Annons
Artiklar > Ny anklagelse mot Cato Lein – ”bildstölden inte begränsad till boken”

Ny anklagelse mot Cato Lein – ”bildstölden inte begränsad till boken”

Fotokonstnär Cato Lein. Foto: Jonas-Widhe

 

Förra året fråntogs Cato Lein Svenska Fotobokspriset på grund av bildstöld. Nu anklagas han för att ha stulit ännu fler bilder.

Fyra av bilderna i boken ”Northern Silence” som fick Svenska Fotobokspriset 2023 är avfotograferade från ett bildband med bilder tagna av Ernst Manker.

Under 1930- och 1940-talen dokumenterade Manker samernas liv i norra Sverige för Nordiska museet. Senare producerades flera bildband med hans svartvita bilder.

Eva Silvén, tidigare intendent vid Nordiska museet, skriver i en debattartikel att Lein använt bilder från tre bildband med Mankers bilder, ”Skogslapparna”, ”Fjällapparna” och ”Fångstfolk”. Hon menar att det är totalt elva bilder som på olika sätt publicerats av Cato Lein och inte bara de fyra som finns i boken.

Cato Lein har i en uppgörelse med Nordiska museet betalt ersättning för de fyra bilderna som används i hans bok.

”Med tanke på omfattningen och karaktären av Leins bildstölder, som dessutom visat sig inte vara begränsade till boken, finns det flera som anser att saken ännu inte är utagerad.”, skriver Eva Silvén.

Två av de elva bilder som Eva Silvén syftar på har sålts av galleriet Dáidda i Oslo och varit signerat av Cato Lein. Alla bilder har publicerats på Instagram omkring år 2020.

Vi fick tag på Cato Lein som var i full färd att hänga bilder på en utställning i Oslo tillsammans med samiska konstnärer. Han medger att han visat fler bilder än de fyra som är med i boken.

– Det är några testbilder som jag jobbade med, men som inte kom med i boken. De ligger på ett Instagramkonto som blivit hackat. Jag kan inte ta bort dem då jag har förlorat det kontot.



Publicerad 2025-01-30.

12 Kommentarer

Sten-Åke Sändh 2025-01-31 00:38  
Fascinerande att så pass kända fotografer är öppna för att ta sådana risker idag. Det krävs ju inte mer än några klick med Google Lens så hittar man den som snott en bild om man vill.

Sjätte bilden i denna länk tog jag under Saur Revolutionen 1978 i Kabul Afghanistan. Verkar vara en turkisk publikation. Har sett ett gäng av dessa bilder på en rysk site också. I mitt fall har jag upplåtit dessa med Creative Commons BY-SA (Shared Alike), så det är fine för mig. De får gärna använda dem men om man nu som många fotografer benhårt håller på SIN upphovsrätt så blir det nog extra konstigt om man mörkar proveniensen även om bilderna råkar vara över 70 år och fria. Det handlar väl ändå om trovärdighet?

https://onedio.com/haber/afganistan-i-tam-20-yil-sonra-tekrardan-ele-gecirip-seriati-getiren-taliban-orgutu-nedir-ve-nasil-kuruldu-1083009

Här är samma bild i min portfolio:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=381063
StinaCat 2025-01-31 02:16  
London?? Han ställer väl ändå ut i Oslo. Dessutom var det två bilder som Lein stulit, signerat och som sedan fanns till försäljning på galleri Daidda i Oslo. Samma galleri som han nu ställer ut på igen. Intressant att galleriet väljer fortsatt samarbete med en bedragare som helt medvetet sätter sin egen signatur på en kollegas bilder och försöker tjäna pengar på det.
Nils Bergqvist 2025-01-31 11:47  
Ja, vad ska man säga? Man förbryllas och häpnar, gång på gång…
mats lindfors 2025-01-31 13:43  
En mycket tragisk historia som aldrig verkar ta slut. Att sedan trassla in sig i den ena lögnen efter den andra var heller inte ett bra beslut.
Finn Calander 2025-01-31 14:07  
Vad jag inte för mitt liv kan begripa är varför Lein inte varit öppen med hur han använt Mankers foton? Att han dessutom kraftigt beskurit (minst) ett av Mankers originalfotografier är extra illa. Cato Lein hamnar nu för min del i kategorin "fullkomligt ointressanta fotografer".
Sten-Åke Sändh 2025-01-31 23:56
Det tar ofta en stor del av ett yrkesliv att bygga upp ett renommé - men bara några få musklick att helt förstöra det. Listan växer med pajade karriärer.

Precis som Finn skriver ovan så hade väl det mesta varit Ok om bara Lein varit transparent med proveniensen.

Det jag undrar är hur man ska förhålla sig till begreppet "fotokonstnär". Känns lite varningsklocka för mig om det innebär att förändra andra fotografers bilder oavsett om det innebär att beskära dem, redigera dem eller mörka proveniensen. Ytterst visar ju beteenden som dessa att "fotokonstnären" inte riktigt klarar av att stå på "egna ben" och det är väl mest bara sorgligt.
Svar från froderberg 2025-02-02 14:02
Prescis som du skriver är transparensen avgörande om man vill jobba med andras verk som grundmaterial. Här hävdar istället Lein att han blandat ihop sina och Mankers bilder.

Sen är det upp till var och en att tro på om man kan jobba med någon annans bild av en ovanligt formad sten som "Den slagne guden" och tro att man själv har tagit bilden.
Sten-Åke Sändh 2025-02-02 17:04
Jag tänker alltid på den politiske satirikern John Hartfields kollage från Tredje Riket. Jag undrar hur många bilder han tog själv men han klippte och klistrade friskt och skapade "nya" verk med hjälp av andras bilder.

https://www.bing.com/images/search?q=john+heartfield&qpvt=john+heartfield&form=IGRE&first=1

Idag verkar det mesta mer subtilt och mycket mer sällan politiskt men ändå händer det hela tiden och ofta verkar drivkrafterna vara något så solkigt som att fuska sig till att vinna erkännande eller någon fototävling och därmed cred och eller pengar.

Så min fråga är var gränsen går för när det skulle vara OK att använda andras bilder som element i andra verk där dessa skulle anses ha verkshöjd som "egna" "nya" alster". Är det kanske t.o.m. också så att nu AI krattar gången mot en större acceptans för att använda andra fotografers bildelement for att bygga nya bilder av?

Ska det rent av vara mer OK om IT-jättar gör det än vanliga människor? När jag en gång läste för kanske 10 år sedan om att Google skulle sätta igång och skanna in "världslitteraturen" så var min första tanke om de faktiskt skulle bry sig om att betala upphovsmännen för detta eller om de bara skulle sno allt rakt av med den "ekonomiska gigantens" självklara rätt helt förvissad om att ingen vid sina sinnen ens skulle komma på tanken att våga ta en fight med dem.
Sten-Åke Sändh 2025-02-03 12:58
Inte "tagit bilden" men "gjort den"/ "skapat den" kanske? :-)
StinaCat 2025-02-02 12:59  
I debattartikeln på AmnestySapmi framgår det även att flera bilder i boken, som visserligen är tagna av Lein, är tagna på helt andra platser än i Finnmarken Nordnorge. Denna fotograf har ju noll trovärdighet.
Märkligt att han bara kan fortsätta ljuga om detta projekt.
Finn Calander 2025-02-02 15:54
Ja, det är sannerligen minst sagt märkligt. Men, som sagt, en numera totalt ointressant fotograf.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto