig upphovsrätten till inskickade bilder. Fortsätt protestera via denna länken.

Medlemmar på Fotosidan har tillsammans med fotosidan.se:s redaktion startat en protestlista för de oetiska regler som tv4.se har för sin fototävling Sverigebilden.

Vi protesterar mot tv4:s tävlingsregler här citerade (punkt 6 samt 2.2 som den stod skriven idag 10/6 kl 15.08):

6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt ? dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part.

Nedan är vår formulering mot tv4.se och det du skriver under:

Vi medlemmar på www.fotosidan.se vill bestämt protestera mot de tävlingsregler som gäller för er tävling ”Sverigebilden”.

Att som fotograf frånsäga sig samtliga rättigheter till de bilder man skapat och dessutom låta tredje part få rättigheter till ens verk utan kontroll strider mot god sed och går emot hela tanken med imaterialrätt enligt svensk och internationell lagstiftning.

Vi vill att ni återigen ser över reglerna och ändrar dem till en godtagbar form där enbart vinnare tillåter en begränsad användning av sina bilder för Tv4 och all annan användning kräver en överenskommelse med upphovsman.

Fotosidan är en svensk fotocommunity med över trettiotusen medlemmar där ett flertal är verksamma inom Sff, SJF och BLF.


Vill du skriva under denna lista så klicka på denna länken där hittar du en text och längst ner en BOKA knapp. Klicka på den för att skriva under. De som hittills skrivit på hittar du här.



Nedan hittar du lite historik i ärendet

UPPDATERING 9 JUNI (kväll)

Våra protester gjorde faktiskt susen! Chefen för TV4:s informationsavdelning har hört sig både via mail och telefon och beklagat deras första felaktiga formulering av tävlingsreglerna. De har gjort förändring i tävlingsreglerna så att inskickade bilder bara nu skall användas under produkten Sverigebilden. Och det är ett steg i rätt riktning. Reglerna är fortfarande inte helt bra ur fotografens synvinkel, men jag tycker att TV4:s reaktion tyder på att de tar kritiken på allvar och att vi genom våra protester gjort dem mycket mer medvetna om regelverket kring bilder och fotografer.

Jag tycker därför att vi blåser av protesterna. Det känns faktiskt roligt att vi fick TV4 att lyssna och delvis ändra sitt regelverk! Hoppas att ni håller med!!

UPPDATERING 10 JUNI (kväll)
Det verkar som om TV4 faktiskt inte gjort någon förändring som har någon praktiskt betydelse. Fortfarande finns en formulering där TV4 tar över ägandet av bilden. Vi kanske får fortsätta helt enkelt!


UPPDATERING 10 JUNI (förmiddag)

Under gårdagen så skrev 256 personer på protestlistan och detta fick genomslagskraft! TV4 skickar just nu ut följande meddelande. Jag har en markerat en viktigt förändring jämfört med det ursprungliga regelverket. Jag tycker att det verkar som regelverket nu verkar rätt normalt.

Fotovänner!

Vi på TV4 har under dagen har noterat att ni, med all rätt, reagerat på de allmänna villkoren för vår fototävling Sverigebilden. Självklart vill vi inte att de som deltar i tävlingen ska känna sig lurade. Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.

Tävlingen är till för amatörfotografer som inte annars skulle få ut sina bilder. Publiceringen i TV4, på vår hemsida och i Expressen är en del i priset vinnarna får.

Vi har i övrigt försökt följa det som allmänt används av fototävlingar. Hoppas att detta kan få er att känna er mer komfortabla med att delta i vår tävling.

Vi på TV4 vill med Sverigebilden vara med och lyfta fram den folkrörelse som fotografering har blivit. Återigen, tack för påpekandena.
Vänliga hälsningar
Pontus Schultz
Projektledare Sverigebilden


Publicerad 2004-06-09.

