Utställning
Thomas H Johnssons utställning "Swedish Blue I" om den svenska landsbygden har fått mycket uppmärksamhet och visas nu på Stockholms Fotoantikvariat.
I höstas mottog Thomas H Johnsson det prestigefyllda KW Gullers stipendium ”för förtjänstfulla insatser inom det dokumentära fotografiets område” av Nordiska museet för sitt arbete med ”Swedish Blue I”.
– Tidigare har jag visat materialet tillsammans med bland annat Lennart Nilssons fotografier. Han som gjorde den klassiska boken ”Ett barn blir till”. Lennart sa ofta att han vill göra det osynliga synligt. Och så skulle man även kunna sammanfatta min intention med ”Swedish Blue I”, säger Thomas H Johnsson.
Det samtida Sverige verkar allt som oftast handla om våra storstäder. Ändå är det utanför våra storstäder den största delen av befolkningen lever. ”Swedish Blue I” är en fotografisk undersökning av dagens anonyma Sverige och utställningens kärna är brinnande aktuell då bristande resurser till landsbygden debatteras flitigt.
– Det är givetvis komplext. Landsbygden blir satt på undantag när samhälleliga funktioner centraliseras till storstäderna. Det går inte att förneka. Men ”Swedish Blue I” är inte glesbygdspolitik eller en objektiv och heltäckande skildring. Snarare gestaltar fotografierna ett känslomässigt och mentalt personligt tillstånd med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och hem, fortsätter Thomas H Johnsson.
Thomas H Johnsson. Foto: Martin Bogren.
Om man ser till Johnssons under åren samlade produktion är det nästan uteslutande närmiljön som gestaltats. Efter den uppmärksammade och avslutade trilogin från Landskrona, där han också är född och uppvuxen, har Johnsson vänt blicken mot Sveriges småsamhällen. I tidigare böcker och utställningar har det oftast varit fokus på småbild och svart vit fotografi. Nu har han laddat Hasselbladskameran med negativ färgfilm som han preparerar i förväg genom att förbelysa den. På detta sätt sjunker kontrasten och bilden får en gråblå slöja
– Arbeta analogt är en långsam metod som jag sympatiserar med. Och kanske är uttryckets form en reaktion i en tid där mycket ska dra åt det spektakulära och glittrigt förföriska. Jag vet inte. Men kan konstatera att ”Swedish Blue I” har en dov och krävande ton som överensstämmer min uppfattning av det vardagliga och hemtama, det vi ständigt ser men sällan reflekterar över, men också det vackra i det lilla. Jag tror på att skildra det man har en personlig relation till, berättar Thomas H Johnsson.
Under de år Johnsson var konstnärlig ledare för Landskrona fotofestival låg hans eget konstnärliga skapande på sparlåga. Vintern 2015 släpptes den avslutande delen i bluestrilogin. Och sedan våren 2016 har han fokuserat på arbetet med ”Swedish Blue I” i sin nuvarande form.
– Även om jag aldrig tidigare har fått så pass mycket positiv respons på mina arbeten som jag fått av ”Swedish Blue I” skapar det en viss anspänning att presentera något nytt. Något som är så djupt förbundet med mig själv. Men samtidigt känns det oerhört inspirerande att visa materialet i Stockholm … Karl-Erik Jagare på Stockholms Fotoantikvariat är både kunnig och har en djup passion för fotografi, avslutar Thomas H Johnsson.
Utställningen visas fram till den 15 juni med start den 9 maj.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men landsbygd? Är de två exempelbilderna otypiska eller är alla av liknande typ? Om det senare så är det väl knappast landsbygd som bilderna visar?