39 Kommentarer

KJH 2004-06-09 22:21  
Kul men framför allt bra att dom lyssnade. Fast med tanke på fotosidans gigantiska användarmängd kanske inte det är så konstigt =)
Magnus Wahlgren 2004-06-09 22:29  
Kul. Och snabbt gick det. Vad härligt att veta att det går att påverka en jätte.
ganska 2004-06-09 22:35  
Sluta inte! Fortsätt protestera vi har inte uppnåt våra mål! Reglerna är fortfarande mycket konstiga!

//Mvh Viktor
KGS 2004-06-09 22:39  
okej om de får använda bilderna fritt i samband med tävlingen, men fortfarande skriver de att de har UPPHOVSRÄTTEN till bilderna och det är väl det som är det stora felet. Accepterar jag avtalet så är det okej att jag ger dem rätt att nyttja bilden, men jag vill ha rätt att använda min (kanske "refuserade") bild även i andra tävlingar.
David Elmfeldt 2004-06-09 22:58  
Jag meddelar personen på Tv4 om att protesterna fortfarande är högljudda. Återkommer med responsen.
Hades 2004-06-09 23:47  
Jag tycker inte vi ska nöja oss med denna lilla kosmetiska ändring.
Det viktiga är att de inte ska lura av deltagarna upphovsrätten och dessutom förbehålla sej rätten att även förmedla den vidare till tredje part.
gameburg 2004-06-09 23:50  
Det är mycket kul att höra att vi har respons, men håller med KG om upphovsrätten. Kanske det går att tidsbegränsa denna tex under och ett par månader efter tävlingens slut. Därefter återgår rätten till fotografen eller om tv4 vill använda bild igen tar kontakt med den som äger bilden och gör en ny uppgörelse med viss ersättning.
Bra kämpat!!! Kul att tillhöra detta eminenta sällskap som nästan börjar likna något av en organisation;-)
We gonna fight for our right...
AnnaKarin 2004-06-10 10:27  
Det kom svar på mailet (vilket jag inte hade väntat mig, heder åt TV4 för ett trevligt bemötande):

Fotovänner!

Vi på TV4 har under dagen har noterat att ni, med all rätt, reagerat på de allmänna villkoren för vår fototävling Sverigebilden. Självklart vill vi inte att de som deltar i tävlingen ska känna sig lurade. Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.
Tävlingen är till för amatörfotografer som inte annars skulle få ut sina bilder. Publiceringen i TV4, på vår hemsida och i Expressen är en del i priset vinnarna får.
Vi har i övrigt försökt följa det som allmänt används av fototävlingar. Hoppas att detta kan få er att känna er mer komfortabla med att delta i vår tävling.
Vi på TV4 vill med Sverigebilden vara med och lyfta fram den folkrörelse som fotografering har blivit. Återigen, tack för påpekandena.

Vänliga hälsningar

Pontus Schultz

Projektledare Sverigebilden
kronqvist83 2004-06-10 12:30  
Håller med om att det är dökul att Tv4 lyssnade, men även jag skulle gärna se att mina bilder fortsätter att vara mina bilder..
KGS 2004-06-10 20:35  
De har dessutom inte ändrat skrivningen alls, de har bara lagt till nåt luddigt om "dock endast under varumärket..." f ö står det fortfarande att "genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör".

Undrar vad bl a står för förresten?!? förverkar de kameran också?

Nåja, jag tycker att protesten har avblåsts alldeles för tidigt. Lamt. De har svarat enligt formulär 1A när en kund klagar o man inte bryr sej... Visst du har helt rätt, det borde vi ha tänkt på... (men vi ger f-n i det!)
Hades 2004-06-10 21:51  
KG Stolt har rätt! Jag tycker också att protesten avblåstes alldeles för tidigt. Återuppta den!!
Vi har ju inte uppnått nånting alls. De har bara lagt ut dimridåer!!!
fine:st 2004-06-10 22:16  
Instämmer, låt oss protestera mer tills målen är uppnådda.
Hades 2004-06-11 00:53  
David - Jag tycker att listan ska gå till Posten, Forex, Sveriges Rese och Turistråd samt Fuji också som är delaktiga i tävlingen.
KGS 2004-06-11 01:11  
Bra David, att du öppnade listan igen, tack!
Peter_H 2004-06-11 08:13  
Vi får se om någon av oss får ett svar från TV4 idag. Jag har inte fått något ännu...
golodhir 2004-06-11 08:47  
Det verkar bli allt vanligare att företag som anordnar fototävlingar tar över bildrätten för inskickade bidrag. Jag har sett det i ett flertal tävlingar och jag har valt att inte skicka in mina bilder till dem då jag aldrig skulle avsäga mig rätten till mina bilder. Tänk om man skickar in en bild som blir en "klassiker"? Då kan den publiceras över hela världen, tryckas upp på afficher etc. utan att fotografen får ett korvöre för det. Nej, vill de ta över bildrätten får de minsann betala för det.

Många verkar tro att fotografer gärna ger bort sina bilder bara de blir publicerade men även fotografer har räkningar att betala. Jag har mött den attityden flera gånger då kunder velat använda mina bilder i olika tryckalster utan att betala, "jamen du får ju din bild publicerad".
KGS 2004-06-11 11:32  
ja precis, publicerad med texten "Sverigebilden TV4" o nada mas... o vill nån ha din fina bild får du hänvisa dem till TV 4, för printar du själv ut en kopia o säljer eller ens ger bort så har DU brutit mot upphovsrättslagen.

Det är en sak (illa nog) om arrangören tar sej rätten att använda din bild fritt, men att dessutom hävda upphovsrätt o därmed rätt att överlåta rätten vidare är att gå över gränsen rejält.
jim.sohlman 2004-06-11 14:28  
Jäkligt bra jobbat, David E, Kjell A ( som startade diskussionen) o övriga. Jag fick svar idag (fre) på protestmailen från både tittarombudsmannen och nyhetsmorgon, men som sagt - vi måste fortsätta bevaka detta !!
Hades 2004-06-11 14:45  
Jim - Vad skrev de?
KGS 2004-06-11 19:39  
19.37
"6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt – dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part"

Ingen ändring...
Rodin 2004-06-12 21:17  
Jag brukar ofta hitta det jag söker på nätet, men här går jag faktiskt bet. Var hittar man reglerna på deras sida egentligen? Borde inte dessa visas tydligt på sidan? Jag har letat i 15 minuter utan att hitta dem. Har jag missat något?
Och för övrigt verkar det vara alldeles för få som har "skrivit under" protestlistan. Var är alla?
Hades 2004-06-12 21:24  
Klicka "hem och fritid" och "foto",fyll i formuläret under "bli medlem", då kommer vilkoren upp. Du kan backa ur om du inte gillar dem.
KGS 2004-06-12 22:55  
Du måste alltså ge dem en adress, ett telefonnummer, en mailadress innan du ens får veta vad du inte vill vara med på ;-) så nu kommer stackars Ban Arne, +46 8 118118, [email protected] få en massa oönskade mail, brev o telefonsamtal...
Rodin 2004-06-13 02:04  
Så fiffigt. Jag tänkte ett tag att man kanske först var tvungen att bli medlem för att se detta, men sedan tänkte jag att så dumt kan det väl inte vara? Så fel jag hade.
Stackars Ban Arne... *flinar*
Tack för svaren!
KGS 2004-06-14 10:19  
Ny skrivning:
"6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen ger du TV4, Sveriges Rese- och Turistråd, Fujifilm och Posten rätt att - i enlighet med svensk lagstiftning och god sed - använda dina bilder i sina respektive medier under varumärket Sverigebilden. Denna rätt gäller till och med utgången av 2004. Detta hindrar naturligtvis inte dig att använda dina bilder i andra sammanhang."

Kovändning! NU kan vi väl vara nöjda... kanske bäst att läsa resten också *s*
Hades 2004-06-14 14:28  
Nja, jag är fortfarande lite kritisk.
Det är trots allt så att Fuji och de övriga får använda deltagarnas bilder i sin marknadsföring utan att deltagarna får någon ersättning.
Må så vara att de endast får använda bilderna under rubriken "Sverigebilden", men likväl kommer de att använda tävlingen i sin reklam.
Jag tycker att endast bilder som premieras
bör få användas.
Men det verkar ju som de flesta här är nöjda, så....
ganska 2004-06-14 17:39  
Bra! Detta känns vettigt!
gameburg 2004-06-14 22:43  
Betyg: 5
Ger en femma för en bra genomförd protest samt även högsta betyg till TV4 som lyssnat och tagit våra protester på största allvar och ändrat reglerna till helt klart godtagbara nivåer!
Bra jobbat!!!
KJH 2004-06-14 22:57  
Betyg: 5
Sådärja! Bra jobbat allihopa!!! =)
Efwa 2004-06-15 11:46  
Jag är nöjd. Fint jobbat av Er som lagt ner tid och all heder åt Tv4 som tagit åt sig av kritiken på ett mycket bra sätt och gjort något åt det.
flutte 2004-06-18 20:25  
Betyg: 5
1) Bra upplägg på hela hanteringen av protesten! 5:an är till fotosidans gäng, som hållit oss uppdaterade hela tiden.

2) Bra av tv4 att ha lyssnat & agerat utifrån de klagomål som framförts. 4 poäng till TV4s hantering!

3) En vettig kompromiss i form av reglerna. Tävlingen riktar sig ju främst till amatörer, så det är nog inte så sannorlikt att speciellt många bidrag faktiskt används. Dålig (=ingen) ersättning är ju tyvärr ganska standard för samtliga insända bidrag. Men, en mycket bra lösning är att ange en kort tidsbegränsning för hur lång tid de har på sig att faktiskt använda inskickade bidrag. En skrivning om att upphovsmannens namn också kommer att anges vid ev publicering borde också ha funnits med, men man får väl hoppas att de inser att det är självklart.

4) Förhoppningsvis kan den här stormen i vattenglaset leda till någon form av "accepterad standard" på tävlingsregler.
micke_j 2004-06-20 16:55  
Betyg: 5
Hej! har tänkt på en sak angående sverigebilden.... man kan ju surfa runt bland andras bilder som det verkar, och även då beställa hem papperskopior på dessa? är det så att alla kommer att kunna göra detta med mina bilder om jag lägger ut dem där?
(svara helst i min gästbok)
Annika B 2004-06-28 18:40  
Bra bra. Jag tycker också att det var lite dumt att de får skicka hem papperskopior på bilderna. De borde finnas en ruta eller något som man kunde kryssa i om man ville att andra kunde skicka hem dem.

Föressten så vann jag dagens bild nu på Torsdag. Se då :P
Ragnemalm 2004-08-09 12:47  
Jag känner igen problemet från andra håll. Någon får i uppdrag att hitta på en formulering som ger ENA parten fullt skydd, men man glömmer bort andra parten helt. Ofta är formuleringarna så grova att man kan ge bort rätten till allt man äger inklusive förstfödda barn, när målet bara är att försäkra sig om rätten att använda sig av materialet, i det här fallet bilder i ett TV-program.

Även om jag inte är så förtjust i TV4 så måste jag säga att de inte är ensamma. Någon radiostation lär ha haft ett formulär för total överlåtelse av rätten till musiken de spelade som man skulle skriva på för att de skulle våga spela låtarna, och jag har själv fått ett "non-disclosure agreement" som skulle ge uppdragsgivaren rätten till allt intellektuellt material jag producerar, utan begränsning till projekt eller i tid!

När ni får sånt, vägra skriva under och tala om varför! De är troligen inte ute efter att lura er, de har bara ett trångsynt skrivet dokument.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar